Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@06:49:01 GMT

چرا خودرو کالای سرمایه ای شده است؟

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۷۵۰۷

چرا خودرو کالای سرمایه ای شده است؟

کاربران سامانه فارس من از مسؤولان خواستند خودرو از کالای مصرفی به سرمایه ای تبدیل شود.

به گزارش ایران اکونومیست کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویش «خودرو از کالای مصرفی به سرمایه ای تبدیل شود» عنوان کردند که دولت می تواند با ابزارهای مالیاتی کمک کند تا خودرو از کالای سرمایه ای به مصرفی تبدیل شود.

به گزارش فارس در سال های اخیر با توجه به شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر بازار و مشکلات فراوان بر سر راه کارهای تولیدی مردم نقدینگی خود را به جای ورود به کارهای تولیدی، وارد بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو کرده اند و این امر باعث شده تا مسکن و خودرو از کالای مصرف به کالای سرمایه ای تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در علم اقتصاد وقتی کالایی با کاهش عرضه مواجه می شود و تقاضا برای آن بالاست این کالا تبدیل به یک کالای سرمایه ای می شود که هم اکنون این موضوع برای خودرو افتاده است در صورتی که در همه جای دنیا خودرو یک کالای مصرفی است. 

طی سال های گذشته و بخصوص بعد از ممنوعیت واردات خودرو عرضه خودرو به اندازه تقاضا نبوده است، به عنوان مثال در حالی که سالانه یک میلیون و 500 هزار تقاضا برای خودرو وجود دارد اما سال گذشته فقط 900 هزار خودرو در بازار عرضه شد و همین امر باعث شده تا اختلاف زیادی بین قیمت خودرو در بازار و کارخانه باشد و لذا کسانی که نقدینگی در اختیار دارند با خرید خودرو از کارخانه و به قیمت کارخانه، آن را در بازار به دو برابر قیمت می فروشند و این مسائل باعث شده که خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل شود. 

البته وزیر صمت قول هایی برای افزایش تولید خودرو تا پایان سال داده ضمن اینکه ممکن است با واردات خودرو بخصوص واردات خودروهای اقتصادی کمی تقاضای سفته بازی در این بازار فروکش کند. 

ذکر این نکته نیز لازم است که وزارت صمت بر اساس گزارش تحول صنعت خودرو  5 راهکار برای کاهش قیمت تمام شده خودرو اعلام کرده که این راهکارها عبارتند از کاهش هزینه‌های مالی تولید، کاهش هزینه تامین قطعات، مقیاس تولید و کاهش هزینه‌های سربار، ایجاد بن سازه مشترک و قطعات استاندارد، کاهش سهم مواد اولیه و قطعات که امید است با تحقق آن، اثرات کاهش قیمت تمام شده خودرو در بازار خودرو نیز نمایان شود. 

ت 83

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سرمایه ای تبدیل شود کالای سرمایه ای خودرو از کالای کالای مصرفی یک کالای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۷۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد احمدی در تشریح این خبر اظهار کرد: مرزداران با اشراف اطلاعاتی و تشدید کنترل مسیرهای عبور کالای قاچاق در نوار مرزی، طی عملیات دقیق و منسجم موفق شدند تعداد ۴ هزار و ۶۵۰ عدد ایمپلنت دندان، ۲۱۰ لیتر پولیش خودرو، و چندین قلم کالای قاچاق دیگر را کشف کنند.

وی افزود: کارشناسان ارزش ریالی کالاهای کشف شده را ۱۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال برآورد کردند، که در این عملیات ۳ نفر متهم دستگیر و ۲ دستگاه خودرو نیز توقیف و با تشکیل پرونده قضائی تحویل مراجع ذی صلاح شدند.

کد خبر 6089856

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • متقاضیان خودرو دست نگه دارند
  • کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 
  • اخبار بازار خودرو / ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو