Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@00:57:42 GMT

خطر انتقال تب کریمه کنگو از دام‌ها در همدان

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۳۰۲۳

خطر انتقال تب کریمه کنگو از دام‌ها در همدان

سید جلال بطحایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با هشدار به احتمال انتقال بیماری تب همولوژیک کریمه کنگو از دام به انسان اظهار کرد: با توجه به فصل تابستان و نزدیکی به عید قربان و ذبح گوسفندان خطر  بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب‌دار است گفت: این ویروس اولین بار در کریمه و کنگو تشخیص داده شد و به همین خاطر به نام این دو منطقه مشهور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه کریمه کنگو بیماری ویروسی حاد تب دار است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود میزان کشندگی بالایی خواهد داشت عنوان کرد:  در برخی منابع ۳۰ تا ۷۰ درصد مرگ را هم برای این بیماری گزارش داده‌اند و باید مراقبت‌های لازم را داشت.

وی با بیان اینکه عامل و مخزن بیماری کنه است و کنه باعث انتقال می‌شود و انسان می‌تواند در مسیر انتقال بیماری قرار گیرد گفت: این بیماری معمولا در اثر له کردن کنه و کشتن کنه روی پوست بدن به وجود می‌آید و راه دیگر آن نیز تماس با ترشحات آلوده است.

بطحایی با اشاره به اینکه اگر انسان با ترشحات دام‌های آلوده تماس پیدا کند، می‌تواند در معرض انتقال باشد افزود: دو گروه با خطر این بیماری مواجه هستند که یکی دامداران و کسانی که با دام سروکار دارند نظیر کارگران کشتارگاه‌ها و دامپزشکان هستند و دیگری پرسنل بیمارستانی که می‌توانند با این بیماری درگیر شوند.

وی با بیان اینکه به ایام حج و عید قربان نزدیک می‌شویم و افرادی که دام را در منزل ذبح می‌کنند ممکن است آنها نیز آلوده شوند تاکید کرد: حواسمان باشد ترجیحا دام در منزل ذبح نشود و اگر افراد می‌خواهند ذبحی داشته باشند دام را از محل‌هایی تهیه کنند که زیر نظر دامپزشکی باشد و سلامت آن تامین شود.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه ممکن است گوسفند ذبح شده در منزل آلوده باشد و خون و ترشحات باعث انتقال بیماری شود خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند در محل‌هایی که دامپزشکی تعیین کرده دام را تهیه و در همانجا ذبح و قربانی را انجام دهند و به منزل انتقال ندهند تا مشکلی پیش نیاید.

وی استفاده از وسایل حفاظت فردی نظیر دستکش و ماسک را از سوی پرسنل و کسانی با کشتار دام  سر و کار دارند مهم دانست و گفت: پرسنل بیمارستانی نیز حواسشان باشند و از این وسایل استفاده کنند.

بطحایی با اشاره به ضرورت کاهش تماس غیرضروری با دام افزود: کشتارهای دام تا حد ممکن زیر نظر دامپزشکی انجام شود و با داشتن هرگونه علایم به پزشک مراجعه شود.
وی با اهمیت به تهیه گوشت از محل‌های مناسب و مراکزی که زیر نظر دامپزشکی است گفت: دام‌هایی که در کشتارگاه ذبح می‌شوند مرحله ۲۴ ساعته پیش سردخانه را طی می‌کنند که با این عمل ویروس منتقل نخواهد شد.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس

کلیدواژه: تب کریمه کنگو قربانی دام عید قربان خطر ویروس کریمه کنگو کریمه کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۳۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دمای هوای همدان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دستگیری ۷ قاچاقچی چکاوک‌ها در همدان
  • برنامه های هفته کار و کارگر در همدان
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • روسیه ۶۸ پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • افزایش دمای هوای همدان
  • (تصاویر) آبگیری تالاب آق گل همدان
  • ده‌ها کشته بر اثر سیل در تانزانیا و کنگو
  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد