Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام استان ایلام به عنوان گوشه‌ای از تمدن عیلام کهن آثار بزرگ تاریخی‌ای را در دل خود جای داده است، از شهرهای تاریخی مانند سیمره و سراب‌کلان تا آثار تاریخی مربوط به ادوار مختلف، که همه‌ی آنها شناسنامه‌ی فرهنگی ایران محسوب می‌شوند.

بازدیدکنندگان از آثار تاریخی ایلام چه می‌گویند؟

«علی رشیدی» از شهروندان استان ایلام در این زمینه اظهار کرد: به استان‌های زیادی سفر کرده‌ام و استان ایلام را هم کامل گشته‌ام و معتقدم در استان ایلام ظرفیت و پتانسیل‌های غنی در حوزه تاریخی و گردشگری وجود دارد اما هنوز آن گونه که باید  در اشتغالزایی و رونق اقتصاد مردم نقشی نداشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: نکته‌ای دیگر که در ایلام در زمینه آثار تاریخی مغفول مانده این است که آنچه بازدیدکننده از ایک اثر تاریخی در استان به آن پی می‌برد این است  در حفاظت از این آثار و ابنیه  مشکل داریم.
«زهره» دانشجوی دانشگاه ایلام نیز گفت: با بیان اینکه از ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری استان به خوبی استفاده نشده افزود: عدم حفاظت از آثار تاریخی موجب شده این آثار علاوه بر اینکه در معرض حوادث و بلایای طبیعی باشند به مکانی برای یادگیری نوشتن و حکاکی تبدیل شوند.
«مرادی» دیگر شهروند ایلامی گفت: متاسفانه در کنار آثار تاریخی راهنمایانی وجود ندارد که اطلاعاتی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار بدهند. 
ظرفیت‌های گردشگری ایلام ویژه است
دکتر «مرتضی اکبری» ،  مدیر گروه تاریخ دانشگاه ایلام، نیز  در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: آثار تاریخی گنجینه ای ارزشمند هستند که نشان دهنده فرهنگ و تمدن یک ملت می‌باشند، بنابراین حفظ آنهابرای نسل‌های آینده ضروری می‌باشد.
وی افزود: استان ما به دلیل هم مرز بودن با کشور عراق، برخورداری از اماکن مذهبی و آثار تاریخی از دوره معاصر، قاجار، ساسانیان و... اهمیت بالایی از لحاظ گردشگری دارد.
اکبری با بیان اینکه صنعت گردشگری در جهان گاهی مهم‌ترین منبع درآمد یک کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: اگر از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود میتوان در توسعه صنعت گردشگری، رونق اقتصادی و افزایش بینش فرهنگی در استان قدم چشم گیری برداشت.
مدیر گروه تاریخ دانشگاه ایلام  گفت: علاوه بر دستگاه‌های متولی مانند میراث فرهنگی سایر ارگان‌ها همچون صداو سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها،نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیز میتوانند با آگاه‌سازی  مردم در راستای حفاظت از آثار باستانی ایفای نقش کنند.
ایلام می‌تواند به یک قطب گردشگری در کشور تبدیل شود
« فرزاد شریفی»  مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایلام با بیان اینکه اصلی ترین و در عین حال سخت ترین وظیفه سازمان میراث فرهنگی، حفاظت و صیانت از آثار تاریخی است، در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: در بحث حفاظت از آثار تاریخی علاوه بر کمک میراث فرهنگی هر شهرستان، فرمانداران و دهیاران، تفاهم نامه‌ای نیز با نیروی انتظامی به منظور استفاده مشترک از نیروها و امکانات یگان‌های حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی برای محافظت از آثار تاریخی منعقد شده است.
وی با اشاره به اینکه عمده آثار تاریخی استان در مناطق سخت‌گذر قرار دارند، افزود: استان ایلام با توجه به وجود آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی می‌تواند به یک قطب گردشگری در کشور تبدیل شود و رسیدن به این هدف با به‌سازی زیرساخت‌های گردشگری از جمله مسیرهای دسترسی، مقاومت سازی مکان‌های تاریخی در برابر حوادث و بلایای طبیعی، جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز و... امکان‌پذیر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ادامه داد: اقداماتی نیز از قبیل مرمت سازی قلعه والی، احداث موزه باستان شناسی دراستان، احداث مجتمع گردشگری و زائر سرا در شهرستان مهران، به کارگیری نیروهای باسواد و متخصص در دستور کار قرار گرفته است.
شریفی تاکید کرد: باید با کمک آموزش و پرورش و رسانه‌ها در زمینه معرفی میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی استان بیش از پیش اقداماتی لحاظ شود.
امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم و مسئولان ذی ربط در حفظ بناهای تاریخی، هویت چند هزارساله و پیشینه تاریخی استانمان غبار فراموشی به خود نگیرند.

خبرنگار:مهسا نظری 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه ایلام عیلامیان آثار تاریخی میراث فرهنگی استان ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۷۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد

ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از برگزاری آئین روز ملی قنات با حضور جمعی از کشاورزان دشت بهریار شهرستان دلیجان خبر داد.

محمود مرادی امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: کشاورزان در این مراسم به مناسبت  گرامیداشت روز ملی قنات ایرانی، مظهر قنات تاریخی بهریار را به امید فزونی برکت، گلریزان و گلاب افشان کردند.

وی گفت: ایرانی‌ها با ابداع فن قنات در سرزمین نیمه خشک ایران بزرگترین تمدن‌ها را ایجاد کردند و در واقع با مدیریت منابع آب آبادانی را به ارمغان آوردند، لذا وظیفه همه ما این روزها حفاظت از این میراث معنوی است تا نسل‌های آینده از ما به نیکی یاد کنند.

او با بیان اینکه قنات بهریار به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوره صفوی در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۹۴ به شماره ۳۱۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: امسال مراسم روز ملی قنات برای سومین سال متوالی در راستای انجام مقدمات ثبت جهانی این میراث ارزشمند تاریخی دلیجان برگزار شد.

مرادی افزود: قنات بهریار یکی از کهن‌ترین میراث ارزشمند شهر دلیجان است که با تلاش سعید اصغری، محقق و تاریخ نویس دلیجانی در میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: متاسفانه قنات بهریار حال خوبی ندارد و لازم است مدیریت شهری دلیجان این مهم را درک کند که یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی شهر در معرض نابودی است و باید اقدامات ضروری برای نجات آن را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام    

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد