Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی و بیش از ۱۱۰ تشکل دانشجویی در نامه‌ای به محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح قانون مناطق آزاد و ویژه تجاری شدند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: در شرایط کنونی اقتصاد کشور رشد تولید داخلی و حمایت واقعی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ برای رسیدن به این هدف لازم است با کنترل میزان و نوع واردات و همین طور گسترش ظرفیت‌ها و مبادی صادراتی کالاهای داخلی به رونق و پایداری اقتصادی کشور کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بایستی نقش موثری در تحقق این اهداف داشته باشد که مطابق بند ۱۱ ابلاغیه سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی مقام معظم رهبری این مناطق موظف‌اند اقدام به توسعه حوزه عمل خود به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج کنید؛ اما متاسفانه آن گونه که آمار نشان می‌دهد واقعیت عملکرد این مناطق چیز دیگری است؛ مطابق آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سهم این مناطق (با لحاظ صادرات خدمات) از صادرات غیرنفتی کشور حدود ۱ درصد، از میزان تولید حدود ۱ درصد، از تعداد واحدهای تولیدی فعال کمتر از ۳ درصد، از جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی حدود ۱۰ درصد و از اشتغال زایی کل کشور حدود ۴ درصد است و همین طور میزان واردات کالا از طریق مناطق آزاد نیز حدود ۲ برابر صادرات کالا از این مناطق به خارج از کشور است.

در این نامه مطرح شده است: حال با وجود این آمار و دیگر مشکلات این مناطق مانند رانت خواری، وجود شرکت‌های صوری جهت استفاده از مزایای معافیت‌های مالیاتی (طبق اعلام دبیر شورای عالی مناطق آزاد، از ۲۴ هزار شرکت ثبت شده در این مناطق حدود ۱۴ هزار شرکت به صورت صوری هستند)، نبود وجود زیر ساخت‌های کافی برای گسترش و ایجاد این مناطق و ده‌ها معظل دیگر می‌توان به این نتیجه رسید که علاوه بر وجود فساد و تعارض منافع جدی در بدنه مدیریتی این مناطق با خلاء‌های قانونی نیز مواجهیم که نیاز به اصلاح آن وجود دارد، به همین منظور در سال ۱۳۹۸ طرح اصلاح قانون مناطق آزاد توسط کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آغاز شد که متاسفانه با گذشت حدود سه سال از این تصمیم هنوز اصلاحیات آن به اتمام نرسیده و از روند اجرای این موضوع به صورت شفاف هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

دانشجویان در این نامه عنوان کردند: این در حالی است که همزمان با توقف و سنگ اندازی در اصلاح قانون مناطق آزاد شاهد دو برابر شدن این مناطق با مصوبه عجیب مجمع تشخیص مصلحت نظام بودیم که مناطق فسادزا و خلاهای تجاری کشور را دو برابر کرد و هم اکنون نیز خبرهایی رسیده است که عطش این سراب دروغین پایانی و لایحه‌ای جدید برای افزایش بی رویه این مناطق در دستور کار دولت قرار دارد.

در این نامه خاطرنشان شده است: لذا انتظار از کمیسیون اقتصادی آن است که اصلاح قانون مناطق آزاد و ویژه تجاری توسط کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به اتمام برسد و  روند و زمان اتمام اصلاح این قانون به صورت شفاف و مستمر در اختیار نخبگان و دغدغه‌مندان این حوزه قرار گیرد و از ظرفیت سایر کارشناسان و اندیشکده‌ها و NGO‌های مردمی نیز به نحو شایسته‌ای استفاده گردد و تا زمان اصلاح قانون از افزایش هر منطقه آزاد و ویژه اقتصادی جدا جلوگیری شود.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1147367 برچسب‌ها مناطق آزاد

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مناطق آزاد اصلاح قانون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی کمیسیون اقتصادی آزاد و ویژه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۸۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قم، فاطمه سجادی مسئول جامعه اسلامی واحد خواهران دانشگاه آزاد اسلامی قم در رابطه با فعالیت جامعه اسلامی در دانشگاه آزاد اینگونه بیان کردند:

تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد که به اختصار به آن «جاد» هم می‌گوییم تا حد بسیار زیادی در مسئولین دانشگاه و حتی دانشجویان و حتی حوزه سیاست‌گذاری‌های دانشگاه اثرگذار بوده است. این بخشی که خدمتتان عرض کردم در حوزه دانشگاه است و این در صورتی است که تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد در حوزه استان قم و مسائل کشوری نظر، ایده و حتی انتقادات خود را به گوش مسئولین رسانده و باعث تغییر و تحولاتی در این دو بخش شده است.

علاوه بر فعالیت‌های اجرایی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حلقه‌های مطالعاتی و کتاب‌خوانی، اردوهای تشکیلاتی و فعالیت‌هایی که در جهت گرد هم آوردن خواهران و ارتقا آن جمع در جهت مبناهای اعتقادی مانند اردوهای «طرح ولایت» و مباحثه در رابطه با سخنان رهبری و برطرف کردن شبهات و خروج ایده‌ها و راهکارها چه برای شخص افراد حاضر در جمع و چه برای دانشگاه و دانشجویان و چه برای استان و حتی ایده‌های کشوری و انتقال آن به افراد مسئول باشد صورت گرفته است. وی ادامه داد: بسیار تلاش شد که جامعه اسلامی برای دانشجویانی که دغدغه‌مند و دلسوزانه در جهت رفع معضلات بودند معرفی شود و دانشجویانی که برای فعالیت‌های این چنینی رغبت نشان می‌دادند آشنایی انجام شود.

فاطمه سجادی تصریح کرد: برای آشنایی دانشجویان در چند بخش فعالیت‌هایی صورت گرفته است؛ بخشی از فعالیت، معرفی چهره به چهره مجموعه و فعالیت‌های آن بود. معرفی‌ها از طریق کارگاه، حلقه‌های مطالعاتی و اردوهای تشکیلاتی صورت می‌گرفت. معمولا در معرفی، از اساتید کمک گرفته می‌شود که این اساتید از ادوار جاد بودند. امروزه اکثریت همچنان فعال فرهنگی محسوب می‌شوند.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228906 برچسب‌ها تشکل‌های اسلامی

دیگر خبرها

  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • ادامه حمایت تشکل‌های دانشجویی از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری