Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، در هفته ای که گذشت سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) از دریافت و انتشار اولین تصاویر کیهانی از تلسکوپ جیمز وب خبر داد که شامل تصاویری با دقت‌بالا از کهکشان‌های دور، سحابی‌های روشن و غول‌های گازی دوردست بود.

اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) عصر دوشنبه (۲۱ تیر) به وقت محلی آمریکا، نخستین تصویر رنگی گرفته شده از کیهان توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناسا اعلام کرد تصویری که توسط تلسکوپ جیمز وب گرفته، واضح‌ترین نمای مادون قرمز و عمیق‌ترین تصویر از کیهان را تا به امروز نشان می‌دهد.

در بیانیه ناسا آمده است: تلسکوپ فضایی جیمز وب، عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر مادون قرمز از جهان دور را تا به امروز تولید کرده است. این تصویر از خوشه کهکشانی SMACS ۰۷۲۳ که به عنوان اولین میدان عمیق وب شناخته می‌شود، مملو از جزئیات است.

نخستین تصویر میدان دید عمیق از تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب  که در ۱ میلیون مایلی زمین واقع شده، دورترین تصویری است که بشر تا به حال از کیهان مشاهده کرده است.

آغاز ثبت‌نام ششمین دوره استخدام بخش خصوصی و دانش بنیان‌ها 

ثبت‌نام ششمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی برای بهره‌مندی از ۲۵ هزار موقعیت شغلی در بیش از چهار هزار و ۹۰۰ سازمان و شرکت صنعتی، تجاری و دانش‌بنیان در بخش خصوصی در هجدهم تیرماه به مدت دو هفته آغاز شد.

این آزمون پاسخی مناسب به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌ها، یعنی تامین نیروی انسانی توانمند است و راهکاری برای حل معضل اشتغال در سطح جامعه و اختصاص کار شایسته به متقاضیان کار نیز محسوب می‌شود، داوطلبان برای شرکت در این آزمون می‌توانند با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی www.inre.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.  

انتشار فراخوان چهاردهمین دوره جشنواره  بین المللی فارابی   

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی را منتشر کرد، علاقه‌مندان تا ۱۰ آبان ۱۴۰۱ وقت دارند آثار خود را برای دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

 این جشنواره ویژه علوم انسانی و اسلامی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری بنیاد ملی نخبگان و مدیریت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به صورت سالانه برگزار می‌شود.

آثار علمی در این دوره جشنواره در ۱۵ گروه علمی «اخلاق، ادیان و عرفان»، «تاریخ، جغرافیا و باستان ‌شناسی»، «حقوق»، «زبان، ادبیات و زبان‌شناسی»، «علوم اجتماعی و علوم ارتباطات»، «علوم‌اقتصادی، مدیریت و علوم مالی»، «علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم ورزشی»، «علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای»، «علوم قرآنی، تفسیر و حدیث»، «فقه و اصول»، «فلسفه، منطق و کلام»، «فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری»، «مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)»، «مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی» و «مطالعات میان رشته‌ای» دریافت می‌شوند.

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی روز سه شنبه (۱۴ تیر) در سالن اجلاس سران به کار خود خاتمه داد و برگزیدگان این دوره جوایز خود را از دست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری دریافت کردند.

حضور ۲۵۰ برنامه نویس‌جوان در هفتمین دوره مسابقات چالش‌های فناوری اطلاعات

‌هفتمین دوره مسابقات چالش‌های فناوری اطلاعات «ICT Challenge ۷» امروز با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حضور ۲۵۰ برنامه‌نویس برگزار شد.

شرکت کنندگان در این مسابقات بدون هیچ محدودیتی در رشته تحصیلی و دانشگاه، سن، جنسیت در این رویداد شرکت کرده اند، در این دوره ۷۵ تیم از کل کشور در تیم های ۲ و ۴ نفره و در مجموع ۲۵۰ شرکت کننده حضور  داشتندو توانایی‌های خود را در حل چالش‌های موجود در حوزه فناوری اطلاعات کشور به مسابقه گذاشتند.

انتشار کتاب اتوماسیون و هوش محاسباتی برای نخستین بار در جهان به همت استادان ایرانی

کتاب اتوماسیون و هوش محاسباتی برای نگهداری و مدیریت راه: پیشرفت‌ها و کاربردها برای نخستین بار در جهان به همت استادان ایرانی منتشر شد.

 این کتاب برای نخستین بار در جهان  توسط دکتر فریدون مقدس نژاد استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تیم همکار دکتر حمزه ذاکری دانش آموخته و همکار پژوهشی در این دانشگاه و دکتر امیر گندمی استاد دانشگاه فناوری سیدنی منتشر شد.

کتاب Automation and Computational Intelligence for Road Maintenance and Management: Advances and “Applications با عنوان اتوماسیون و هوش محاسباتی برای نگهداری و مدیریت راه: پیشرفت‌ها و کاربردها توسط انتشارات بین المللی WILEY چاپ شده است.

این کتاب ماحصل آخرین تجربیات نویسندگان در زمینه خودکاری سازی و هوش محاسباتی در مدیریت راه هاست. علمی جدید که حلقه اتصال مدیریت، هوش مصنوعی، پردازش تصویر و روش های بهینه سازی پیشرفته را در یک چهارچوب کاربردی بر اساس آخرین تجربیات و یافته ها تعیین می کند.

یک انتصاب در وزارت علوم و سه انتصاب در معاونت علمی

در هفته ای که گذشت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی اسماعیل چمنی را به عنوان سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی منصوب کرد.

همچنین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی محمد سلطانی را در حکمی به عنوان رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، محمدحسین بهشتی را به عنوان معاون نوآوری و تجاری‌سازی و عباس ابراهیمی را به عنوان معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان منصوب کرد.

دستاوردهای محققان و متخصصان ایرانی در شرکت های دانش بنیان و فناور بخش خصوصی و دانشگاهی

ساخت دستگاه کاهش لرزش عصبی دست در دانشگاه امیرکبیر

محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاه کاهش لرزش دست برای بیماران لرزش یا ترمور اساسی Essential tremor به کمک تحریک الکتریکی تطبیق پذیر شدند.

مسعود رحمتی دانشجوی کارشناسی  ارشد مدیریت کسب و کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «کاهش لرزش برای بیماران Essential tremor  (ترمور اساسی) به کمک تحریک الکتریکی تطبیق پذیر» گفت: با توجه به آمار، حدود ۸۰ هزار نفر از جمعیت ایران به ترمور اساسی دچار هستند از هر ۲۵ نفر بالای ۴۰ سال، یک نفر به این بیماری مبتلاست. این لرزش دست باعث اختلال جدی در فعالیت های روزمره بیماران می شود؛ به طوری که کیفیت زندگی آن‌ها پایین آمده و در انجام بسیاری کارها حتی خوردن و نوشیدن باید از دیگران کمک بگیرند.  

به گفته این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این دستگاه با گرفتن بازخورد شدت و بسامد لرزش، تحریک کامل تطبیق پذیر و کنترل شده به اعصاب بیمار، باعث کاهش دامنه لرزش می شود. این دستگاه قادر است پارامترهای تحریک جریانی را در لحظه تغییر دهد و  تحریک اعمال کند.

سامانه هوشمند پایش و مشاوره مزارع کشاورزی طراحی شد

 یک شرکت دانش بنیان با تلاش فناوران جوان ایرانی موفق به طراحی سامانه هوشمند پایش و مشاوره مزارع کشاورزی با عنوان «جالیزان» شد.

سامانه هوشمند پایش و مشاوره مزارع کشاورزی دستاوردی است که شرکت دانش‌بنیان توکان فاطر مهام در اختیار کشاورزان قرار داده است، محصولی که به زبان ساده در قالب اپلیکیشن طراحی شده است که با استفاده از فنون سنجش از راه دور و عکس‌های ماهواره‌ای امکان بازدهی بیشتر برای تولید محصولات زراعی را به کشاورزان می‌دهد. 

میل‌ورم؛ منبع پروتئینی جدید برای خوراک دام به همت دانش‌بنیان‌های ایرانی

یک شرکت دانش بنیان موفق شد با همت متخصصان خود، برای تامین بخشی از نیاز خوراک دام در داخل کشور و جلوگیری از خروج ارز برای تامین نهاده‌های دامی، منبع پروتئینی جدید با نام میل‌ورم (لارو سوسک تاریکی) را پرورش دهد.

میل ورم، لارو حشره ای به نام سوسک تاریکی است که در بستری از سبوس گندم و بعضا جو پرک و سبوس دیگر غلات، ­ پرورش و تکثیر می یابد و عاری از هرگونه میکروب یا عوامل بیماری‌­زا برای انسان ها است.

به گفته مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان ؛ میلورم تا ۶۰ درصد پروتئین دارد. این منبع خوراکی پیش از این برای خوراک دام و آبزیان استفاده می شد اما در ژانویه ۲۰۲۱ سازمان امنیت غذایی اروپا مجوز استفاده از لارو را در خوراک انسان صادر کرد.  

دنیای علم و فناوری در جهان

خرچنگ رباتیک کوچک‌تر از کَک؛ کارآمد و جذاب

پژوهشگران آمریکایی موفق به ساخت نوعی ربات به شکل خرچنگ شده‌اند که حتی از کَک هم کوچکتر است. آنها امیدوارند بتوانند از آن به‌ عنوان دستیار جراحی و دستیار همکار برای تعمیر ماشین‌های کوچک استفاده کنند.

مهندسان دانشگاه نورث‌وسترن (Northwestern University) آمریکا، این ربات کنترل از راه دور را ساخته‌اند که قادر است راه برود و به شکل یک خرچنگ کوچک و بامزه است. این ربات در نوع خود کوچک‌ترین رباتی است که تا به حال ساخته شده است.

این خرچنگ‌های کوچک که عرضشان حدود نیم میلی‌متر است، می‌توانند خم شوند، بپیچند، بخزند، راه بروند، بچرخند و حتی بپرند. علاوه بر این، دانشمندان ربات‌های میلی‌متری ساخته‌اند که به کرم حلقوی یا جیرجیرک یا سوسک شباهت دارند. در حال حاضر، این مطالعه در مرحله آزمایشی قرار دارد اما پژوهشگران احتمال می‌دهند که روش آن‌ها منجر به ساخت ربات‌هایی شود که قادر باشند در مناطق کوچک و تنگ کارهای مفیدی انجام دهند.

دانشمندان چینی با روشی جدید زباله‌های فضایی را پاکسازی می‌کنند

دانشمندان فضایی چین از یک بادبان بزرگ فضایی برای از مدار خارج کردن یک راکت «لانگ مارچ -۲» که به تازگی پرتاب شده بود، استفاده کردند، روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین با اعلام این دستاورد خاطرنشان کرد: این اولین آزمایش از این نوع است که تاکنون روی یک راکت انجام شده است.  

این بادبان خارج کننده از مدار را یکی از موسسات آکادمی فناوری فضایی شانگهای (SAST)‌ ساخته است و این امکان را فراهم می‌کند که فضاپیماهای خراب شده یا «مرده» زودتر مدار را ترک کنند و به این ترتیب از افزایش ضایعات در فضا جلوگیری می‌کند.

این بادبان (sail) روی کپسول بار راکت لانگ مارچ نصب شده بود که ۲۳ ژوئن (دوم تیرماه) به فضا پرتاب شد و ۲۶ ژوئن (پنجم تیرماه) در مدار قرار گرفت. این بادبان یک صفحه شبیه بادبادک است که تا حدود ۲۵ متر مربع کشیده می‌شود و ضخامت آن در حدود یک دهم ضحخامت یک مو است. این بادبان زمانی که باز می‌شود از سرعت فراپیما می‌کاهد تا زمانی که از مدار خود خارج می‌شود و ظرف چند سال در اتمسفر زمین می‌سوزد.

در روز های آخر هفته سوم تیر ماه ۲۵۰ برنامه نویس برای حل چالش به مسابقه  پرداختند.

برچسب‌ها رخداد نجومی فناوری ایران دانش‎ بنیان ‎ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رخداد نجومی فناوری ایران رخداد نجومی فناوری ایران دانش بنیان ها شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات هوش محاسباتی دانشگاه صنعتی بین المللی وزارت علوم بخش خصوصی میل ورم جیمز وب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۵۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد

 

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، تیمی متشکل از معلمان و دانش‌آموزان ایرانی از مدارس شهرهای تهران، مشهد، کرمان و اصفهان در بزرگترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری کشور ترکیه با عنوان «یک ایده یک جهان» موفق به کسب ۵ مدال طلا در رشته‌های مختلف شدند.

حسن دیدبان وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول با حضور در این روادید بین‌المللی با نخبگان افتخار آفرین ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان و انجمن مخترعین ترکیه میزبان این دوره از مسابقات بود. این رویداد جهانی که در حمایت از ایده، استارتاپ‌ها و مخترعین جهان در کشور ترکیه در شهر استانبول برگزار شد میزبان تیم‌هایی از ۲۴ کشور دنیا از جمله ایران، کانادا، چین، تایوان، آمریکا، مالزی، اندونزی و امارات متحده عربی به صورت حضوری و غیرحضوری در ۱۰ زیرگروه مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی بود.

در این دوره از مسابقات که در استانبول برگزار شد، بیش از ۲۷۳ ایده و طرح نوآورانه مختلف با هم به رقابت پرداختند. بخش جوایز ویژه این مسابقات، به ۵ طرح برتر تقدیم شد که ۲ جایزه ویژه آن، سهم تیم‌های ایرانی شد.

این رویداد مهم فرصتی بزرگ برای مخترعان و نوآوران جوان است تا دستاوردهای خود را به مجامع علمی و سازمان‌های علمی-تحقیقاتی در سطح بین‌المللی معرفی کنند و با کسب اطلاعات از فناوری های روز دنیا خود را برای ورود به بازارهای جهانی آماده سازند.

دیگر خبرها

  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد