Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه تهران در نشست ویژه بررسی روش "آموزش ترکیبی"، بر مشارکت همه‌جانبه و اتخاذ تصمیم صحیح و کاربردی بر اساس خرد جمعی در زمینه اجرای این شیوه تأکید کرد و گفت: ابعاد اجرایی، آموزشی و زیرساخت‌های فناورانه شیوه آموزش ترکیبی باید بررسی شود.

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر جعفر نوری در دومین نشست با معاونان آموزشی واحدهای دانشگاه تهران، گفت: با برگزاری نشست‌های بررسی همه‌جانبه موضوع آموزش ترکیبی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم با مشارکت همه‌جانبه، یک تصمیم صحیح و کاربردی بر اساس خرد جمعی اتخاذ کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر بررسی ابعاد اجرایی، آموزشی و زیرساخت‌های فناورانه شیوه آموزش ترکیبی، افزود: علاوه بر استفاده از تجربه‌ها و مشارکت معاونان آموزشی در تصمیم‌گیری برای اجرای این روش در سطح دانشگاه تهران، معتقدیم که در اجرای آموزش ترکیبی باید به صورت یک وحدت رویه در دانشگاه اعمال شود تا با روش‌های متفاوت، موجب سردرگمی مخاطبان و ذی‌نفعان نشویم و این شیوه بتواند به‌عنوان گامی نو به معلومات و برنامه‌های ما بیفزاید تا از این طریق رضایت نسبی دانشجویان و دیگر مخاطبان نیز فراهم شود.

نوری افزود: همچنین با بررسی روش آموزش ترکیبی در این نشست‌ها، باید تمام تحولاتی که پیرامون این روش در سایر نظام‌های آموزشی پیشرفته دنیا طی شده و دستاوردهایی که حاصل آمده را نیز مورد توجه قرار دهیم و با استفاده از تجربه‌های مفید و سازنده بتوانیم آنها را در برنامه‌های علمی و آموزشی دانشگاه پیاده‌سازی کنیم و خلاهای احتمالی برنامه‌های آموزشی حضوری را جبران کنیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه تهران در تبیین دلایلی که منجر به طرح موضوع «آموزش ترکیبی» شده است، خاطرنشان کرد: افزون بر تجربه‌ای که معاونان آموزشی واحدهای مختلف دانشگاه در دوران پاندمی کرونا کسب کردند، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ گزارشی را تهیه کرد که در آن دوازده محور مهم عنوان شده است و در این محورها بر استفاده از تجربه‌های پیشین و به‌کارگیری روش‌های نوین از جمله آموزش ترکیبی تأکید شده است. همچنین در سال‌های گذشته در سطح ستاد، شورای یادگیری الکترونیکی تشکیل شد و جلساتی را نیز برگزار کرد، اما مصوبات این ستاد خیلی متضمن راه‌کارهای عملی برای رفع این مشکل نبود، هرچند می‌توان گفت که شروع خوبی را به همراه داشته است».

وی اظهار کرد: بنابراین ما از یک طرف با تاکید و تدبیر وزرات علوم به‌عنوان مرجع نظام آموزش عالی کشور روبه‌رو هستیم و از طرف دیگر دانشگاه تهران تجربه‌هایی را به‌دست آورده و مکلف و علاقه‌مند است تا از این روش جدید برای جبران خلاهای آموزشی استفاده کند. به همین دلیل، تصمیم گرفته شد تا موضوع آموزش ترکیبی به لحاظ نیازها، کاربردها و ملزومات در نشست‌هایی با حضور معاونان آموزشی واحدها مورد بررسی و تبادل نظر قرار بگیرد.

بر اساس گزارش ارائه شده در این نشست، آموزش ترکیبی یک اصطلاح نسبتاً جدید است، اما مفهوم آن برای چندین دهه است که در حوزه‌هایی مانند آموزش مجازی وجود داشته است، به‌طور کلی اصطلاح آموزش ترکیبی به نسل سوم از سیستم‌های آموزش از راه دور اطلاق می‌شود که به‌عنوان یک روش برای به حداکثر رساندن مزایای آموزشی رودررو و تکنولوژی چندگانه برای یادگیری توصیف می‌شود.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، این نوع یادگیری، ادغام اندیشمندانه یادگیری الکترونیکی و یادگیری چهره به چهره است. از این روش به‌منظور بهینه‌سازی نتایج یادگیری و اثربخشی هزینه‌ها استفاده می‌شود. ارائه آموزش صرفاً مجازی به گروهی از مخاطبان با زمینه‌های فکری و تخصصی متفاوت، ممکن است برای همه مخاطبان اثربخشی کافی را نداشته باشد، اما آموزش ترکیبی ارائه فرصت‌هایی است که مخاطبان بتوانند هم از فضای حقیقی و هم مجازی جهت بهره‌گیری بهتر در امر یادگیری استفاده کنند.

در بخش دیگری از نشست بررسی «آموزش ترکیبی»، معاونان آموزشی واحدهای مختلف دانشگاه به ارائه پیشنهادها و نظرات خود پیرامون نحوه اجرایی شدن این شیوه در دانشگاه تهران پرداختند که تمامی آنان بر متداول بودن استفاده از شیوه آموزش ترکیبی و همچنین لزوم اجرای صحیح آن در دانشگاه مشروط بر تأمین زیرساخت‌هایی در زمینه فناوری، تجهیزات، آموزش و اصلاح مقررات و تدوین شیوه‌نامه‌های مربوط تأکید داشتند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: آموزش ترکیبی ، دانشگاه تهران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آموزش ترکیبی دانشگاه تهران شیوه آموزش ترکیبی معاونان آموزشی دانشگاه تهران تجربه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۳۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه زیرساخت های آموزشی در خارگ است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا دشتی زاده ظهر جمعه در بازدید از مراحل اجرایی مدرسه شهدای پتروشیمی خارگ اظهار داشت: توسعه و افزایش زیر ساخت‌های آموزشی و پرورشی به صورت مستمر در دستور کار مجموعه دولت سیزدهم قرار داشته و پیگیری شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا جزیره راهبردی خارگ نیز همگام به دولت با حمایت شرکت پتروشیمی خارگ اقدام به ساخت مدرسه شهدای پتروشیمی خارگ کرد.

بخشدار ویژه خارگ افزود: در جوامع امروزی دستگاه تعلیم و تربیت از ابزارهای مهم تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی محسوب می‌شود که بسترساز رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه را فراهم می‌کند چرا که بدون شک امروزه آموزش و پرورش از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیر گذار در روند توسعه پایدار در کشور هاست.

وی با اشاره به مراحل اجرایی مدرسه شهدای پتروشیمی خارگ اضافه کرد: تاکنون این پروژه مهم آموزشی تاکنون بیش از ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم با درک درست و منطقی از اهمیت و نقش آموزش و پرورش در دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار، بیشترین توجه را در این دوره به دستگاه تعلیم و تربیت جزیره خارگ داشته است، در دولت سیزدهم، ایران قوی با مدرسه و دانش آموز قوی مورد اهتمام است.

کد خبر 6089079

دیگر خبرها

  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه زیرساخت های آموزشی در خارگ است
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری
  • دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران