Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس در یزد، مقوله حجاب از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از ویژگی‌های فرهنگ غنی مردم ایران اسلامی مطرح بوده و به نظر می‌رسد امروز باید بیش از پیش این مهم را بین اقشار مختلف جامعه به ویژه زنان و دختران نسل جدید ترویج و تبیین کرد.

عالیه مهرابی، یکی از هنرمندان و شاعران برجسته استان یزد در این خصوص به خبرنگار فارس اظهار کرد:‌ حجاب اسلامی نشانه تمدن و فرهنگ غنی مردم ایران زمین است که غربی‌ها قصد دارند با توطئه‌های شوم فرهنگی این مهم را کمرنگ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:‌ عفاف و حجاب همان آراستگی ظاهر و پوشیدگی مناسب زنان است که نه تنها برای زنان بلکه برای مردان هم کاربرد دارد و همه اقشار جامعه باید برای حفظ شأنیت و جایگاه اجتماعی خود آن را رعایت کنند.

این استاد دانشگاه در استان یزد تعیین الگو و معیاری مناسب برای حجاب را لازمه فرهنگ سازی در این خصوص دانست و بیان کرد:‌ به نظر می رسد هنرمندان،‌ اصحاب رسانه و مسئولان باید بیش از پیش دراین باره ایفای نقش کنند.

علی رستمی یکی از شهروندان جوان یزدی هم در این باره به خبرنگار فارس تصریح کرد:‌ به نظر من هیچ مردی در دنیا وجود ندارد که مخالف عفاف زنان و حجاب آنان در جامعه باشد.

وی افزود:‌ همه مردان برای انتخاب شریک زندگی خود زنی باحجاب می‌خواهند و بیشتر و بهتر می‌توانند به آن اعتماد کنند.

این جوان یزدی گفت: شاید برخی جوانان در ظاهر به دختران و زنان بی‌حجاب تمایل نشان دهند ولی در باطن هیچ اعتقادی به آنها نداشته و ندارند.

فخرالسادات خامسی، یکی از اساتید دانشگاه و عضو شورای اسلامی شهر یزد در این خصوص به خبرنگار فارس اظهار کرد:‌ در آداب و فرهنگ ایران باستان زنان محترم محجوب و این مهم نشان تفاوت طبقاتی آنها بوده است.

وی افزود:‌ بنا به آن چه که در تاریخ نقل شده، زنان محترم ایرانی برای حفظ حیثیت طبقه ممتاز و ایجاد حدودی که آنها را از زنان عادی و طبقه پایین‌تر امتیاز دهد، صورت خود را می پوشاندند و گیسوان خود را پنهان نگه می داشتند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که در فرهنگ ایرانی حجاب و محجوب بودن مختص زنان اشراف بوده است، گفت: فلسفه حجاب در اسلام دقیقا با تأکید بر جایگاه والای زنان در فرهنگ اسلامی سفارش شده است.

خامسی تصریح کرد: در شواهد مربوط به پوشاک زنان ایرانی، چادر به منزله یکی از اجزای اصلی پوشاک آنان کاملًا مشهود است و در بیشتر موارد زنان پوشیده دیده می‌شوند.

حجاب در ایران، پس از انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روح تازه ای در کالبد ایران اسلامی دمیده شد و در اوج انقلاب در سال ۱۳۵۶ ۱۳۵۷ جاذبه خاص انقلاب، شمار بیشتری از بانوان را به رعایت پوشش اسلامی متمایل کرد.

با تهاجم فرهنگی و با ورود اینترنت و ماهواره و گسترش برخی تفکرات تساهل گرایانه برخی بانوان ایرانی، در پوشاندن کامل موهای خود، تسامح نمودند و با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ و مهیج یا آرایش‌های تند، روی آورند.

آیت الله محمدرضا ناصری‌یزدی،‌ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد هم در گفت و گو با خبرنگار فارس از این استان،‌ با اشاره به این‌که مسئله حجاب و عفاف قوام جامعه اسلامی و سلامت دینی، شخصیتی، امنیتی و اخلاقی است، اظهار کرد: حجاب صیانت از وقار و شخصیت است و در دین مبین اسلام در مورد این موضوع مهم، احکام بسیاری بیان شده است.

وی افزود: زن پیکره‌ای از اجتماع است اما غربی‌ها یکی از راه‌هایی که برای اشاعه فساد و فحشا و غافل کردن انسان از خدا را پیشه کردند، این بود که مسئله عفاف و حجاب را زیر سئوال بردند و در جوامع خودشان با آن مقابله کردند.

ناصری با اشاره به وقایعی که بر آندلس گذشت، اظهار کرد: مبارزه با دین اسلام و مسلمانان در این منطقه به نحوی انجام شد که اسلام در این منطقه از بین رفت و از اسلام به جز یک نام باقی نماند.

امام جمعه یزد بیان کرد: اگر بخواهیم کشور ما از فساد تهی و فطرت و رغبت الهی زنده شود، خوبی‌ و عزت و سلامت خانواده حاکم شود، باید مسئله عفاف و حجاب دوباره به جای خود باز گردد و زنان دوباره با حفظ حجاب، عزت و شرف خود را حفظ کنند و نسبت به آنچه که اسلام می گوید، مراقبت کنند.

ناصری تاکید کرد: زن و مردم می توانند در کنار یکدیگر کار کنند اما باید به نحوی تربیت شوند که نسبت به هم نگاه آلوده نداشته باشند.

وی با اشاره به این‌که عده‌ای در تلاش برای فرهنگ سازی برای کشف حجاب در جامعه اسلامی هستند، عنوان کرد: اینها در تلاش هستند که ما را از سعادت و قرب الهی دور کنند.

ناصری با اشاره به این‌که بی حجابی و بدحجابی منکر است و باید معروفات جایگزین آن شود، عنوان کرد: عده ای در تلاش برای شکسته شدن حریم ها و گرایش به سمت شهوت و منکرات هستند تا از این طریق جامعه اسلامی را فلج کنند.

ضرورت رسانه‌ای شدن الگوهای موفق حجاب

دکتر محمدحسین فلاح، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد ضمن تاکید بر هدفمندی در خصوص مسائل مربوط به عفاف و حجاب در سطح جامعه، اظهار کرد: حضور افراد محجبه و انقلابی در مکان هایی که پاتوق افراد ناباب شده مهم، ضروری و تاثیرگذار است.

روانشناس بالینی دانشگاه یزد تصریح کرد: اکثر افراد بدحجاب از درون خالی هستند، اعتماد به نفس و عزت نفس پایین این افراد موجب شده تا آنها این گونه رفتار کنند، این افراد با بدحجابی و بی حجابی سعی در دیده شدن خود دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد با تاکید بر این‌که الگوهای موفق در زمینه امربه معروف و حجاب بیشتر باید رسانه‌ای شود، گفت: باید از افرادی که ذاتا استعداد امر به معروف و نهی از منکر را دارند، استفاده شود چرا که با آموزش های لازم، این افراد می توانند در سطح جامعه بسیار تاثیرگذار باشند.

انتهای پیام/الف

منبع: فارس

کلیدواژه: استان یزد دکتر فلاح آیت الله ناصری عالیه مهرابی خبرنگار فارس عفاف و حجاب بی حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۱۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای علمی جامعه اسلامی قلم زد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) در دانشگاه تهران ضمن دعوت همه مؤمنان برای تقوای الهی، گفت: شهید مطهری معلم حوزه و دانشگاه بود و روز شهادت شهید مرتضی مطهری روز معلم نام‌گذاری شد.

وی افزود: او شخصیتی بود که در مدرسه قرآن و عترت تربیت شد و با کوله باری از معرفت و تقوا و ورع و با بینش عمیق اجتماعی و سیاسی و درک درست از واقعیت‌های فکری در جامعه حدود نیم قرن در راه اعتلای فکری و عقلانی و علمی جامعه اسلامی قلم زد و با دستیابی به مقام شامخ شهادت به لقای خدای سبحان شتافت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت علم که در قرآن هم به آن اشاره شده است، اظهار کرد: این قلم است که راه را برای ارتقای جامعه بشری در پرتو علم هموار می‌کند. قلم نقش انتقال علم به انسان را دارد و قلم راه برای فراگیری همه علوم برای انسان فراهم کرده است.

وی افزود: انسان در میان همه پدیده‌ها از بالاترین ظرفیت و استعداد برای فراگیری دانش برخوردار است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: جامعه آراسته به قسط که انسان‌های عادل آن را به پا می‌دارند، دستاورد آراستگی به علم و تصمیمات مبتنی بر دانش است.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی ایران و آفریقا، گفت: در هفته گذشته در هفتم اردیبهشت ماه دومین دور از اجلاس بین المللی ایران و آفریقا برگزار شد. این اجلاس مهم که با ابتکار دولت سیزدهم برگزار شده است، با حضور نمایندگان عالی رتبه از کشور‌های قاره ثروتمند آفریقا و با حضور بیش از ۳۰ تن از وزرای اقتصادی ۳۰ کشور آفریقایی برگزار شد.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم از رئیس جمهور و وزیر صمت برای برگزاری این اجلاس تشکر کنم. همچنین بر تلاش‌های موفق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در شکل‌گیری دبیرخانه این اجلاس در وزارت صمت برای پیگیری تصمیمات آن، تاکید کنم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ظرفیت‌های قاره آفریقا، اظهار کرد: قاره آفریقا با حضور بیش از ۵۴ کشور، بیش از ۳۰ درصد از ذخایر طبیعی جهان، ۴۰ درصد از ذخایر طلا و ۹۰ درصد از ذخایر پلاتین جهان را در اختیار دارد و بر اساس گزارش بانک بین‌المللی پول در میان ۱۰ کشوری که در سال ۲۰۲۳ بالاترین سرعت و شتاب را در رشد اقتصادی داشتند، ۶ کشور آفریقایی قرار دارد.

وی افزود: تحکیم رابطه با این قاره کهن و ثروتمند و انسان‌های آراسته به فضیلت آن که در طول قرون گذشته مورد ستم استکبار جهانی قرار گرفتند، یک ضرورت است.

حماسه وعده صادق نیازمند روایت صحیح است

حجت الاسلام ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملیات وعده صادق، بیان کرد: بحث دیگری که در این خطبه در حوصله وقت موجود به آن می‌پردازم عملیات درخشان «وعده صادق» است. در فضای جنگ شناختی وضعیت میدان را تفسیر‌ها و روایت‌ها تعریف می‌کنند و حماسه وعده صادق نیازمند روایت صحیح است که باید به آن پرداخت.

وی ادامه داد: به دو نگاه متفاوت در حجم این عملیات می‌پردازم که در این خصوص فرمانده مقتدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد، این عملیات می‌توانست بسیار گسترده باشد ولی ما عملیات محدودی را در اندازه شرارت دشمن خبیث انجام دادیم، اما از نگاه تحلیلگران نظامی عملیات بسیار گسترده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • آیت الله نورمفیدی: اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای علمی جامعه اسلامی قلم زد
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد