Web Analytics Made Easy - Statcounter

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در دوره تحول نوجوانی، تعارضات درونی فرد و درگیری او با محیط و خانواده در هم می آمیزند و این مساله باعث می شود، تغییراتی در طرز تفکر، رفتار و هیجانات یک نوجوان ایجاد شود و رفتارهای پر خطر در دوره نوجوانی تا حد زیادی افزایش می یابند که تمایل به تنوع رفتارهای پر خطر و یا ترکیب این رفتارها با هم در این دوران مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر اعظم السادات حیدری با اشاره به اینکه سلامت روان در دیدگاه های مختلف روانشناختی تعاریف متعددی دارد، گفت: در اکثر نظریات به توانایی در برقراری رابطه ی گرم و صمیمانه با دیگران، دید مثبت نسبت به خود، توانایی به فعل در آوردن استعدادهای بالقوه، استقلال و رضایت از زندگی به عنوان عواملی که می توانند نشانگر سلامت روان باشند، اشاره شده است.

وی ادامه داد: رشد انسان حاصل ترکیبی از عوامل زیستی، روان شناختی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است؛ بنابراین رشد در دوره نوجوانی ناشی از تعامل این عوامل است اما در نوجوانی همه چیز دگرگون می شود، سازگاری با اجتماع به خطر می افتد و تشکیل و تکامل آرام شخصیت مختل می شود.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه به طور معمول سوء مصرف مواد مخدر و روابط جنسی نا ایمن با هم رخ می دهند و به همین دلیل مجموعه  رفتارهای پر خطر در نوجوانان، تحت عنوان «سندرم رفتارهای پر خطر» نام گذاری شده است، گفت: تحقیقات در زمینه هویت نشان داده است افرادی که به مرحله ی تعهد در هویت رسیده اند، یعنی بعد از کاوش در مسائل پیرامون توانسته اند به سوال های مربوط به هویت در حوزه های مختلف ایدئولوژیکی و بین فردی خود پاسخ دهند، خصوصیاتی مشابه افراد دارای سلامت روان دارند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این افراد در زندگی هدف دارند و احساس نمی کنند که دنیا و محیط پیرامون آن ها غیر فابل پیش بینی است و به دلیل داشتن اعتقادات و باورهای روشن و واضح به راحتی می توانند با مشکلات موجود در زمینه های مختلف زندگی به صورت فعال و موفقیت آمیز رو به رو شوند، گفت: اساس اختلال افسردگی در نوجوانان همانند بزرگسالان است و تعامل بین استعداد ژنتیکی و عوامل استرس زای محیطی در پیدایش آن نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه اختلال افسردگی پس از بلوغ در دختران نسبت به پسران، شیوع بیشتری دارد، گفت: علل آن می تواند شیوع بیشتر اختلالات اضطرابی در دختران و بیشتر بودن نشخوارهای فکری در دختران نوجوان نسبت به پسران، حساسیت بیشتر دختران به عوامل استرس زای بین فردی و تغییرات در ارتباطات عملکردی شبکه مغزی می تواند از دیگر عوامل موثر بر شیوع بیشتر اختلال افسردگی اساسی در دختران نسبت به پسران باشد.

وی با بیان اینکه تا سن 18 سالگی، خطر بروز افسردگی اساسی 20 درصد است، گفت: رویدادهای ناگوار در دوران کودکی مانند: بدرفتاری، غفلت پدر و مادر از کودک، مرگ پدر و مادر، اختلال روان پزشکی پدر یا مادر، سوء مصرف مواد مخدر توسط پدر و مادر، تعارض والد- کودک و از دست دادن انسجام خانواده همگی عوامل خطرساز بروز این اختلال در کودکی و نوجوانی هستند.

دکتر حیدری بیان کرد: برنامه های ایمن سازی در جامعه، مداخله های درمانی و ارجاع کودک و نوجوان دارای افکار پریشان به روانپزشک یا روانپزشک فوق تخصص کودک و نوجوان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ همچنین برنامه های پیشگیری در مدارس از جمله برنامه ی آموزش نوجوانان برای یافتن اختلال افسردگی و تشویق به درمان و مداخلات کوتاه مدت مبتنی بر جامعه همانند آموزش معلمان، دانش آموزان و پزشکان عمومی برای شناسایی نوجوانان در معرض خطر و مراجعه زودتر آنان برای کمک به آن ها بسیار موثر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برخورداری از حمایت و همبستگی خانواده، مانند داشتن روابط خوب در خانواده و برخورداری از حمایت همسالان و شبکه های اجتماعی صمیمی، ظرفیت تاب آوری را در نوجوان افزایش داده و از افکار پریشان پیشگیری می کند.

وی با بیان اینکه ارتقاء مهارت های سازگاری و حل مساله، مانند مهارت حل تعارض، رضایت مندی عمومی از زندگی، اعتماد به نفس خوب و هدفمند بودن و نیز دسترسی آسان به منابع موثر خدمات بهداشت جسمی و روانی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: حفظ آرامش، تمرکز بر نگرانی درباره ی سلامت نوجوان و پرهیز از افترا و تهمت، پرهیز از قضاوت، از دیگر راهکارهای مدیریت سلامت روانی در نوجوانان است.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: غرور جوانی رفتارهای پر خطر اختلال افسردگی سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۱۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی گفت: بهترین زمان برای اثربخشی و نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران مهم کودکی و نوجوانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام عباسعلی مؤمن امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی رسانه‌ای با موضوع عفاف و حجاب که با حضور رؤسا و نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای متولی در صداوسیمای مرکز آذربایجان‌غربی برگزار شد، اظهار کرد: در بحث عفاف و حجاب علاوه بر شریعت باید به قانونی بودن موضوع نیز توجه ویژه داشت.

وی افزود: قانون‌گرا بودن مردم در بسیاری از کشورها لازم الاجرا است و عفاف و حجاب نیز مختص بانوان نبوده و در این بین باید به آقایان نیز در جهت رعایت برخی موارد تذکر داده شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌غربی گفت: کشف حجاب در جامعه کنونی معلول یک سری علت‌ها است و یکی از این علت‌ها شرایط اقتصادی‌است که کاشفان حجاب از آن به عنوان یک ابزار در جهت اعتراض مدنی به شرایط اقتصادی استفاده می‌کنند.

مؤمن تصریح کرد: بهترین زمان برای اثربخشی و نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران مهم کودکی و نوجوانی است.

وی ادامه داد: یکی از مؤثرترین نهادهای مجری در این حوزه آموزش و پرورش است که وظیفه تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان اثرگذار در سطح جامعه را برعهده دارد و آموزش و پرورش در عمل به این معروف خود اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

کد خبر 748522

دیگر خبرها

  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در استان تهران انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ را برگزار کردند
  • ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در تهران انتخابات اسفند ۱۴۰۲ را برگزار کردند
  • انتخابات ۱۴۰۲ توسط ۷۵ هزار نفر عوامل اجرایی استان تهران برگزار شد
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص