Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-02@22:09:47 GMT

تربت جام؛ میزبان همایش بین المللی هزاره "شیخ جام"

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۳۶۰۵

تربت جام؛ میزبان همایش بین المللی هزاره 'شیخ جام'

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، «شیخ احمد جام» از عرفای قرن پنجم و ششم و مولف ۱۴ جلد كتاب است و برگزاری نخستین همایش بین المللی شیخ الاسلام احمد جام در بزرگداشت این شخصیت پر آوازه طی روز‌های ۲۲ و ۲۳ تیرماه با حضور برجسته‌ترین عرفان پژوهان جهانی، كشوری و استانی و همكاری رادیو فرهنگ برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امام‌جمعه اهل سنت و تولیت مزار شیخ الاسلام احمد جام، درباره این نام آور ایرانی گفت: شیخ احمد در سال ۴۴۰ در نامق كاشمر متولد شد و تا ۲۲ سالگی هیچ رابطه‌ای با دین نداشت؛ اما با یك اتفاق توبه كرد و ۱۸ سال در كوه‌های نامق و تربت جام به تزكیه نفس پرداخت.

مولوی شرف الدین جامی الاحمدی افزود: شیخ احمد جام در این مدت مطالعه در حوزه بزرگان دین را شروع كرد و با استفاده از آیات و روایات به تالیفات متعدد پرداخت.

آیت الله مبلغی: شیخ احمد جام "الگو و نماد "وحدت" است

آیت الله دکتر مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی هزاره «شیخ جام»گفت: "شیخ احمد جام" الگو و نماد "وحدت"  است.

وی با اشاره به نقش وحدت آفرینی "شیخ جام" گفت: وحدت "بین ملیتی" ‌از ویژگی‌های اندیشه و آثار شیخ جام است، و حضور عرفان پژوهان و اندیشمندان از ملیت‌های مختلف در این هزاره نشان از همین امر دارد که او وحدت بیناملیتی در منطقه ایجاد کرده است.

دکتر  مبلغی وحدت "بینا انسانی" را از دیگر ویژگی‌های اندیشه و آثار شیخ جام دانست و گفت: نگاه او، یک نگاه انسانی است؛ چراکه عارف نمی‌تواند نگاه انسانی نداشته باشد و نیز اینکه ما شعرای مختلفی در طول تاریخ داشته‌ایم اما اینکه یک شاعر مورد قبول شعرای دیگر قرار گیرد و شعرای دیگر امتداد دهنده فکر و تمرکز کننده بر اندیشه های آن شاعر باشند در موارد کمی رخ می‌دهد و در مورد "شیخ جام" در حد برجسته‌ای مشاهده می شود.

امام جمعه تربت جام: شیخ جام یك عارف ولایی است

حجت الاسلام میرزا حسین معتمدی فر، امام جمعه تربت جام ظهر امروز در افتتاحیه همایش بین المللی هزاره شیخ جام از رادیو فرهنگ روی آنتن رفت با بیان اینكه به بركت هزاره شیخ جام امروز همه ما همسایه خورشید هستیم تصریح كرد: راز ماندگاری شیخ احمد جامی در این است كه تفكر و نوع چگونه زیستن و رسیدن به عرفان را به حد اعلا می دانست و این سیره زندگانی این عارف نامی بود.
  امام جمعه تربت جام با اشاره به دیدگاه شیخ احمد در خصوص ولایت ادامه داد: در دهه ولایت هستیم و شیخ احمد، حضرت علی(ع) را اكمال دین معرفی می كند كه بیشترین و كاملترین نقطه واصل به خداست.

معتمدی فر اضافه كرد: شیخ الاسلام احمد جامی یك عارف بزرگ ولایی است كه در وصف و ستایش دوازده امام(ع) اشعار و مضامین معرفتی دارد كه نمونۀ ژرف از خطابه خطبه غدیر است.

استاندار خراسان رضوی: شیخ احمد جامی منادی وحدت است

یعقوبعلی نظری روز چهارشنبه در آیین آغاز نخستین همایش بین‌المللی هزاره "شیخ جام" در شهرستان تربت جام عنوان كرد: با توجه به بازگشت به خود و فطرت این عارف بلندمرتبه و جستجوی راه حقیقت در دوران جوانی، می توان این را جزو ویژگی‌ها و استعداد ممتاز وی دانست.

وی اعتقاد به اسلام و دین را از جمله شئون برجسته شخصیتی شیخ احمد جام برشمرد و اظهار كرد: این عارف بزرگ در نقش هدایتی قرار گرفت و با دریافت تعالیم تعالی بخش اسلام، مردم جامعه را هدایت می‌كرد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: جایگاه و شأن مردمی این عارف بزرگ و مردمی بودن او و نیز شأن ادبی كه داشت از دیگر خصوصیات خاص و ویژه شیخ احمد جامی است.
  وی با بیان اینكه وحدت بخشی از مهمترین ویژگیهای این عارف بزرگ است، گفت: هیچ نقطه انحرافی در زندگی وی و در شوون دینی و اسلامی زیست آن بزرگوار وجود ندارد و در نگاه وی وحدت در دو بخش عام و فردی، آنهم در جامعه دینی و اسلامی به عنوان مهمترین زیرساخت محسوب می‌شود.

نظری، وحدت را اكسیر نجات بخش جامعه امروز دانست و افزود: در حوزه اجتماع و عام و در كلیه عرصه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و غیره نیاز به وحدت به عنوان زیرساختی اساسی داریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در شهرستان تربت جام با این سابقه تاریخی و بر اساس شناخت و تجارب عملی موجود از این منطقه، وجود شخصیتهایی مانند شیخ احمد جام در زندگی اجتماعی و عمومی مردمان این منطقه نیز موجب بروز و ظهور وحدت شده است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینكه دشمنان و تفرقه افكنان ممكن است بخواهند تفرقه ایجاد كنند، گفت: اما استحكام دینی مردم منطقه و اعتقادات دینی و معنوی، اجازه تفرقه افكنی و ایجاد تزلزل را به آنان نداده است.

وی تحقق وحدت را در نگاه بلند، توجه به آرمانها، ارزشها و داشتن نگاه كلان دانست و ادامه داد: وظیفه مسئولان برداشتن چالشها است و ما هم بر این باوریم و مسئولیت را به عنوان شرط خدمت پذیرفته‌ایم.

نظری با بیان اینكه خوشبختانه مسئولان خود را جدا از مردم نمی‌دانند و هدفشان خدمت‌رسانی است، افزود: مفتخریم در هر موضوع و عرصه‌ای اعم از اقتصادی، فرهنگی و غیره با نگاه بلند خدمت رسانی در نظام مقدس اسلامی وارد شده و به فضل الهی اهداف را محقق می‌كنیم.

مهمان نوازی و فرهنگ‌مردم تربت جام، میراث شیخ احمد

دكتر حسن جامی الاحمدی، دبیر اجرایی همایش بین المللی هزاره "شیخ جام" اهداف این همایش را ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در مردم منطقه، دعوت اندیشمندان كشور برای معرفی بزرگانی همچون شیخ جام، الگوسازی فرهنگی برای مقابله با هجمه فرهنگی دشمن و معرفی شیخ جام به عنوان محور همبستگی و وحدت بین كشورها، برشمرد.
  وی محور‌های این همایش را "تاثیر آموزه‌های قرآن و حدیث در آثار شیخ جام، تاثیر اندیشه‌های شیخ جام در آسیای میانه و شبه قاره هند، سیمای شیخ جام در آثار و مقامات، پارسی نویسی شیخ جام و چشم انداز‌های نثر وی، نسخه شناسی آثار شیخ جام، بررسی و تحلیل اشعار شیخ جام، آثار خانقاهی و خاندانی شیخ جام در طول تاریخ و جایگاه مجموعه معماری آرامگاهی شیخ جام در معماری عرفانی" اعلام كرد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: شیخ احمد جام وحدت اسلامی همایش بین المللی هزاره آثار شیخ جام شیخ احمد جام شیخ جام امام جمعه احمد جامی عارف بزرگ تربت جام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۳۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ پیام این دوره از همایش ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، اهمیت و نقش محوری آزمایشگاه تشخیص پزشکی در بهداشت عمومی و مراقبت از بیمار و همچنین ارائه جدیدترین دستاوردها در شناخت ، تشخیص و پیشگیری بیماری ها از جمله سرطان ها – بیماریهای مادرزادی و بیماری های واگیر است.

این همایش با حضور مسئولان فدراسیون بین المللی شیمی بالینی و طب آزمایشگاهی (IFCC)، فدراسیون آسیا اقیانوسیه بیوشمی بالینی و طب آزمایشگاه (APFCB) و فدراسیون اروپایی طب آزمایشگاهی (EFLM) به همراه مراکز علمی و دانشگاهی کشور و با حضور مهمانان و سخنرانان و اساتید برتر جهانی برگزار شده است.

در کنار این همایش چهار روزه، نمایشگاه بزرگ امکانات و دستاوردهای آزمایشگاهی تشخیص پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی، آزمایشگاه های مرجع سلامت، پژوهشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و انجمن های علمی تخصصی کشور برگزار شده است.

در این همایش با رویکرد آزمایشگاه های تشخیص پزشکی آینده هوشمند، مبتنی بر شواهد و پاسخگو، جایگاه آزمایشگاه های پزشکی در سیاست گذاری سلامت، نقش هوش مصنوعی نسل جدید در ارتقای کیفیت و مدیریت آزمایشگاه های پزشکی، ملزومات توسعه پایدار نظام مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی و داده های بزرگ و همچنین آخرین دستاوردهای روز دنیا در زمینه های مختلف علوم آزمایشگاه پزشکی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

دیگر خبرها

  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • رئیس مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما معرفی شد
  • فراخوان ارسال مقالات به همایش بین المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین»
  • یزد؛ میزبان مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا
  • تغییر زمان و مکان کشتی آزاد جام تختی
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • دبی میزبان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان می‌شود
  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد