Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدمحمدحسین بلاغی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ۶۵۰ اثر از شعرای داخلی و ۲۰۰ اثر از شاعران کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق، آلمان و روسیه به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی استقبال از این کنگره نسبت به دوره نخست آن افزود: در دومین کنگره بین المللی شعر ترکی علاوه بر اساتیدی از نقاط مختلف کشور، ۳۰ مهمان خارجی حضور داشته و توسط ۱۰ شبکه رادیو تلویزیونی از کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه پوشش داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلاغی احیای هویت شعر ترکی در جهان اسلام را از مهمترین اهداف این کنگره اعلام کرد و یادآور شد: با این کنگره جایگاه شعر ترکی در قالب فرهنگ و هویت دینی ایرانی- اسلامی مورد تاکید قرار می گیرد.

رئیس دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر با تاکید بر جایگاه شعر و ادب در ادبیات ترکی آذربایجانی تصریح کرد: اولین و اصلی‌ترین وجه فرهنگ در آذربایجان شعر بوده چراکه مردم ترک زبان حتی در فرهنگ فولکلور خود، اندیشه و تفکر را با شعر منتقل کرده اند.

بلاغی جایگاه شعر و تشیع در تاریخ اسلام را غیرقابل انکار خواند و اظهار داشت: مستندات موجود از قرون گذشته نشان می دهد شعر ترکی شیعی یکی از شاخه های اصلی ادبی در اسلام بوده است.

به گفته وی، پویایی تشیع و نفوذ شعر ترکی طی صدها سال، منجر به تقویت فرهنگ مردمان این خطه شده به طوریکه شعر شیعی-ترکی همواره در خدمت تقویت شجاعت، غیرت، استبداد ستیزی و استکبار ستیزی مردم قرار داشته است.

رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی شعر ترکی شیعی را جریان ساز تحولات بزرگ تاریخ معاصر خواند و گفت: انقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگترین دستاوردهای تکوین این فرهنگ در بین جامعه بوده است.

وی با یادآوری شاعران بلند آوازه ترک زبان ایران از تبریز و اردبیل تا زنجان افزود: شعر ترکی شیعی در تاریخ معاصر با حضور بزرگانی چون استاد شهریار، استاد عابد، استاد ذهنی، استاد شهاب، کریمی مراغه ای تا کلامی زنجانی همچنان پرثمر و تاثیرگذار به حیات خود ادامه داده است.

گفتنی است آیین اختتامیه دومین کنگره شعر ترکی غدیر با حضور شاعران ایران و 5 کشور جهان 25 تیرماه در محوطه تاریخی مسجد کبود تبریز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر تبریز رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی شعر ترکی ادبیات ترکی دومین کنگره شعر ترکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۲۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی

به گزارش جام جم آنلاین البرز،مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشور‌های آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی، همچنین با حضور علی اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی امروز جمعه هفتم اردیبهشت سال جاری ماه در سالن بین المللی اجلاس سران برگزار شد.

در این رویداد که همزمان با اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شده است و تا روز دهم اردیبهشت ادامه دارد، سهیلا مرادی بیدهندی، معاون تحقیقات و فناوری، رایناک قادری سرپرست روابط بین‌الملل و مسئولانی از مدیریت بازرگانی موسسه رازی نیز دکتر اسحاقی را همراهی کردند.

مسئولان موسسه رازی در حاشیه این همایش، با محمد جواد همت پناه، رئیس اداره اطلاعات و آمار اقتصادی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه که این دفتر همکاری‌هایی موثر در برقراری ارتباط بین موسسه رازی و کشور‌های قاره آفریقا داشت، به بررسی زمینه‌های توسعه روابط دو طرفه با کشور‌های آفریقایی پرداختند.

بر اساس این گزارش، رئیس و مسئولان موسسه رازی در راستای افزایش تعاملات و صدور محصولات و فراورده‌های بیولوژیک موسسه رازی به کشور‌های افریقایی -به ویژه کشور‌هایی که سال گذشته در دوره‌های آموزشی و انتقال تکنولوژی ساخت واکسن‌های موسسه رازی شرکت کردند- و همچنین مذاکره و بسترسازی برای صادرات محصولات رازی به این کشورها، حضور یافتند.

همچنین روز شنبه ۸ اردیبهشت نیز ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو۲۰۲۴) گشایش خواهد یافت که شرکت‌کنندگانی از ۸۰ کشور در این نمایشگاه حضور دارند و موسسه رازی در این نمایشگاه با برپایی غرفه‌ای به مساحت ۱۴۰ مترمربع و ارائه دستاورد‌های خود در طول یک قرن فعالیت در عرصه تحقیق و تولید فرآورده‌های بیولوژیک، حضوری فعال و پررنگ خواهد داشت.

گفتنی است؛ ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، موسوم به (IRANEXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و غرفه موسسه رازی در سالن‌های ۱۰ و ۱۱، از ساعت ۹ تا ۱۶ میزبان حضور علاقه‌مندان و بازدید کنندگان محترم خواهد بود.

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • ۲۵۰۰ بازرگان خارجی برای بازدید از اکسپو به ایران آمدند
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • تصاویر دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا