Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:04:00 GMT

شرط سنی برای حجاج، نوعی «اجتهاد در مقابل نص» است

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۷۸۶۷

شرط سنی برای حجاج، نوعی «اجتهاد در مقابل نص» است

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی حج، نمایندگان و اعضای بعثه های مراجع عظام تقلید د رحج امسال با حضور در محل بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه با حجت الاسلام والمسلمین رکن الدینی و سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت دیدار کردند.

در این دیدار که جمعی از معاونین و مدیران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری نیز حضور داشتند حجت السلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در پیام تصویری ابراز امیدواری کرد که زائران کشورمان حجی خوب همراه با آرامش را برگزار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: افرادی که خود را خادم ضیوف الرحمان می دانند وظیفه داشتند که خادمین ضیوف الرحمان از دیگر کشورها را که در ارائه خدمات به زائران نقش آفرین بوده و هستند به حج دعوت می کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت شرط سنی ۶۵ سال برای حضور در حج را به نوعی اجتهاد در مقابل نص توصیف کرد و گفت: اگر افراد و یا گروه دیگری این کار را می کرد آنها می گفتند بدعت گذاری انجام شده است.

(اجتهاد در مقابل نَصّ اصطلاحی در فقه و کلام شیعه. این اصطلاح به معنای مقدم داشتن نظر شخصی، بر کلام صریح و روشن قرآن یا معصومین است.)

وی افزود: وظیفه دارم از جایگاه حقوقی که در آن قرار دارم صیانت کنم و عربستان و افرادی که میزبانی می کردند از راس تا قاعده از همه آنچه که باید اطلاع داشته باشند، مطلع بودند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه به یاری خدا اکنون مسئولان و مدیران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به همراه شما نمایندگان بعثه مراجع عظام تقلید درخدمت زائران و برنامه های حج هستند، اظهار داشت: ای کاش همانگونه که پیامبر گرامی اسلام(ص) در مسایل مهم با اصحاب مشورت می کرد کشور میزبان هم در امر برگزاری حج با بعثه های کشورهای مختلف مشورت می نمود.

وی گفت: در غزوه احزاب پیامبر که عقل کل بود با اصحاب مشورت کرد و پیشنهاد جناب سلمان فارسی سرنوشت محتوم غزوه احزاب را دگرگون کرد و در غزوه خندق پیروزی از آن مسلمانان شد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: همفکری و استفاده از نظریات فرزندان سلمان فارسی می تواند در جهان اسلام راهگشا باشد. کشوری که استکبار جهانی را در نبرد تحریم های فلج کننده به زانو در آورده و پهباد گران قیمت آنها را ساقط کرده است می تواند در امر حج کمک خوبی برای جهان اسلام باشد. 

وی همچنین با عرض تسلیت سالروز شهادت امام باقر(ع) یاد شهدای جمعه خونین مکه در سال ۱۳۶۶ و مراجع عظام تقلید حضرات آیات صافی گلپایگانی، شاهرودی، حکیم و بیش از دویست و پنجاه نفر از روحانیون و خادمان فرهنگی ضیوف الرحمان و اعتاب مقدسه بویژه مرحوم آیت الله ری شهری و حضرات آیات کریمی، امینی، تسخیری،خوشنویس، سیدعلیرضا حائری و بیگدلی و حجج اسلام آقایان علامی، مظلومی، نجفی روحانی، رۻوانی، حامد ظاهری و... را که ازحج گذشته تاکنون به دیارباقی شتافتند، گرامیداشت.

قبل از پخش این پیام تصویری، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین رکن الدینی جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به نمایندگان و اعضای بعثه های مراجع عظام تقلید خیرمقدم گفت و سپس گروه مصباح الهدی برنامه تواشیح اجرا کرد و درپایان با مرثیه سرایی و نوحه خوانی حاج حمید رمضانپور مداح اهل بیت عصمت و طهارت مراسم عزاداری و سوگواری به مناسبت سالروز شهادت امام باقر (علیه السلام) برگزار شد.

برچسب‌ها سازمان حج و زیارت حج ۱۴۰۱ سید صادق حسینی پروندهٔ خبری حج ۱۴۰۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حج و زیارت حج ۱۴۰۱ سید صادق حسینی سازمان حج و زیارت حج ۱۴۰۱ سید صادق حسینی سازمان حج و زیارت مراجع عظام تقلید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۷۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیکر مرحومه معصومه حائری همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی و عروس امام (ره) امروز با حضور چهره‌های سیاسی و برخی از مردم از مسجد نو به سمت حرم حضرت معصومه (س) تشییع و بعد از اقامه نماز به امامت آیت‌الله جعفر سبحانی، در مقبره شیخ فضل‌الله نوری به خاک سپرده شد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900309

دیگر خبرها

  • اعزام ۲۵۵ زائر از هرمزگان به حج عمره
  • مقابل ابرقدرت‌های چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • ما مقابل ابرقدرت‌هایی چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • برپایی نمایشگاه «در آستان بقیع»/ تصاویری از حرم‌های مطهر ائمه(ع) قبل و بعد از تخریب
  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • اعزام زائران کرمانی به سرزمین وحی پس از ۹سال + تصاویر
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳
  • میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع ۵۷ سال است
  • حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند