Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه زاهدان گفت: حجاب نماد غیرت دینی و امری فطری و عقلانی است که برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و حفظ کانون خانواده مورد نیاز است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل و حفظ تقوای الهی مغرور نشدن به جایگاه ظاهری، توجه به حقیقت بندگی و تواضع در برابر مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه زاهدان به قرائت و تفسیر دعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: امام در فرازی از این دعا چنین بیان می‌کنند" اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ لَا تَرْفَعْنِی فِی النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِی عِنْدَ نَفْسِی مِثْلَهَا ، وَ لَا تُحْدِثْ لِی عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِی ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِی بِقَدَرِهَا" بدین معنا که خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و درجه مرا نزد مردم بلند مکن، مگر آن‌که این درجه را به همان اندازه نزد خودم پایین بیاوری؛ و عزّت آشکاری برایم ایجاد مکن، مگر آن‌که به همان اندازه، ذلت باطنی برایم ایجاد کنی.

آیت‌الله محامی به بیان نکاتی برگرفته از این دعا پرداخت و بیان داشت: نکته اول این است که امام سجاد(ع) در ابتدای این دعا خواستار رحمت خداوند بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است به گونه‌ای که در روایت آمده است این دعا از جانب و هر مسلمانی مستجاب است و در آداب دعا چنین آمده که آغاز و انتهای دعای خود را با صلوات بر حضرت محمد(ص) و اهل بیت(ع) همراه کنید زیرا از لطف و کرم خداوند متعال خارج است که ابتدا و انتها دعا را مستجاب و خواسته شما را نپذیرد.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که اگر امام سجاد(ع) خواستار توازن عزت و درجه ظاهری با ذلت و درجه باطنی می‌شود به این دلیل است که انسان باید روحیات و حالات متوازن و متناسب داشته باشد زیرا اگر توجه به خود زیاد شود دچار تکبر و اگر توانمندی خود را دست کم گیرد و زیاد احساس ذلت کند دچار یاس، درماندگی و از کارافتادگی خواهد شد و جسارت انجام کار پیدا نخواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: انسان باید از معصیت الهی، وسوسه شیطان، عاقبت کار و از دست دادن سعادت خود خود هراس داشته و در مقابل به لطف و رحمت خداوند متعال امیدوار باشد‌.

وی با اشاره به آیه 87 سوره مبارکه یوسف "وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ" گفت: در روایات آمده است که ترس و امید دو بال حرکت هستند و اگر این دو متوازن نباشند انسان دچار مشکل می‌شود به گونه‌ای که اگر ترس بیشتر شود انسان دچار یاس خواهد بود و اگر امید زیاد شود از خود راضی شده و حرکت لازم را برای انجام کار خیر نخواهد داشت.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی را تلاش برای افزایش شناخت معرفت الهی، شناخت جایگاه انسان در برابر معبود، شناخت وظیفه، شناخت دشمن و توطئه‌های او و نیز شناخت راه رسیدن به هدف عنوان کرد و گفت: شنبه نهم ذی‌الحجه روز عرفه و روزی است که انسان باید با خدای خود خلوت کرده، از جایگاه خود آگاهی کسب کرده و خداوند متعال را به خوبی بشناسد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: عرفه از روزهای مهم است و در روایت آمده اگر کسی در ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر مورد رحمت الهی قرار نگرفت امیدی به نجات او نیست مگر اینکه عصر روز عرفه را درک کرده و بتواند در آن روز مورد رحمت الهی قرار گیرد.

آیت‌الله محامی بیان داشت: روزه گرفتن از اعمال مستحب در روز عرفه می‌باشد اما علما تاکید داشته‌اند که اگر این روزه باعث ضعف انسان و نپرداختن به دعا شود جایز است که روزه نگرفته و بیشتر به دعا بپردازیم.

وی در ادامه به قرائت و ترجمه درخواست امام حسین(ع) در دعای عرفه پرداخت و بیان کرد: امام حسین(ع) بیان فرمود‌ه‌اند "اَللَّهُمَّ اِجْعَلْنِی أَخْشَاکَ کَأَنِّی أَرَاکَ وَ أَسْعِدْنِی بِتَقْوَاکَ وَ لاَ تُشْقِنِی بِمَعَاصِیکَ وَ خِرْ لِی فِی قَضَائِکَ وَ بَارِکْ لِی فِی قَدَرِکَ حَتَّى لاَ أُحِبَّ تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ وَ لاَ تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ" بدین معنا که «خدایا مرا اینگونه قرار ده که از تو ترسیده و حریمت را حفظ کنم چنان که گویا تو را می‌بینم و با تقواى نسبت به خود مرا سعادتمند گردان، و با نافرمانیت مرا بدبخت مکن، و خیر و سعادت مرا در حکم خود بخواه، و قضا و قدر خود را بر من مبارک گردان تا بدان جا که تاخیر یا شتاب افتادن چیزی که تو مقدر فرموده‌ای را مسئلت نکنم.

امام جمعه زاهدان افزود: امروز هشتم ذی‌الحجه روز "ترویه" می‌باشد و حجاج باید شب را در منا توقف و فردا راهی عرفه شوند و ظهر تا غروب عرفه را در صحرای عرفات حضور داشته باشند.

وی گفت: در موقعیتی که همه مردم به صحرای عرفات عازم بودند امام حسین(ع) عمره تمتع خود را تبدیل به عمره مفرده کرده و در چنین روزی از مکه به قصد کوفه خارج شدند و در پاسخ به سوالات مردم در خصوص علت مراجعت به کوفه بیان داشتند " رسول اکرم(ص) را در خواب دیده و ایشان فرمودند شتاب کن زیرا خدا می‌خواهد تو را کشته ببیند و زنان و کودکان را با خود همراه کن چرا که خداوند می‌خواهد آن‌ها را اسیر ببیند" و در آن زمان این جملات برای مردم قابل فهم نبود اما امروز عزمت کربلا و مشعل هدایتی که تا قیامت پرتو افشانی می‌کند را مشاهده می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: خیلی از مردم با امام حسین(ع) همراهی نکرده و توفیق شهادت در کربلا را از دست دادند اما پس از شهادت ایشان توبه کرده و به خونخواهی ایشان قیام کردند اما هیچکدام خاصیت شهدای کربلا را پیدا نکردند چرا که به موقع تصمیم درست نگرفته و همراه و هم‌پای ولی حرکت نکردند که چنین چیزی برای همه ما و نسل‌های آینده حاوی پیام است که همواره باید درست و به موقع تصمیم بگیریم و هم‌پای ولی حرکت کنیم.

آیت‌الله محامی خواستار شناخت دشمن و توطئه‌های آنان شد و خاطر نشان کرد: رضا خان به عنوان دست نشانده دولت‌های استعمارگر از قبیل انگلیس و آمریکا به دنبال ضربه زدن به هویت دینی و فرهنگی جامعه‌ اسلامی ایران بود و در این جهت اقدامات متعددی از جمله کشف حجاب انجام داد.

امام جمعه زاهدان اذعان داشت: حجاب نه تنها در اسلام بلکه در سایر ادیان الهی وجود داشته و نماد غیرت دینی و امری فطری و عقلانی است که برای حفظ جامعه، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و حفظ کانون خانواده مورد نیاز می‌باشد.

وی تاکید کرد: برای ضربه زدن به جامعه اسلامی به اجبار چادر را از سر زنان کشیدند و در چنین روزی مردم مشهد قیام کرده و در مسجد گوهرشاد تجمع کردند که عده زیای کشته و زخمی شده و این قیام سرکوب شد اما در عین حال مردم مقاومت کرده و زنان حاضر نشدند بدون حجاب از خانه‌ها خارج شوند.

آیت‌الله محامی ادامه داد: کاری که رضا خان با سر نیزه نتوانست عملی سازد امروز دشمنان به صورت جنگ نرم دنبال کرده و به دنبال ترویج فرهنگ ابتذال در جامعه ما هستند.

وی با اشاره به روز سه شنبه 21 تیر سالروز قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد و نامگذاری این روز به عنوان روز حجاب و عفاف عنوان کرد: عفت دارای عرصه‌های مختلفی است و حجاب به عنوان یک ابزار برای حفظ این عفت می‌باشد و زن و مرد باید با حجاب و عفت باشند و در قرآن کریم نیز مردان و زنانی چون حضرت یوسف(ع)، حضرت مریم(س)، حضرت موسی(ع) و دختران شعیب(ع) را به عنوان نمونه ذکر کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: زن و مرد در این جهت دارای مسئولیت هستند اما بانوان می‌توانند نقش مثبت یا منفی بیشتری ایفا کنند و به همین علت دارای مسئولیت بیشتری هستند به گونه‌ای که بانوان با حفظ حجاب و عفت می‌توانند از زمینه‌های فساد جلوگیری کنند و یا در مقابل می‌توانند با بی بندوباری زمینه فساد خود، مردان و جوانان را فراهم کنند.

وی گفت: هر کس در هر جایگاهی در حوزه عفاف و حجاب مسئول است و ابتدا باید روی خود و سپس بر اساس امر به معروف و نهی از منکر روی دیگران حساس باشد.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت مناسبی را شاهد نیستیم هر چند که در سیستان‌وبلوچستان نسبت به سایر استان‌های کشور از وضعیت بهتری برخوردار هستیم اما در خود استان نیز این تغییرات فرهنگی نمایان شده و باید حساس بوده و دقت کنیم و در این جهت صدا و سیما نقش عمده‌ای دارد که متاسفانه آنچنان که باید به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

امام جمعه زاهدان خواستار شناخت راه رسیدن به هدف و عمل به آن شد و خاطر نشان کرد: پنجشنبه 23 تیرماه روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نامگذاری شده که چنین چیزی بسیار مهم است و گام نخست در این جهت این است که ما ابتدا باید اهل گفتگو و تعامل با خودمان در داخل کشور باشیم و با سعه صدر گفتمان‌های مختلف را در چارچوب نظام اسلامی قرار دهیم زیرا گاهی در داخل کشور نیز این تعامل سازنده وجود ندارد و ما خلاف سلیقه و نظر خود را نپذیرفته و همین عامل درگیری خواهد بود.

امام جمعه زاهدان: بحران آب در سیستان و بلوچستان جدی استامام جمعه زاهدان: پشتیبانی از استعدادهای برتر مطلوب نیستامام جمعه زاهدان: فرصت خدمت به مردم زودگذر است

آیت‌الله محامی با اشاره به دیدار آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان داشت: در این دیدار آیت‌الله اعرافی به ارائه گزارشی در خصوص سفر به واتیکان و ابلاغ پیام مقام معظم رهبری به پاپ پرداختند که به ایشان تاکید داشتیم نکته مهم استمرار این مسائل و نیز پیگیری برای اجرای گفتمان‌های انجام شده است زیرا ما برای توسعه کشور، اسلام و معارف مکتب اهل بیت به این گفتگوها و تعاملات سازنده نیازمند هستیم.

انتهای پیام/392/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان امام جمعه زاهدان آیت الله محامی امام حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۰۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه

فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب، ضامن امنیت و آرامش روانی در جامعه است، گفت:مشارکت همه جانبه متولیان فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه لازم و ضروری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی نیروی انتظامی استان، سردار هادی رفیعی‌کیا در جمع فرماندهان و کارکنان سپاه روح الله استان با اشاره به اینکه عفاف و حجاب به‌عنوان مهم‌ترین و متمایزترین ارزش فرهنگی و اجتماعی در جامعه به شمار می‌رود، اظهار کرد: نهادینه کردن این ارزش در بطن جامعه به خصوص در بین نسل جوان و آینده‌ساز، مستلزم توسعه و تکوین بنیان‌های دینی و اخلاقی است.

وی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب نمادی از جهان‌بینی، ارزش‌ها و الگوهای رفتاری افراد در فرهنگ دینی و جامعه اسلامی است، افزود: در این برهه از زمان حفظ عفاف و حجاب و جلوگیری از ترویج بد حجابی در جامعه یک اصل مهم است.

فرمانده انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: نهادینه‌سازی عفاف و حجاب در جامعه، امری مهم و غیرقابل انکار در تحکیم بنیان خانواده و حفظ ارزش‌های دینی و مذهبی به شمار می‌رود.

رفیعی‌کیا با تأکید به اینکه بخش اعظمی از معضل بدحجابی جامعه، حاصل یک برنامه‌ریزی از سوی معاندان نظام است، اظهار کرد: حجاب و عفاف یکی از مسائل مهم و کلیدی در جامعه اسلامی است و هر انسانی که در یک جامعه زندگی می‌کند مکلف و موظف است به حقوق سایرین احترام بگذارد و کاری نکند که باعث آزار و صدمه به دیگران شود.

وی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب ضامن امنیت و آرامش روانی در جامعه است، گفت: مشارکت همه جانبه متولیان فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه لازم و ضروری است.

فرمانده انتظامی استان مرکزی با تشریح وظایف پلیس در زمینه عفاف و حجاب، گفت: همه افراد در هر حوزه‌ای با توجه به مسئولیتی که دارند، باید به وظیفه قانونی، دینی و شرعی خود عمل کنند، چرا که توجه به مسئله عفاف و حجاب به عنوان رکن اساسی در پیشگیری از بسیاری از ناهنجاری‌ها نقش بسزایی دارد.

رفیعی‌کیا با تأکید بر اهمیت کنترل فضای مجازی بالاخص در حوزه عفاف و حجاب اضافه کرد: ما با حجم عظیمی از توطئه‌های دشمن در جنگ ترکیبی مواجه هستیم که باورها و اعتقادات دینی مردم را مورد هدف قرار داده و این می‌طلبد که با تیزبینی و سرعت عمل راه را بر آنان ببندیم و نقشه‌های شوم و پلیدشان را نقش بر آب کنیم.

کد خبر 748866

دیگر خبرها

  • عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی باید در جامعه ترویج شود
  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • فرهنگ کار در کشور دچار آسیب شده است
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند