Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی جوانان برای اطمینان از وفاداری شریک آینده یا حال زندگی خود، با گروه‌هایی در فضای مجازی ارتباط می‌گیرند تا نامزد یا همسر خود را در معرض ارتباط با فرد دیگری قرار دهند و از صداقت عاطفی آن‌ها اطمینان پیدا کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از این گروه‌ها در اینستاگرام ارتباط گرفتیم که روند کاری خود را بدین‌گونه توضیح داد، که ابتدا ۳ روز در قالب مسائل کاری با فرد مورد نظر ارتباط گرفته می‌شود، سپس در ۳ روز بعدی درخواست دوستی مطرح می‌شود که آیا شریک عاطفی در این مراحل با فرد از قبل تعیین شده ارتباط دوستانه برقرار می‌کند یا به رابطه قبلی خود وفادار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق پیام مجموعه مذکور، هزینه این اقدام براساس مجازی یا میدانی بودن و میزان زمان و هزینه مربوطه، از ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان متغیر است، همچنین فیلم‌های گرفته شده در صفحه اینستاگرام مجموعه بارگذاری نمی‌شود و تنها نمونه‌های کاری در صفحه مجازی آن‌ها پست شده است.

برای بررسی آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی این اقدام با یکی از روانشناسان مطرح که عضو سابق هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بوده است، ارتباط گرفتیم که وی در این رابطه گفت: آسیب‌شناسی این مقوله نیاز به جلسات متعددی است، ولی به همین نکته کفایت می‌کنم که اگر این مساله فراگیر شود، بنیان اعتماد در خانواده‌ها نابود می‌شود.

همچنین با حسین ایمانی جاجرمی جامعه‌شناس، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفتگو کردیم که وی ابتدا به مسائل حقوقی این اقدامات اشاره و اظهار کرد: تصویربرداری مخفیانه و نشر آن در فضای مجازی دارای تبعات حقوقی فراوانی است، به همین خاطر به نظر می‌رسد اکثر این مواردی که در این حوزه مشاهده می‌شود، بیشتر ساختگی، برای سرگرمی و جذب دنبال‌کننده باشد.

وی در ادامه به نمونه‌های خارجی این اقدامات تاکید کرد و گفت: چنین مواردی در کشور‌های غربی به دلیل آثار خاصی که دارد، تحت نظر روانشناسان و جامعه‌شناسان رسانه‌ای می‌شود، به‌نحوی که این برنامه‌ها در راستای انتقاد به خیانت در روابط زن و شوهری نشان داده شده است، البته در برخی موارد هم شاهد ترویج بی‌بندو باری در رسانه‌های مدعی آزادی آمریکایی و اروپایی هستیم.

جامعه شناس دانشگاه تهران، تست خیانت را عاملی برای شکستن هنجار‌های فرهنگ ملی و دینی کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: بنیان خانواده مهم‌ترین پایه فرهنگ ملی و مذهبی ما است، به‌گونه‌ای که ریشه ارزش‌های بنیادین اخلاقی در خانواده شکل می‌گیرد و با تربیت فرزند در جامعه تسری پیدا می‌کند.

ایمانی لفظ خیانت را در رابطه با این مقوله زیر سوال برد و ادامه داد: اکثر کلیپ‌های تولید شده در این حوزه به قبل از ازدواج برمی‌گردد، یعنی در این موارد هنوز عهدی بسته نشده است و اطلاق لفظ خیانت بر خاتمه این‌گونه رابطه‌ها و یا ایجاد اختلال در آن‌ها اشتباه است، به‌عبارتی ترویج این ادبیات موجب شکسته شدن قبح خیانت واقعی در جامعه ما می‌شود.

وی در پایان این‌گونه فعالیت‌ها را در قالب صنعت سرگرمی و درآمدزا عنوان کرد و گفت: بسیاری از اقدامات سوء که تست خیانت یکی از جدیدترین آن‌هاست، موجب استهاله فرهنگی در بسیاری از هنجار‌های مربوط به خانواده شده است، به‌گونه‌ای در طی زمان در حال گذار از جامعه‌گرایی به فردگرایی هستیم، یعنی همان‌طور که در گذشته گرمای وجود خانواده‌ها در کنار یکدیگر احساس می‌شد، در طی زمان با اتفاقات ضدارزشی به سمت تنهایی‌های مفرط کشیده شده است که یکی از راه‌حل‌های این مقوله، برخورد با گروه‌های تست خیانت است.

همان‌طور که مطرح شد، گروه‌هایی برای جلب توجه و با نیت سنجیدن صداقت نامزد‌ها و دوستی‌های خیابانی نسبت به یکدیگر، کلیپ‌هایی را با عنوان تست خیانت در فضای مجازی منتشر می‌کنند که براساس نظر کارشناسان حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی، اگر این روند ترویج پیدا کند، آسیب بزرگی بر بنیان خانواده و اختلالات موثری در حوزه ازدواج ایجاد می‌کند، بنابراین لازم است معاونت جوانان وزارت ورزش، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و دستگاه‌های نظارتی در حوزه فضای مجازی بر این روند نظارت و اقدام کنند.

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خیانت به همسر ازدواج و طلاق فضای مجازی تست خیانت گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۶۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر

خبرگزاری مهر نوشت: سرهنگ داوود معظمی گودرزی، از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک کودک دختر و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخوردهای سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت‌الشعاع قرار دهند، ندهند.

وی با اشاره به انتشار ویدئویی از یک کودک دختر در فضای مجازی و معرفی او به عنوان یک تازه عروس گفت: انتشار این ویدئو موجی از واکنش منفی افکار عمومی و به خصوص کاربران فضای مجازی و فعالان حوزه حقوق کودک را در پی داشت. در همین راستا نیز پلیس فتا رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار داد و ابتدا تیم رصد و پایش این پلیس مبدا اصلی انتشار این ویدئو را مورد شناسایی قرار دادند.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که این ویدئو از سوی یک سالن زیبایی ضبط و منتشر شده است، گفت: در ادامه با پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها ی انجام شده، مدیر سالن زیبایی که ویدئوی مذکور را تولید و منتشر کرده بود به پلیس فتا تهران بزرگ دلالت شد.

معظمی گودرزی با بیان اینکه در جریان تحقیقات انجام شده، مشخص شد که موضوع ازدواج این کودک، سناریو تبلیغاتی مدیر این آرایشگاه برای جذب مشتری و دنبال کننده در اینستاگرام بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد، گفت: این زن پس از مواجهه با مأموران اعلام کرد که از عواقب کار خود بی اطلاع بوده و ضمن ابراز پشیمانی از عمل خود، گفت که دختربچه نوجوان فرزند یکی از مشتریان آرایشگاهش بود و چون قصد داشته اقدام به ایجاد تبلیغ در فضای مجازی کند، این کودک را به عنوان یک عروس معرفی و آرایش کرده است.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه برای این خانم به دلیل سوءاستفاده از کودکان و … پرونده‌ای تشکیل شد، گفت: صفحه اینستاگرامی مذکور نیز با دستور قضائی از دسترس خارج و متهم نیز به همراه پرونده متشکله و برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.

وی ادامه داد: همچنین کارشناسان اداره مبارزه با جرایم علیه کودکان و بانوان پلیس فتا تهران بزرگ با والدین این کودک نیز ارتباط برقرار کرده و ضمن ارائه مشاوره‌های لازم به آنان تاکید کرد که صیانت از هویت و شخصیت فرزندشان نیز برعهده آنان بوده و بی توجهی و هرگونه آسیب به آن موجب مجازات قانونی است.

معظمی گودرزی با هشدار به مردم و به خصوص کاربران فضای مجازی گفت: در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین کنوانسیون حقوق کودک که کشور ما نیز به آن پیوسته صراحتاً هرگونه سوءاستفاده از کودکان و وارد کردن آسیب جسمی و روحی به وی را جرم انگاری کرده است. در همین راستا نیز پلیس فتا در عمل به قانون با چنین مواردی برخورد خواهد کرد. کما اینکه در گذشته نیز با موردی که پدری فرزندش را به بیان کلمات و انجام رفتارهای بزرگسالانه و حتی شرب خمر تشویق کرده و تصاویرش را در فضای مجازی منتشر کرده بود، برخورد کرد و در پرونده‌ای دیگر نیز با والدین نوجوانی که برای جذب دنبال کننده فرزند خود را به رفتارهای غیراخلاقی و بی احترامی به مقام مادر تشویق کرده بودند، برخورد شد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ ادامه داد: لذا به افرادی که قصد دارند تا برای انجام تبلیغات، افزایش دنبال کننده یا هر موضوع دیگری اقدام به ساخت ویدئو یا انتشار تصاویر نا متعارف و نامناسب از کودکان کنند، هشدار می‌دهم که پلیس فتا با آنان برخورد خواهد کرد و والدین نیز باید بدانند که چنین اقدامات و رفتارهایی گرچه ممکن است در کوتاه مدت منجر به افزایش دنبال کننده یا جلب شدن توجه به سوی فرزندشان شود، اما در دراز مدت آثار مخرب فراوانی در روند شکل‌گیری شخصیت و شرایط روحی کودکان برجای خواهد گذاشت که جبران ناپذیر است.

دیگر خبرها

  • عکسی قدیمی از سیدمحمد خاتمی در کنار همسر و فرزند عطاء الله مهاجرانی
  • پیک‌نیک خانواده سیلوا در تمرین استقلال (عکس)
  • توضیح دانشگاه تهران درباره پست جدید همسر ابراهیم رئیسی
  • توضیح دانشگاه تهران درباره انتخاب همسر ابراهیم رئیسی به‌عنوان عضو هیات جذب دانشکده علوم خانواده
  • همسر ابراهیم رئیسی و انسیه خرعلی از یکجا پُست جدید گرفتند
  • همسر رئیسی پُست جدید گرفت
  • حکم رئیس دانشگاه تهران برای جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • همسر ابراهیم رئیسی پُست جدید گرفت+جزئیات
  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر