Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهرستان شاهین‌شهر و میمه از جمله شهرستان‌های استان اصفهان است که با صنایع مهم نظیر هواپیماسازی و شرکت‌های بزرگ صنعتی از شهرستان‌های مهم و صنعتی استان اصفهان و کشور به شمار می‌رود که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به اصفهان وی از صنایع هواپیماسازی(هسا) در شاهین‌شهر بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم آذرماه سال گذشته سید محمدرضا کاظمی‌طبا به عنوان فرماندار این شهرستان منصوب شد، پس از حدود ۷ ماه از این مسؤولیت در خبرگزاری فارس میزبان وی بودیم تا در خصوص اقدامات دولت سیزدهم و مهمترین پروژه‌های این شهرستان با فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت‌و‌گو کنیم.

مشروح این نشست در ادامه آمده است:

 

**دولت برای رفاه مردم و بهبود وضع معیشتی تلاش می‌کند

فارس: حدود یک سال از مستقر شدن دولت سیزدهم می‌گذرد؛ به نظر شما دولت تا به الآن نمره قابل قبولی در زمینه اقدامات انجام شده گرفته است؟

کاظمی‌طبا: فکر می‌کنم با توجه به‌ برنامه‌های میان مدت و بلند مدت دولت جهت خدمت‌رسانی به مردم هنوز زمان امتحان دولت فرا نرسیده که به آن نمره دهیم اما آنچه مشهود است تلاش دولت در جهت رفاه مردم خصوصا بهبود وضعیت معیشتی مردم است که این مهم با اجرای حرکت‌های بزرگی از جمله اجرای طرح مردم سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و اجرای طرح مدیریت هوشمند فروش نان عملیاتی شده است.

قطعا اقدامات صورت گرفته در این جهت است که به  امر مهم مردمی بودن که در نگاه رهبر معظم انقلاب و دستورات ایشان مطرح است جامه عمل بپوشاند و ۳ رویکرد ایشان در این حوزه یعنی مردمی بودن، مردمی زیستن و بین مردم بودن چراغ راه دولت است و به آن عمل کرده است.

در مباحث اقتصادی و خدمت‌رسانی نیز دولت با جدیت وارد میدان شده و جای کار بیش‌تری وجود دارد، البته نکته قابل توجه این است که از استقرار دولت در استان‌ها و ادارات کل زمان زیادی نگذشته و علی‌رغم اینکه دولت در ۱۲ مرداد کار را آغاز کرد، حدود یک ماه بعد فرایند انتخاب وزرا و پس از آن انتخاب استانداران و مدیران استانداری را شروع کرد.

در این مدت شاهدیم که در نهادهایی مانند آموزش و پرورش که در روند تغییرات آن تأخیری وجود نداشت اتفاقات و تغییرات زودتر رقم خورد البته تلاش بر این بوده تغییرات سیاسی نباشد و بنا بر تاکید رهبر انقلاب مردمی بودن در عین تخصص باشد.

بنابراین نمی توان به صورت قاطع درباره عملکرد دولت اظهار نظر کرد هر چند تا کنون دستاوردهای خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله کرونا، توسعه ارتباطات خارجی به ویژه همسایگان، سفرهای استانی و توجه به دهک‌های پایین و اصلاح نظام توزیع یارانه ها اتفاق افتاده است.

**عدالت، تخصص و جوانگرایی شاخصه دولت برای انتصاب مدیران

فارس: رئیس‌جمهور در سخنرانی‌ها بارها نسبت به کنارگذاشتن بانیان وضع موجود و کسانی که روحیه تحولی ندارد تأکید کردند اما همچنان شاهدیم که در برخی مناصب تغییرات رقم نخورده است؛ از نظر شما دلیل این مورد چیست؟

کاظمی‌طبا: در هر بخشی دلیلی برای این عدم تغییرات وجود دارد اما در کلیت این است که برای دولت در چند مورد حساسیت‌هایی مطرح است که قصد رعایت آن‌ها را دارد.

نکته اول عدالت محوری است در این راستا زمانی که از عدالت صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم شخصی را خارج از سیکل اداری به مجموعه‌ای وارد و استخدام کنیم، شاید برخی دولت‌ها این نکته را رعایت نمی‌کردند و مردم و جناح‌های سیاسی مخالف، منتقد این موضوع بودند که افراد بی تجربه بدون طی کردن گزینش‌های استخدامی وارد کار شده‌اند اما این یکی از نگاه‌های دولت سیزدهم است که زمانی که صحبت از عدالت می‌کند خود یکی از مجریان این موضوع باشد.

نکته دوم تخصص‌محور بودن است و در این راستا تلاش دولت بر این است که از انسان‌های غیرمتخصص استفاده نکند.

دلیل سوم این است که فضای برخی انتصابات گرفتار افرادی می‌شود که از دولت قبل هستند، شاید تعداد زیادی نباشند اما در برخی مواقع تأثیرگذار هستند؛ در فرایندها شاهدیم که برخی افراد برای انجام یا عدم انجام کار دنبال قانون و تبصره هستند و در برخی اوقات انتصابات بسته به این افراد است و حل این موضوع انرژی و زمانی از سیستم می‌گیرد.

نکته دیگر که شاید کم‌تر به آن پرداخته شده این است که پس از حدود ۴۰ سال بسیاری از مدیریت‌ها به دست افراد انقلابی افتاده و تا به‌حال این هم‌زبانی در قوای مختلف مطرح نبوده اما به‌دلیل عدم اعتماد به جوانان حس می‌کنیم نیرویی نداریم و آن‌ها را منصوب نمی‌کنیم در حالی که اگر با تفکر ابتدای انقلاب اسلامی برای انتصابات تصمیم‌گیری کنیم با طی کردن مراحل ضرر زیادی نمی‌کنیم و نیاز است مدیران دل به دریا بزنند و این تصمیم را بگیرند.

 

فارس: به موضوع انتصابات اشاره کردید؛ در شهرستان شاهین‌شهر و میمه معیار انتصاب‌ مدیران جدید چه بوده است؟

کاظمی‌طبا: تلاش کردیم در انتصابات رویکردهایی که حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه بیان کرده‌اند را داشته باشیم، نکته بعد اینکه معیارهایی است که رهبر انقلاب برای مدیران و مسؤولان بیان کرده‌اند.

نکته دیگر رویکرد دولت بوده که لزوماً شخصی که منصوب می‌شود مردمی، پاک‌دست و متخصص باشد، با شعار عدالت‌محوری این دولت مغایر نباشد و فرایندهای استخدامی و قانونی را طی کرده باشد.

نگاه دیگر این است که از ظرفیت‌های بومی شهرستان و استان استفاده کنیم البته شاید در شهرستان شاهین‌شهر و میمه این مورد متفاوت باشد زیرا قدمت آن ۵۰ ساله است و تعریف افراد بومی متفاوت است.

**سن معاونان وبخشداران پیشنهادی کمتر از ۴۰ سال است

فارس: با وجود نقاط ضعفی که مطرح است، شاهدیم که کلیت دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل به سمت جوان‌گرایی حرکت کرده است اما در این راستا برخی معتقدند نیاز است که این جوان‌گرایی پله پله پیش برود تا در مسیر تشکیلاتی کادرسازی انجام شود؛ ارزیابی شما از این موضوع چیست و به نظرتان کدام شیوه بازدهی بهتری دارد؟

کاظمی‌طبا: هیچ‌کدام از این موارد را نمی‌توان به شکل مطلق رد کرد؛ در استان اصفهان شاهد جوان بودن مدیریت استان و انتصابات هستیم و میانگین سن فرمانداران ۴۱ سال است ما نیز در انتصابات شهرستان همین نکته را رعایت کردیم و پیشنهادات‌مان در زمینه معاون و بخشداران کم‌تر از ۴۰ سال است و معتقدم جایی که یک مدیر پخته داشته باشد معاونان می‌توانند جوان باشند و برعکس این نکته نیز مطرح است.

در دوران جوانی قدرت ریسک بالاتر است، ممکن است گاهی اوقات اشتباهاتی رخ دهد اما نفع آن برای مردم بیش‌تر است و رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تأکید داشتند همچنین در حال حاضر با گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نمی‌توانیم ادعا کنیم که نتوانستیم مدیر تربیت کنیم، مدیران و کارشناسان خوبی تربیت کرده‌ایم که اگر فضا را برای آن‌ها آماده کنیم در حوزه مدیریت تأثیرگذار خواهند بود.

فارس: پیش از مسؤولیت شما برای مردم شهرستان شاهین‌شهر و میمه چه اولویت‌هایی مطرح بوده و در طول این مدت کدام موارد در اولویت و برنامه کاری شما قرار گرفته است؟

کاظمی‌طبا: یکی از مشکلاتی که شهرستان شاهین‌شهر و میمه در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است این است که همان‌گونه که در کشور به اصفهان به‌عنوان استان برخوردار نگاه می‌شود، در استان نیز همین نگاه به این شهرستان وجود دارد در حالی که همان‌طور که اصفهان فقط خیابان چهارباغ نیست، شاهین‌شهر هم تنها خیابان فردوسی و عطار نیست و در این راستا نیاز است تلاش کنیم شاهین‌شهر را همان‌گونه که هست به مسؤولان نشان دهیم زیرا فرصت و مشکلات باهم وجود دارد.

**ثبت‌نام ۵۳ هزار نفر برای طرح نهضت ملی مسکن

مشکل دوم شاهین‌شهر و میمه و خصوصاً شهر شاهین‌شهر حوزه مسکن و خدمات مرتبط با شهروندان است؛ شاهین‌شهر و میمه رتبه اول استان در نرخ رشد جمعیت در نتیجه مهاجرت را دارد اما از نظر تولد جزء پایین‌ترین نرخ‌های رشد است در حالی که در بعد مهاجرت رشد ۳.۸ جمعیت باعث شده آن‌طور که شایسته مردم است خدمات ارائه ندهیم در این راستا یکی از اولویت‌هایمان تأمین زمین و نهضت ملی مسکن است که تا به الآن ۵۳ هزار نفر برای این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و فرایند راستی‌آزمایی آن نیز آغاز شده است.

در کنار بعد مسکن، شهروندان هم نیازمند خدماتی هستند؛ در حال حاضر با کمبود ۱۵ مدرسه مواجهیم که با سفر رئیس‌جمهور برای این حوزه ۳۸ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد تا ۵ مدرسه‌ای که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند تا یک سال آینده تکمیل و تحویل داده شود البته در کنار این ۵ مدرسه، در سفر هیأت دولت با حضور وزیر آموزش و پرورش ۲ مدرسه را افتتاح کردیم و اسفند سال گذشته نیز اولین مدرسه قرآنی شاهین‌شهر را افتتاح شد.

همچنین سند ۱۵ مدرسه شهرستان به نام بنیاد مستضعفان است و با توجه به اینکه عمر آن‌ها بیش از ۴۰ سال است نیاز به بازسازی دارند اما امکان آن وجود نداشت، در نهایت مذاکراتی با بنیاد انجام شد و دستور انتقال سندهای آن صادر شد و در حال طی کردن فرایند و پس از آن بازسازی مدارس هستیم.

اولویت بعدی خدمات حوزه آب است؛ مشکل کم‌آبی در شاهین‌شهر و میمه جدی است و موضوع فاضلاب نیز به‌دلیل فرسودگی نگران کننده است که در سفر رئیس‌جمهور برای این موضوع نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

فارس: در صحبت‌ها به آغاز طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان شاهین‌شهر و میمه اشاره کردید؛ روند این طرح تا به الآن به چه صورت بوده و در ادامه چگونه طی خواهد شد؟

کاظمی‌طبا: در شورای مسکن شهرستان تعداد ثبت‌نامی‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن ۵۳ هزار نفر بوده که در این راستا برای واگذاری زمین و ساخت در شهرهای میمه، وزوان، لای‌بید و گز مشکلی نداریم اما در شهر شاهین‌شهر به‌دلیل محدودیت زمین، توافق‌نامه‌ای با وزارت دفاع و بنیاد مستضعفان داشتیم تا بتوانیم از طریق زمین‌های مجموعه وزارت دفاع و بنیاد مستضعفان تقاضاها تأمین شود.

فرایند راستی‌آزمایی ۵۳ هزار نفر از روزهای قبل آغاز شده و برای ۱۲ هزار نفر پیامک رفته است در این مسیر هر هفته حدود ۷ هزار نفر مدارک خود را تحویل می‌دهند تا در نهایت ببینیم چه تعدادی مشمول دریافت مسکن می‌شوند، امیدواریم تا قبل از پایان دولت سیزدهم، تعداد زیادی از منازل را تحویل دهیم.

فارس: یکی از موضوعات مطرح در شاهین‌‌شهر بحث حمل و نقل است که برای مردم مشکل‌ساز شده، به‌عنوان رئیس کارگروه حمل و نقل شهرستان، کار ویژه و اقدامی در این باره انجام داده‌اید؟

**در دولت یازدهم و دوازدهم هیچ اتوبوس دولتی به شهرداری‌ها تحویل داده نشد

کاظمی‌طبا: در دولت یازدهم و دوازدهم نه تنها در شهرستان شاهین‌شهر و میمه بلکه هیچ جای کشور اتوبوس دولتی به شهرداری‌ها تحویل داده نشده و این موضوع باعث فرسودگی اتوبوس‌ها شده است.

شاهین‌شهر در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۲۰ دستگاه اتوبوس داشت اما در حال حاضر با رشد ۲۰ درصدی جمعیت، ۵۰ اتوبوس داریم و این موضوع در خدمت‌رسانی تأثیرگذار خواهد بود یعنی سرفاصله اتوبوس‌ها از ۱۰ دقیقه به ۲۲ دقیقه رسیده و در این زمینه شرمنده مردم هستیم.

در بودجه امسال، دولت ردیفی برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی اختصاص داده اما در حوزه کلانشهرها است البته با پیگیری‌های انجام شده دستور وزیر کشور برای ۱۰ دستگاه اتوبوس برای شاهین‌شهر صادر شده و پیگیر فرایندهای آن هستیم ضمن اینکه با رویکرد شهردار و شورای شهر عملیات بازسازی تعدادی از اتوبوس‌ها صادر شده که از ابتدای مهر برای خدمت به مردم آماده خواهد شد.

 

فارس: موضوع دیگر شهرستان شاهین‌شهر و میمه آلایندگی و پالایشگاه‌های این شهرستان است که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است؛ در شهرستان اقدامی در این باره انجام شده است؟

کاظمی‌طبا: باید بپذیریم که امروز پالایشگاه و نیروگاه‌ها حضور دارند و نیاز است برای کاهش و حذف آلایندگی‌های آن‌ها اقدامی علمی و عملیاتی صورت بگیرد. از سمتی شهرداری‌ها از عوارض آلایندگی درآمدی دارند که از مجموعه پالایشگاه و پتروشیمی دریافت می‌کنند هرچند با برنامه ششم توسعه که توزیع آلایندگی به جمعیت میل پیدا کرده است (نه فضای فیزیکی حضور دستگاه) دریافتی کاهش پیدا کرده و حدود ۲۳ درصد ارقام آلایندگی به شهرداری‌های شهرستان شاهین‌شهر و میمه پرداخت می‌شود در صورتی که در قانون قبلی به دلیل اینکه ۹۴ درصد زمین‌های پالایشگاه و پتروشیمی در شهرستان شاهین‌شهر و میمه حضور داشته این عدد بیش از ۹۰ درصد بوده است.

**اوایل پاییز فاز ۲ و ۳ پالایشگاه نفت اصفهان افتتاح خواهد شد

از ابتدای دولت سیزدهم اتفاقاتی در پالایشگاه رقم خورد و اوایل پاییز فاز ۲ و ۳ پالایشگاه با حضور رئیس‌جمهور به مرحله افتتاح خواهد رسید و تأثیر این مورد در کاهش آلایندگی مطرح است. پالایشگاه اصفهان که در شاهین‌شهر مستقر است، بنزین ۱۶ استان را تأمین می‌کند و بنزین تولیدی آن پس از افتتاح فازهای بعدی به‌مراتب بدون آلاینده خواهد بود.

برای نیروگاه نیز طی ۴ سال گذشته با اهتمام مسؤولان استان در قوای مختلف، مشعل‌های مازوت نیروگاه پلمپ و استفاده از گاز انجام شد. تا سال گذشته به‌دلیل محدودیت تولید گاز و افزایش مصرف، علی‌رغم میل مدیریت استان، شهرستان و نیروگاه مجبور به استفاده از مازوت شدیم و پس از آن پایان اسفندماه مشعل‌های مازوت مجدد پلمپ شد و امروز تولید با گاز انجام می‌شود و حداقل آلایندگی‌ را دارد.

در حوزه سنگ‌بری و کوره‌های آجرپزی پیشنهادات جابجایی ارائه شده اما فرایند جابجایی صنایع خرد، فرایند سختی است و مقاومت‌هایی در محل جدید مطرح است که در حاضر در حال انجام این فرایندها هستیم و برخی محدودیت‌ها اعمال شده است در این راستا گسترش این صنایع را در شهرستان‌ ممنوع کردیم تا برای انتقال آن تصمیم‌گیری شود.

 

فارس: یکی از محورهای توسعه روستاها هستند که نیاز است برای توسعه پایدار منطقه‌ای به آن توجه داشت؛ در شهرستان شما چه اقدامی برای آبادانی و توسعه روستاها به عنوان موتور محرکه اقتصاد مقاومتی انجام شده است؟

کاظمی‌طبا: برای این بخش روستاهای هدف گردشگری را تعریف کردیم و در این راستا روستای کلهرود، سُه، جهاد ‌آباد،حسن رباط... از روستاهای هدف هستند؛ در این مسیر احیای روستا، بازگشت معکوس و اقتصادی شدن روستاها تأثیرگذار خواهند بود در این راستا تعاملاتی با کمیته امداد امام(ره) و بنیاد برکت انجام شده تا وام‌های خوداشتغالی نیز داده شود.

**تأسیس مرکز کارآفرینی برای بانوان میمه

همچنین در روستای ازان نیز مراکز کارآفرینی تأسیس و حدود ۱۰۰ نفر از بانوان روستا مشغول شدند.

در بعد گسترش مسکن نیز در روستاها اقدامات خوبی انجام شده و بنیاد مسکن برای افرادی که تا به حال زمینی دریافت نکرده‌اند پس از ثبت‌نام زمین با قیمت تمام شده خدماتی (یعنی زمین رایگان است و تنها هزینه رساندن انشعابات و زیرسازی کوچه‌ها دریافت می‌شود) ارائه می‌دهد، در این راستا پیشرفت خوبی داشتیم و امیدواریم تا ۲ سال آینده در روستاهایمان فرد بی خانه‌ای نداشته باشیم.

فارس: مهم‌ترین قعالیت‌هایی که از نگاه خود شما به عنوان اقدامات شاخص می توان به آن‌ها اشاره کرد چیست؟

کاظمی‌طبا: در خصوص پروژه‌های شاخص شهرستان، بزرگ‌ترین پروژه‌مان فاز دوم پالایشگاه است که تا قبل از مهر افتتاح خواهد شد همچنین مورد دیگر پروژه‌های شرکت هسا است.

موضوع بعدی تبدیل شدن شرکت هسا به شرکت دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های آن است که در حال حاضر در این راستا با بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان قرارداد بسته و از ظرفیت آن‌ها استفاده می‌کند همچنین اقدام بعدی افتتاح پل هسا در یکی از ورودی‌های شاهین‌شهر و نقطه ارتباطی با بهشت معصومه(س) است که تا قبل از مهر افتتاح خواهد شد.

از اقدامات دیگر تکمیل فاضلاب برخی خیابان‌ها است که در گذشته دچار ریزش بود و ۲ خیابان تا ابتدای مهر تکمیل می‌شود همچنین اگر تأمین اعتبار سفر ریاست جمهوری به‌زودی انجام شود، تا پایان سال ۲ مدرسه از ۵ مدرسه مذکور افتتاح خواهد شد.

**بیمارستان شاهین‌شهر و خدمات آن برای مردم کل کشور است

در بعد بهداشتی نیز تا یک ماه آینده مرکز بهداشت شهرستان افتتاح خواهد شد همچنین در جلسه‌ای که با رئیس‌ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشتیم تفاهم‌نامه افزایش تخت‌های icu بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر از ۱۰ تخت به ۲۴ تخت در طول یک سال آینده امضا شد همچنین راه‌اندازی اتاق عمل ۴ تخته جدید بیمارستان گلدیس را تا یک ماه آینده خواهیم داشت در کنار آن دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان محمد رسول‌الله(ص) میمه که چند روز قبل توسط وزارت بهداشت تحویل داده شد تا یک ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد، این دستگاه برای مردم استان و کشور است زیرا یکی از اهداف این بیمارستان خدمت‌رسانی به افرادی است که در جاده ترانزیت تهران (شمال به جنوب) حرکت می‌کنند و به جهت خدمات رسانی آنی و سریع  به حادثه دیدگان و بیماران و جلوگیری از فرآیند طولانی انتقال مصدومان به تهران مؤثر است.

 

فارس: دولت سیزدهم اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها را کلید زد، برای تسهیل در اجرای بهتر این موضوع در شاهین شهر و میمه چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است؟

کاظمی‌طبا: یکی از اقدامات بزرگی که این دولت آغاز کرده عدالت‌محوری در پرداخت یارانه‌ها است و در این راستا سامانه جدید نانوایان را در شهرستان اجرا و تاکنون بیش از ۸۰ درصد نانوایی‌ها به این سامانه مجهز شدند.

همچنین جلسات و فرایند کالابرگ الکترونیک را آغاز کردیم و اصناف در حال گذراندن جلسات توجیهی هستند، در این راستا شماره حساب‌ها گرفته شده تا قبل از مهر ماه سامانه را راه‌اندازی کنیم البته برای ۲ قشر کمیته امداد و بهزیستی تا ۲ هفته آینده سامانه راه‌اندازی خواهد شد تا این مرحله را به نفع مردم پیش ببریم.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: دولت سیزدهم انتصابات دولتی نهضت ملی مسکن تفویض اختیار حمل و نقل عمومی شاهین شهر و میمه فرمانداری شاهین شهر و میمه شهرستان شاهین شهر و میمه افتتاح خواهد شد نهضت ملی مسکن شاهین شهر دولت سیزدهم حال حاضر ۵۳ هزار نفر تحویل داده رئیس جمهور شهرداری ها خدمت رسانی راه اندازی برای مردم سال گذشته یارانه ها انجام شده کاظمی طبا تا قبل انجام شد ثبت نام ۴۰ سال یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۵۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کشور‌های نفت و گازخیز عمدتاً به درآمد‌های حاصل از فروش این منابع وابسته هستند. ما هم از این قاعده استثنا نیستیم. دشمن با توجه به این موضوع، از این امر به عنوان یک پاشنه آشیل استفاده کرد و به تحریم صنایع نفت و گاز کشورمان مبادرت کرد.

دولت سیزدهم به اعمال سیاست‌هایی در راستای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. طرح‌هایی مانند اتکا به خود، استفاده از ظرفیت دانش بنیانی کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و عرضه نفت به مینی ریفاینری‌ها در شرق آسیا مدنظر قرار گرفت.

توسعه زنجیره ارزش محصولات نیز از جمله راهکار‌هایی بود که با جدیت دنبال شد. مجلس نیز به ریل گذاری قانونی برای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. در شرایطی که دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع نفت و گاز مسدود شده بود، قانون ترک تشریفات مناقصه و جهش تولید دانش بنیان به کمک آمد.

با اجرای قوانینی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، وزارت نفت بیشترین استفاده را از دستاورد‌های دانش بنیانی داشت و تولید نفت و گاز کشور ادامه یافت. در زمینه فروش نیز سیاست‌هایی مانند فروش نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و مینی پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

برای دسترسی به وجوه مربوط به نفت و گاز نیز از روش‌هایی مانند تهاتر و استفاده از ارز‌هایی غیر از دلار بهره بردیم. در نهایت این سیاست‌ها ما را به فروش نفت و گاز در شرایط تحریم رساند.

نظرات محمدطاهر رحیمی، سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور را در ادامه می‌خوانید. رحیمی با اشاره به این موضوع که بر اساس آمار سازمان گمرک کشور طی سال ۱۴۰۲ توانستیم حدود ۳۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت داشته باشیم، تصریح کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که در حال فروش نفت با تخفیف هستیم و قیمت نفت بین ۷۰ تا ۷۳ دلار است، روزانه قریب به ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت فروخته ایم. صادرات نفت تا این حد قطعاً موفقیت ویژه‌ای برای دولت سیزدهم و وزارت نفت در شرایط تحریمی محسوب می‌شود.  

وی ادامه داد: این موضوع جای تأمل و تحسین دولت دارد که با چه استراتژی‌هایی توانستیم به این میزان فروش نفت داشته باشیم. اولین سیاست درستی که دولت در راستای افزایش فروش نفت کشور به اجرا گذاشت، تلاش در راستای کاهش تکثر فروشندگان نفت بود.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام دولت در کاهش تکثر فروشندگان و ایجاد نوعی تمرکز مدیریت صادرات نفت کشور مثبت ارزیابی می‌شود. این اقدام اثرات مثبتی دارد که تأثیرگذاری آن را در موفقیت کشور در فروش نفت دیدیم.

رحیمی گفت: دومین اقدام مثبتی که دولت انجام داد این بود که حداقل بخشی از صادرات نفت کشور در قالب صادرات نفت به پالایشگاه‌های کشور‌های دیگر انجام شد. عملاً طرح پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای کشور در دستور کار قرار گرفت که اقدام مثبتی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در طرح مورد بحث، به جای اینکه صادرات نفت را به طور مستقیم به دیگر کشور‌ها داشته باشیم، نفت به پالایشگاه‌های نیمه کاره یا از کار افتاده کشور‌های دیگر تحویل داده شد. این پالایشگاه‌ها با کمک فنی ایران راه اندازی شدند و توانستند به پالایش نفت بپردازند و فرآورده تولید کنند. از این طریق، عواید ارزی بیشتری نصیب کشورمان شد.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام مثبت سوم که دولت به اجرا گذاشت، باز کردن حساب ویژه روی کشور چین بود. این کشور امکان خنثی سازی تحریم‌ها را به واسطه نظام پولی و مالی اش می‌تواند برایمان فراهم کند. چین از موضوع صادرات نفت ایران به این کشور به لحاظ سیاسی و راهبردی سود می‌برد. زیرا پکن از نفت روسیه بی نیاز می‌شود و این موضوع برای چین اهمیت زیادی دارد.

رحیمی گفت: ما تلاش کردیم با تکیه بر سه اقدام مهم در جهت تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی، پالایشگاه‌های کوچک مقیاس و همچنین تمرکز بر بازار شرق آسیا و نظامات جدید تسویه مالی با چین بوده است که از فرصت به دست آمده استفاده کردیم و به صادرات نفت خود به مشتریان جدید پرداختیم. این سیاست گذاری‌های هوشمندانه دولت فروش نفت در شرایط تحریم را میسر کرد.

دیگر خبرها

  • ارسال کمکهای مردمی از شاهین شهر و میمه به سیل زدگان جنوب شرق
  • افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان
  • رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • افتتاح تعاونی شکوفایی خلاقیت در شیروان
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی در کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی از کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره برداری می رسد؛ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز