Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@08:42:39 GMT

خصوصی‌سازی علاج درد شرکت‌های دولتی

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۱۰۷۳

خصوصی‌سازی علاج درد شرکت‌های دولتی

سهامداران شرکت کارخانه چینی ایران با ثبت پویشی در سامانه فارسِ من خبرگزاری فارس با عنوان «مشکل فروش اموال شرکت چینی ایران و پرداخت حق سهامداران را حل کنید» خواستار پیگیری در این‌باره شده‌اند.

به گزارش ایران اکونومیست، شرکت کارخانه چینی ایران (سهامی عام) در سال1336 به صورت شرکت سهامی تأسیس شده و در سال 1351 به شرکت سهامی خاص تبدیل و به موجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در سال 54 به شرکت سهامی عام تبدیل و با پیروزی انقلاب اسلامی ۴۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸۲ درصد سهام شرکت به بنیاد مستضعفان واگذار شده است.

این شرکت در آذر ماه ۱۳۶۸ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. ۴۸ درصد از سهام در اختیار بنیاد مستضعفان در سال 1390 به شرکت گسترش پایا صنعت سینا (هلدینگ بنیاد) انتقال یافته است.

در حال حاضر شرکت کارخانه چینی ایران به دلیل عملکرد ضعیف مدیران این مجموعه تعطیل بوده و فعالیت های تولیدی شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا کنون متوقف بوده و شرکت اقدام به فروش موجودی های انبار و همچنین کاهش قابل توجه پرسنل کرده است.

در مجمع عمومی سال 1396 با توجه به فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات و به تبع آن کاهش شدید سهم بازار و زیان انباشته (بالغ بر ۴ برابر سرمایه) تصمیم به انحلال شرکت گرفتند، و از تاریخ مذکور هیات تصفیه در شرکت مستقر شد.

* بسته شدن «کچینی» در بورس

نماد شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار در مهرماه سال 97 بسته شده و به بازار پایه فرابورس منتقل شده است. در حال حاضر هیئت تصفیه که از سه نفر تشکیل شده است، در حال تصفیه بدهی‌های این شرکت بوده و بخشی از بدهی‌ها و حقوق معوق و سنوات پرسنل پرداخت شده است.

اما طولانی شدن زمان تصفیه شرکت چینی ایران، موجب متضرر شدن سهامداران خرد این شرکت نیز شده است. با گذشت 6 سال از توقف فعالیت‌های کارخانه چینی ایران یا کاشی ایرانا، سرمایه سهامداران خرد این شرکت نیز بلوکه شده است.

برخی سهامداران معتقدند، با توجه به اینکه هیأت تصفیه، مهلت دو ساله ‌اش به پایان رسیده، گویا نه تنها تصفیه آن به پایان نرسیده، بلکه سهامداران خرد این شرکت اطلاعی از میزان پیشرفت و اقدامات این هیأت نیز ندارند. به طوری که سامانه کدال در یک سال گذشته هیچ اطلاعیه ‌ای از این شرکت منتشر نکرده است.

* ثبت پویش برای پیگیری وضعیت کارخانه چینی ایران

سهامداران این شرکت با ایجاد پویشی با عنوان «مشکل فروش اموال شرکت چینی ایران و پرداخت حق سهامداران را حل کنید» در سامانه خواستار رسیدگی به این مساله شده اند.

در این پویش آمده است: «با اعلام ورشکستگی کارخانه چینی ایران بسیاری از سهامداران که اموال خود را صرف سرمایه‌گذاری در شرکت کرده بودند، سال هاست که بلاتکلیف مانده اند. با توجه به انحلال شرکت و تقسیم شرکت به چند کارخانه کوچک و باقی ماندن بسیاری از اموال و زمین های گران قیمت متعلق به کارخانه، می‌توان گفت که شرکت توانایی پرداخت حق و حقوق مردم را دارد؛ اما با توجه به نرخ تورم و پایین آمدن ارزش ریالی سهام و غیره این سهامداران هستند که متضرر شده اند. بدین‌وسیله تقاضای ورود جدی مسئولان به این جریان را خواستاریم تا سهامداران خرد هرچه زودتر به حق خود دست یابند».

* واریز سود سهامداران نتیجه برگزاری مجمع عمومی در سال 1401

بررسی ها نشان می دهد، در آخرین اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال هیئت تصفیه در حال فعالیت بوده و آخرین گزارش این هیئت مربوط به اسفند سال 1400 است که گزارش فعالیت این هیئت در سال 99 در سامانه کدال منتشر شده است.

همچنین در این سامانه در دو تاریخ هفت و 13 خردادماه سال جاری، دعوت به مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده انجام شده است و این مجمع در تاریخ 17 خردادماه 1401 برگزار شده است.

یکی از مصوبات مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت چینی ایران، واریز سود سهام سال 1393 این شرکت به حساب سهامداران بوده است.

* خصوصی‌سازی علاج درد شرکت های دولتی

‌علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با ایران اکونومیست، در خصوص شرکت‌های بزرگ که به دلیل سوءمدیریت دچار ورشکستگی می شوند، اظهار داشت: شرکت های واگذار شده به نهادهای عمومی به دلیل اینکه مدیریتی درستی طی سالیان گذشته نداشته‌اند، با مشکل جدی مواجه هستند. این مساله نیز به دلیل دولتی بودن این شرکت‌ها رخ داده است.

وی ادامه داد: در صورتی که خصوصی سازی ذیل اصل 44 قانون اساسی به درستی انجام شود، بسیاری از این شرکت‌ها می‌توانند به راحتی ادامه فعالیت داشته باشند و به سوددهی برسند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه در این صورت هم مشکل اشتغال در کشور حل می شود و هم این شرکت‌ها می توانند با تولید، کشور را از واردات بی‌نیاز کنند.

 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کارخانه چینی ایران شرکت چینی ایران سهامداران خرد مجمع عمومی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۱۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سه برابری برگزاری مجامع الکترونیک در بازار سرمایه

پوریا خاوری مسئول برگزاری مجامع الکترونیک سپرده‌گذاری مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۸ مجمع به صورت الکترونیک برگزار شد که این عدد در سال ۱۴۰۲ بیش از سه برابر افزایش یافت.

مسئول برگزاری مجامع الکترونیک سپرده‌گذاری مرکزی افزود: در سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۰۴ سهامدار از طریق درگاه یکپارچه مجمع الکترونیک «دیما» در مجامع ناشران شرکت کردند که بیشترین شرکت کننده برای مجمع شرکت "کشت و صنعت پیاذر" با ۱۴۸۶ نفر و پس از آن شرکت "معدنی و صنعتی چادر ملو" با ۱۴۶۱ شرکت کننده بود.

همچنین از ابتدای راه اندازی این درگاه تاکنون ۵۰ هزار و ۵۴۵ سهامدار با استفاده از سامانه دیما در مجامع ناشران به صورت الکترونیکی شرکت کرده‌اند.

درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک «دیما»، جهت سهولت دسترسی کلیه سهامداران به مجامع عمومی شرکت‌های بورسی و ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت الکترونیک مهیا شده و این سامانه با بهره گیری از فناوری‌های نوین، بدون محدودیت‌های جغرافیایی، امکان برگزاری در بستری امن را برای سهامداران فراهم کرده است.

بهره گیری از بستر سجام جهت احراز هویت سهامداران، شفافیت بالا به واسطه رأی گیری الکترونیکی، امکان حضور نهاد‌های نظارتی در مجامع به روش الکترونیکی، حضور همزمان سهامداران در چند مجمع، امکان پرسش و پاسخ میان سهامداران و هیات رئیسه مجمع و وجود تالار گفتگو جهت تعاملات بین سهامداران از مزایای سامانه دیما به شمار می‌رود.

گفتنی است که سهامداران برای حضور در مجمع الکترونیک باید در سامانه سجام ثبت نام کنند تا دسترسی آن‌ها برای ورود به جلسه مجمع فعال شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • افزایش سه برابری برگزاری مجامع الکترونیک در بازار سرمایه
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • نحوه واگذاری سهام ترجیحی پرسپولیس مشخص شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تمرین مشترک ملی پوشان ووشو ایران با چینی‌ها در اردوی آماده‌سازی
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی