لطفا بااین دستمزدها به ما توهین نکنید!/کارگردانی که عصبانیام کرد
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۵۴۸۰
صفاآقاجانی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیتهای این روزهای خود گفت: در حال حاضر مشغول خانهداری هستم و پروژه دیگری در دست ندارم. در این مدت کار جذابی به من پیشنهاد نشده است و این بیکاری بهدلیل انتخاب خودم نیست، مگر میشود بازیگری دوست نداشته باشد که کار کند، اما در این مدت کار جذابی در سینما و تلویزیون به من پیشنهاد نشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: بالاخره فضای کار ما اینگونه است که گاهی کار هست و گاهی نیست. بعضی وقتها تا دو سه سال آدمها بیکار میمانند. من هم شخصاً جزو بازیگران خیلی خیلی کمکار هستم اما شکر خدا کارهایی را که قبول میکنم، آثار خوبی از کار در میآیند.
این بازیگر درباره کمبود فیلمها و سریالهای با محوریت افراد میانسال در سینما و تلویزیون برخلاف آنچه در جهان مرسوم است هم گفت: این مسئله بستگی به نگاه مسئولان دارد. در فضای هنری هیچ قشری نباید نادیده گرفته شود. در سینما و تلویزیون امروز ما متأسفانه هیچ مسئولی نیست که به این مسئله فکر کند و به همین دلیل طبیعتاً افرادی که از ارتباطات بهدور هستند، کمکار و بیکار میمانند.
آقاجانی درباره تأثیر محافل مختلف در کمکاری و پرکاری بازیگران، افزود: شما تصور کنید در حوزه کاری خودتان چند پروژه در دست دارید که میخواهید آن را میان همکارانتان توزیع کنید. طبیعتاً افرادی که دمدستتر هستند و به تازگی با هم احوالپرسی داشتهاید، به ذهنتان میآیند تا اینکه خیلی آرمانی بخواهیم نگاه کنیم و بگوییم این پروژه خاص در تخصص فلان فرد است و بهتر است که آن را به آن فرد واگذار کنیم! کمتر پیش میآید که در این موارد نگاه تخصصی وجود داشته باشد. کارها در سینما و تلویزیون هم بر اساس انتخاب اشخاص پیش میرود و هیچ قانونمندی خاصی در آن وجود ندارد.
هنوز نمیدانم چگونه باید وارد فضاهای محفلی شوم!
وی ادامه داد: من هنوز نمیدانم که در این فضاهای محفلی چگونه میتوان وارد شد. بالاخره من حداقل سالی یک کار دارم که در آن حداقل با ۲۰ الی ۲۵ نفر از افراد در ارتباط هستم. خوشبختانه کارم را هم درست انجام میدهم و موردتوجه هم قرار میگیرد. از نظر اخلاقی هم تا امروز مشکلی نداشتهام که کسی را گلهمند کرده باشم. از طرف دیگر از نظر دستمزد هم به قول یکی از دوستان ما کفکاریم و کف دستمزد را برای کارهایمان میگیریم. با تمام این موارد اما قسمتمان نیست که در این جریانها وارد شویم!
این بازیگر باسابقه درباره رقم پایین قرارداد بازیگران پیشکسوت و میانسال در تولیدات سینمایی و تلویزیون گفت: این مسئله به تهیهکننده آثار برمیگردد. بالاخره برای هر نقشی دستمزدی تعیین میشود. شاید در مواردی یک کارگردان اصرار کند برای یک نقش کوتاه، بازیگری استفاده شود که دستمزد بالاتری هم میگیرد. شاید با دستمزد بالا بتوانند بازیگر را راضی کنند که یک نقش کوتاه را قبول کند. در این فرآیند معمول این است که توجهی به شأن بازیگران ندارند. بیشتر برایشان مهم این است که برای یک نقش، چقدر بودجه در نظر گرفته شده است.
کارگردانی که با رقم پیشنهادی دستمزد عصبانیام کرد!
وی افزود: اخیراً از سوی یک کارگردان سرشناس که در سینما فرد مطرحی است و به تازگی قصد دارد سریالی را برای تلویزیون بسازد، با سلام و صلوات، به دفترشان دعوت شدم. خیلی هم اصرار داشتند که یک نقش خاص را من ایفا کنم. فیلمنامه هم برایم نفرستادند. وقتی حضوری به دفتر رفتم دیدم هرچند نقش گرهگشایی در داستان است اما نقش بسیار کوتاهی است و رقمی که در نظر گرفته بودند شاید به اندازه رفت و آمد با اسنپ میشد! واقعاً این شرایط صدای اعتراض من را بلند کرد. کاش لااقل پای تلفن چنین اهانتی بکنند و آدم را تا دفترشان نکشانند که بخواهند حضوری چنین اهانتی بکنند.
آقاجانی ادامه داد: من آنقدر عصبی بودم که فقط میگفتم چرا پای تلفن نگفتید و من ۶۵ ساله را تا دفترتان کشیدهاید و اینگونه اهانت میکنید. بالاخره ۵۰ سال است که من در این وادی کار کردهام و به اندازه یک بیلزن میتوانم کارم را انجام دهم، اما چرا اینگونه به ما اهانت میکنید؟
در سینما بیش از تلویزیون «روابط» تعیینکننده است
این بازیگر درباره کمکاری خود در سینما به نسبت تلویزیون هم گفت: دلیلش این است که در سینما کارها خیلی بیشتر از تلویزیون براساس روابط پیش میرود. در کارهای تلویزیونی بالاخره برخی عوامل نظر میدهند اما در سینما کارها اینگونه نیست؛ آنجا یک سرمایهگذار وجود دارد و اوست که براساس روابط تصمیم میگیرد و انتخاب میکند. ترکیب بازیگران هم معمولاً بهگونهای انتخاب میشوند که یا دستمزد پایین بگیرند، یا گیشهساز باشند.
وی گفت: با همه کارگردانان کاربلد دوست دارم کار کنم. کارگردانان بسیاری هستند که در همکاری با آنها کارهای درخشانی داشتهام و دوست دارم آن همکاریها هم تکرار شود. کمتر تجربهای بوده که بگویم دیگر دوست ندارم با فلان کارگردان همکاری داشته باشم. هرچند این مورد هم وجود داشته و دلیلش هم کارنابلدی آن کارگردانها بوده است. کارگردان یکی از عوامل یک پروژه است که وظیفه هدایت بازیگران را برعهده دارد. خوشبختانه تا به امروز کارگردانانی که اخلاق مناسبی ندارند، مواجه نشدهام.
آقاجانی درباره نقشهای ماندگار خود در نگاه مردم کوچه و خیابان بیان کرد: فکر میکنم «دردسرهای عظیم» به دلیل پخش مکرر بیشتر مورد توجه بوده است. پخش آن در این شبکه تمام میشود، شبکه دیگری آن را روی آنتن میفرستد و مدام در حال بازپخش است. این سریال از سال ۹۲ یا ۹۳ تا امروز، هیچ مقطعی نبوده که در حال پخش نباشد! مردم آنقدر به ما لطف و محبت دارند که اگر این لطف و محبت نبود، کار در حوزه تصویر هیچ چیز دیگری برای من نداشت. عنایتی که مردم همواره به سریالها و نقشهایی که من بازی کردهام و مهری که میورزند، باعث شده در این ۵۰ سال در این حرفه دوام بیاورم.
این بازیگر افزود: این لطف مردم بالاخره حاشیههایی هم به همراه دارد و مثلاً حین عزاداری و یا در قطعه هنرمندان که میخواهیم با خیال راحت برای دوستانمان عزاداری کنیم، برخی میخواهند با چشمهای اشکبار ما هم عکس یادگاری داشته باشند! گاهی شاید این الطاف تبدیل به مزاحمت هم شود اما این شغل ماست و بهشخصه به همه مردم ارادت دارم و لطف هیچکس را بدون پاسخ نمیگذارم. همواره سعی میکنم در سلام دادن به مردم هم پیشدستی کنم. به هر حال اما این موارد میتواند برای خانواده ما و بهخصوص بچهها، ناراحتکننده باشد. اینکه هر جا برویم همه نگاهمان کنند، برای ما قابل درک است اما برای بچهها اذیتکننده است.
کد خبر 5535554 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: صفا آقاجانی هنرمند پیشکسوت دستمزد بازیگران تئاتر ایران فیلم کوتاه کنسرت موسیقی فیلم سینمایی درگذشت چهره ها حوزه هنری بازیگر سینما هنرمندان تئاتر کارگردان تئاتر عکاسی نقاشی جشنواره فیلم شهر تالار وحدت خانه هنرمندان ایران سینما و تلویزیون یک نقش کم کار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۵۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی مشخص شدند
اعضای هیئت انتخاب نخستین رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با حکم محمدحسین ایمانی خوشخو منصوب شدند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمدباقر قهرمانی و حجتالاسلام حسین رحیمزاده 10 نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپیاند که قرار است آثار منتخب آن را تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال 1365 فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صداوسیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال 1340 است. وی کار فیلمنامهنویسی در سینما را از سال 1368 با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
مصوبات شورای هنر از زبان ایمانیخوشخو/سند سینما زودتر میرسدمحمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال 1333 است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال 1352 آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر 1345 در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال 1363 شروع کرد و تاکنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال 1337 است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساخته است.
مصطفی رستگاری:
متولد 1357 تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است.
عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صداوسیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجتالاسلام حسین رحیمزاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامهنویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/