Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@03:23:55 GMT

(تصاویر) گران‌ترین خانه تهران برای چه کسی بود؟

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۳۸۶۱

(تصاویر) گران‌ترین خانه تهران برای چه کسی بود؟

 عمارت قجری مقدم که توسط یکی از درباریان قاجار به نام محمدتقی خان ملقب به احتساب‌ الملک در مساحتی بیش از ۲۱۰۰ متر مربع در مجاورت میدان امام خمینی (ره) بنا شده، شامل محوطه درونی، بیرونی و خانه سرایداری است. عمارتی سفیدرنگ با معماری چشم‌نواز ایرانی، گچ‌کاری‌های زیبا و تزئین شده که هر بیننده‌ای را خیره می‌کند

به گزارش همشهری، محمد تقی خان، ریاست اداره احتسابیه تهران را بر عهده داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پسر کوچک‌تر او محسن مقدم پس از اتمام تحصیلات در فرانسه همراه با همسر خود سلما کویومجیان به ایران باز می‌گردد.

محسن مقدم، پس از فوت پدر، عهده‌دار خانه اجدادی خود می‌شود. او از اساتید برجسته باستان شناسی دانشگاه تهران بوده است و همچنین همسرش که زاده بلغارستان بوده است، در دوره‌ای، ریاست کتابخانه ملی ایران را بر عهده داشته است.

علاقه مندی محسن مقدم و همسر وی از سبک این خانه به فرهنگ و تاریخ کاملا مشهود است به همین خاطر از علایق این زوج در کنار فعالیت‌های علمی خود، جمع آوری آثار و اشیاء ارزشمند باستانی بوده است.

به همین خاطر این روزها زیر زمین این خانه قدیمی اشیاء تاریخی را در دل خود جا داده است. با ورود به خانه، اولین چیزی که توجه را جلب می‌کند حوض و شمعدانی‌ها و کاربرد زیاد و مناسب از رنگ‌های شاد مانند فیروزه‌ای، آبی آسمانی و بنفش است.

کتابخانه و آتلیه تا فواره‌ای به سبک اروپایی

کتابخانه دکتر مقدم، کافه رستوران خانه مقدم و گلخانه‌ای زیبا از امکانات خانه موزه مقدم به حساب می‌آیند که هرکدام زیبایی‌های خاص خود را دارند. حیاط سرسبز، معماری خارق‌العاده، کاشی‌های خوش‌رنگ فیروزه‌ای همه بر زیبایی و عظمت این خانه افزوده‌اند.

این خانه تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، دارای بخش‌های مختلفی است و آثار تاریخی بسیاری همانند اشیای سفالی و شیشه‌ای، ابزار سنگی، آثار مفرغی، مهرها و اشیای فلزی را که همگی سابقه طولانی تاریخی دارند، در آن نگهداری می‌شود.

کارگاه و آتلیه شخصی محسن مقدم در زیرزمین خانه قرار دارد. جایی که با وجود آثار دکتر مقدم و انواع کتب باستان‌شناسی تبدیل به یک کتابخانه دیدنی شده‌ است.

بخش ساختمان اربابی خانه موزه مقدم، جایی است که می‌توانید هنر مردمان ایران‌ زمین را از نزدیک مشاهده کنید. این ساختمان به شکل ساختمان‌های قرون وسطی طراحی و ساخته شده‌ است و در هر خشت آن هنر ایرانی خودنمایی می‌کند. اتاق کدخدا، اتاق تدخین، زیرزمین و حمامی با کاشی‌کاری‌های قاجاری از بخش‌های دیدنی ساختمان اربابی هستند.

ایوان باشکوه خانه مقدم

ایوان خانه مقدم از دیگر بخش‌های زیبای این عمارت باشکوه است که در ضلع شمالی ساختمان و بر روی ستون‌های بلند و باشکوه قرار دارد. ایوانی با کاشی‌های دوران صفوی، آینه‌کاری دوران زندیه و کاشی‌های معرق و خشتی دوران قاجار و پهلوی اول که زیبایی، قدمت و عظمت آن را چندین برابر کرده‌ است.

حوضخانه یا همان زیرزمین، از قدیمی‌ترین بخش‌های این عمارت تاریخی است که بر دیوار آن تزئینات زیادی از کاشی گرفته تا قطعات ظروف سفالین قرار دارد. این حوضخانه جایی است که می‌توانید در آن با تاریخ تحول صنعت سفال و کاشی‌کاری ایران به خوبی آشنا شوید.

کتابخانه خانه موزه مقدم در سال ۱۳۳۷ ساخته شده‌ و جایی است که علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند از آن جهت پژوهش‌های خود در حوزه‌های مختلف بهره ببرند. گلخانه‌ای که با کاشی‌های لعاب‌دار تزیین شده‌ است، حوض ژاپنی، اتاق قاجار (سالن زمستانی)، اتاق نشمین و مطبخ از دیگر قسمت‌های خانه موزه مقدم هستند.

مسیرهای دسترسی به موزه مقدم

خانه موزه مقدم در خیابان امام خمینی تهران، بعد از خیابان شیخ هادی واقع شده و بازدید از آن همه روزه به جز دوشنبه‌ها و ایام سوگواری امکان‌پذیر است. علاقه مندان به تاریخ تهران می‌توانند در این روزها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ به دیدن این گنجینه ارزشمند تهران بروند.

برای رسیدن به خانه موزه مقدم با مترو می‌توانید در یکی از ایستگاه‌های حسن‌ آباد و یا دانشگاه امام علی (ع) پیاده شوید و با کمتر از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به این موزه برسید.

شما همچنین می‌توانید با اتوبوس‌های مسیر راه‌آهن - پارک‌وی یا راه‌آهن - تجریش در ایستگاه البرز پیاده شوید و با یک پیاده‌روی کوتاه به سمت شرق در خیابان امام خمینی حرکت کنید تا به خانه موزه مقدم برسید و از مجموعه‌ای از اشیای منحصر به فرد یکی از گران‌ترین خانه‌های جهان دیدن کنید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: خانه مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه

به‌گزارش خبرگزاری مهر، احمد حمزه‌زاده با اعلام این خبر گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

حمزه‌زاده گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

کد خبر 6090403

دیگر خبرها

  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم