Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهشگر و محقق دینی گفت: اگر در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری در حجه الوداع پیامبر(ص) در غدیرخم؛ مسلمانان با عهدشان با رسول اکرم(ص) همانطور که خود حضرت فرمود «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» می‌ماندند حادثه ۱۰ محرم الحرام کربلا رخ نمی‌داد و تمامی انحرافات در تاریخ بعد از غدیر به خاطر عدم وفای به عهد مسلمانان به غدیرخم می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد حسن ایلکا پژوهشگر و محقق دینی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اهمیت اتمام رسالت پیامبر اکرم(ص) در غدیر گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید «ولقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط» (سوره حدید ایه ۲۵)، یعنی ۱۲۴ هزار پیامبر آمدند بینات را بیان کنند و پیامبران قب از پیامبر خاتم، بسترسازی کردند تا پیغبراسلام به رسالت مبعوث شود و پیامبر اسلام بستر را برای امیرالمومنین فراهم کرد تا ولایت امام علی علیه السلام که یک امر تئوکراسی و الهی است را به عموم مردم ابلاغ کند و این نصب از جانب پروردگار رخ داده است.

وی ادامه داد: بنا بر آیه قرآن که می‌فرماید «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین» (سوره مائده ایه ۶۷ )، تبلیغ ولایت امیرالمومنین امری واجب از جانب پروردگار بر پیامبر اسلام تلقی گردید و بر مسلمین و علی الخصوص شیعیان واجب است که تبلیغ غدیر و ولایت امام علی علیه السلام را انجام دهند.

به گفته این کارشناس مذهبی اگر غدیری در کار نبود خداوند این آیات «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» (سوره مائده آیه ۳ ) و یا آیه «الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته» (سوره مائده ایه ۶۷ )، را نازل نمی‌کرد.

ایلکا یادآور شد: مسئله ولایت و امامت امیرالمومنین اهم موضوعات در اسلام و تشیع است که در قرآن و روایات مکررا به این موضوع اشاره شده است.

وی افزود: در حدیث قدسی آمده است که خداوند می‌فرماید «به یقام دینی و تنفذ احکامی و به یمیز حزب الشیطان من حزبی» (جواهر السنیه)، یعنی بواسطه امام علی علیه السلام دین و دستورات پروردگار اقامه و برپا می‌شود و بوسیله او احکام جاری و امضا خواهد شد. چنانچه در حدیث قدسی داریم که خداوند خطاب به حضرت محمد صلی الله علیه و آله می‌فرماید «یا محمد اقرأ علی بن ابی طالب امیرالمومنین فما سمیت بهذا احدا قبله  و لا اسمی باحدا بعده» (جواهر السنیه)، ای محمد، علی بن ابی طالب را امیر المومنین بخوان، قبل از او کسی را به این نام نگذارده و بعد از او به کسی نامگذاری نخواهم کرد.

این کارشناس دینی در مورد راه‌کارهای تبیین جایگاه غدیر و اهمیت نشر آن تصریح کرد: احیای فرهنگ غدیر بیش از پیش در جامعه اسلامی و همانطور نشر و اشاعه آن در بلاد دیگر لازم است، همچنین آشنایی بیش از پیش جوانان مسلمان اعم از پسر و دختر با مسئله ولایت امیر المونین و روز غدیر مهم است، روز غدیر از اهم ایام سال است نباید منحصر به ۱۸ ذی‌الحجه بدانیم بلکه مسئله غدیر فراتر و تمام ایام را شامل می‌شود.

ایلکا با بیان اینکه خطبه غدیریه باید در جامعه اسلامی تبیین شود، تصریح کرد: در مساجد، هیات و اماکن مذهبی موضوع غدیر باید رونق بیشتری پیدا کند، از طرفی دیگر آشنایی جوانان با کتب و میراث گرانبهایی که از علما و فرهیختگان در مورد غدیر و ولایت امیرالمومنین به دست ما رسیده، بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: مسئله غدیر با کرامات و فضایل و محسنات اخلاقی گره خورده است و اگر در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری در حجه الوداع پیامبر(ص) در غدیرخم؛ همه مسلمانان با عهدشان با رسول اکرم(ص) همانطور که خود حضرت فرمود «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» می‌ماندند حادثه ۱۰ محرم الحرام کربلا رخ نمی‌داد و تمامی انحرافات در تاریخ بعد از غدیر به خاطر عدم وفای به عهد عده‌ای از مسلمانان به غدیرخم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: غدير عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۰۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال و هوای مسجد کوفه- محراب شهادت مولا امیرالمومنین(ع)

دریافت 40 MB کد خبر 6090827

دیگر خبرها

  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • ایجاد مجتمع‌های زراعتی در افغانستان
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
  • اعتراف «آسترازنکا» برای اولین‌بار درباره عوارض جانبی خطرناک واکسن خود
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • تأمین امنیت روانی جامعه در اولویت دستگاه عدلیه است
  • حال و هوای مسجد کوفه- محراب شهادت مولا امیرالمومنین(ع)
  • (ویدئو) تعلیق تمام مسابقات لیگ ۲ جوانان تهران به خاطر ضرب و شتم داور