Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@17:37:25 GMT

نگاهی به فیلم گربه سیاه؛ نخ‌نما و سیاه

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۷۱۳۷

نگاهی به فیلم گربه سیاه؛ نخ‌نما و سیاه

خبرگزاری فارس-گروه سینما: فیلم سینمایی«گربه سیاه»نخستین تجربه بهرام رادان در حوزه تهیه‌کنندگی است. این فیلم در سال ۱۳۹۸ آماده اکران بود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و البته ممیزی‌های بسیاری که دریافت کرد در نهایت با تاخیری طولانی در زمستان ۱۴۰۰ روی پرده رفت و حالا در شبکه نمایش خانگی بصورت آنلاین اکران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگی خصوصی و شخصی بازیگران و سلبریتی‌ها همواره مورد علاقه مردم بوده است و تاکنون فیلمسازان بسیاری آن را به تصویر کشیده‌اند.

در سینمای ایران فیلم‌های «توفیق احباری» و «سوپراستار»درباره پشت پرده زندگی بازیگران ساخته شده‌اند و حالا «گربه سیاه» سومین فیلم محسوب می‌شود. این سه فیلم البته تفاوت های زیادی در داستان با یکدیگر دارند؛ در «توفیق اجباری» محمدرضا گلزار بازیگری است که شهرت و محبوبیت او را در زندگی شخصی و مشترک دچار مشکل می‌کند اما در «سوپراستار» یک ستاره سینما بعنوان فردی متنفر از مردم و غرق در فساد به نمایش در می‌آید و در «گربه سیاه» بهرام رادان شخصیتی سوپرقهرمان است که فضای مجازی برای او مشکلاتی را بوجود می‌آورد.

«گربه سیاه» از یک سو، شهرت و ثروت ستارگان سینما را دردسرساز معرفی می‌کند و درباره مشکلات ستاره شدن هشدار می‌دهد و از سوی دیگر در کوره ستاره سازی می‌دمد و مقام یک بازیگر معمولی را، در حد یک افتخار ملی بالا می‌برد و از او یک بت بی‌عیب و نقص می‌سازد تا شخصیت بهرام رادان را در مقابل شخصیت کوروش زند با بازی شهاب حسینی در «سوپراستار» قرار دهد و پایانی باشد بر زمزمه‌هایی که این روزها درباره فساد در سینما بلندتر به گوش می‌رسد.

داستان «گربه سیاه» اما فقط داستان زندگی خصوصی یک بازیگر قهرمان نیست ملغمه‌ای است از انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی که به شکل فوق‌العاده کلیشه‌ای و تکراری به خورد مخاطب داده می‌شود؛ از زندگی دروغین شاخ‌های مجازی گرفته تا ازدواج اجباری، از سوژه نخ‌نما شده ناپدری عیاش گرفته تا جوان مطرود از خانواده سنتی و مذهبی و در آخر تجاوز و دختر فراری و قتل از روی تعصب و غیرت کورکورانه.

فیلم می‌خواهد با نگاهی آسیب شناسانه به سراغ پدیده شهرت در شبکه‌های مجازی و اصطلاح لات‌های مجازی برود اما فقط می‌تواند ژست آن را بگیرد چراکه در طبقه‌بندی اغراق‌آمیز فیلم‌ساز زندگی شاخ‌های مجازی چرک و کثیف و پر از حماقت و دیوانگی است و در مقابل بازیگران سینما و تلویزیون که «بهرام» (بهرام رادان) نماینده ‌آن‌هاست افرادی به شدت خاکی، متواضع و آرمان‌گرا و منزه از هرگونه بدی و ناپاکی هستند که از دسترنج خود به جایگاهی که حالا دارند رسیده‌اند.

در نگاهی ساختاری فیلم مملو از شخصیت‌های اضافه است از آرمان و حانواده‌اش گرفته تا ناپدری رها و معصومه و برادرانش. هر کدام گوشه‌ای از فیلم ایستاده‌اند و راه خودشان را می‌روند و ساز خودشان را می‌نوازند و هیچ رشته‌ای این‌ها را به یکدیگر وصل نمی‌کند و می‌توان به راحتی هر کدام‌ را از داستان حذف کرد.

به زعم منتقدان مشکل اصلی فیلم یعنی همان تظاهر، به حضور خود رادان در فیلم بازمی‌گردد که هم تهیه‌کننده کار است و هم نقش خود را به عنوان یک قربانی این حواشی که توسط اینفلوئنسرها ایجاد می‌شود نشان می‌دهد. به تعبیری فیلم برای خودش گریه و زاری می‌کند. اینگونه پیام فیلم بجای آنکه نقدی درباره عدم «فرهنگ شهرت» بزند بیشتر نگرانی ریاکارانه‌ای درباره خدشه‌دار شدن شهرت بازیگران دارد.

در نهایت فیلم سینمایی «گربه سیاه» از بیان داستان اصلی‌اش یعنی آسیب‌های فضای مجازی و نقش آن در نابودی زندگی جوانان عاجز است، داستانی که بخودی خود تلخ و سیاه است و دیگر نیازی نیست تا فیلم‌ساز با چپاندن انواع و اقسام مشکلات آن را تلخ‌تر کند تا برای مخاطب جغرافیایی بسازد که در آن تمام اقشار از مذهبی و مسجدی گرفته تا عیاش و قمارباز درحال تباه کردن زندگی جوانان هستند و در این بین فقط قشر بازیگران منزه و پا‌ک مانده‌اند که گربه‌های سیاه مجازی در کمین شکار آنها هستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: گربه سیاه بهرام رادان ترلان پروانه رئالیسم اجتماعی بهرام رادان گربه سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۷۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • ببینید | گزارش جالب یک فرش‌فروش خوش‌ذوق از بررسی کیفیت فرش توسط دو گربه!
  • اصابت موشک روسیه به قلعه هری پاتر + فیلم
  • «بیگانه» در آنتن شبکه ۳ دیده ‌می‌شود
  • ببینید | ترس و وحشت یک گربه هنگام تماشای انیمیشن تام و جری
  • قرعه‌کشی جام حذفی؛ سپاهان به گربه‌سیاه خورد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • (تصاویر) این زن زندگی خود را وقف گربه‌ها کرد
  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی روی آنتن می‌رود
  • فصل جدید برنامه «جام‌جم» به زودی تولید می‌شود
  • تصاویر آخرالزمانی از طوفان سیاه در چین؛ تورنادو از نمای نزدیک!