Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@23:24:13 GMT

روشی برای ترمیم آسیب شبکیه

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۲۶۲۳

روشی برای ترمیم آسیب شبکیه

پژوهشگران در یک مطالعه حیوانی عنوان کردند که محیط روئی حاصل از سلول‌های بنیادی دندان می‌تواند در برابر آسیب شبکیه اثر محافظتی داشته باشند.

به گزارش ایران اکونومیست، عوامل مختلفی مانند ضربه، افزایش سن و بیماری‌های سیستمیک می‌توانند منجر به آسیب دائمی شبکیه و از دست دادن بینایی شوند. به همین دلیل پیدا کردن درمان‌های مؤثر برای بهبود این مشکل اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درمان‌های مختلفی مانند درمان‌های بازسازی مبتنی بر سلول درمانی، برای درمان آسیب‌های شبکیه پیشنهاد شده که با موفقیت نسبی همراه بوده است. سلول‌های بنیادی مزانشیمی و ترشحات آن‌ها دارای خاصیت ضد التهابی هستند و انواع مختلف سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق‌شده از بافت‌هایی مانند بافت چربی، مغز استخوان، بندناف و دندان در درمان آسیب شبکیه استفاده شده است.

با این حال بررسی‌ها نشان داده که بیشتر سلول‌های بنیادی مزانشیمی که در زجاجیه تزریق شده‌اند، به دلایل مختلف کارایی خوبی نداشته‌اند. ولی بر اساس مطالعات اخیر، تزریق داخل زجاجیه‌ای محیط روئی حاصل از سلول بنیادی (condition medium) که حاوی فاکتورهای مشتق از سلول‌های بنیادی مانند فاکتورهای رشد و ... است، نتایج درمانی بهتری در مقایسه با تزریق سلول‌های بنیادی دارد. همچنین این روش، از نظر هزینه و زمان نیز مقرون به صرفه‌تر است.

اخیراً سلول‌های بنیادی دندان به دلیل دسترسی آسان، بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. بر همین اساس پژوهشگران در یک مطالعه اثر محافظتی محیط روئی حاصل از سلول‌های بنیادی مشتق از دندان را بر روی شبکیه مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه برای ایجاد آسیب شبکیه، درون چشم راست ۲۰ موش صحرایی (رت) پراکسید هیدروژن (H۲O۲) تزریق شد. سپس رت‌ها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول تنها به عنوان گروه کنترل پیگیری شدند و به چشم رت‌های گروه دوم، محیط روئی حاصل از سلول‌های بنیادی دندان تزریق شد. در نهایت پس از ۱۵ روز، چشم همه موش‌های صحرایی جدا و مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی بافت شبکیه چشم موش‌های صحرایی نشان داد که در دو گروه مورد بررسی بافت شبکیه دچار آتروفی یا تحلیل بافتی شده بود، ولی نازک شدن شبکیه در موش‌هایی که به چشم آن‌ها محیط روئی سلول‌های بنیادی دندان تزریق شده بود، به طور قابل توجهی کم‌تر بود.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که استفاده از محیط روئی حاصل از سلول‌های بنیادی آپکس پاپیلای دندان می‌تواند از تخریب شبکیه جلوگیری کند و دارای اثر محافظتی در برابر آسیب شبکیه است.

بر همین اساس پژوهشگران این تحقیق می‌گویند که می‌توان از محیط روئی سلول‌های بنیادی آپکس پاپیلای دندان، به عنوان منبع جدیدی برای محافظت و ترمیم شبکیه استفاده کرد، ولی این موضوع باید در مطالعات آینده بیشتر بررسی شود.

در انجام این تحقیق علیرضا دهقانی، محمد ملک احمدی و حشمت‌اله قنبری؛ پژوهشگران گروه چشم پزشکی مرکز تحقیقات بیماری‌های چشم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فرشته کرمعلی، ساره سروش‌زاده و محمدحسین نصر اصفهانی از پژوهشگران پژوهشکده زیست‌فناوری حیوانات مرکز تحقیقات سلولی پژوهشگاه رویان اصفهان، به همراه اردشیر طالبی؛ عضو هیئت‌علمی گروه بافت‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، خرداد ماه سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «تاثیر محیط روئی حاصل از سلول‌های بنیادی مشتق از دندان بر روی ضخامت شبکیه آسیب‌دیده چشم رت» در مجله دانشکده پزشکی اصفهان منتشر شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سلول بنیادی ، شبکیه ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سلول بنیادی شبکیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سلول های بنیادی دندان پزشکی اصفهان آسیب شبکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۲۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، یعقوب نوروزی، مسئول برگزاری این کنفرانس روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: ما در راستای تحقق شعار سال به دنبال افزایش استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی اساتید و دانشجویان هستیم و اعتقاد داریم که برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های تخصصی در رشته‌های مختلف علمی، به طور حتم عامل مهمی برای رسیدن به این هدف است.

وی افزود: کنفرانس فیزیک بنیادی ایران نیز با همین هدف در دانشگاه قم برگزار می‌شود و ما این روند را به صورت مستمر در سال جاری ادامه خواهیم داد،‌ به نحوی که تا پایان سال حداقل در هر ماه شاهد برگزاری یک همایش ملی مهم در رشته‌های مختلف علمی در دانشگاه قم خواهیم بود.

مسئول کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ادامه داد: دانشگاه قم بر اساس رسالت علمی و پژوهشی خود با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر خارجی همکاری دارد و ما تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های علمی این دانشگاه در همه حوزه‌های مورد نیاز کشور، یافته‌های پژوهشی کاربردی را ارائه دهیم.

همچنین در این نشست،‌ دبیر اجرایی کنفرانس فیزیک بنیادی ایران، گفت: برای برگزاری این کنفرانس از مدت‌ها قبل، طرح نوشته و اعضای کمیته‌های علمی و اجرایی مشخص شدند،‌ همزمان با نهادهای تخصصی این موضوع همچون انجمن فیزیک ایران نیز مکاتبات و هماهنگی‌های لازم صورت پذیرفت.

سید وحید موسوی افزود: در ادامه اقدام‌های لازم برای کسب اعتبار علمی مورد نظر کنفرانس انجام و سایت و پوستر آن طراحی شد، در ادامه کار ثبت نام از متقاضیان صورت پذیرفت و ما در روز همایش میزبان ۱۶۰ شرکت کننده به صورت حضوری و مجازی خواهیم بود.

وی ادامه داد: ۲۰ مقاله تخصصی به این کنفرانس رسیده‌است که پس از انجام ارزیابی‌های لازم، ۲ مقاله از سوی نویسندگان آن به صورت سخنرانی و چهار مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود. همچنین در این کنفرانس که با حضور استاد مهدی گلشنی(فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز برجسته ترتیب می‌یابد) علاوه بر ارائه مقالات شاهد ۱۰ سخنرانی از سوی اساتید برجسته فیزیک خواهیم داشت.

دیگر خبرها

  • آموزش آشپزی / روشی خاص برای تهیه و طبخ ماهی کبابی
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • برگزاری کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به میزبانی قم
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • آموزش فر کردن مو با چنگال ؛ روشی فوری برای فر کردن موها | چگونه از موهای فر نگهداری کنیم؟
  • تاثیر ظروف یکبار مصرف بر محیط زیست
  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟