Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید رضا سرافرازی عصر پنجشنبه در نشست هم اندیشی بررسی مسائل و مشکلات حوزه آب و خاک جهادکشاورزی استان مرکزی، افزود: اکنون ۴۱ هزار رشته قنات فعال در سطح کشور وجود دارد و امسال اعتبارات قابل توجهی در خصوص مرمت و لایروبی قنوات و حوزه آبخیزداری اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: قرارداد سه جانبه با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری،‌ موسسه امام حسن(ع) و وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفته تا به عملیاتی کردن طرح‌های حوزه آبخیزداری و آبرسانی به چاه‌ها و قنوات مساعدت و مطالبات مردم در حوزه کشاورزی نیز پیگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: اعتبارات ملی بر اساس تحقیق و شاخص به استان‌ها تزریق می شود که در این راستا به استان مرکزی و ۳ شهرستان اراک، خنداب و کمیجان نیز اعتباراتی اختصاص می یابد.

سرافرازی تصریح کرد: در بحث تخصیص اعتبارات محرومیت زدایی نیز اسامی قنوات نیز مشخص است که در آن سهم اراک و خنداب و کمیجان و میزان اعتبار آن مشخص شده است و این مهم مدنظر باشد که سال آینده میزان اعتبارات محرومیت زدایی نسبت به امسال ۲۵ درصد افزایش می یابد.

وی ادامه داد: اعتبار جداگانه ای به سازمان برنامه و بودجه ابلاع و در قالب اعتبار خشکسالی به استان‌ها از جمله استان مرکزی و ۳ شهرستان مذکور اختصاص می یابد و از محل اعتبارات آب و خاک و عرصه.های کشاورزی در راستای اجرای طرح سیستم نوین آبیاری نیز اعتباراتی پیش بینی شده و در مصوبات سفر نیز لحاظ می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست بیان داشت: امید است در این سفر اعتبار مناسبی برای قنوات سنجان و کرهرود و سایر شهرستان ها پیش بینی شود.

مهدی زندیه وکیلی افزود: میزان اعتبارات این حوزه بسیار محدود است و نیاز است از محل اعتبارات ملی در این راستا اعتباری پیش بینی شود.

وی‌ تاکید کرد با توجه به اینکه استان مرکزی به لحاظ شمار  قنوات جزو ۳ استان نخست کشور است انتظار می رود در خصوص تزریق اعتبارات به این مهم توجه ویژه ای شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: با توجه به وضعیت خشکسالی، استان مرکزی از ردیف‌های اعتباری بسیار محدودی برخوردار است و به دلیل حذف ۲ ردیف اعتباری محدودیت‌ها افزایش یافته که امید است در سرفصل های ردیف ملی این مهم لحاظ شود تا بخشی از مشکلات مردم در حوزه کشاورزی را رفع کنیم.

علی صفری افزود: در بحث اجرای عملیات آب و خاک در سطح استان با موانعی مواجه هستیم که انتطار می‌رود در این راستا از سوی وزارت متبوع، تعامل و هم افزایی صورت گیرد تا اعتبارات را در این راستا جذب و هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس اولویت‌ها در پنج بخش با مشکلاتی مواجه هستیم گفت: با توجه به شرایط موجود، در برخی شهرستان‌ها در خصوص آبیاری تحت فشار مشکلاتی وجود دارد که نیاز است نسبت به یکپارچه سازی اراضی اقداماتی صورت گیرد و اعتباراتی مازاد بر اعتبارات ملی در این راستا تزریق شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان داشت: در خصوص توسعه سامانه‌های نوین آبیاری امسال اعتبار بسیار محدودی اختصاص یافته که نیاز است برای ۵۰۰ هکتار از اراضی سطح شهرستان اراک، ۳۰۰ هکتار از اراضی خنداب و ۲۰۰ هکتار از اراضی کمیجان اعتباراتی تخصیص یابد.

صفری بیان داشت: در خصوص توسعه شبکه‌های فرعی آبیاری، اجرای عملیات آب و خاک در عرصه پ‌های کشاورزی، اجرای عملیات لایروبی و مرمت قنوات ، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی نیز با مشکلات اعتباری مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۴۶ میلیارد تومان اعتبار برای سه شهرستان ( به جز اعتبارات ملی) ۷۰ میلیارد تومان برای شهرستان اراک ، ۴۶ میلیارد تومان برای شهرستان خنداب و ۳۰ میلیارد تومان برای شهرستان کمیجان اعتبار تخصیص یابد.

فرماندار اراک نیز در این نشست بیان داشت: ۳۰۲ قنات ثبت شده در اراک وجود دارد که اکنون ۱۷۰ قنات فعال است و مابقی نیاز به بازسازی دارند.

امیر هادی افزود: امکانات دولت محدود و میزان اعتبارات دولت برای بازسازی قنوات کافی نیست.

فرماندار اراک با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی قنوات در این شهرستان نیاز است گفت: موضوع آبیاری تحت فشار در اراک مغفول واقع شده و اراک در این حوزه به عنوان مرکز استان یک شهرستان محروم است که در این راستا نیاز است ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تزریق شود و ۷۶۰ کیلومتر کانال انتقال آب باید بازسازی شود.

هادی خاطرنشان کرد: با توجه به منابع در اختیار پساب فاضلاب شهر اراک ، مطالعات ایجاد شهرک کشاورزی در ۱۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان انجام شده که امید است شهرکی در شان این شهر ایجاد شود.

 فرماندار خنداب نیز در این نشست عنوان کرد: این شهرستان  یکی از ۳۱ شهرستان محروم کشور است که باتوجه به ویژگی و ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه کشاورزی و صادرات محصولات این حوزه ، انتظار می‌رود توجه ویژه ای در خصوص تزریق اعتبارات به این شهرستان که به عنوان مازندان استان مرکزی مطرح است اختصاص یابد.

مجید گازری افزود: سطح باغات شهرستان خنداب ۱۳ هزار هکتار و محصولات باغی ۱۴۸ هزار تن است که با توجه به مشکلات موجود، دلالان  سودجویان استان همدان و ملایر، سرمایه شهرستان خنداب را به یغما می‌برند.

وی بیان داشت: انتظار می رود تعامل و هم افزایی مناسبی در خصوص پرداخت تسهیلات  در راستای اجرای طرح داربستی کردن باغات، رفع موانع ایجاد شهرک گلخانه ای خنداب، تامین اعتبار مورد نیاز به منظور تکمیل طرح ‌های صنایع تبدیلی و ایجاد سردخانه در این شهرستان صورت گیرد.

فرماندار کمیجان نیز در ادامه این نشست گفت: ۸۰ درصد مردم این شهرستان در حوزه دامداری و کشاورزی اشتغال دارند و یکپارچه سازی اراضی این منطقه باید مدنظر ویژه قرار گیرد.
 

ابراهیمرستمی افزود: شهرستان کمیجان دارای ۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی است که ۱۰ درصد این اراضی به سیستم نوین آبیاری تجهیز شدند و اجرای ۱۵ کیلومتر  کانال گذاری در این شهرستان ضروری است که باید ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح تخصیص پیدا کند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی اراک استان مرکزی اعتبار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اراک استان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی اراک استان مرکزی اعتبار هکتار از اراضی میلیارد تومان میزان اعتبار اعتبارات ملی جهاد کشاورزی استان مرکزی آب و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۱۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل بخشعلی اصغری اظهار کرد: متوسط عملکرد سیر به‌صورت تناژ در هر هکتار ۳۰ تن است که انتظار می‌رود بیش از ۳۰ هزار تن محصول سیر از مزار کشاورزی پارس‌آباد برداشت شود.
وی افزود: سطح زیر کشت پیش‌بینی‌شده ۹۰۰ هکتار بود که یک هزار ۲۰۰ هکتار کشت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد گفت: از کاشت تا برداشت محصول سیر تحت پایش و نظارت مدیریت جهاد کشاورزی است که با توصیه‌های فنی لازم اعم از تغذیه، واپایش عوامل گیاهی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد نظارت می‌شود.
وی تصریح کرد: تمام کودهای موردنیاز توسط جهاد کشاورزی به‌صورت یارانه‌دار در بین سیر کاران به قیمت دولتی توزیع می‌شود.
اصغری گفت: کاشت و داشت و برداشت به‌صورت ماشینی و نیمه ماشینی صورت می‌گیرد که مجوز و نامه صادراتی سیر توسط مدیریت جهاد کشاورزی داده می‌شود که صادرات بیشتر از طریق گمرک به کشورهای خارجی روسیه، آذربایجان و... به شهرستان‌های هم‌جوار چون گرگان و میادین تره‌بارهای شهرهای داخلی صادرمی شود .
وی اشاره‌ای به کشت دوم محصولات در شهرستان پارس‌آباد اشاره کرد و گفت: فعلاً برای کشت دوم از نظر مدیریت جهاد کشاورزی پارس‌آباد در حال رایزنی و برنامه‌ریزی است که تصمیم قطعی هنوز گرفته نشده است.

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۲۱۹۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • پرداخت ۹۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه مکانیزاسیون کشاورزی در گیلان
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان
  • 530 تن کود کشاورزی در میاندورود توزیع شد
  • ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • توزیع اعتبارات در شهرستان بروجن عادلانه باشد
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود