Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، فرانس تیمرمنز معاون کمیسیون اروپا دیروز (۱۷ تیر) در گفت‌وگو با روزنامه گاردین نسبت به وقوع درگیری‌ و نزاع‌های بسیار شدید در اروپا به دلیل افزایش بهای انرژی در فصل زمستان اعلام خطر کرد و همزمان بر ضرورت استفاده از سوخت‌های فسیلی تاکید کرد.

این مقام بلندپایه اروپایی هشدار داد که خطر وقوع درگیری در اروپا در زمستان به دلیل قیمت بالای انرژی بسیار شدید است و باید برای جلوگیری از تهدید ناآرامی‌های داخلی به سوخت‌های فسیلی بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما باید مطمئن شویم که مردم در زمستان آینده در سرما نباشند. ما باید اطمینان یابیم که صنایع خود را حفظ می کنیم زیرا تنها چیزی که می‌تواند به پوتین کمک کند، شکاف در میان جوامع ماست.

معاون کمیسیون اروپا خاطرنشان کرد: باید از زغال سنگ استفاده شود و اگر بخواهیم در حال حاضر بگوییم دیگر از زغال سنگ خبری نیست، تنها به تشدید تنش ها در جامعه کمک خواهیم کرد.

پیشینیه

تارنمای بلومبرگ به تازگی در گزارشی با اشاره به افزایش ۷۰۰ درصدی بهای گاز در اروپا در مقایسه با سال گذشته، آن را محرک اصلی تورم جهانی دانست که می‌تواند سبب بروز یک جنگ سرد جدید شود.

گاز طبیعی در حال حاضر یکی از پرتقاضاترین کالاهای جهان و محرک اصلی تورم جهانی بوده که می تواند دلیل بروز جنگ سردی جدید باشد. به عقیده ناظران هر نوع نوسان در تولید آن، جهش‌های قیمتی به همراه دارد که براساس استانداردهای بازار متلاطم امروز، بسیار شدید بشمار می‌رود.

اهمیت موضوع

همزمان با مصاحبه تیمرمنز، مجلسین آلمان از بیم کاهش واردات گاز روسیه و کمبود منابع انرژی، لایحه ای اضطراری را تصویب کردند که بر اساس آن نیروگاه های زغال سوز برای کمک به تولید برق دوباره به مدار باز می گردند.

در کنار این مصوبه، بسته ای برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر نیز به تصویب رسیده که بر اساس یکی از تدابیر آن، حداقل زمینی که دولت های محلی به نیروگاه های بادی اختصاص می دهند، مشخص شده است.

برلین نیز از مصرف کنندگان خانگی و صنعتی خواسته که تا حد امکان صرفه جویی کنند. از سوی دیگر بهای گاز دوبرابر شده و ممکن است در زمستان تا ۴ برابر نیز گرانتر شود.

گفته می شود میزان گاز وارداتی از خط لوله نورد استریم ۱ که گاز روسیه را از دریای بالتیک به آلمان می رساند به ۴۰ درصد سطح معمول کاهش یافته و با توجه به آغاز برنامه تعمیرات سالانه از دوشنبه پیش رو (۲۰ تیر) پیش بینی می شود که این خط لوله به مدت ۱۰ روز تعطیل شود. آلمان بیم از آن دارد که روسیه از این فرصت استفاده کرده و به بهانه خرابی قطعات، کلاً این خط لوله را از مدار خارج کند.

تاسیسات ذخیره سازی گاز در آلمان

در کنار تلاش های آلمان برای بهره برداری از زغال سنگ، پارلمان اروپا نیز که زمانی تلاش داشت انرژی‌های تجدید پذیر را جایگزین سوخت‌های فسیلی کند، اواخر هفته پیش پیشنهاد در نظر گرفتن نیروگاه‌های هسته‌ای و گازی به عنوان سرمایه‌گذاری‌های سازگار با آب و هوا را تایید کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم برای تخفیف نگرانی های شهروندان اروپایی و ترسیم آینده ای مطلوب در برابر آنان با اشاره به بحران گسترده انرژی و افزایش تورم در قاره سبز، تحمل این بحران را بهای رهایی از نفوذ مسکو بر تصمیمات سیاسی در این قاره اعلام کرد.

جوسپ بورل با انتشار یادداشتی در روزنامه ایتالیایی لا استامپا با یادآوری مشکلات ناشی از کاهش واردات انرژی از روسیه برای بخش‌های اقتصادی و مردم اروپا، تصریح کرد: این مشکلات بهایی است که ما باید برای دفاع از دموکراسی‌هایمان و حقوق بین الملل بپردازیم.

بورل با تاکید بر ضرورت همبستگی بین کشورهای اروپایی برای فائق آمدن بر بحران انرژی در قاره سبز، گفت: مطمئنم که تحریم‌ها به تدریج مسکو را به زانو درخواهد آورد و کرملین را مجبور به تغییر محاسبات راهبردی خواهد کرد.

ارزیابی

برافروخته شدن آتش جنگ در شرق اروپا و برملا شدن شدت وابستگی قاره سبز به منابع انرژی روسیه موجب شده تا بروکسل برای رهایی از این اهرم فشار، به هر منبع انرژی و با هر توجیهی دست آویزد مبادا که بحران های اقتصادی و اجتماعی گریبانگیر آن شود.

تائید بهره برداری از انرژی های فسیلی و هسته ای گامی در این سو ارزیابی شده و نشان می دهد که تصمیم گیرندگان اصلی اروپا حاضر نیستند امنیت اقتصادی و اجتماعی خود را فدای سیاست های اقلیمی بلندپروازانه کنند. بدیهی است که واردات انرژی از منابعی مانند ایران و ونزوئلا که هدف تحریم های فراقانونی آمریکا قرار گرفته اند مدنظر سران اتحادیه اروپا بوده و رئیس جمهوری فرانسه نیز در سخنان اخیر خود بر آن تاکید کرده است.

بدیهی است که اذعان به چنین ضرورتی در دو سوی اقیانوس اطلس موجب شده تا شرکت های نفتی ایتالیایی و اسپانیایی در زمره نخستین مشتریان کاراکاس قرار گیرند.

برچسب‌ها روسیه انرژی‌های فسیلی انرژی بادی جوسپ بورل زغال سنگ ایالات متحده آمریکا آلمان انرژی هسته ای ایران ونزوئلا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه انرژی های فسیلی انرژی بادی روسیه انرژی های فسیلی انرژی بادی جوسپ بورل زغال سنگ ایالات متحده آمریکا آلمان انرژی هسته ای ایران ونزوئلا زغال سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۵۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!

به گزارش جام جم آنلاین، افزون بر آمریکا که در روزهای اخیر افراد و تهادهای جدیدی را در فهرست تحریم گنجلنره، اتحادیه اروپا هم مشغول بررسی طرح‌های جدید تحریمی است.

رویترز گزارش داده است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه اخیر خود به دنبال توافق در خصوص این موضوع بودند که تا چه اندازه تحریم ایران را ادامه دهند. 

این البته اولین بار نیست که اتحادیه اروپا در صدد تحریم ایران برآمده و پیش از این نیز تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف از جمله مسائل حقوق بشری و اتهام بدون سند عرضه موشک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

اما آنچه صاحبنظران در آمریکا و اروپا به‌خوبی آن را دریافته‌اند، اینست که تحریم دیگر ترسی را در ایران ایحاد نمی‌کند و حتی دلالان دلار که از هر فرصتی برای افزایش مصنوعی نرخ ارز استفاده می‌کنند هم اهمیتی به چنین خبرهایی نمی‌دهند.

دلیل این بی‌توجهی‌ها اینست که غرب پیش از این بارها از حربه تحریم علیه کشورمان بهره جسته و اقتصاد این در چهار دهه گذشته به تدریج خود را با واقعیت تحریم تطبیق داده و راه‌های دور زدن آن را فراگرفته است.

رسیدن ایران به رشد اقتصادی مثبت در سالهای اخیر گواه آن است که ایران از شوک تحریم‌های حداکثری بیرون آمده و حالا دیگر تحریمی نمانده که آمریکا و اروپا با تکیه بر آن بر ایران فشاری مضاعف ایجاد کنند.

صاحبنظران غربی پیش از این بارها به سیاستگذاران خود گفته بودند که کشش تحریم‌ها برای اثرگذاری بر رفتار کشورها محدود است و تحریم‌های بلندمدت بر هیچ کشوری اثر ماندگار نگذاشته است.

نگاهی به رفتار کشورهایی مانند کوبا یا کره شمالی نشان می‌دهد حتی این کشورها با ظرفیت داخلی بسیار محدودتر نسبت به ایران یا روسیه، سالهاست به تحریمهای غرب عادت کرده و سیاستهای خود را متناسب با این تحریم‌ها تنظیم کرده‌اند.

به این ترتیب به‌خوبی می‌شود دریافت که کشورهای غربی برای فشار بیشتر بر کشورمان ابزاری در اختیار ندارند و پس از قدرت‌نمایی دفاعی اخیر کشورمان، حالا این کشورها می‌دانند که به‌جز تبلیغات رسانه‌ای، تیری در تفنگ‌های خود برای شلیک به جمهوری اسلامی ندارند.

دیگر خبرها

  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • افتتاح ۳ مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای ۵ سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم