Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه دستورالعمل میانجی‌گری و داوری در قوه قضائیه در مرحله تدوین است، گفت: از اساتید بسیجی می‌خواهیم که دستگاه قضائی را در راستای تکمیل این دستورالعمل یاری برسانند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه طی سخنانی در نشست با مسئولین بسیج اساتید سراسر کشور، ضمن تبریک اعیاد ذی‌الحجه و در پیش بودن عید غدیرخم، با اشاره به مزایا و محسنات برگزاری چنین نشست‌هایی در راستای تشریک مساعی و شناسایی مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف کشور بر لزوم خروجی و مصوبه اجرایی داشتن این قبیل نشست‌ها و جلسات و تشریفاتی نبودن آنها تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس عدلیه در ادامه با خطیر و دشوار دانستن امر قضا، به محذوریت‌های قوه قضائیه به لحاظ امکانات و نیروی انسانی اشاره کرد و بیان کرد: اجرای احسن و تمام و کمال مسئولیت‌هایی که به لحاظ قانون اساسی و قوانین موضوعه بر عهده قوه قضائیه گذاشته شده است، با این عِدّه و عُدّه و امکاناتی که دستگاه قضائی دارد، ممکن نیست.

شایان ذکر است؛ پیش‌تر و در روز 26 خرداد امسال نیز حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان قم گفته بود: برخی بخش‌های دادگستری‌ها در نقاط مختلف به واسطه میزان امکاناتی که دارند، در شأن مردم نیستند؛ بودجه سالانه دستگاه قضائی برابر با بودجه یک ماه یک سازمان وابسته به یک وزارتخانه است؛ بنابراین، با این حجم کار و با این امکانات، صدور احکام سریع، دقیق، به‌موقع، متقن و همه جانبه، کار دشوار و سختی است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه نشست با مسئولین بسیج اساتید، قاطبه مدیران قوه قضائیه را افرادی مسئولیت‌شناس و تلاش‌گر دانست و گفت: من به کارکنان و قضات دستگاه قضائی به جهات مختلف از جمله مسئولیت‌شناسی، صرف تلاش و داشتن روحیه جهادی، وقت گذاشتن برای رسیدگی به پرونده‌ها و پیشبرد امور قضائی مردم و همچنین تحمل سختی‌ها، نمره بالایی می‌دهم اما از این منظر که آیا در گام دوم انقلاب توانسته‌ایم در تراز قضای اسلامی قرار بگیریم و به وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضائی در حوزه‌های مختلف از جمله "دادرسی عادلانه، بدون تبعیض و کم‌هزینه برای همه مردم به‌ویژه قشر پایین جامعه"، "پیشگیری از وقوع جرم"، "اصلاح و تربیت بزهکاران"، "شناسایی همه مجرمین و مجازات بازدارنده آنها" به صورت صددرصدی جامه عمل بپوشانیم، باید بگویم که از این منظر و جهت به خودم نمره خوبی نمی‌دهم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه خطاب به مسئولین سازمان بسیج اساتید که اکثریت آنها از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند، گفت: قاطبه مدیران کشور در دستگاه‌های مختلف، دانش‌آموخته و تربیت‌شده دو نهاد "حوزه" و "دانشگاه" هستند؛ حال سؤالاتی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا همه این مدیران در جایگاه درستی قرار گرفته‌اند؟ آیا وظایف و مأموریت‌های خود را به درستی انجام می‌دهند و نسبت به حوزه کاری خود اشراف دارند؟ اگر بخشی از آنها در ایفای وظایف خود با مشکل و کاستی مواجه‌اند، این عیب و اشکال از کجا ناشی می‌شود؟ آیا مدیری که با ملزومات حوزه مدیرتی خود آشنا شده است، با حواشی و موانع پیش‌روی خود نیز آشناست؟ آیا در مواقع بحرانی، قدرت اعمال تصمیم و اجرای آن را دارد؟ برای اینکه مدیران بعدی کشور وضعیت بهتر و مطلوب‌تری پیدا کنند، باید چه راهبردها و اقداماتی در حین تربیت و تحصیل آنها اتخاذ شود؟

رئیس عدلیه در همین راستا بیان کرد: باید مشخص شود که اشکال و عیب کار کجاست که شما اساتید انقلابی و وظیفه‌شناس به عنوان مسئولان آموزش و تربیت مدیران کشور در حوزه و دانشگاه از عملکرد بخشی از این مدیران رضایت ندارید؛ باید نقص و ایراد کار برطرف شود تا مدیران بعدی کشور از وضعیت و شرایط بهتر و مطلوب‌تری برای پیشبرد وظایف و امور برخوردار باشند.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه به مقوله مهم ضرورت مسئولیت‌شناسی مدیران و متولیان امور در بخش‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: مدیری که مسئولیت تصدی یک دستگاه را برعهده می‌گیرد باید نسبت به نقاط قوت و ضعف و مشکلات و آسیب‌های آن دستگاه در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف آشنایی و اشراف داشته باشد و سپس با روحیه جهادی برای غلبه بر آن مشکلات و آسیب‌ها به میدان بیاید.

وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی قاطبه مسئولان درصدد تحقق و اجرای قانون، جامه عمل پوشاندن به شعارها، ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم در حوزه‌های مختلف و همچنین مقابله با کژی‌ها و آسیب‌ها و رفع معایب هستند، اما سؤال مشخص آن است که آیا وقتی یک مسئول در جایگاه‌ و منصب جدیدی قرار می‌گیرد، کماکان نسبت به تعهدات مسئولیت پیشین خود، شعارهایی که در هنگام تصدی آن مسئولیت داشته و موانع و مشکلات آن بخش، احساس تکلیف و ادراک دارد؟

رئیس قوه قضائیه در همین راستا افزود: مسئولی که در سِمت و منصب قبلی خود برای عدم انجام وظایف محوله و قانونی توجیهاتی را مطرح کرده، آیا وقتی در سِمت و منصب جدید قرار می‌گیرد، برای مسئول جایگزین خود نیز همان توجیهات را می‌پذیرد و او را ذی‌حق برای بیان و طرح چنین توجیهاتی می‌داند؟

رئیس عدلیه در ادامه، تحقق و گسترش عدالت را یکی از مسئولیت‌های اصلی دستگاه قضائی دانست و بر همین اساس از اساتید بسیجی خواست تا با نقطه‌نظرات و رهنمود‌های خود قوه قضائیه را در راستای تحقق عدالت به معنای واقعی کلمه و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه یاری رسانند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با ذکر مصادیقی از مشکلات و موانعی که بر سر راه مطلوب شدن کامل فرآیند دادرسی وجود دارد، گفت: ما باید فرآیند دادرسی را از جهات مختلف به سمتی رهنمون کنیم که حق مظلوم به سرعت استیفا شود؛ تحقق این امر نیاز به عِدّه و عُدّه بیشتری دارد تا بدین واسطه فرایند دادرسی در عین استواری و اِتقان، کوتاه‌تر شود و استنقاذ و استیفای حق با سرعت بیشتری صورت گیرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله پیشگیری از وقوع جرم و نقش و مسئولیت همه بخش‌ها و دستگاه‌ها در تحقق این مهم، بر کمک و مساعدت اساتید فرهیخته بسیجی در این حوزه تأکید کرد و گفت: ما در دستگاه قضائی پذیرای ایده‌ها و نقطه‌نظرات اساتید بسیجی در جهت به کارگیری راهکارهای پیشگرانه از وقوع جرم هستیم.

رئیس عدلیه در ادامه مقوله حقوق عامه را حوزه‌ای با مصادیق متعدد و گسترده دانست و با تبیین و تشریح مسئولیت دادستان‌ها در این بخش بر ضرورت اولویت‌بندی مسائل ناظر بر حقوق عامه و بهره‌گیری از ابتکارات و ایده‌های اساتید بسیجی در حوزه احیا و ارتقای مقولات ناظر بر حقوق عامه تأکید کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت و نقش برجسته موضوع داوری و میانجی‌گری در دوره تحول و تعالی عدلیه که در سخنان یکی از اساتید بسیجی نیز مطرح شد، گفت: دستورالعمل میانجی‌گری و داوری در قوه قضائیه در مرحله تدوین است؛ ما از شما اساتید بسیجی می‌خواهیم که دستگاه قضائی را در راستای تکمیل این دستورالعمل یاری رسانید؛ لذا پیش‌نویس دستورالعمل داوری و میانجی‌گری را به شما ارائه می‌دهیم تا شما نیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی فعلی، ما را در تکمیل این دستورالعمل یاری رسانید.

رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به درخواست مطرح شده از جانب مسئولین بسیج اساتید مبنی بر ضابط قضائی شدن اساتید بسیجی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولان، گفت: مسئولیت حوزه ضابطین در قوه قضائیه با دادستان کل کشور است لذا من به وی تکلیف خواهم کرد که این پیشنهاد شما را مبتنی بر ظرفیت‌های قانونی مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

دادستان کل کشور پیشنهاد داد؛ اساتید بسیجی ضابط قضائی شوند

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید طی سخنانی با بیان اینکه قوه قضائیه به عنوان ناظر و ناظم اجرای عدالت در کشور، مسئولیت خطیر و مهمی را بر عهده دارد، اظهار کرد: دستگاه قضایی طی 2 دور‌ه اخیر به‌ویژه در دوره مسئولیت حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، شاهد تحولات مهم و مثبتی در راستای تحقق هرچه بیشتر قانون اساسی، اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری بوده است.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه با اقدامات و رویکردهای خود، نقش بی‌بدیلی در ایجاد احساس امنیت در جامعه و افزایش امید و نشاط در میان مردم دارد، گفت: حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در تحولات رو به جلو و مثبت قوه قضائیه نقش بارز و برجسته‌ای داشته و دارند تا آنجا که مورد تمجید علنی مقام معظم رهبری نیز قرار گرفتند.

مردانی با بیان اینکه سازمان بسیج اساتید از مجموعه اساتید متدین، متعهد و متخصص دانشگاه‌ها تشکیل شده که به صورت داوطلبانه و با انگیزه خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به عضویت این سازمان در‌آمده‌اند، گفت: صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی در جامعه علمی و کشور، رسالت اصلی بسیج اساتید است.

وی افزود: طبق آخرین آمار در حال حاضر 56 هزار نفر از اعضای هیئت علمی و مدرسین دانشگاه‌ها، در هزار و 80 کانون و قریب به 100 اندیشکده تخصصی بسیج اساتید در سراسر کشور فعال هستند که از این تعداد 34 هزار نفر عضو هیئت علمی و مابقی از مدرسین دانشگاه‌ها هستند.

مردانی همچنین به ارائه گزارش مختصری پیرامون اهداف، برنامه‌ها و عملکرد بسیج اساتید در حوزه‌های "علمی و پژوهشی"، "سیاسی و توسعه گفتمان انقلاب اسلامی" و همچنین "فرهنگی و اجتماعی" پرداخت.

وی همچنین بر لزوم نقش‌آفرینی بیشتر بسیج اساتید برای کمک به قوه قضائیه در عرصه‌های مختلف از جمله در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و مدیران تأکید کرد.

حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور نیز طی سخنانی در این نشست با اشاره به پیشنهاد ضابط قضائی شدن اساتید بسیجی، گفت: از شما اساتید بسیجی درخواست می‌کنیم راهکارهای اجرایی خود را در این زمینه به ما منتقل کنید.

خانم واعظ‌جوادی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی بانوان سازمان بسیج اساتید نیز در این جلسه با اشاره به تلاش دشمنان برای تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی اظهار کرد: پیاده‌نظام استکبار برای دستیابی به هدف خود که همان تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی است، بانوان را به چشم یک ابزار می‌نگرد.

بذرافشان، مسئول بسیج اساتید خراسان رضوی با اشاره به فرصت‌ها و نکات مثبت فضای مجازی، بر ضرورت ساماندهی این عرصه و جلوگیری از انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی تأکید کرد و خواستار نظارت و مدیریت کارآمدتر در این عرصه از سوی مسئولان شد.

حاتمی، مسئول بسیج اساتید کردستان با اشاره به مقوله احیای حقوق عامه و تکالیف دستگاه قضائی در این رابطه، اقدامات و حرکت قوه قضائیه در راستای کاهش اطاله دادرسی و کم‌هزینه کردن فرآیند دادرسی را مطلوب ارزیابی کرد.

وی همچنین بر ضرورت ساماندهی و گسترش مقوله داوری و ریش‌سفیدی در حوزه عدالت ترمیمی تأکید کرد.

مسئول بسیج اساتید کردستان بیان کرد: چنانچه در هر استانی یک مسئول و متصدی برای پیگیری ویژه مقوله احیاء و ارتقای حقوق عامه در نظر گرفته شود، بسیار مثمرثمر خواهد بود.

جهانگیر، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج اساتید نیز از قاطعیت و مبارزه با فساد به ویژه مبارزه با فساد در درون و بیرون قوه قضائیه و همچنین سفرهای استانی رئیس دستگاه قضا تقدیر کرد و گفت: قوه قضائیه مسئول نظارت بر حسن اجرای قوانین در دستگاه‌های مختلف است؛ بر همین اساس تبلیغ قانون برای اجرای آن درخواست ما از قوه قضائیه است؛ جامعه قانون‌مدار و شهروند قانون‌مدار باید تبلیغ شوند تا قانونی که عامل وحدت جامعه است در میان مردم جا بیفتد.

وی همچنین گفت: از دستگاه قضائی درخواست داریم با مفسدان اقتصادی و محتکران و گران‌فروشان و اخلالگران اقتصادی، برخورد قاطع شود و این افراد به صورت علنی محاکمه شوند؛ چرا که این امر حس اعتماد و امید در جامعه را افزایش می‌دهد.

هاشمی، معاون آموزش سازمان بسیج اساتید نیز طی سخنانی در این نشست گفت: کارگزار انقلابی در قوه قضائیه وجود دارد ولی باید در بخش فرآیندهای قضائی نیز اقدامات بیشتری صورت گیرد؛ تحولات امیدبخش قوه قضائیه ناشی از وجود کارگزار انقلابی است لذا هم‌افزایی این کارگزار انقلابی با فرآیند انقلابی ضروری است.

وی همچنین بر ارتباط وثیق‎‌تر قوه قضائیه با نهضت اساتید بسیجی جهت اشراف به تحولات انقلابی قوه قضائیه برای انتقال به جوانان و دانشجویان تأکید کرد.

صادقی: پروانه میانجی‌گری در 15 استان صادر می‌شود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بسیج اساتید دادستان کل کشور رئیس قوه قضائیه قوه قضائیه بسیج اساتید دادستان کل کشور رئیس قوه قضائیه قوه قضائیه حجت الاسلام محسنی اژه ای سازمان بسیج اساتید اساتید بسیجی رئیس قوه قضائیه دادستان کل کشور رئیس دستگاه قضا قوه قضائیه قوه قضائیه قوه قضائیه رئیس عدلیه دستگاه قضائی دانشگاه ها ضابط قضائی میانجی گری حوزه ها حقوق عامه طی سخنانی بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۲۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز شنبه (۸ اردیبهشت) طی سخنانی در در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد شهید مطهری، ضمن گرامیداشت ایام سالگرد شهادت علامه شهید مطهری و همچنین روز معلم اظهار کرد: شهید مطهری شخصیتی دارای ایده‌های نو و مکتب فکری بود و افکارش جهان شمول و مختص و قابلِ استفاده برای همه طبقات و اقشار بود. پدر من نیز که یک کشاورز روستایی بود در محیط زندگی خود با وجود فقدان وسایل ارتباط جمعی، آثار شهید مطهری را تهیه و مطالعه کرده بود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با تبیین و تشریح ابعاد شخصیتی و علمی شهید مطهری، گفت: شهید مطهری به واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود و در برابر مخالفین و کسانی که دارای نقطه‌نظرات متفاوت بودند با سعه‌صدر و حُسن‌خلق رفتار می‌کرد و سعی داشت همه اَقوال را استماع کند، اما در میدان مباحثه، جدی و قوی و زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: شهید مطهری دردِ دین و مردم را داشت و این امر از ناحیه او منحصر به جغرافیای ایران نبود؛ شهید مطهری در مقطعی موضوعِ حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم متجاوز و غاصب صهیونیستی را مطرح کرد که شاید هنوز چنین تفکری در جهان اسلام و در میان آزادی‌خواهان دنیا نُضج و استحکام نیافته بود.

رئیس عدلیه اظهار داشت: شهید مطهری با تحجر و خرافات و التقاط و انحراف، ستیز داشت و پهلوان میدان مبارزه با متحجرین، التقاطی‌ها و معاندین و مارکسیست‌ها بود و زمانی که دشمنان پی بردند توانایی رویارویی فکری و کلامی با شهید مطهری را ندارند، دست به ترور او زدند. در واقع دشمنان فهمیدند که مطهری علیه مطامع دنیوی آنهاست و خریدنی و قابل نفوذ نیست، لذا تنها راه را در ترور این شخصیت والامقام دیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: امروز باید پاسدار ارزش‌هایی باشیم که شهید مطهری جان خود را در راه آن‌ها فدا کرد؛ ایشان در برابر انحراف و التقاط و تحجر و خرافات و ترویج ضدارزش‌ها، سینه سپر کرد و مجاهدانه به تبیین‌گری علیه این مقولات پرداخت؛ ما نیز امروز باید همین مسیر مستقیم را ادامه دهیم و اجازه ندهیم این امور مذموم در جامعه رواج یابند. بیش و پیش از همه، ما کارگزاران نظام در این راستا مسئولیت و وظیفه داریم و باید تدابیری اتخاذ شود که اندیشه‌های شهید مطهری در کلیه دستگاه‌های حکومتی، ساری و جاری شود.

رئیس دستگاه قضا افزود: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم ما، مقوله عفاف و حجاب است؛ شهید مطهری شخصیتی است که در این زمینه حرف برای گفتن دارد و نقطه‌نظراتش در این حوزه بسیار اثرگذار و راهگشاست؛ لذا باید از اندیشه شهید مطهری در این بخش استفاده تمام و کمال شود.

رئیس عدلیه در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: باید توجه داشت که برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی و تبیینی است و صرفاً نمی‌توان با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد؛ در عین حال باید توجه داشت که رویکرد سلبی هم در محل خودش باید به کار گرفته شود و در مواردی اتخاذ چنین رویکردی نیز لازم است، اما چنانچه از مقولات فرهنگی و تبیینی در قبال برخی مسائل غفلت شود، کار ناقص می‌ماند و این نکته‌ای است که ما کارگزاران نظام همواره باید مدنظر قرار دهیم

رئیس قوه قضائیه با اشاره به نقطه‌نظرات فقهی و حقوقی و قضائی شهید مطهری گفت: شهید مطهری در حوزه مقولات فقهی و حقوقی و قضائی نیز دارای نقطه‌نظراتی بودند که متأسفانه کمتر به این مقوله پرداخته شده است و شاید در این زمینه کوتاهی و غفلت از ما و شما اعضای ستاد بزرگداشت شهید مطهری بوده است؛ ما آمادگی داریم که نماینده‌ای را برای عضویت در این ستاد معرفی کنیم و هر چه بیشتر از آرا و اندیشه‌های شهید مطهری برای پیشبرد امور خود وام بگیریم.

قاضی‌القضات در ادامه این نشست با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از جانب «علی مطهری» مبنی بر به کارگیری مجازات «تشهیر» در قبال مرتکبان جرایم خشن، گفت: در ابتدا باید تاکید کنم که قوه قضائیه و شخصِ من با شفافیت و برگزاری دادگاه‌های علنی (به استثنای مواردی که قانون اساسی منع کرده است) کاملاً موافق هستیم. مجدانه معتقدیم که باید برخورد بازدارنده‌ای را در قبال متعرضان به جان و مال و عِرض مردم و بیت‌المال صورت داد؛ اگر چه بر انجام اقدامات و برنامه‌های آموزشی و بازاجتماعی کردن مجرمین و محکومین تاکید داریم، اما بر این مقوله نیز اصرار داریم که نمی‌توان امنیت و آرامش مردم را رها کرد و اجازه داد هر کس دست به هر کاری بزند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: یکی از اقدامات بازدارنده در قبال مجرمین، معرفی و شناساندن آن‌ها به جامعه به عنوان یک مجرم است؛ در اثر این اقدام، نوعی بازدارندگی در خودِ فردِ مجرم ایجاد می‌شود تا به سمت جرم و جنایت نرود و حتی خانواده او نیز به کمک جامعه و دستگاه‌های مسئول می‌آید. در عین حال باید توجه داشت که همه قوا و دستگاه‌های حکومتی از جمله قوه قضائیه باید ملتزم به قانون باشند و در حال حاضر قانون به ما اجازه این امر را نداده است. البته برخی اشخاص می‌گویند اگر به مجلس برویم، این موارد را به قانون تبدیل می‌کنیم؛ ما در قوه قضائیه از این امر استقبال می‌کنیم و حتی پیشنهاداتی را در برخی از این موضوعات داشتیم و داریم. تاکید می‌کنم که هر موردی که به قانون تبدیل شد قوه قضائیه ملتزم به انجام آن است.

رئیس دستگاه قضا افزود: نمی‌خواهم بگویم همه موارد، اما برخی موارد که برای جامعه مضر هستند را تاکید داریم که مرتکبین آن‌ها در زندان بمانند و به تناسب جرم‌شان و وفق قانون، مجازات سنگین‌تر شوند. البته افرادی نیز ممکن است فریب خورده باشند و اظهار ندامت کنند و حتی اگر به زندان بروند و یا در زندان بمانند نیز تبعات بدتری متوجه آن‌ها باشد، تاکید ما در اینگونه موارد اِعمال ارفاقات قانونی است؛ اما تاکید مؤکد داریم عناصر اصلی که برای جامعه مضر هستند نباید مشمول ارفاق شوند.

رئیس عدلیه با اشاره به مقوله سرعت در مجازات مجرمین بویژه مرتکبین جرایم خشن نیز گفت: ما صددرصد معتقد به لحاظ سرعت در مجازات مجرمین بویژه مرتکبین جرایم خشن هستیم؛ البته در مواردی برای اجرای این مهم، با محدودیت‌هایی به جهت نیرو و حتی زمانبندی‌های قانونی مواجه‌ایم. باید تاکید کنم که در سندِ روزآمدشده تحول قضائی نیز برای برخی از این امور پیش‌بینی‌هایی شده است و سندِ مزبور این انعطاف و قابلیّت را برای اصلاح و تکمیل شدن نیز دارد، لذا بار دیگر از همه نقادان و صاحبنظران دعوت می‌کنیم که با مطالعه این سند، نقطه‌نظرات خود را در قبال آن ارائه کنند.

کد خبر 6089795

دیگر خبرها

  • مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند
  • قدردانی از کارگران بسیجی نمونه اراکی
  • وحدت مهم‌ترین رکن جامعه است
  • تأمین امنیت روانی جامعه در اولویت دستگاه عدلیه است
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • حجاب مسأله مهم کشور است/ باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • محسنی اژه‌ای: باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضین به جان و مال مردم داشت
  • باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • کشف بیش از ۴ هزار قبضه سلاح گرم در استان کرمان طی سال گذشته
  • استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده