Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:43:27 GMT

برداشت برنج از شالیزارهای مازندران شروع شد

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۴۴۷۲

برداشت برنج از شالیزارهای مازندران شروع شد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، آیین و جشن شکرگزاری برداشت برنج جدید مازندران با ورود کمباین ویژه شالیزاری به زمین ۲.۷ هکتاری یکی از کشاورزان روستای زاهدکلا فریدونکنار برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این آیین گفت : با وجود شرایط سخت کشاورزی، امسال ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفت که در ۱۴۷ هزار و ۶۵۸ هکتار  ارقام محلی و ۶۷ هزار و ۳۴۲ هکتار هم ارقام پرمحصول کشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن عنایتی به شرایط مناسب آب و هوایی مازندران در فصل کشت جاری اشاره کرد و افزود : استفاده از بذر مناسب ، حضور کارشناسان کشاورزی در مزارع  و فناوری های جدید که از سیاست های اصلی سازمان جهاد کشاورزی بوده سبب شد کسری برنج سال گذشته جبران شود و ظرفیت تولید برنج افزایش یابد.

وی با بیان این که کشت نخست برنج نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است ، ادامه داد : پیش‌بینی می‌شود در فصل  زراعی جاری یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار و ۵۴۷ تن شلتوک از شالیزارهای مازندران برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین به توسعه مکانیزاسیون در استان اشاره کرد و  گفت:  در سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از جمله  خرید ماشین های کشت، برداشت و پهپادهای سمپاشی تخصیص یافته است.

وی افزود : با توسعه مکانیزاسیون هزینه تولید کشاورز کاهش یافته و پیش بینی ما این است که بالای ۹۵ درصد از مزارع استان امسال به صورت مکانیزه برداشت شود که این به معنای توسعه و تعالی کشاورزی مازندران می باشد.

عنایتی همچنین به استفاده بیشتر  نهاده های دامی توسط کشاورزان اشاره کرد و گفت : با  کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود پتاس توسط دولت ، کشاورزان به مصرف بیشتر کود روی آوردند و این مساله سبب تولید برنج با کیفیت تر شده است.

عنایتی با اشاره به وضعیت قیمت برنج در بازار افزود : قیمت برنج به عرضه و تقاضا برمی گردد و باید در قیمت گذاری منفعت تولید کننده و مصرف کننده با هم در نظر گرفته شود و خوشبختانه در سال های اخیر ، برنج جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است .

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است. مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران مازندران برنج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران مازندران وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران مازندران برنج کشاورزی مازندران جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۴۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان گفت: در سال زراعی جاری ۲۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت انواع محصولات کشاورزی شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی و حبوبات رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، عبدالنبی امینی پور امروز- شنبه هشتم اردیبهشت ماه- در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علی‌رغم کاهش ۳۴ درصدی بارش‌ها در سال زراعی جاری، اما به دلیل اینکه بارش‌ها در زمان مناسب بارید پیش‌بینی داریم میزان محصول مورد انتظار به دست آید.

وی افزود: اگر حوادث غیر مترقبه رخ ندهد از ۲۲ هزار هکتار زیرکشت گندم ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارعه آبدانان برداشت و تحویل چهار مرکز خرید در شهرستان خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان اضافه کرد: علی‌رغم مساعد نبودن شرایط جوی در ابتدای کاشت محصولات کشاورزی از جمله کشت کلزا، امسال برای نخستین بار ۳۵۰ هکتار از اراضی منطقه زیر کشت دانه‌های روغنی (کلزا) رفت که پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ تن کلزا برداشت شود.

امینی‌پور با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی، گفت: بارش‌های اخیر باعث تخریب کامل جاده‌های بین مزارعه شده که انتظار می‌رود ادارات عضو برداشت در جهت مرمت، ترمیم و رکلاژ جاده‌های بین مزارع همکاری لازم را با مدیریت جهاد کشاورزی انجام دهند.

وی با اشاره به مشکل سوخت ادوات کشاورزی، افزود: با توجه به توپوگرافی منطقه، گستردگی حوزه، طولانی شدن زمان برداشت محصول، و وجود بیش از ۲۰۰ دستگاه کمباین در پیک برداشت گندم و جو میزان سوخت تعیین شده برای هر هکتار کشت دیم ۱۱ لیتر و برای کشت آبی ۲۱ لیتر کافی نیست و انتظار می‌رود شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تمهیدات لازم را در این خصوص به عمل آورد.

وی ادامه داد: ۴۸ دستگاه کمباین در منطقه کار برداشت محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند، اما در زمان برداشت با اضافه شدن کمباین‌های غیر بومی این تعداد به ۲۰۰ دستگاه می‌رسد.

کد خبر 748568

دیگر خبرها

  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب