Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه همشهری نوشت: با بازداشت مصطفی تاجزاده، باز هم نعره‌هایی بلند شده که در ایران «آزادی بیان» وجود ندارد. این صدا‌ها هم از داخل شنیده می‌شود و هم از خارج.

مثل همیشه با رسانه‌هایشان شبهه انداخته‌اند، اما واقعا نسبت آزادی بیان در جمهوری اسلامی با اتفاقاتی مثل بازداشت تاجزاده چیست؟

برخلاف کشور‌های غربی که از آزادی بیان به‌عنوان یک تاکتیک استفاده می‌کنند، در کشور ما آزادی بیان یک امر واقعی است و جزو اصول مصرحه قانون اساسی به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مسئله مهم این است؛ کدام آزادی بیان؟ آزادی بیانی که برآمده از اسلام و جمهوری اسلامی باشد یا آزادی بیانی که غربی‌ها آن را تعریف می‌کنند؟

در تعریف آزادی بیان غربی‌ها، گفتن از افسانه کشتار یهودیان، زندان و مجازات و محرومیت دارد، اما اهانت به نبی مکرم اسلام (ص) و اعتقادات یک‌ونیم میلیارد مسلمان جهان آزاد است. در آزادی بیان غربی‌ها، کسی جرأت ندارد علیه همجنس‌بازی بنویسد، اما زیر سؤال بردن ارزش‌های اسلامی مشکلی ندارد. در آزادی بیان غربی‌ها، جنگ یمن و کودک‌کشی در آن را رسانه‌ها سانسور می‌کنند، اما پرداختن همه‌جانبه به جنگ اوکراین مشمول آزادی بیان می‌شود. پس نخستین نکته این است که تعریف آزادی بیان در کشور را از آزادی خودخواهانه غربی‌ها جدا کنیم.

نگاهی به رسانه‌ها و مطبوعات رسمی کشور بیندازید. هر نقدی بخواهند به دولت، به نظام و به سیاست‌های کلی آن می‌کنند. رسانه‌ای در جمهوری اسلامی بابت انتقاد، توقیف نشده است. در رسانه‌های غیررسمی هم همینطور. همین آقای تاجزاده روزی نبوده که در توییتر، نقدی به رهبری به‌عنوان عالی‌ترین مقام کشور نداشته باشد. در همین شبکه‌های اجتماعی کسانی هستند که نه نظام را قبول دارند، نه دولت را، نه رهبری را، اما با خیال راحت و با نام و نشان واقعی حرف می‌زنند، نظراتشان را می‌گویند و کسی هم کاری به‌کار آن‌ها ندارد.

مشی و ادبیات سیاسی تاجزاده سال‌هاست که بر پایه نقد رهبری و حاکمیت استوار شده است. جمله معروف «حرف ما و برانداز‌ها یکی است، فقط تفاوت در راه‌حلی است که ارائه می‌کنیم.» حرف تاجزاده است در سال ۹۷. آن زمان برخوردی صورت گرفت؟ خیر، اما خروج از نقد و ورود به عرصه «تشویش اذهان عمومی» و «نشر اکاذیب» چیزی نیست که بتوان آن را مشمول آزادی بیان کرد. این وظیفه دستگاه‌های قضایی و امنیتی کشور است که مراقب باشند حرف منتقد داخلی با خواست دشمن قسم‌خورده کشور یکی نشود. پس این برخورد قهری، هم لازم است و هم ربطی به آزادی بیان ندارد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مصطفی تاجزاده رسانه ها غربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۷۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شگرد نتانیاهو برای جلوگیری از دستیابی به توافق آتش‌بس

منابع رسانه‌ای عبری زبان دست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را رو کرده و فاش کردند که وی با نام یک مسئول دیپلمات جعلی از ایده حمله به رفح و ادامه جنگ حمایت می‌کند.

به گزارش مشرق، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره فاش کرد دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسات مطبوعاتی خود تاکید می‌کند که رژیم اشغالگر از تهاجم به رفح دست نخواهد کشید و با پایان جنگ موافقت نخواهد کرد.

طبق گزارش این رسانه، ناظران معتقد هستند که تکرار تهدید حمله به رفح و ادامه جنگ از سوی نتانیاهو بیانگر این مسئله است که وی در تلاش است تا امکان دستیابی به تفاهم یا دستیابی به پیشرفت در مذاکرات جاری از طریق میانجیگران را خنثی کند.

رسانه‌های صهیونیستی نیز به نقل از چند خبرنگار فاش کردند که نتانیاهو در پوشش یک مقام دیپلماتیک علیه انعقاد توافق با مقاومت فلسطین بیانیه‌هایی صادر می‌کند.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در این باره نوشت: خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اسرائیلی تصمیم گرفتند اقدامات نتانیاهو و بازی او برای ایجاد مانع در توافق را افشا کنند.

این روزنامه گزارش داد: اظهارات نتانیاهو در پوشش یک مقام ناشناس بیانگر دیدگاه اعضای کابینه نیست.

طبق این گزارش، مقامی که نامش فاش نشده و با وجود هرگونه توافقی تهدید به ورود به رفح کرده است، خود بنیامین نتانیاهو است.

این روزنامه همچنین فاش کرد: هدف نتانیاهو فریب افکار عمومی است تا اینگونه وانمود کند که بر سر موضوع تشدید تنش نظامی و ناکام گذاشتن هرگونه توافق احتمالی اتفاق نظر وجود دارد.

شنبه، رسانه‌های عبری زبان بیانیه‌ای را از طرف یک «منبع سیاسی» صهیونیست منتشر کردند که در آن گفته شده بود تل‌آویو با پایان دادن به جنگ در چارچوب هیچ توافقی با حماس موافقت نخواهد کرد.

این منبع گفته بود: چه آتش‌بس برای آزادی اسرا وجود داشته باشد چه نه، ارتش وارد رفح خواهد شد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • شگرد نتانیاهو برای جلوگیری از دستیابی به توافق آتش‌بس
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به همه روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • جایزه آزادی مطبوعات یونسکو به خبرنگاران فلسطینی رسید
  • اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • آیت الله نورمفیدی: اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه نگاران فلسطینی رسید
  • نماینده شیراز: طبل رسوایی غرب و غربگرا‌ها با هم به صدا در آمده است
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به همه روزنامه نگاران فلسطینی رسید