Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه باید روند توسعه تجارت میان این دو کشور شتاب بیشتری بگیرد، گفت: باید بتوانیم سهم ایران از بازارهای عراق را افزایش دهیم.

شهلا عموری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تفاهم‌نامه‌های متعددی میان ایران و عراق به صورت رسمی منعقد شده است، اظهار کرد: مفاد این تفاهم نامه‌های رسمی که طی سال‌های اخیر میان دو کشور ایران و عراق منعقد شده باید اجرایی شود تا شاهد توسعه اقتصاد و رشد روابط اقتصادی میان این دو کشور باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باید روند توسعه تجارت میان ایران و عراق شتاب بیشتری بگیرد تا هر دو کشور بتوانند از منافع یکدیگر بهره‌مند شوند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: ایران و عراق به عنوان کشورهای همسایه، دوستی و همکاری‌های بسیار خوبی در منطقه دارند اما این همکاری‌ها باید منجر به توسعه روابط اقتصادی و در نهایت رشد اقتصاد دو کشور شود و صرفا نباید در مرحله تفاهم نامه و قرارداد باقی بماند.

عموری با بیان اینکه رشد روابط اقتصادی میان ایران و عراق باید به شکلی باشد تا برای هر دو کشور منافع اقتصادی در پی داشته باشد، عنوان کرد: همکاری‌های میان دو کشور باید در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف توسعه یابد و ما نیز باید بتوانیم در این زمینه به بهترین شکل توان تولیدکنندگان داخل و همچنین ظرفیت‌های مختلف کشور را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تفاهم‌نامه‌های متعددی میان ایران و عراق وجود دارد و این تفاهم‌نامه‌ها از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردار هستند، باید با همکاری دولت و بخش خصوصی از آن‌ها به منظور رشد مبادلات تجاری استفاده کرد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح‌ کرد: به منظور رشد مبادلات تجاری با کشور عراق و رونق صادرات، باید بسته‌های حمایتی برای فعالان اقتصادی به منظور تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی تدوین شود.

عموری در پایان گفت: برای انجام چنین کاری و حضور فعال و مستمر در بازار عراق باید با همکاری دولت و بخش خصوصی برنامه‌ای مدون، جامع و کاربردی تدوین شود تا بتوانیم سهم ایران از بازارهای عراق را افزایش دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اخبار اقتصادی خوزستان رییس اتاق بازرگانی اهواز روابط ایران و عراق روابط تجاری میان ایران و عراق تفاهم نامه ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۶۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم

سفر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با هیات بلندپایه به تهران و دیدار و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه ایران از جمله حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، از ابعاد سیاسی،امنیتی،فرهنگی و اقتصادی حائز اهمیت است.

۱.ایجاد اراده سیاسی برای همکاری های دوجانبه اولویت اول است و اراده سیاسی در سایه اعتماد متقابل حاصل می شود.سفر بارزانی به تهران نشان از اراده جدی طرفین برای گسترش روابط دوستانه است؛ روابطی که به واسطه مداخله عوامل ثالث بخصوص رژیم صهیونیستی با نوعی بی اعتمادی مواجه شده بود. حضور رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران می تواند این اطمینان را در طرف ایرانی ایجاد کند که این اقلیم در آینده در زمین دشمنان ایران بازی نخواهد کرد و با هرگونه تهدیدی از خاک خود علیه ایران مقابله می کند. استقبال گرم تهران از بارزانی نیز حاکی از اراده تهران برای ایجاد روابط باثبات با اقلیم کردستان و گسترش همکاری‌های فیمابین در مسیر تامین منافع متقابل است.

 ۲.در بُعد امنیتی، طرفین بر اجرای مفاد توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق و بخصوص اخراج گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و اهتمام برای خلع سلاح کردن آن ها تاکید داشتند.حمایت از گروه های تروریستی و ضد انقلاب اسلامی ایران،از ترفندهای رژیم صهیونیستی و آمریکا، برای تخریب روابط ایران با عراق بطور عام و اقلیم کردستان بطور خاص است.امروز پس از عملیات وعده صادق، آمریکا و رژیم صهیونیستی به این واقعیت پی برده اند که جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت خود هم اراده و هم توانایی کافی دارد و هرگونه فعالیت خصمانه با این نظام با پاسخ قاطع و پشیمان کننده مواجه خواهد شد.رئیس اقلیم کردستان عراق با درک این وضعیت،از مسئولین ایرانی شنید که دولت و ملت ایران، امنیت عراق و اقلیم کردستان را به مثابه امنیت خود می دانند و همانگونه که در زمان غائله داعش، سپاه قدس به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی به یاری عراق و اقلیم کردستان شتافت،در آینده نیز حامی امنیت اقلیم خواهند بود.

۳.در بُعد فرهنگی،با توجه  به اشتراکات دینی، تاریخی و تمدنی و پیوندهای عمیق میان دو طرف،این سفر فرصت های مناسبی برای توسعه روابط فرهنگی،علمی، دانشگاهی و رسانه ای  ایجاد کرد که باید با برنامه ریزی و پیگیری به نتیجه برسد. آداب و رسوم مشترک  و زبان از مهمترین شاخصه های هویت کُردی در دو سوی مرز ایران و عراق است که پشتوانه مناسبات سیاسی بوده و موجب تقویت اعتماد طرفین است. بر این اساس، ظرفیت سازی و توانمند کردن نهاد های فرهنگی ، رسانه ای و آموزش عالی کشور برای جذب نخبگان فرهنگی کردستان عراق و استفاده از گرایش مثبت کُردهای عراقی، باید مدنظر مسئولان کشور باشد.

۴.مهمترین بُعد روابط ایران با اقلیم کردستان عراق در آینده را  باید در فرصت‌هایی کم نظیر برای توسعه اقتصادی و تقویت بخش‌های صنعتی، کشاورزی،انرژی و فناوری دانست.ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد و در چارچوب سیاست همسایگی می تواند سطح روابط اقتصادی را ارتقاء دهد. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که همزمان دارای دو کنسولگری در اقلیم است و روزانه بین دو تا سه هزار ویزا از این کنسولگری ها برای مسافرین کُرد عراقی صادر می شود. این حجم تردد و مبادلات می تواند به افزایش پروازهای هوایی منجر شود و ارتباطات بخش های خصوصی طرفین را تسهیل نماید.این که در مقاطعی حجم مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان ، به حدود دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده نیز موید ظرفیت های کم نظیر اقتصادی است. به‌صرفه‌بودن قیمت اجناس، سهل‌الوصول بودن دسترسی، کوتاه بودن مسیرهای تجاری،وجود معادن از جمله بزرگ‌ترین ذخایر گوگرد در جنوب‌غرب اربیل که در تولید کودهای شیمیایی و آفت‌زدایی مزارع کاربرد دارد از ظرفیت هایی است که می‌تواند در مناسبات دوطرفه مورد بحث قرار گیرد. انتظار است توسعه همکاری های اقتصادی ایران با اقلیم کردستان موجب قطع شریان های اقتصادی این اقلیم با رژیم صهیونیستی شود. در صد بالایی از واردات نفتی اسرائیل، ازکردستان عراق است که این امر زیبنده کردهای آزاده نمی تواند باشد.

در مجموع حضور بارزانی در ایران و اذعان صادقانه وی به دوستی ایران با کُردها، نقطه عطفی در مناسبات فیمابین است و در صورت پیگیری مسئولین ذیربط،می تواند طلیعه تقویت اعتماد و اراده سیاسی برای همکاری بوده و در ابعاد امنیتی،اقتصادی و فرهنگی، بیش از پیش گسترش یابد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904188

دیگر خبرها

  • فصل جدید تجارت با همسایه غربی
  • سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم
  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است