Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:16:10 GMT

نخبگان المیپادهای علمی در کشور بورسیه می شوند

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۵۶۳۱

نخبگان المیپادهای علمی در کشور بورسیه می شوند

به گزارش ایرنا، «محمدعلی زلفی گل» شامگاه دوشنبه در دیدار با مسوولان دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به اینکه دانش آموزان در  رشته های المپیادهای دانش آموزی در علوم پایه مدال های مختلف ملی و جهانی را کسب می کنند، اما در رشته های غیر مرتبط تحصیل می کنند، افزود: این موضوع  یک فاجعه است چرا که فردی که مدال جهانی ریاضی را کسب می کند اگر در همان رشته خودش تحصیل کند، به موفقیت های خیره کننده ای دست پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد عمده ترین دلیل این مساله یعنی تحصیل نخبگان المپیادی کشور در رشته های غیر مرتبط نگرانی نسبت به آینده شغلی خود است، اضافه کرد: افراد نخبه باید از آینده درخشان پیش روی خود مطمئن باشند.

این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه  تلاش می شود تعدادی از دانشجویان  المپیادی در همان رشته خود تحصیل کنند، که امیدواریم این کار به سرانجام برسد، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن تلاش می شود در رشته تجربی که سه برابر رشته ریاضی و فیزیک شرکت کننده در کنکور وجود دارد کسانی که ریاضی، فیزیک و شیمی را  با درصد بالایی تست می زنند، این امکان فراهم می شود در همان رشته ریاضی انتخاب کنند که البته این در حد یک ایده است.

وی با اشاره به اینکه با مدیریت شایسته که در دانشگاه علوم پایه زنجان انجام گرفته هر فردی وارد این دانشگاه شود، چه در داخل و خارج احساس غرور می کند، اضافه کرد: این مکان دانشگاه منحصر به فردی است و  در این میان دانشمندان و اساتید نام آوری  در این واحد دانشگاهی هستند که برای کشور افتخار آفرین هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طبیعی است در راس دانشگاه علوم پایه پروفسور ثبوتی و جزو مفاخر ماندگار کشور هستند، ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی  هم به دانشگاه علوم پایه زنجان نگاه دیگری دارد، که رهبری، رییس جمهور و مدیران و وزراء این دانشگاه را بصورت ویژه و خاص می بینند.

وی با بیان اینکه از سال های اولیه تاسیس این دانشگاه به آن رفت و آمد داشتم، اظهار داشت: مهمترین کار انجام گرفته در این دانشگاه مستقل شدن هیات امنای آن است، در حالی  که بسیاری از دانشگاهها ۲ برابر این دانشگاه، دانشجو و هیات علمی دارند اما  این کار را انجام نداده اند.

زلفی گل با اشاره به اینکه شخصیت این دانشگاه با سایر دانشگاههای دیگر متفاوت است، افزود: نکاتی در خصوص پذیرش دانشجوی خارجی، سرفصل دوره و سهمیه دکترا ، دیپلماسی علمی  بحث مهاجرت، تجهیزات و مواردی از این دست مطرح شد که  تلاش می کنیم مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه وزارتخانه به دنبال پیگیری اعتبارات ویژه بوده و مکاتبات لازم نیز انجام گرفته است، گفت: در صورت تخصیص اعتبارات، شاید همه نیازها برطرف نشود، اما بخشی از آن مرتفع خواهد شد که امیدواریم این مهم به وقوع بپیوندد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بحث تاسیس رشته ها در صورت امکان برای دانشگاه تحصیلات علوم پایه  کمک خواهد شد، گفت: تلاش می شود مسائل مطرح شده دیگر نیز در جلسه هیات دولت مطرح شود.

این مسوول با اشاره به اینکه در بازدید از دانشگاه زنجان آمار و ارقام ارائه شد که بخشی از آن رضایتبخش و بخشی دیگر آن نگران کننده بود، ادامه داد: بر این اساس باید در بحث  فناوری و نوآوری باید اقدامات بیشتری در دانشگاههای استان انجام گیرد.

وی با بیان اینکه از جمله اقدامات شاخص  این است که در ترویج علم به رغم اینکه هزینه دارد ، به عبارتی دیگر آورده مالی ندارد  سرمایه گذاری می کنند، اضافه کرد: این نوع نگاه ارزشمند است که دانشگاه کاری را انجام می دهد که آورده مالی ندارد  اما برای ترویج علم  و ایجاد انگیره دانشجویان تاثیر گذار هستند.

این مسوول خاطرنشان کرد: به این مهم باید توجه داشت که رشته های میان رشته ای باید توسط سازمان مدیریت و امور استخدامی به رسمیت شناخته شود و این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.

گفتنی است وزیر علوم تحقیقات و فناوری  در سفر یک روزه خود به استان زنجان از بخش های مختلف دانشگاه زنجان و دانشگاه علوم پایه زنجان بازدید کرد و در جریان مشکلات قرار گرفت.

برچسب‌ها محمدعلی زلفی گل بورسیه وزیر علوم تحقیقات و فن آوری زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدعلی زلفی گل بورسیه وزیر علوم تحقیقات و فن آوری محمدعلی زلفی گل بورسیه وزیر علوم تحقیقات و فن آوری زنجان دانشگاه علوم پایه علوم پایه زنجان وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۵۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم اندیشی پژوهشگران علوم شناختی با حضور سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی و مدیران و مسئولان دانشگاه خلیج فارس در بوشهر برگزار شد. در این نشست راه‌های توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی درحوزه علوم شناختی مورد بررسی قرار گرفت.

مهدوی، با اشاره به اهداف و سیاست‌های این ستاد برای حمایت از اجرای طرح‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی درحوزه‌های مختلف علوم شناختی گفت: با تلاش‌های این ستاد و به منظور تربیت نیروی کارآمد و متخصص تاکنون ۲۲ هسته پژوهشی در حوزه‌های علوم و فناوری‌های شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور تشکیل و فعال شده است.  

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های پژوهشی به همکاری‌های مشترک میان محققان و اساتید نیاز دارد، گفت: ستاد یکی از حلقه‌های رابط در توسعه علوم و فناوری‌های شناختی محسوب می‌شود و برای تحقق این هدف حمایت‌های لازم را ارائه می‌کند.

وی توجه به حوزه‌های سلامت و سرمایه شناختی، آموزش و پرورش شناختی و شناخت اجتماعی را از جمله اولویت‌های ستاد بر شمرد و گفت: رویکرد ستاد بهره گیری و بهره‌مندی ازدستاورد‌های علوم و فناوری‌های شناختی برای ارتقاء و افزایش توانمندی مهارت‌های شناختی درسطح جامعه و نیز کمک به امر یادگیری و یاددهی با شیوه‌های شناختی در نظام آموزشی است و ستاد آماده است با حمایت همه جانبه از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی بستر‌های لازم را برای تحقق این اهداف مهم فراهم آورد.

وی اضافه کرد: پژوهشگران و فناوران می‌توانند از طریق سایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و همچنین سامانه خدمت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از اطلاعیه‌ها آگاه شده و برای دریافت حمایت اقدام کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • وزیر علوم: کنکور در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما... |‌ کنکور در این منطقه سیل‌زده تکرار می‌شود؟
  • وجدان بیدار دانشجویان دنیا را در دفاع از مظلوم می‌ستایم
  • برگزاری مجدد کنکور در یک منطقه متاثر از وقوع سیل