Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@10:39:52 GMT

سامانه املاک؛ شیر بی یال و کوپال!

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۹۰۵۴

سامانه املاک؛ شیر بی یال و کوپال!

بیش از یک سال از شروع ثبت نام اجباری در سامانه املاک و اسکان می‌گذرد و این در حالی است که از حدود ۲۵ میلیون خانوار تنها ۲ میلیون نفر در آن ثبت نام کرده‌اند چرا که اطلاعات ۳ میلیون خانوار قبلی به دلیل هک شدن سایت، پاک شده است؛ از طرف دیگر قرار بود کسانی که در این سایت ثبت نام نمی‌کنند از بسیاری خدمات دولتی مثل یارانه، دسته چک و خدمات بانکی محروم شوند اما به اذعان وزیر راه و شهرسازی کمتر دستگاهی به سامانه املاک و اسکان متصل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اذعان وزیر راه و شهرسازی به هک شدن سامانه املاک و اسکان به نوعی ابهامات یک سال اخیر درخصوص اختلالات این سامانه را پاسخ داد. بعد از آنکه ۱۹ فروردین سال ۱۴۰۰ ثبت نام در سامانه املاک و اسکان آغاز و اعلام شد که تمامی مالکان و مستاجران، اطلاعات سکونتی خود را در آن درج کنند چندین مرحله نام‌نویسی در این سامانه تمدید شد. در مرحله اول به متقاضیان دو ماه فرصت داده شد که از حدود ۲۵ میلیون خانوار ۳ میلیون خانوار ثبت نام کردند که به دلیل پایین بودن آمار، مرتبا فرصت نام‌نویسی در این سایت تمدید شد.

اما در شرایطی که به نظر می‌رسید اطلاعات سکونتی خانوارها کند و به تدریج در حال ثبت در سامانه است، سال گذشته به دلیل آن‌چه مسئولان «اختلال» در سامانه عنوان کردند اعلام شد بخشی از اطلاعات پاک شده و کسانی که پیش از این ثبت نام کرده‌اند باید مجددا اطلاعات خود را درج کنند.

سال ۱۴۰۰ سامانه  املاک و اسکان در سه مرحله دچار اختلال شد. روز ۱۹ تیرماه ۱۴۰۰ سامانه برای چهار هفته متوقف و ۱۶ مردادماه بازگشایی شد. آخرین وقفه ایجاد شده نیز به ۱۰ شهریورماه برمی‌گردد. در مقاطعی که سامانه با قطعی مواجه می‌شد مسئولان علت آن را اختلال عنوان می‌کردند. در حالی که رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی به تازگی از هک شدن سامانه خبر  داده است. برخی  کارشناسان نیز بیان می‌کنند سامانه فاقد نسخه پشتیبان بوده است. به نظر می‌رسد این گزاره واقعیت دارد؛ زیرا در غیر این صورت لزومی به ثبت نام مجدد نبود.

سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به منظور ثبت اطلاعات سکونتی خانوارها برای برنامه‌ریزی‌های بخش مسکن ایجاد و مردادماه ۱۳۹۹ به مرحله بهره‌برداری رسید. فروردین ۱۴۰۰ اعلام شد که خانوارها از مالک و مستاجر موظفند اطلاعات ملکی و سکونتی خود را در این سایت بارگذاری کنند. یکی از اهداف این اقدام، شناسایی واحدهای خالی از سکنه به منظور اعمال مالیات بود؛ هرچند هدف اصلی، نه اعمال مالیات بلکه دستیابی به دیتاهای قابل استناد به منظور برنامه‌ریزی‌های حوزه مسکن عنوان شد.

پس از کش و قوس‌های بیش از دو سال حدود ۲ میلیون رکورد ثبت نام در سامانه املاک و اسکان درج شده است؛ در حالی که سال گذشته  این رقم ۳ میلیون رکورد بود. با این اوصاف به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی برای ترغیب خانوارها به منظور ثبت نام در سامانه دچار چالش شده است؛ زیرا از یک طرف برخی متقاضیان نگرانی‌های درخصوص اعمال مالیات دارند و از طرف دیگر، پاک شدن اطلاعات سامانه منجر به بی‌اعتمادی بسیاری از خانوارها به آن شده است.

پس از آغاز ثبت نام در سامانه املاک و اسکان در سال گذشته عنوان شد کسانی که اطلاعات سکونتی خود را درج نکنند با قطع بسیاری از خدمات دولتی مواجه می‌شوند. قطع شدن یارانه، عدم ارایه خدمات بانکی، عدم صدور دسته چک، تعویض نکردن پلاک خودرو و عدم ارایه انشعابات خانگی، تنها بخشی از تنبیهاتی بود که قانون‌گذار برای عدم ثبت نام در این سامانه مدنظر قرار داد. با این حال وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده که کمتر دستگاهی برای اتصال به آن توجه کرده است.

رستم قاسمی این را هم گفته که اطلاعات ۶۲ میلیون نفر را در سامانه املاک و اسکان داریم و برای تمامی این متقاضیان پیامک ارسال می‌شود. طی چند ماه گذشته ۶۰۰ هزار خانه خالی را شناسایی کرده‌ایم و این واحدها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند که از این تعداد تنها ۶۰ نفر اعتراض کرده‌اند.

ثبت نام در سامانه املاک و اسکان هم‌چنان به شکل کژدار و مریز  ادامه دارد و دیگر خبری از تعیین ضرب‌الاجل نیست. با  این اوصاف به نظر می‌رسد سامانه املاک و اسکان که اوایل از آن به عنوان یک ساختار برای ایجاد تحول در برنامه‌ریزی بخش مسکن یاد می‌شد، هنوز پا نگرفته دچار ناکارآمدی‌های اساسی شده و این ماشین برنامه‌ریزی حوزه‌ی مسکن به گِل نشسته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سامانه املاک و اسکان مسكن ثبت نام در سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازي وزارت راه و شهرسازی مالیات خانه های خالی واحدهای خالی از سکنه رستم قاسمی ثبت نام در سامانه املاک و اسکان وزیر راه و شهرسازی اطلاعات سکونتی میلیون خانوار برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارگاه عملیاتی ستاد سفرهای نوروزی ۱۴۰۳در زنجان راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا کرمی در آیین افتتاح قرارگاه عملیاتی و اتاق مانیتورینگ ستاد نوروزی ۱۴۰۳، گفت: مطابق سال‌های گذشته اطلاعات دستگاه‌های پلاک‌خوان و تخلفات جاده‌ای در سامانه داپ احصا و تحلیل می‌شود.

وی تصریح‌کرد: در نوروز ۱۴۰۳ از اطلاعات سامانه «داپ» (داده‌کاوی آنی پلاک‌ها) استفاده شده و علاوه بر دوربین‌های پلاک‌خوان، با نصب دوربین‌های نامحسوس، اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت تردد در سطح محورهای مواصلاتی استان به‌دست خواهد آمد.

کرمی با اشاره به اولویت‌های پیش رو در تحقق سفر ایمن در نوروز ۱۴۰۳، بر ضرورت پیش‌فروش، مدیریت ناوگان حمل و نقل عمومی، ترویج سفرهای برنامه‌ریزی شده و استفاده از داده‌های سامانه‌ها تاکید کرد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان به سامانه «داپ» داده‌کاوی اطلاعات پلاک‌خوان در راستای تحلیل عمیق داده‌های ترافیکی اشاره کرد و گفت: در این سیستم اطلاعات دوربین‌های پلاک‌خوان مثل ثبت تخلفات سرعت توسط رانندگان حمل و نقل عمومی مانند، تخطی از سرعت غیر مجاز، عبور خودروهای سنگین از لاین غیر مجاز و صدور صورت وضعیت های صوری احصا می شود که این امر در صدور کارت هوشمند رانندگان، معاینه فنی، صدور بارنامه وصورت وضعیت متصل شده و اطلاعات را به شکل هوشمند تحلیل و تخلفات را احصا می‌کند.

کد خبر 6057611

دیگر خبرها

  • ثبت قرارداد اجاره فقط در سامانه خودنویس از سال آینده
  • هشدارهای مهم سازمان اطلاعات فراجا به مسافران نوروزی
  • ثبت اطلاعات انبار‌های تجهیزات پزشکی در تیتک الزامی است
  • ثبت اطلاعات انبارهای تجهیزات پزشکی در تیتک الزامی است
  • نظر کارشناس داوری درباره دو صحنه مهم دیدار پرسپولیس - پیکان + فیلم
  • قرارگاه عملیاتی ستاد سفرهای نوروزی ۱۴۰۳در زنجان راه‌اندازی شد
  • پیکان هم از کوپال پنالتی طلب کرد
  • صدور سند کاداستری برای ۸۸ درصد عرصه‌های کشور و نیمی از اراضی کشاورزی/ تعیین تکلیف بیش از ۹ هزار نفر از قبولی‌های آزمون سردفتری/ تشریح ۴ هدف اصلی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات/ اشکالات سند الکترونیکی ازدواج رفع شده اما برای حذف اسناد فیزیکی زود است
  • سازمان ثبت در حال تنظیم زیرساخت‌ها برای الزام به ثبت رسمی معاملات است
  • جایگاه‌ داران سوخت مکلف به ثبت اطلاعات کارت های جامانده