Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها آبیاری اراضی کشاورزی و صیفی جات در گوشه و کنار استان البرز به چشم می‌خورد، معضلی که غفلت از آن تبعات سنگینی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، این روزها آبیاری اراضی کشاورزی و صیفی جات در گوشه و کنار استان البرز به چشم می خورد، معضلی که غفلت از آن تبعات سنگینی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اخترآباد، ماهدشت، محمدشهر، اشتهارد و دیگر مناطق تخلفاتی انجام و بسیاری از محصولات اعم از کاهو با فاضلاب یا ترکیب آن با آب کشاورزی آبیاری می شود.   معاون فنی محیط زیست البرز به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ فعالیت های خوبی توسط جهاد کشاورزی در شناسایی مناطق و همکاری با دستگاه ها انجام شده است.     حمیدرضا لشگری ادامه داد: "علاوه بر نمونه برداری هایی از فاضلاب ها، دانشگاه علوم پزشکی البرز متخلفانی را معرفی و پرونده هایی به دستگاه قضا ارسال شد.   محیط زیست آلودگی آب و خاک را مد نظر قرار داده و دستگاه قضا هم به موضوع تولید عامدانه یا غیرعامدانه محصول ناسالم توسط کشاورزان ورود می کند.   معرفی متخلف به عنوان آلاینده آب و خاک به نتیجه نمی رسد، در نتیجه رسیدگی به آب آلوده با جهاد کشاورزی و علوم پزشکی و ریشه کنی آن با وزارت نیرو است".   کارشناس محیط زیست جهاد کشاورزی البرز می گوید؛ طی ۲ سال اخیر جهاد کشاورزی برای مبارزه بیشتر با آبهای نامتعارف در اراضی وارد عمل شده است.   علیرضا اویسی در گفتگو با خبرنگار تیتریک، ادامه داد: "موارد تخلف به دادستانی کرج و استانداری البرز و دیگر ارادارات مرتبط با موضوع ارجاع شده است.     از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در البرز، ۶۵ هزار هکتار فعالیت دارند و از این آمار کمتر از ۱۰ درصد تحت تاثیر آبهای نامتعارف قرار گرفته اند.   رواناب سطحی و خروجی پساب تصفیه خانه ها وارد انهار کشاورزی می شود، این وضعیت را در شهر جدید هشتگرد با ۱۱ هزار متر مکعب در روز شاهدیم.   هشتگرد و نظرآباد تحت تاثیر معضل مذکور قرار گرفته و جهاد کشاورزی از نظر قانونی اجازه ورود به موضوع را نداشته و می تواند کشت جایگزین را ترویج کند.     برخی از کشاورزان استان البرز هم معترض ورود آب های آلوده به اراضی هستند چرا که به مرور عناصر خاک از بین رفته و زمین قابل کشت نخواهد بود".   لشگری هم به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "علوم پزشکی البرز باید با کسی که عامدانه پمپ در مسیر فاضلاب خام شهری قرار می دهد برخورد کند.   وزارت نیرو باید به موضوع فاضلاب البرز نگاهی ویژه داشته باشد چرا که در این زمینه با عقب ماندگی مواجه بوده و در رده استان های آخر قرار داریم.        تا زمانی که فاضلاب ها جمع آوری و تصفیه نشود معضل همچنان باقی خواهد ماند، باید مسیر عبور آبهای کشاورزی با لوله گذاری ایمن شود".   اویسی هم در ادامه می گوید؛ استانداری البرز و دستگاه قضا باید به موضوع ورود آب های نامتعارف به اراضی کشاورزی ورود جدی داشته باشند.   در مورد پساب خروجی تصفیه خانه ها آب منطقه ای و در مورد ورود آب های نامتعارف به انهار کشاورزی وزارت کشور و شهرداری ها باید رسیدگی کنند.   در خاتمه امیدواریم با ورود جدی تر دستگاه های ناظر به موضوع آبیاری اراضی کشاورزی با فاضلاب شاهد حل معضل و ارتقا سلامتی شهروندان البرز باشیم.



  انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۹۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد

میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشور‌های دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.

وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود.

برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

گفتنی است براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • ۲۰ درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد