Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم گفت: در معماری موجود در دانشگاه‌ها بی‌نظمی داریم و با وجود اینکه خیلی از اماکن فاخر در دانشگاه‌های این مملکت ساخته شده، ولی این بناها انسجام و نظم هویتی ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سومین نشست مدیران فنی نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعدازظهر امروز با حضور جمشید اسماعیلی مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم و سیدعلی قاسم‌زاده سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) در سالن جلسات بوستان این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه در فضای دانشگاه باید نمونه‌هایی از فرهنگ، جامعه و دین وجود داشته باشد، گفت: در واقع باید نشانه‌هایی از تاریخ، فرهنگ منطقه و موفقیت‌های دانشگاه در معماری آن دیده شود که در حال حاضر چنین نیست.

اسماعیلی با بیان اینکه در معماری جمهوری اسلامی یک گمشده‌ای داریم، اضافه کرد: در دوران‌هایی از این مملکت فکر مسلمانان حاکم بوده و معماری‌هایی شکل گرفته که مربوط به آن دوره‌هاست، اما برای معماری دوره جمهوری اسلامی کار زیادی نکردیم.

وی تصریح کرد: در معماری موجود در دانشگاه‌ها بی‌نظمی داریم و با وجود اینکه خیلی از اماکن فاخر در دانشگاه‌های این مملکت ساخته شده، ولی این بناها انسجام و نظم هویتی ندارند. بنابراین باید کاری کنیم که بناهای ساخته‌شده در دانشگاه‌ها یک افتخار تاریخی برای این مملکت و معماری بعد از انقلاب باشند که انجام این کار شدنی است؛ اما متاسفانه قصور می‌کنیم.

اسماعیلی یادآور شد: امروز کشور ما به اندازه کافی نیروی معمار تربیت کرده و معمارها و نیروهای متخصص در همه حوزه‌ها تنه به تنه کشورهای رده نخست دنیا می‌زنند. در واقع ما نیروی کافی داریم و فقط باید چارچوب استفاده از این نیروها را ایجاد کنیم.

الآن مملکت به اندازه کافی نیروی معمار تربیت کرده و معمارها و نیروهای متخصص در همه حوزه‌ها تنه به تنه دنیا در رده‌های نخست می‌زدیم. اینقدر ما نیرو داریم، فقط چارچوب و نظام استفاده کنیم.

ساختار کنترل پروژه‌ها در دانشگاه‌ها دقیق شود

مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دفاتر فنی و نظارتی دانشگاه‌ها باید ساختار درستی تعریف کنند، گفت: دفاتر فنی باید امانتدار دانشگاه باشند و رئیس دانشگاه و استادان نباید در این حوزه نگران باشند. به همین باید ساختار کنترل پروژه‌ها در دانشگاه‌ها دقیق باشد.

اسماعیلی افزود: دانشگاه باید بداند پیمانکاری که برای او کار کرده، درست کار کرده یا نه. البته این نظارت باید پیشینی باشد؛ یعنی دفتر دانشگاه باید از همان روز اول و شروع پروژه پیمانکار را کنترل کند و بفمد که او درست کار می‌کند یا خیر. جدی گرفتن نظارت هم به این معنی نیست که مثل کارگر کار کنیم، بلکه باید سیستم را درست تعریف کنیم.

معاونان عمرانی دانشگاه‌ها در حفظ بیت‌المال وسواس داشته باشند

سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) هم در این نشست با بیان اینکه دفتر فنی و عمرانی دانشگاه‌ها باید زیرساخت‌های مورد نیاز دانشگاه را اولویت‌بندی کنند، گفت: این اولویت‌بندی باعث می‌شود که آن کمبودهایی که می‌تواند دانشگاه را با بحران روبه‌رو کند، برطرف کنیم. چرا که منابع مالی دانشگاه‌ها محدود است و نیازهای دانشگاه هم فراوان است.

قاسم‌زاده اضافه کرد: بنابراین انتظار داریم که مدیران فنی و معاونان عمرانی دانشگاه‌ها به مدیریت دانشگاه در شناخت ضرورت‌ها کمک‌ کنند و بتوانند مشکلات ساختاری موجود در دانشگاه به ویژه آن مشکلاتی که در منظر بیننده است را زودتر از هر نقص دیگری رفع کنند.

وی ادامه داد: همچنین در این حوزه به یک نگاه یاریگر در حوزه دفاع از حقوق بیت‌المال نیاز داریم و باید در حفظ بیت‌المال و حقوق مردم نهایت وسواس و حساسیت را داشته باشیم. بنابراین نظارت ما بر طرح‌های عمرانی باید به‌گونه‌ای باشد که بیت‌المال از این محل ضربه نخورد و صدمه نبیند.

معماری و شهرسازی در استان تهران بحرانی استتقابل شهرسازی نوین و بحران‌زا با میراث تاریخی و معماری گذشتهعمارتی که سفرنامه‌نویس فرانسوی آن را تعجب‌انگیز و نماد معماری ایرانی توصیف کرد

قاسم‌زاده تصریح کرد: همچنین از پارک‌های علم و فناوری انتظار داریم که مطابق با یک پیوست فرهنگی و تاریخی عمل کنند. چون یکی از مشکلات در حوزه عمرانی بعضی از دانشگاه‌های کشور داریم، این است که طرح‌های عمرانی بر اساس نیاز یک دوره خاصی کلید زده و دنبال می‌شود. بنابراین باید آن نگاه رفیع ایرانی و اسلامی در معماری دانشگاه‌های ما دیده شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری قزوین وزارت علوم استانداری قزوین وزارت علوم نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم عمرانی دانشگاه ها دانشگاه ها بیت المال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۳۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوی جهادی دانشجومعلمان پردیس های اردبیل برگزار شد

جانشین بسیج دانشگاه فرهنگیان اردبیل در حاشیه برگزاری این اردو در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اردوی جهادی با حضور ۷۵ نفر دانشجومعلم به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اردبیل، در مدارس کم برخوردار استان برگزار شد.

علیرضا دولت نژاد خاطرنشان کرد: طرح «جهاد عهد خدمت» دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان نیر و با هدف جبران کمبودهای آموزشی و رفع عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان برگزار می شود.

وی ادامه داد: این اردو در بخش عمرانی از جمله رنگ‌آمیزی و فضاسازی و زیباسازی مدارس روستاهای مزرعه، ویرثق و اسلام آباد با مشارکت ۴۵ دانشجو معلم خواهر و ۳۰ دانشجومعلم برادر آغاز شد که در دو بازه سه روزه برگزار شد.

جانشین مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان اردبیل تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح علاوه بر رفع اشکال و تدریس به دانش آموزان در راستای گسترش عدالت آموزشی و همچنین رفع نواقصات و کمبود های عمرانی مدارس محروم و نیازمند شهرستان نیر، خودسازی خود دانشجومعلمان نیز هست تا بتوانند با کسب تجربیات معلمی، روحیه جهادی و ایثار را در خود تقویت کنند.

دولت نژاد گفت: تلاش‌های جهادگران در خدمت به مردم مناطق محروم کشورمان و حضور جوانان علاقمند به این فعالیت‌ها در اردوهای هجرت و جهادی همواره مورد توجه و تاکید رهبر انقلاب بوده است، که انگیزه مضاعفی بر حضور دانشجومعلمان در این مسیر مقدس و با ارزش شد.

وی اضافه کرد: دانشجومعلمان جهادی دانشگاه فرهنگیان اردبیل با حضور در روستاهای مزرعه، ویرثق و اسلام آباد شهرستان نیر و مشاهده وضعیت تحصیلی و عمرانی مدارس این روستاها، وظیفه خود دانستند تا با حرکتی جهادی به یاری این دانش آموزان و رفع مشکلات و کمبود آن‌ها در زمینه های تحصیلی و عمرانی مدارسشان بپردازند.

کد خبر 6092539

دیگر خبرها

  • رویداد علمی «خشتانه» چه هدفی دارد؟/از ساخت عناصر معماری در قالب کوچک تا ورکشاپ‌های تخصصی
  • برگزاری رویداد «خشتانه» در واحد یزد
  • ضرورت به روز رسانی قوانین حوزه رسانه
  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • اردوی جهادی دانشجومعلمان پردیس های اردبیل برگزار شد
  • حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است