Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-02@03:48:12 GMT

نگاهی به رابطه تجاری ایران و ترکیه

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۶۹۵۹

نگاهی به رابطه تجاری ایران و ترکیه

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجاری ایران و ترکیه و سهم تجارت در رشد اقتصادی این کشورها در سال‌های گذشته پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری برنا، بررسی نتایج مطالعات اخیر سازمان تجارت جهانی و بانک جهانی نشان می‌دهد که میان تجارت و رشد اقتصادی کشورها رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و شرایط کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد که این کشورها توانسته‌اند در سال‌های گذشته، سهم خود را از اقتصاد جهانی افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براوردها نشان می‌دهد که سهم مجموع کشورهای در حال توسعه از صادرات جهانی در سال ۱۹۹۰ تنها ۱۶ درصد بوده که این عدد در سال ۲۰۲۱ به ۳۹ درصد افزایش یافته است. صادرات کالایی اقتصادهای در حال توسعه از حدود ۳.۳ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ با رشدی ۲.۸ برابری به ۹.۶ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. همچنین صادرات خدمات این کشورها نیز ۵۶۳ میلیارد دلار به ۱.۶ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

اتاق بازرگانی تهران در تحلیل سهم تجارت در رشد اقتصادی کشورها به وضعیت ترکیه پرداخته و آمارهای ثبت شده این کشور را با ایران مقایسه کرده است.

متوسط رشد اقتصادی ترکیه در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ حدودا ۴.۵ درصد بوده اما متوسط رشد سالانه صادرات کالا و خدمات این کشور نزدیک به پنج درصد بوده است. همچنین نزدیک به ۳۰ درصد از رشد اقتصادی ترکیه در این مدت توسط افزایش صادرات تامین شده است. در سال ۲۰۲۱، رشد اقتصادی ترکیه حدودا ۱۱ درصد بوده که یکی از دلایل اصلی آن رشد حدودا ۲۵ درصدی صادرات بوده است.

از سوی دیگر بررسی وضعیت ایران نشان می‌دهد که رشد صادرات کالا و خدمات نقش مثبتی در تامین رشد اقتصادی نداشته و عاملی برای کاهش سرعت آن نیز بوده است. در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، روند عمومی صادرات و واردات واقعی کالا در ایران نزولی بوده که در این بین افت واردات بیش از صادرات تخمین زده می‌شود.

بر اساس داده‌ها در سال ۱۳۹۰، صادرات کالا و خدمات ایران ۲۵۳ هزار میلیارد تومان بوده اما این عدد بر اساس قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵، در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. میانگین رشد واقعی سالانه صادرات کالا و خدمات در ایران نیز حدودا منفی ۱.۲۹ درصد تخمین زده می‌شود.

به این ترتیب در دهه گذشته، مشارکت صادرات کالاها و خدمات در رشد اقتصادی ایران، در نیمی از دوره مثبت و در نیمی از آن منفی بوده است. در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ نیز این روند با سرعت بیشتری منفی شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران و ترکیه تجارت دلار رشد اقتصادی واردات صادرات کالا و خدمات نشان می دهد هزار میلیارد میلیارد دلار رشد اقتصادی سال ۲۰۲۱ درصد بوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۶۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان خاطرنشان کرد: باورمندم هنوز تا فعلیت رساندن ظرفیت‌های کامل تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان راه درازی در پیش داریم.

به گزارش ایسنا، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در شبکه ایکس نوشت: «حضور در جمع فعالان اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان در نمایشگاه ‎ایران اکسپو و بازدید از توانمندی‌های صادراتی کشور در کنار میل و اشتیاق بی‌مثال افغانستان به توسعه ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور موجب خوشحالی و روحیه مضاعف شد. باورمندم هنوز تا فعلیت رساندن ظرفیت‌های کامل تجاری و اقتصادی دو کشور راه درازی در پیش داریم.

وی همچنین نوشت: امیدوارم با مشارکت همه دلسوزان و توانمندان، گام‌های عملیاتی جهت رفاه هرچه بیشتر دو ملت برداشته شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • مرکز تجاری هند و ایران با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور راه اندازی شد
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • حذف عملی ایران از کریدورهای تجاری
  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد