Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@21:48:37 GMT

لزوم احیای نژاد سنگسری از منظر چهره ماندگار کشور

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۷۲۵۷

لزوم احیای نژاد سنگسری از منظر چهره ماندگار کشور

ایسنا/سمنان چهره ماندگار دامپزشکی کشور بر ضرورت احیای گوسفند نژاد سنگسری تاکید کرد و گفت: باید پرورش گوسفند نژاد اصیل سنگسری از سر گرفته شود.

پروفسور محمدقلی نادعلیان در کارگاه طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر که به همت جهاددانشگاهی استان سمنان در دانشگاه آزاد مهدیشهر در حال برگزاری است ضمن حمایت از اجرایی شدن طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر اظهار کرد: اجرایی شدن این طرح می‌تواند به احیای نژاد اصیل گوسفند سنگسری کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه تهران از اجرای این طرح ملی به عنوان یک کار مثبت در دولت سیزدهم نام برد و با اشاره به پیشینه دامپروری در ایل سنگسری افزود: منطقه سنگسر چه در دوران انقلاب و چه در سال های بعد از آن از نظر حشم‌داری و دامداری همواره یکی از قطب های مهم و معروف صنعت دامپروری در کشور بوده است.

وی بااشاره به دلایل استقبال ویژه از گوسفند نژاد سنگسری تصریح کرد: گوسفند نژاد سنگسری در شمار نژادهای "ریز قلم" و سبک وزن جای می گیرد و از آنجا که بیشتر دوره چرای آن در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای شکل می گرفته، از گوشت بسیار لذیذی برخوردار بوده است.

چهره ماندگار دامپزشکی کشور تلقیح این نژاد با دیگر نژادها در سال‌های بعد از انقلاب را یک روند نادرست ارزیابی و خاطرنشان کرد: این روند به مرور سبب می‌شود که این نژاد اصیل از بین برود.

وی با تمجید از تلاش‌های مسوولان استانی برای احیای این نژاد گفت: چند سالی است که دستگاه‌های اجرایی و از جمله جهادکشاورزی متوجه این اشتباه شده و لذا به دنبال احیای این نژاد اصیل هستند.

این دکترای برجسته دامپزشکی با اذعان به اینکه نژاد سنگسری ذاتا ریزه قلم و کوچک جثه است ادامه داد: زیست در کوه و کمر و نحوه چرا در طبیعت منطقه سبب شده که این گونه از گونه های باارزش و لذیذ باشد.

چهره ماندگار دامپزشکی کشور با تمجید از طرح ملی قطب دامپروری شهرستان مهدیشهر افزود: امید می رود که با اجرایی شدن این طرح و با پشتکار و تلاش مسوولان استان این نژاد اصیل و معروف بار دگر احیا و پرورش آن در سطح گسترده‌تری صورت گیرد.
وی ضمن برحذرداشتن دامداران بومی از تلقیح این نژاد با دیگر نژادها، اظهار کرد: ارزش این نژاد در حفظ ویژگی‌های آن است چرا که این گونه با طبیعت منطقه نیز سازگاری پیدا کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دامپزشكي چهره ماندگار شهرستان مهدیشهر جهاد دانشگاهی سمنان ایل سنگسری دانشگاه تهران چهره ماندگار گوسفند نژاد نژاد سنگسری نژاد اصیل طرح ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۷۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان!
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • خدمات فنی و مهندسی متخصصان ایرانی ماندگار است
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم