عید قربان در لبنان در کشاکش بحران اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۹۳۶۹
عید قربان در لبنان، امسال هم مانند چند سال اخیر در میان بحران های اقتصادی و معیشتی برگزار شد؛ بحرانی که عامل آن دخالت های برخی کشورهای منطقه و تحریم های آمریکا برای به زانو در آوردن دولت این کشور است.
انگار این سخن "ابوالطیب المتنبی" شاعر شهیر دوره عباسی (متولد۳۰۳ - وفات۳۵۴ق) که می گوید "عید آمدی اما چه آمدنی"، وصف اوضاع امروز لبنانی ها همزمان با عید قربان است، بحران ها بیشتر و وخیمتر می شوند و راه حلی غیر از امید به رحمت خدا در افق پدیدار نیست، تا جایی که اکثر لبنانی ها هم اکنون حسرت سال های گذشته را می خورند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این روزها قیمت های اجناس در لبنان با ارزش دلار بالا می رود و حرص و ولع بازرگانان و نایابی بیشتر کالاها، لبنانی ها را از شادی عید محروم کرده است؛ عیدی که باید موجب خوشحالی مردم لبنان باشد به اسباب نگرانی و افسردگی بیشتر این ملت تبدیل شده است.
دولت لبنان از زمان برگزاری انتخابات پارلمان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) به دولت پیشبرد امور تبدیل و تولد دولت جدید نیز با دشواری هایی روبرو و امید به استخراج نفت و گاز لبنان هم به خاطر سنگ اندازی ها و مخالفت های آمریکا و رژیم صهیونیستی به آرزویی دست نایافتنی تبدیل شده است.
عیدهای لبنانی ها همواره با شادی و هدیه همراه بوده است، دارا همسایگان ندار خود را فراموش نمی کرد، چه کمک های نقدی و چه غیر نقدی و چه قسمتی از گوشت قربانی.
مردم لبنان عادت دارند هر ساله و در عید قربان انواع مختلف حیوانات را ذبح و گوشت آن را میان فقرا و درماندگان تقسیم کنند و از طریق دید و بازدیدهای خانوادگی و اجتماعی و تجمعات دینی مانند نماز عید و جشن ها از احوال یکدیگر خبر بگیرند.
آداب و رسوم لبنانی ها در اعیاد بویژه عید فطر و قربان، شبیه آداب دیگر مسلمانان است و ابتدا به زیارت قبور درگذشتگان خود و شهدا و بویژه شهدای مقاومت می روند، این زیارت اولین اقدام آن ها در روز عید است و قبل از طلوع آفتاب روز عید به خاطر قدردانی از شهدا و تاکید بر اینکه آن ها را در شادی و جشن ها فراموش نمی کنند، انجام می شود.
در لبنان پس از زیارت قبور، همه مسلمانان از مذاهب مختلف برای مشارکت در نماز عید و شنیدن خطبه ها به مساجد می روند.
از دیگر رسوم لبنانی ها در عید قربان و دیگر اعیاد، خریدن لباس های نو برای فرزندانشان است. کودکان با پوشیدن این لباس ها در نزد دوستان خود لذت می برند، شهربازی ها هم با تاب و ماشین های برقی و دیگر وسایل بازی خود، رونق دیگری به عید کودکان می بخشند.
از دیگر آداب و رسوم عید در لبنان، دید و بازدید میان خانواده ها و نزدیکان و همسایه هاست. در این دید و بازدیدها مردم مسلملن لبنان از احوال یکدیگر مطلع می شوند و عیدی و شیرینی داده و گرفته می شود.
اما امسال عید قربان در لبنان نیز مانند عید فطر از هدیه و عیدی خبری نیست، بازارها پراز کالا است، اما حقوق کارمندان کفاف تامین غذا را هم نمی دهد؛ وقتی وارد فروشگاه های کفش و لباس و اسباب بازی می شویم می بینیم که مردم وارد می شوند و دست از پا درازتر خارج می شوند، وقتی از فروشنده ها درباره وضع بازار می پرسیم، در جمله ای مختصر می گویند: " حرکت هست، اما برکت نیست".
از نظر رسمی، عید قربان در لبنان از اعیاد و تعطیلات رسمی به شمار می رود که ادارات دولتی به این مناسبت چهار روز تعطیل می شود چرا که مسلمانان پس از عید فطر که عید کوچک است آن را عید بزرگ می دانند.
آداب و رسوم لبنانی ها در عید قربان از ویژگی های اجتماعی به ارث رسیده از گذشته متمایز است که با ارزش های انسانی مانند شادی، بخشندگی، کمک به دیگران و نشاندن لبخند بر لبان آن ها درهم آمیخته است، مظاهر این عید هر سال افزوده می شود و نشانه های سنتی و جدید با هم می آمیزد. خیابان ها چراغانی می شود و پارچه نوشته هایی از احادیث پیامبر اکرم (ص) درباره عید و عبارت های تبریک در همه جا دیده می شود، اما امسال همه این آداب و رسوم در زیر آوار بحران اقتصادی و مالی بیشتر مردم لبنان پنهان گشته است.
هر ساله مسئولان لبنانی با فرا رسیدن عید، پیام های تبریک و تاریخ دیدارهای عمومی صادر می کنند ولی امسال به خاطر اطلاع از احساسات مردم و بحران های رو به افزایش، فقط به صدور پیام های عذرخواهی و نبود دیدار عمومی اکتفا کرده اند.
در همین خصوص "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان با عذرخواهی اعلام کرده که "باتوجه به شرایط کنونی کشور" دید و بازدیدهای عیدانه ندارد. وی برای حجاج خانه خدا آرزوی قبولی حج کرده و از خداوند متعال درخواست نموده که لبنانی ها و همه مسلمانان اعیاد آینده را در شرایط و اوضاع بهتری تجربه کنند.
بری ابراز امیدواری کرد که همه از مناسک حج و قربان، تعالیم فداکاری، همبستگی و گفت وگو را برای عزت و کرامت انسان ها و حفظ و حفاظت از کشورشان بیاموزند.
"میشل عون" رئیس جمهوری لبنان نیز در توئیتر درباره عید قربان نوشته است: در عید مبارک قربان، والاترین معانی فداکاری را بیاموزیم و چه زیباست که برخی به خاطر منافع کشور و آسایش ملت، منافع خود را قربانی کنند. عید لبنان و لبنانی ها مبارک.
در این میان اما کمیته امداد امام خمینی (ره) شعبه لبنان، با توجه به شرایط جاری اقتصادی این کشور که به واسطه تحریم های آمریکا و کارشکنی های برخی کشورهای عرب منطقه رقم خورده است، بیکار ننشسته تا از اثر تحریم ها و اوضاع اقتصادی نابهنجار در این ایام مبارک، در خانواده های تنگ دست لبنانی، حتی اگر شده اندکی، کاسته شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) در لبنان در همین زمینه در گفت و گویی با ایران اکونومیست توضیح داد: این کمیته در راستای احساس مسئولیت در قبال فقرا و نیازمندان کمک های نقدی و غیرنقدی خود را به خانواده های تحت پوشش خود ارائه کرده است که شامل سبدهای کالا، کمک های مالی و کمک های بهداشتی و لوازم خانگی بوده است.
"محمد برجاوی" افزود: این کمیته برغم بحران اقتصادی موجود، کمک های خوبی را از خیرین از جمله لباس و قربانی دریافت کرده است که همه خانواده های تحت پوشش از آن بهره بردند.
این نماینده سابق پارلمان لبنان اضافه کرد: بیشترین مراجعات خانواده های فقیر و کم درآمد برای تامین هزینه های درمانی است که بسیار فراتر از توان مردم افزایش یافته است و بیمه ها و نهادهای مربوطه فقط بخش کمی از این هزینه ها را پرداخت می کنند، بویژه هزینه های بستری در بیمارستان ها که فاصله مبلغ پرداختی با مبلغ حمایتی گاهی تا ده ها و صدها میلیون لیره لبنان می رسد.
برجاوی می گوید: کمیته امداد امام خمینی (ره) لبنان با همکاری دیگر نهادها اقدام به پرداخت بخشی از هزینه های درمانی نیازمندان کرده و این درحالی است که هزینه ها سرسام آور و دارو نایاب است و این کمیته اقدام به تامین دارو از ایران و سوریه کرده است.
وی معتقد است، بزرگترین نگرانی این روزهای مردم لبنان ابتدا نرخ اجاره خانه است که چند برابر شده و سپس هزینه خرید برق می باشد که با توجه به نبود برق دولتی، هزینه سنگینی را بر شهروندان لبنانی تحمیل می کند و نهادهای خیریه نیز از پوشش آن ناتوان هستند. پرداخت کمک هزینه های تحصیلی خانواده های تحت پوشش و ایتام با وجود افزایش بسیار زیاد اقساط مدارس برای سال آینده از دیگر اقدامات این کمیته است.
دبیر هیات امنای جمعیت علمای مسلمین لبنان نیز در گفت وگو با ایران اکونومیست مشکلات لبنانی ها و دیگر مسلمانان را با اشغالگری صهیونیست ها در فلسطین مرتبط دانسته و می گوید، آزادسازی فلسطین از چنگال اشغالگران، راه حل همه بحران های مسلمانان است.
شیخ "علی خازم" می افزاید، عید قربان در لبنان درحالی فرا رسیده که لبنانی ها از بحران های اقتصادی و اجتماعی دشواری رنج می برند و بیماری کرونا و پیامدهای ناشی از آن نیز بر وخامت این اوضاع افزوده است.
وی معتقد است که برغم همه این مشکلات، لبنانی ها و مسلمانان تلاش می کنند با استفاده از ارزش های اسلامی و بویژه ارزش های موجود در فریضه حج که همه افراد جامعه اسلامی از سراسر جهان را در کنار هم جمع می کند از این بحران ها عبور کنند.
دبیر هیات امنای جمعیت علمای مسلمین لبنان می گوید، لبنانی ها نیز مانند دیگر مسلمانان جهان در اندیشه اتحاد امت اسلامی در مقابله با دشمنانی هستند که در کمین امت هستند و هر روز در صحنه های مختلف برای درهم شکستن عزت مسلمانان و ادامه تسلط بر سرنوشت و مقدرات آن ها تلاش می کنند.
خازم در قسمتی دیگری از سخنان خود با اشاره به مساله اشغال سرزمین فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی می گوید، موضوع فلسطین سرفصل زندگی مسلمانان باقی خواهد ماند و اساسی ترین موضوع اقدامات مقاومت با هدف آزادسازی آن است و از این طریق امت اسلامی می تواند بر موضوعی واحد مورد رضایت الهی اتفاق و اجتماع کند.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: عید سعید قربان ، لبنان ، دولتمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: عید سعید قربان لبنان دولت عید قربان در لبنان آداب و رسوم خانواده ها مردم لبنان لبنانی ها هزینه ها بحران ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۹۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفتوگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، در این همایش نماینده وزارت دادگستری برزیل، نماینده کنفدراسیون کاردینالهای این کشور، برخی از کشیشها و شخصیتهای مسیحی سائوپائولو، مسئولان سیاسی این شهر و ایالت سائوپائولو و جمعی از علما و مبلغان و شخصیتهای دینی آمریکای جنوبی حضور داشتند و سخنرانان بر ضرورت گفتوگو بین ادیان و مذاهب، تاکید و نسبت به حضور آیتالله رمضانی در این همایش ابراز خرسندی کردند.
** ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفتوگو و تبادل نظر
آیتالله رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در سخنانی در این همایش، با اشاره به اهمیت علم در نگاه شیعی اظهار کرد: علم، اساس هر خیر است، در مقابلش جهل و نادانی پایه هر شرّی خواهد بود و جهل اصل کل شرّ است. اگر انسان خودش را درست بشناسد، خدای خودش را هم خواهد شناخت. حضرت امیرالمومنین(ع) در روایتی فرمودند: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ كانَ لِغَيْرِهِ أَعْرَفَ وَ مَنْ جَهِلَ نَفْسَهُ كانَ بِغَيْرِهِ أَجْهَلَ»؛ اگر انسان خودش را درست بشناسد، انسانهای دیگر را هم درست خواهد شناخت و شناختش نسبت به دیگران بهتر میشود. اما وای بر جهل و نادانی! اولین نادانی، نادانی نسبت به خود است. هر کس نسبت به خودش نادان باشد، هم میلغزد و هم گمراه میشود. اگر انسان خودش گمراه شد، دیگران را هم گمراه میکند و نسبت به دیگران، جاهلتر و نادانتر خواهد بود. همه ما مأمور شدیم که خودمان را بشناسیم، «إعرِف نَفسَكَ». ارسطو در آکادمی خود نوشته بود: خود را بشناس، خودشناسی رمز رشد بشر است و باعث میشود که انسان احساسی نسبت به همه انسانها، پیدا کند.
وی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین(ع) مورد پذیرش همه مسلمانان است. شیعیان ایشان را امام میدانند و علمای اهلسنت هم حضرت امیرالمومنین(ع) را به عنوان خلیفه چهارم پذیرفتهاند و قبول دارند. ایشان دارای ویژگیهای برجستهای هستند که یکی از آنها «عدالت» است. «جورج جرداق» نویسنده مشهور مسیحی لبنانی است که کتاب خیلی خوبی را در خصوص حضرت امیرالمومنین(ع) به نام «صوت العداله» در پنج جلد به نگارش درآورده و خلاصه این کتاب هم در یک جلد منتشر شده است. من پیشنهاد میکنم که این کتاب به زبانهای اسپانیایی و پرتغالی ترجمه شود. جورج جرداق، عاشق و دلداده حضرت امیرالمومنین(ع) است و نسبت به ایشان عشق میورزد.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: حضرت امیرالمومنین(ع) تعبیری دارند با این مضمون که مردمان دو دستهاند، گروهی برادر دینی تواند و گروهی در آفرینش با تو همانندند. به ما این طور یاد دادند که به مسیحیان یا یهودیان هم، برادر مسیحی یا یهودی بگوییم؛ یعنی ای کسانی که پیرو حضرت موسی یا حضرت عیسی هستید، رسول اکرم(ص) با همه آنها صحبت میکردند و برهان و منطق خود را ارائه میدادند. یک جایی خداوند به رسول اکرم(ص) میگوید: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ» شما هم منطق و حرف هایتان را بیاورید و با هم حرف بزنیم. حتی آن کسی که هیچ چیزی را هم قبول ندارد با او هم صحبت کن، «قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ» و به آنها منطق خودت را بگو! دیالوگ این است. اگر منطق تو را درک نکردند و استدلال تو را نپذیرفتند و اصلا تو را قبول نکردند، تو صبر کن نسبت به آن چیزهایی که به تو میگویند، «وَ اصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ». اگر هم میخواهی آنها را ترک کنی، از آنان به نيكويى دورى كن، «وَٱهجُرۡهُمۡ هَجرٗا جَمِيلٗا».
آیتالله رمضانی در ادامه، ائمه معصومین(ع) را سرآمدان گفتوگو دانست و تصریح کرد: امامان و رهبران دینی ما مثل امام صادق(ع) و امام رضا(ع)، با همه از جمله مسیحیان و زرتشتیان، صحبت میکردند. باید با هم حرف بزنیم و همدیگر را بفهمیم و درک کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم. اسلام، زندگی مسالمتآمیز را که در زبان عربی به آن «التعايش السلمي» گفته میشود، ترویج میکند. بشر باید در کنار همدیگر باشد. اسلام مدافع توسعه ارتباطات؛ اعم از ارتباط با خود، ارتباط با دیگران، ارتباط با خداوند و ارتباط با طبیعت است. اسلام تاکید دارد که طبیعت را از بین نبرید و آن را آلوده نکنید، اسلام نسبت به طبیعت این حرف را میزند تا چه برسد به انسان؛ تا چه برسد به حقوق حیوانات!
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: برخی وقتی که بحثهای حقوقی را مطرح میکنند میگویند که این بحثها مربوط به صد سال یا صد و پنجاه سال پیش است، اما ما مدرک و سند داریم که هزار و دویست و پنجاه سال پیش رساله حقوق توسط امام سجاد(ع) با بیش از پنجاه حق، نوشته شد. در ده سالی که در مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان بودم، این مبحث را به صورت مفصل، مطرح کردم، در آنجا بخشی از اعلامیه جهانی حقوق بشر را پذیرفتم و بخشی دیگر از آن را نقد کردم، حقوق اخلاقی را هم در آنجا مطرح کردم. روایت بسیار زیبایی از ائمه معصومین(ع) نسبت به طبیعت وجود دارد با این مضمون که اگر روزی جنگی با دشمنی داشتید، درختان سرزمین دشمن را قطع نکنید و نسوزانید، اینها محیط زیست است، آب آشامیدنی آنها را آلوده نکنید. هم در قرآن و هم در روایات به صورت مفصل در رابطه با محیط زیست، بحث شده است.
** توهین به قرآن، توهین به بشریت است
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اهمیت گفتوگو اظهار کرد: تبادل نظر برای تعامل و جهت رسیدن به فهم مشترک است؛ برای رسیدن به آنچه که ادیان به آن تاکید میکردند؛ یعنی گوهر انسان. گوهر انسان، همان کرامت اوست که هیچ نژادپرستیای در آن نیست. قبیله قریش در زمان مبعوث شدن پیامبر(ص) خود را برترین نژاد و قوم میدانست، اما رسول اکرم(ص) فرمودند: هیچ فرقی بین قریش و غیر قریش، هیچ فرقی بین سیاه و سفید و هیچ فرقی بین عرب و غیر عرب نیست. رسول اکرم(ص) به شدت با نژادپرستی مقابله میکردند و میگفتند که چرا سیاهان را برده خودتان قرار میدهید، آنها انسان هستند و دارای شرافت میباشند. پیامبر(ص) افراد سیاهپوستی همچون بلال حبشیِ بزرگ را مَحرم خود قرار دادند. پیامبران، معجزات متنوعی داشتند، اما بلال حبشی از رسول اکرم(ص) اصلا معجزه نخواست، معجزه پیامبر(ص) برای بلال حبشی، همان کلمات رسول اکرم(ص) بود، زیبایی نهفته در این کلمات، معجزات رسول اکرم(ص) به شمار میرود. در کلام نبوی همه انسانها؛ اعم از زن و مرد، کودک و جوان و پیر، شریف هستند.
وی ادامه داد: زندگی و حیات را باید به درستی معنا و تفسیر کنیم. در گفتوگوها باید به مشترکات میان انسانها و آن چیزی که باعث رشد انسان میشود، پرداخته شود. ما ایمان تک تک انبیا، از آدم تا خاتم؛ اعم از حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و رسول اکرم(ص) را لازم و واجب میدانیم و هیچ فرقی بین آنها نمیگذاریم. حتی اگر جملهای از حضرت عیسی برای ما نقل شود، برای ما حجت است و به آن عمل میکنیم؛ مثلا کسی از حضرت عیسی پرسید که با چه کسانی همنشین شویم. او پاسخ دادند: کسی که شما را به یاد خدا میاندازد، کسی که به علم شما میافزاید، کسی که شما را به آخرت دعوت میکند و به یاد آخرت میاندازد. ما به کلام نقل شده از همه انبیای الهی عمل میکنیم و به آن معتقد هستیم، ما مؤمنیم و یک حریمی را قائل هستیم.
آیتالله رمضانی با تاکید بر لزوم ممنوع بودن اهانت به پیامبران، اظهار داشت: به هیچ پیامبری نباید به بهانه آزادی بیان، اهانت شود، این خط قرمز برای بشر است. نباید به مقدسات توهین شود، بگذارید این مقدسات برای بشر باقی بماند. کتابهای آسمانی و پیامبران، مقدس هستند. وقتی که من در آلمان بودم، نامهای به پاپ نوشتم که او هم جواب آن نامه را داد. پاپ زمانی گفته بود که اگر کسی به مادرم توهین کند، من با او مقابله میکنم. من در آن نامه به پاپ نوشتم که این حرفی که زدی، حرف خیلی خوبی است، مادر برای هر کسی، مقدس و محترم است. اگر به پیامبران و مقدسات توهین صورت بگیرد، هیچ چیز دیگری در میان بشر باقی نمیماند و باید به همه پیامبران، احترام گذاشته شود. امروزه برخی به بهانه آزادی بیان، به پیامبران الهی توهین میکنند و قرآنِ مسلمانان را میسوزانند. در برخی از کشورهای اروپایی هم شاهد ساخت فیلمهایی برای اهانت به پیامبر اکرم(ص) هستیم. نباید قلوب بشریت را با این کارها، جریحهدار کرد. قرآن، کتاب انسان است و توهین به قرآن، توهین به کل بشریت، و توهین به پیامبر اکرم(ص) توهین به تمام بشر است. جامعه با اهانت، رشد نمیکند، بلکه رشد جامعه با اکرام و تکریم انسان و خردورزی است.
وی در ادامه، ماموریت انبیای الهی را بیرون آوردن بشر از زندگی حسی و مادی دانست و تصریح کرد: ما فقط برای این دنیا خلق نشدیم، چون همه ما یک روزی این دنیا را ترک خواهیم کرد. ترک این دنیا مساوی با فنا و نیستی نیست، بلکه زندگی در یک عالم وسیعتر است. اصلا انسان برای فنا آفریده نشده، بلکه برای ابدیت آفریده شده و این دنیا هم یک دنیای گذراست. اگر این نگاه را به انسان داشته باشیم، تبیین ما نسبت به انسان خیلی متفاوت خواهد بود و آن را در صورتی خواهیم دانست که بدانیم نقش انسان کجاست و هیچ فرقی بین احساس مسئولیت منِ مسلمان نسبت به یک مسیحی، و احساس مسئولیت یک مسیحی نسبت به منِ مسلمان وجود نخواهد داشت. این احساس مسئولیت را ما نسبت به همدیگر خواهیم داشت.
** مسئولیت مسلمانان نسبت به تمام بشریت
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است با این مضمون که: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ کسى که صداى انسانى را بشنود که فریاد مىزند اى مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسى که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست. براساس این روایت، اگر یک غیرمسلمان اعم از مسیحی یا یهودی و حتی ملحد چون مورد ظلم قرار گرفته است، از یک مسلمان کمک بخواهد و آن مسلمان با این که میتواند، به آن غیرمسلمان جواب ندهد و وی را کمک نکند، او اصلا مسلمان نیست. این نگاه به آخرت، مسئولیت انسان را توسعه میبخشد و نگاه او را به زندگی و حیات تغییر میدهد.
آیتالله رمضانی افزود: خداوند در قرآن در آیه ۲۴ سوره انفال که علامه اقبال لاهوری به زیبایی به لحاظ جامعهشناسی درباره آن سخن گفته است، انسانها را مورد خطاب قرار میدهد که: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی میخواند که شما را حیات میبخشد.
مراد این آیه، حیات حسی و مادی نیست، بلکه حیات عقلی است که یک زندگی توأم با منطق، عقل و وحی میباشد. خداوند در آیه ۱۰ سوره انبیاء میفرماید: «لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»؛ ما بر شما کتابی نازل کردیم که وسیله تذکّر (و بیداری) شما در آن است! آیا نمیفهمید؟! براساس این آیه، خداوند قرآن را کتابی نازل کرده است که درباره انسان و عظمت انسان است؛ این که انسان، چه کسی است، چه چیزی بود و چه چیزی باید بشود. خداوند در برخی از آیات دیگر قرآن، خطاب به انسان میگوید که شما چیزی نبودید، خداوند در آیات دیگری میفرماید که شما چیز قابل ذکری نبودید. «هَلْ أَتَىٰ عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا» آيا بر انسان روزگارانى نگذشت كه چيزى لايق ذكر نبود؟ ولی شما به بینهایت دعوت شدید و آن کسی که شما را دعوت کرده، خداست. «وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ»؛ یعنی خداوند شما را به دارالسلام؛ یعنی خانه صلح و امنیت دعوت میکند، لذا یکی از نامهای خداوند، «سلام» است.
وی، دنیا را به مسافرخانهای تشبیه و تصریح کرد: این دنیا مسافرخانه است و همه ما مسافر هستیم، بعد از بیست یا سی سال ما هم به دیگران ملحق میشویم. حتی خداوند به پیامبرش میگوید: «إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ»؛ یعنی شما از این دنیا میروید، اما شما برای ابدیت خلق شدهاید. شما خلق نشدید که نیست گردید، بلکه شما خلق شدید که هست بمانید، نه برای رفتن، بلکه برای بودن خلق شدید. انبیای الهی، یک پله بالاتر آمدند و گفتند که باید از این عقل هم عبور کنید و باز هم رشد کنید و به شهود برسید، انسان شهودی، انسان عاشق است. انبیای الهی آمدند که انسان را دعوت، و عاقل و عاشق تربیت کنند. یعنی انسان هم عاقل و هم عاشق باشد. اگر انسان عاقل باشد، در جامعه، ظلم و بیعدالتی خواهد بود؟ آیا زنان بیگناه کشته میشوند؟ این که انسان عاشق شود و به انسانهای دیگر عشق بورزد مهم است.
** آمریکای لاتین؛ الگوی دیالوگ در جهان
دیبرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در بخش دیگری از سخنان خود از ابراز خرسندی از حضور نماینده دادگستری برزیل در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» اظهار داشت: من از این که معاون وزیر دادگستری برزیل در این همایش حضور دارد، خوشحال شدم. ایشان در جایگاهی است که باید با میزان عدل و عدالت، رفتار کند. حرف تمام پیامبران الهی این است که همه انسانها در همه جا باید بر پایه عدالت رفتار کنند و هر حقی به صاحب حق برسد. من در مقالهای میخواندم که امروز بیش از یک میلیارد کودک در جهان از سوء تغذیه، رنج میبرند. اگر عدالت باشد، دیگر سوء تغذیه در دنیا وجود نخواهد داشت. اگر عدالت باشد، محبت و عقلانیت در بین بشر خواهد بود، عدالت دعوت همه انبیای الهی است. خداوند در قرآن میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند. لذا همه باید به سمت صلح برپایه عدالت و با میزان عدل برویم و در گفتوگوها به این نکته توجه داشته باشیم و حرکتمان را به این سمت جهت بدهیم.
وی ادامه داد: رهبران دینی، عالمان و اندیشمندان دینی، امروزه نقش مهمی را برای تحقق صلح برپایه عدل دارند. ما عالمان و دانشمندان باید حامل صلح، امنیت، مدارا، عشق به بشر و محبت به بشر باشیم و هیچ قومی را بر قوم دیگر ترجیح ندهیم و هیچ تفاوتی را بین سیاه و سفید قائل نباشیم. همان گونه که پیامبران ما مثل حضرت عیسی، با همان نگاهی که برادران مسیحی دارند، به حواریون احترام میگذاشت و پای آنها را میشست، همان تواضع باید میان حاکمان و میان عالمان وجود داشته باشد. با اضلاع عدالت، معنویت، محبت، امنیت، مدارا و عقلانیت، ما میتوانیم در همین دنیا، بهشت را درست کنیم. سازنده بهشت خود ما بشر هستیم و در روز قیامت، ما مهمان همان بهشتی هستیم که خودمان ساختهایم.
آیتالله رمضانی خاطر نشان کرد: خیلی خوشحال شدم که در این همایش، حضور پیدا کردم. ظرفیتی که در آمریکای لاتین به لحاظ گفتوگوی بین ادیان دیدم، میتواند الگویی برای دنیا باشد. از این که دولت برزیل به این همایش توجه داشت و نمایندگانی را فرستاد، قدردانی میکنم. هر مسلمانی در هر کشوری از دنیا که زندگی میکند، باید به قانون آن کشور احترام بگذارد. پیام من این است که گفتوگو یک امر ضروری بین ادیان برای توجه به گوهر انسان است. گوهر انسان همان کرامت است و برای رسیدن به کرامت، باید عدالت و عقلانیت و معنویت باشد تا بشر طعم عدالت و آزادی را بچشد و بتوانیم به دست خودمان، بهشت را در همین دنیا بسازیم.
** تقدیر از شخصیتهای اسلامی و مسیحی فعال
حجتالاسلام والمسلمین «طالب حسین خزرجی»، موسس مرکز اسلامی برزیل در بخش دیگری از این همایش با اشاره به فعالیتهای این مرکز اظهار کرد: در گذشته به شدت در زمینه منابع اسلامی به زبان پرتغالی، فقر وجود داشت، اما مرکز اسلامی برزیل پس از تأسیس، کتابهای مرجع در زمینه علوم اسلامی مختلف را به زبان پرتغالی ترجمه کرد و بزرگترین دانشنامه در زمینه معارف اهلبیت(ع) به این زبان را پایهگذاری کرد. تعداد کتابهای ترجمه شده توسط مرکز اسلامی برزیل به زبان پرتغالی به صد و پنجاه کتاب میرسد که ۷۰ کتاب از آن، چاپ شده است. از ابتدای آغاز به کار پایگاه اینترنتی مرکز اسلامی برزیل، بیش از ده میلیون نفر از این پایگاه بازدید کردهاند. این مرکز محصولات فکری و فرهنگی خود را در بیش از صد موسسه و کتابخانه در داخل و خارج از برزیل توزیع میکند و مرکز اسلامی برزیل به منبع مورد اعتمادی برای دانشجویان و پژوهشگران و محققان تبدیل شده است.
نماینده وزارت دادگستری برزیل نیز در این همایش در سخنانی به بیان اهمیت وجود عدالت در یک جامعه پرداخت. نماینده فدراسیون کاردینالهای برزیل نیز در سخنانی در خصوص اهمیت گفتوگو و جایگاه آن در پیشرفت زندگی جوامع و نیز اهمیت توجه به این مسئله، سخنانی ایراد کرد.
در بخش پایانی همایش بینالمللی «اسلام، دین گفتگو و زندگی» از برخی از شخصیتهای اسلامی و مسیحی فعال تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/