Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: طی روزهای آینده شاهد سفرهای مقامات بلندپایه کشورهای همسایه به تهران خواهیم بود. اهتمام به قدرت‌های نوظهور و ورود به همکاری با آنها، تکمیل همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای و توجه به آسیا گرایی و سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وجهه دیگری از دیپلماسی پویا و فعال ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش به مقاله بایدن درباره سفر به منطقه

او درباره اظهارات بایدن مبنی بر افزایش فشارها به ایران اظهار داشت: من فکر می‌کنم جای بسی تعجب است که دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند با نوشتن مقالاتی از این قبیل می‌توانند نتیجه عملکرد مخرب خود را که سالیان زیاد در منطقه اعمال کردند، توجیه کنند. بایدن و مقامات آمریکایی می‌دانند که مردم منطقه نسبت به اظهارات آنان چه فکری می‌کنند. من خیلی تلاش می‌کنم که خوشبین باشم اما نگاه اجمالی به سنت سیاست خارجی آمریکا نشان می‌دهد که این اظهارات نمی‌تواند باعث صلح و ثبات در منطقه شود. ثبات در منطقه نیازمند تغییر رفتار آمریکا در منطقه است، آمریکا حامی تمام عیار رژیم صهیونیستی در منطقه است. حضور آمریکا در کشورهای منطقه غیرقانونی بوده و آورنده ثبات و نظم نبوده است. این حضورها باعث رنج و اندوه ملت‌های منطقه شده است. دولت آمریکا نمی تواند با یک مقاله فرافکنی کند. معتقدم که دولت و رئیس جمهور این کشور باید یک بازنگری در سیاست خارجی کرده و نگاهی به افکار ملت‌ها در منطقه بکنند.

بیشتر بخوانید:

درخواست اتحادیه اروپا برای تسریع در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها

سخنگو در خصوص سفر بایدن به منطقه اظهار داشت: سیاست‌های آمریکا در منطقه کاملا روشن است، تبدیل رژیم صهیونستی به عنوان رژیمی عادی در منطقه. نگاه ما کاملا در این خصوص شفاف است و تغییری نخواهد کرد. تلاش‌های آمریکا برای گنجاندن این رژیم در مناسبات امنیتی این منطقه، سیاستی نادرست است. ما متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد عادی سازی برخی کشورهای منطقه با این رژیم بودیم. حضور این رژیم در منطقه هیچ ثبات و امنیتی را برای منطقه به ارمغان نخواهد آورد. تلاش دولت آمریکا برای افزودن این رژیم به ترتیبات درون منطقه‌ای تغییری در نگاه بنیادین مردم منطقه نسبت به این رژیم نخواهد کرد. از دید مردم این رژیم یک رژیم متجاوز و قاتل است که دستانش به خون‌ها بی گناه آلوده است.

آخرین وضعیت اسدالله اسدی

کنعانی نسبت به آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشتی در بلژیک گفت: به طور قطع پیگیری آزادی هر چه سریع تر این دیپلمات ایران در دستور کار قرار دارد. آزادی بی قید و شرط ایشان مورد توجه ایران است. ما امیدوار هستیم که در بستر پیگیری‌های انجام شده به زودی شاهد آزادی این دیپلمات ارزنده ایران باشیم و دولت بلژیک هم باید به درخواست به حق ایران توجه کند و تحت تاثیر یک جریان روسیاه قرار نگیرد.

ایران هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی را با قاطعیت و به طور پشیمان کننده پاسخ خواهد داد

وی درباره اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اقدامات این رژیم علیه ایران توضیح داد: این طنز تلخی است. رژیمی که عضو هیچکدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارت‌های بین‌الملل نیست، رژیمی که تاریخچه‌ای سیاه از نقض حقوق ملت‌ها و اشغالگری دارد و زرادخانه‌هایی از تسلیحات هسته‌ای را جمع‌آوری کرده است درباره اقدام صلح آمیز ایران اظهار نظر می‌کند. تمامی فعالیت‌های ایران زیر نظر آژانس است. رژیم صهیونیستی حق ندارد درباره فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران اظهار نظر کند. قانون گریزی این رژیم نتیجه حمایت‌های آمریکا است و ایران هرگونه اقدامات این رژیم را با قاطعیت و به طور پشیمان کننده پاسخ خواهد داد.

مقامات افغانستان مسئولیت تامین امنیت مرزی را بپذیرد

کنعانی درباره اتفاقات مرزی با افغانستان گفت: یکی از موضوعاتی که در ارتباط با افغانستان به طور متناوب گزارش می‌شود برخی رخدادها و نابسمانی‌های مرزی است. ارتباطات مقامات ایران با مقامات افغانستان برقرار است. تا جایی که من مطلع هستم گفت وگوهای مرزی در چندین نوبت انجام شده است. مرز دو کشور قطعا باید بر اساس منافع دو کشور مرز صلح و دوستی باشد. شرایط در افغانستان وجود دارد قابل درک است اما انتظار به حق ایران از مقامات افغانستان این است که تامین امنیت مرزی را مسئولیتش را قبول بکنند. به طور کلی این اتفاق نظر وجود دارد. امروز هم نشستی بین دو کشور در حال برگزاری است و ان‌شالله ما شاهد امنیت مرزی دو کشور باشیم.

ایران در مسیر مذاکره قرار دارد

وی درباره موضع ضد برجامی طرف فرانسوی توضیح داد: موضع ایران در خصوص روند مذاکرات رفع تحریم کاملا مشخص است. پیام ما این است که به روند دیپلماسی چند جانبه پایبند هستیم. اگر نبود اقدامات مثبت ایران چه بسا پنجره مذاکرات باز نمی‌ماند. طرف‌های دیگر حتما می‌دانند که باز ماندن این پنجره به دلیل رفتار حکیمانه ایران است. همه می‌دانند که ایران مسئولانه تمام تعهدات خود را انجام داده است. این دولت آمریکا بود که از برجام خارج شده و تعهدات خود را نادیده گرفته است. این مقامات اروپایی بودند که به جای مطالبه گری از آمریکا، ایران را مورد مواخذه قرار داده‌اند. ایران پایبند به مذاکرات است و به روال سابق در جریان است. نحوه جمع بندی و همچنین مکان و زمان مذاکرات در پیام‌های دو طرفه در حال رایزنی است و به زودی تعیین خواهد شد. ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و این مسیر را تا زمانی که طرف‌های متقابل بر روند دیپلماسی پایبند باشند، ایران مذاکرات را دنبال می‌کند. ما امیدوار هستیم که با رویکرد سازنده و حسن نیت همه طرف‌ها امکان جمع بندی روند در آینده نزدیک فراهم شود. ایران در دستیابی به توافقی که تضمین کننده منافع اقتصادی ایران باشد جدی است و بیشترین ابتکارات را ایران در طول مذاکرات پیگیری کرده است.

کنعانی نسبت به موضع طرف‌های غربی مبنی بر خواسته‌های فرابرجامی ایران گفت: مواضع ایران دقیق است. بازگشت به توافق سال 2015 موضع ما است. دولتی که یکجانبه از توافق خارج شده و خساراتی به ایران وارده کرده نباید در جایگاه مدعی بنشیند. اگر آمریکا تصمیم سیاسی درستی بگیرد و اراده کند که منافع کامل اقتصادی مورد توجه  قرار بگیرد، ایران برخواهد گشت.

آخرین وضعیت شهروند زندانی شده ایران در سوئد

سخنگوی وزارت خارجه نسبت به آخرین وضعیت آقای نوری، شهروند زندانی شده ایران در سوئد گفت: وضعیت این شهروند ایرانی بسیار با اهمیت است. وزارت خارجه ایران از ابتدا بر اساس مسئولیت خودش با جدیت این موضوع را در دستور کار قرار داد. ما معتقدیم که بازداشت این شهروند ایرانی مبنای درست قضایی ندارد و فضاسازی یک جریان تروریستی زمینه دستگیری ایشان را فراهم کرده است. نباید اقدامات یک گروه تروریستی مبنای تعیین رفتار یک کشور با شهروندان دیگر کشورها شود. انتظار داریم دولت سوئد از دریچه قضایی به این موضوع نگاه کند و نگاه سیاسی را کنار بگذارد.

پرونده مرتبط با شهدای منا از جمله پرونده‌های مهم و مفتوح بین ایران و عربستان است

کنعانی نسبت به این شایعه که ایران برای حج و همچنین مذاکرات با عربستان از پرونده خود نسبت به شهدای منا صرف نظر کرده است، توضیح داد: به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد. پرونده مرتبط با شهدای عزیز منا از جمله پرونده‌های مهم و مفتوح بین ایران و عربستان است و به طور جدی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. حتما این موضوع در روند مناسبات ایران با عربستان مورد توجه خواهد بود. با ایجاد شرایط مناسبت تر در روابط ایران و عربستان این موضوع به طور جدی مورد پیگیری بیشتری قرار خواهد گرفت.

نشست آتی سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان

کنعانی نسبت به نشست آتی سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان توضیح داد: این گفت وگو از قبل ادامه داشته و تاریخ دقیق را نمی‌توانم عرض بکنم. این اتفاق ان شاالله در آینده نزدیک شکل خواهد گرفت و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

دولت آمریکا به دنبال ایجاد جنجال‌های جدید است

وی در خصوص خبری مبنی بر فروش پهباد به کشور روسیه گفت: من در رابطه با این موضوع، موضع خودم را منتشر کردم. گمان می‌کنم که آن پاسخ دقیق بوده است. دولت آمریکا به دنبال ایجاد جنجال‌های جدید است و بهتر است نگاهی به سیاست‌های خودش بکند. تبدیل منطقه به انبار بزرگ تسلیحاتی سیاستی است که سال ها توسط این دولت انجام شده است و بهتر است به این موضوعات ورود نکرده و به سیاست‌های خودش بپردازد.

علاقه‌مند به ارتباط با اردن هستیم

کنعانی درباره ارتباط با کشور اردن گفت: رابطه‌ خوبی بین ما و اردن وجود دارد. حتما استحضار دارید که چند دوره تماس تلفنی بین مقامات دو کشور انجام شده است. نگاه ما به این کشور یک نگاه مثبت است و ما علاقه مند به ارتباط با اردن هستیم. دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای ارتباط دو جانبه و همچنین چندجانبه در منطقه دارند.

نشست‌ها میان ایران و مصر در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است

وی نسبت به خبری مبنی بر گفت وگوهای دو جانبه بین ایران و مصر گفت: در ارتباط با ایران و مصر معتقد هستم که وجود گفت وهای دیپلماتیک کمک می‌کند دو کشور ارتباط خودشان را به درستی ایفا بکنند و دیگر نیازی به میانجی نباشد.  ایران و مصر همکاری و مشورت‌های سازنده را در طول سالیان متمادی داشتند و این استعداد برای ارتباط دو جانبه وجود دارد. این گفته که نشست‌هایی بین دو کشور برگزار شده در حد گمانه زنی رسانه‌ای است و من حال نمی‌توانم آن را تایید بکنم.

سفر آتی روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران

سخنگوی وزرات خارجه درباره سفر آتی روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران گفت: خوشبختانه روابط خوبی بین ایران و دو کشور وجود دارد و اراده مثبت سه کشور برای ارتقا سطح همکاری‌ها وجود دارد. این سفر در حال برنامه ریزی است، ما باید اجازه بدیم خود سخنگوی دولت اطلاعات تفصیلی ارائه کنند.

ایران از گفت وگوهای دو جانبه ترکیه و سوریه استقبال می‌کند

وی درباره مسائل بین ترکیه و سوریه توضیح داد: ما معتقدیم که اساسا هرگونه اختلاف نظر در تمامی جهات باید از مکانیزیم دیپلماسی انجام شود. حل و فصل این موضوعات از طریق نظامی هیچ کمکی نخواهد کرد. ایران از گفت وگوهای دو جانبه دو کشور ترکیه و سوریه استقبال می کند. در شرایطی که ما در آن هستیم راهکار نظامی هیچ کمکی نخواهد کرد.

کد خبر: 1147530 برچسب‌ها مذاکرات هسته ای

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مذاکرات هسته ای رژیم صهیونیستی کنعانی نسبت دولت آمریکا آخرین وضعیت ایران و مصر بین ایران گفت وگوهای انجام شده دو جانبه منطقه ای دو کشور طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۹۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنعانی به زدن برچسب «یهودستیزی» به دانشجویان معترض آمریکایی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ‏بخش قابل توجهی از یهودیان، از جمله دانشجویان یهودی، از جنایات نفرت‌انگیز رژیم صهیونیستی و حمایت شرم‌آور دولت آمریکا از آن اعلام بیزاری کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در صفحه اجتماعی ایکس در مورد ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا و نوع برخورد مقامات این کشور به این اعتراضات گفت: «اقدام مقامات دولت آمریکا در تحریف واقعیت و توصیف خشم و اعتراضات اصیل دانشجویی و دانشگاهی به عنوان یهودستیزی، به منظور توجیه و استفاده از ابزارهای سرکوب خشونت‌آمیز برای ساکت کردن اعتراضات و تجمعات مسالمت‌آمیز دانشجویان حامی فلسطین، چیزی از قبح عمل آنان کم نمی‌کند.

وی گفت: بخش قابل توجهی از یهودیان، از جمله دانشجویان یهودی، از جنایات نفرت‌انگیز رژیم صهیونیستی و حمایت شرم‌آور دولت آمریکا از آن اعلام بیزاری کرده‌اند.

کنعانی تاکید کرد: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان و ‎حقوق بشر برافتاده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نخستین واکنش یحیی السنوار به پیشنهاد مطرح شده در قاهره برای توافق
  • جهاد اسلامی: شاهد ساعات حساس و تعیین‌کننده در جریان مذاکرات با اشغالگران هستیم
  • زمان بازنگری اساسی در تعریف حقوق بین‌الملل
  • از پیشرفت در مذاکراه تا ضرب‌الاجل اسرائیل/ گفتگو در مرز خوش‌‎بینی و بدبینی جریان دارد
  • ساختمان‌های بحرانی منطقه ۱۲ تهران به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود
  • در واکنش به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی؛ کنعانی: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان افتاده است
  • واکنش کنعانی به زدن برچسب «یهودستیزی» به دانشجویان معترض آمریکایی
  • اعتراضات صهیونیست‌ها در مقابل منزل گانتس
  • روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • واعظی: روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد