Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: صدای پای بازگشت ویروس منحوس کرونا باز هم به گوش می‌رسد، عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک باعث شده است تا این ویروس نفس تازه‌ای بکشد و برای مبتلا کردن دوباره افراد آماده شود. آمار روزانه ابتلاء به کرونا در کشور سیر صعودی به خود گرفته و موارد بستری بیماران نیز افزایش داشته و البته استان البرز نیز این امر مستثنی نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان حوزه بهداشت عدم رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی را مهمترین دلیل این امر می‌دانند و ادامه این روند را بستری برای ورود موج جدید بیماری می‌دانند، به ویژه اینکه بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان کمتر از ۱۰ درصد افراد از ماسک استفاده می‌کنند. تزریق واکسن به ویژه دز یادآور نیز روند کاهشی گرفته است و استقبال چندانی از آن صورت نمی‌گیرد، به صورتی که کمتر از ۲۸ میلیون نفر ۳ دز واکسن خود را تزریق کرده‌اند.

روند بستری بیماران در البرز هم سیر صعودی داشته است و بعد از مدت‌ها فوت ناشی از این بیماری هم صورت گرفته است.

کرونا در البرز جان گرفت

شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در البرز اظهار کرد: روز گذشته تعدادی با علائم مشکوک به بیمارستان‌های استان مراجعه کردند که از این تعداد سه نفر بستری شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۴ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در بیمارستان‌های البرز بستری هستند، تصریح کرد: از این تعداد ۱۳ نفر بیمار قطعی کووید - ۱۹ هستند، همچنین طی این مدت یک بیمار کرونایی جان خود را از دست داده و مجموع جان‌باختگان به ۶ هزار و ۸۳۸ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز مجموع موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک در البرز از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز را ۸۸ هزار و ۴۲۹ نفر اعلام کرد و متذکر شد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۸۱ هزار و ۵۴۷ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

زنگ خطر موج جدید کرونا به صدا درآمده است

احمد مهدوی، سخنگوی ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی هفته گذشته آمار جواب مثبت تست کرونا به صورت صعودی افزایش یافته است و نشان‌دهنده آن است آن است زنگ خطر موج جدید کرونا به صدا درآمده است.

وی بیان کرد: اگرچه آمار بستری ناشی از بیماری کرونا نسبت به گذشته آنچنان زیاد نشده است اما آمار ابتلاء روندی صعودی دارد که نگران‌کننده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد: به طور قطع افزایش ابتلاء به کرونا به ویژه در افراد پرخطر و کهنسال خطر بستری و حتی فوت را زیاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش شیوع کرونا باعث شده است که رعایت فاصله‌گذاری، ماسک زدن در فضاهای بسته و تجمعات به صورت ویژه‌تری در دستور کار مردم قرار گیرد.

تزریق دز یادآور ضروری است

شهاب مستوفی، معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی یک ماه اخیر شاهد شیوع بیماری کرونا در کشورهای همسایه هستیم که زنگ خطر موج بعدی کرونا در کشور ماه را هم به صدا درآورده است.

وی بیان کرد: بر این اساس تزریق دز یادآور واکسن کرونا در راستای افزایش سطح ایمنی جامعه برای پیشگیری از افزایش مجدد موارد ابتلاء به امری ضروری تبدیل شده است در این راستا تمامی افراد ۱۸ سال به بالا که ۶ ماه از تزریق واکسنشان گذشته است باید نوبت یادآور را تزریق کنند.

معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد: تمامی کودکان پنج سال به بالا که هنوز نوبت اول یا دوم واکسن خود را تزریق نکرده‌اند نیز باید نسبت به دریافت یا تکمیل واکسیناسیون اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: معاون بهداشت اضافه کرد: توصیه می‌شود که گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نوبت سوم را تنها در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی تزریق کنند.

مستوفی با اشاره به برگزاری مراسم مختلف طی روزهای آینده گفت: ساکنان استان می‌توانند با مراجعه به مراکز و پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در شهر و روستا واکسن خود را تزریق کنند.

وی اظهار کرد: مدتی است که مردم استفاده از ماسک و رعایت دیگر پروتکل‌های بهداشتی را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند که افزایش ابتلاء به کرونا را در پی داشته است.

معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز متذکر شد: در راستای پیشگیری از شیوع مجدد کرونا و سویه‌های جدید آن تمامی همشهریان به ویژه گروه‌های پرخطر باید در زمان حضور در فضاهای بسته، تجمعات و مراسم مختلف استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت ویژه مد نظر قرار دهند.

ایمنی ترکیبی در برابر واریانت‌های جدید کرونا کارایی مطلوبی ندارد

سید رضا بنی‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اوج گیری دوباره کرونا ویروس در کشور اظهار کرد: به عنوان یک پژوهشگر در حوزه ایمونولوژی و واکسن وظیفه خود می دانم مطالبی را به منظور افزایش اطلاعات هموطنان عزیز عنوان و انتخاب را به خودشان واگذار کنم.

وی تاکید کرد: یکی از واقعیت‌هایی که باید روی آن بحث کنیم، چرایی آرام شدن کرونا در ایران برای مدتی کوتاه است؟ اگر پاسخ واقعی این سوال را بدون تعصب بدانیم به درستی خواهیم توانست راهکارهای آینده در مقابل این بیماری را ترسیم کنیم.

عضو هیئت علمی مؤسسه رازی در ادامه با طرح این سوال که آیا تنها واکسن‌های استفاده شده در ایران موجب ایمنی کنونی شده است و یا هزینه‌های بیشتری را بابت این ایمنی پرداخت کرده‌ایم؟ تصریح کرد: با توجه به آمار مجله لنست در خصوص تعداد افراد درگیر به ویروس کرونا و مقدار مرگ و میر ناشی از آن می‌توان گفت علت مصونیتی که هم اکنون در کشور شاهد آن هستیم، پدیده ایمنی ترکیبی( hybrid Immunity) است.

بنی هاشمی توضیح داد: بیشترین واکسن‌های تزریق شده در ایران، واکسن‌های ویروس غیر فعال بود که از نظر ایمنی زایی و اثربخشی نمی‌توانست به تنهایی باعث افزایش چنین سطح ایمنی شود. از طرفی ابتلای شمار زیادی از مردم به ویروس کرونا عامل دیگر آرام شدن موقتی این ویروس در کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه ایمنی ترکیبی با گذشت بیش از ۶ ماه ضعیف شده و برای واریانت‌های جدید کارایی مطلوبی ندارد، نکاتی را یادآور شد و گفت: واریانت‌های امیکرون که به احتمال بسیار زیاد با عدم رعایت موازین بهداشتی و ورود و خروج بی حساب از مرزها، به داخل کشور منتقل خواهد شد احتمالاً از واریانت B4 و یا B5 باشد که توانایی سرایت فوق العاده‌ای دارد، اگرچه شاید این واریانت‌ها به مرگ و میر و بستری شدن‌های طولانی منجر نشوند اما از خصوصیات آنها، ایجاد مشکلات طولانی مدت (به خصوص مشکلات ذهنی) است.

واکسن نزده‌ها در معرض بیشترین خطر ابتلاء به واریانت‌های جدید

مدیر تحقیق و توسعه R&D مؤسسه رازی افراد واکسن نزده را در معرض بیشترین خطر ابتلاء به واریانت های جدید دانست و افزود: پس از گذشت بیش از دو سال از شیوع پاندمی کرونا، سیستم ایمنی همچون سال ۹۸ دست و پا بسته نیست و می‌تواند با کمک حافظه قبلی مقابل این ویروس به خوبی مقابله کند؛ لذا کسانی که هیچ دوزی از واکسن دریافت نکرده‌اند خصوصیت ذکر شده را ندارند و در معرض خطر جدی خواهند بود.

بنی هاشمی با اشاره به اینکه اگر فردی از سطح بالای ایمنی‌زایی برخوردار باشد می‌تواند این پیک را با کمترین عوارض پشت سر گذارد و این محقق نخواهد شد مگر با دریافت دوزهای یادآور، تاکید کرد: برای شارژ سیستم ایمنی و با توجه به عفونت‌های مختلف در دوران کرونا و افزایش عوامل التهابی باید در انتخاب نوع واکسن بسیار دقت کرد.

برای دوز یادآور توصیه به مصرف پلت‌فرم پروتئین نوترکیب می‌شود

این محقق واکسن تصریح کرد: ایمنی ایجاد شده بیشتر افراد جامعه ایمنی ترکیبی است که حاصل برخورد با پیکره کامل ویروس و واکسن‌هایی است که از جرم کامل ویروس یا وکتورهای ویروسی استفاده شده است. به همین علت برای دوز یادآور توصیه به مصرف پلت فرم پروتئین نوترکیب است.

وی در ادامه ذکر نکات مهم درباره انتخاب واکسن مناسب برای دز یادآور اظهار کرد: با توجه به اینکه احتمال التهاب و مشکلات بعدی را باید در تمام افراد در نظر گرفت از واکسنی استفاده کنید که کمترین مقدار آنتی ژن در هر دوز را داشته باشد و در مراکز تزریق واکسن مطالب گفته شده را به دقت در بروشورها بخوانید و با چشم باز واکسن خود را انتخاب کنید.

بنی هاشمی، با بیان اینکه استفاده از فرم‌های داخل بینی می‌تواند بهترین راهکار برای جلوگیری از انتشار ویروس و همچنین به عنوان دوزهای یادآور باشد، گفت: در صورت نبود فرم داخل بینی واکسن، ابتدا دوز تزریقی و اواسط زمستان دوز استنشاقی را دریافت کنید.

مدیر تحقیق و توسعه R&D مؤسسه رازی، با طرح این پرسش که آیا منتظر نسل‌های جدید واکسن برای زیر واریانت‌های اومیکرون باشیم؟ توضیح داد: با توجه به سرعت انتشار ویروس و سیستم بهداشتی کشور تجربه نشان می‌دهد تا مطالعات این واریانت انجام شود و مطالعات واکسن جدید پایان یابد، به صورت طبیعی با واریانت جدید برخورد خواهیم داشت، بنابراین شایسته است بار دیگر با استفاده از دوزهای یادآور، آمادگی سیستم ایمنی خود را به حداکثر میزان ممکن برسانیم.

پژوهشگر حوزه ایمونولوژی و واکسن مؤسسه رازی با اظهار این نکته که تمام سربازان سلامت کشور به خاطر ناملایمات دوران کرونا، از دست دادن بسیاری از عزیزان و سایر خستگی‌ها، توانایی روحی و جسمی سابق را ندارند و جامعه نیز نمی‌تواند بیش از این در پاندمی کرونا قربانی دهد، تاکید کرد: نسبت به دریافت دوز یادآور با واکسن‌های مناسب تأخیر نداشته باشیم.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیریم

حالا که سر و کله بیماری منحوس کرونا دوباره پیدا شده است و بار دیگر بی‌رحمانه به همه جا سرک می‌کشد، اگر می‌خواهیم از ابتلای خود و نزدیکانمان پیشگیری کنیم باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه ماسک را به صورت ویژه اجرایی کنیم تا دیگر بار اسیر این ویروس مهلک نشویم.

برای پیشگیری از موج جدید کرونا علاوه بر رعایت ویژه دستورالعمل‌های بهداشتی باید انجام یا تکمیل واکسیناسیون را جدی بگیریم. تکمیل دزهای باقیمانده برای کسانی که هنوز دوز سوم را نزده‌اند و مهم‌تر از آن واکسیناسیون افرادی که تاکنون حتی یک دوز واکسن نزده‌اند اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم بدون تلفات از موج جدید بیماری عبور کنیم.

کد خبر 5533547

منبع: مهر

کلیدواژه: آمار کرونا واکسن کرونا علوم پزشکی البرز بوشهر بیست و هفتمین سفر استانی دولت کرمانشاه ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه سنندج زلزله هرمزگان اردبیل خراسان رضوی آلودگی هوا مشهد حجاب و عفاف آمار کرونا مجلس شورای اسلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت وگو با خبرنگار مهر واریانت های جدید معاون بهداشت ایمنی ترکیبی واکسن خود سیستم ایمنی جدید کرونا واریانت ها مؤسسه رازی بنی هاشمی دز یادآور موج جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۲۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش‌ جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که ۲ میلیون نفر در سراسر این کشور همچنان از علایم کووید طولانی رنج می‌برند که ۳۸۱ هزار نفر از این افراد، فعالیت‌های روزانه خود را محدود کرده‌اند.

اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که ۳.۳ درصد از افرادی که داده‌هایشان در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، بین ۶ فوریه تا ۷ مارس اعلام کردند که پس از ۴ هفته همچنان دارای علایم کووید هستند.

نتایج این پژوهش که روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل منتشر شده، نشان می‌دهد که ۰.۴ درصد به تعداد افرادی که در ماه مارس ۲۰۲۳ از علایم کووید طولانی رنج می‌بردند افزوده شده است.

کووید طولانی یکی از عوامل افزایش جمعیت غیرفعال در بریتانیا بوده که از زمان همه‌گیری کرونا حدود ۷۰۰ هزار نفر به آن افزوده شده است.

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۹.۱ درصد افرادی که بیکار بودند یا به دنبال شغل هم نمی‌گشتند، علائم کووید طولانی را گزارش کرده‌اند که تقریباً سه برابر نرخ آن نسبت به کل جمعیت بریتانیا است.

بر اساس نتایج این پژوهش، پنج درصد از افرادی که در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از علایم کووید طولانی رنج برده‌اند که بیشترین رقم در بین گروه‌های سنی است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که نرخ زنانی که علایم بیماری کرونا را گزارش کرده‌اند ۲۰ درصد بیشتر از مردان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • هرنوع قرارداد رهن و اجاره با اتباع خارجی غیرمجاز ممنوع است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • برخورد بدون اغماض دستگاه قضایی با تخلفات شهری
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • برنامه‌های روز ملی ایمنی حمل و نقل در البرز اعلام شد