Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@21:35:47 GMT

تخریب باغ‌شهرهای غیرمجاز بدون نیاز به رای دادگاه

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۶۱۵۰

تخریب باغ‌شهرهای غیرمجاز بدون نیاز به رای دادگاه

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نبی‌الله یزدی امروز در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو با بیان اینکه برای باغشهری‌ها پیشنهاد اخذ مالیات‌های سنگین داده‌ایم، گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از توسعه باغشهرها اخذ مالیات سنگین از آنهاست؛ چرا که توسعه باغ‌شهرها مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه فارس ٧.٤ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: ١٠ درصد اراضی فارس مربوط به بخش کشاورزی، ١٨ درصد جنگل، ٦٠ درصد مرتع و مابقی مربوط به سایر بخش‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یزدی،عوارض مجوزهای تغییر کاربری در سال گذشته را ٦٨ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تعداد مجوزهای صادر شده ٤٩٧ مورد بر اساس تبصره‌های یک و چهار که شامل طرح‌های مرتبط و غیرمرتبط با بخش کشاورزی است، بوده است.

مدیر امور اراضی فارس ادامه داد: در بحث نظارت بر تبصره‌ها که شامل طرح‌های مرتبط و غیرمرتبط با بخش کشاورزی است نیز ۴ هزار مورد در دستور کار بوده که ٢ هزار و ٧٠٠ مورد آن محقق شده است.

یزدی در بحث پایش اراضی کشاورزی فارس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نیز اظهار داشت: در استان فارس ٢٩٨ مورد مجموعه باغشهری شناسایی شده که شامل ٢١ هزار و ٢٤٠ هکتار از اراضی استان است و از این تعداد ١٦٧ مورد معادل ١٣ هزار و ٦٧٣ هکتار، در شهر شیراز واقع شده است.

مدیر امور اراضی فارس تصریح کرد: در حال حاضر در حریم بسیاری از روستاها و مناطق شهری ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام شده که معمولا ٤ تا ٥ برابر مساحت روستا است.

وی صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها بدون اخذ مجوز تغییر کاربری را از مشکلات و چالش‌های سازمان امور اراضی دانست و گفت: عدم تعیین تکلیف روند واگذاری در حریم شهرها به دلیل عدم همکاری مسکن و شهرسازی موجب رشد ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها شده است.

او به تمایل نداشتن کشاورزان به صدور سند با توجه به تصرفات و تخلفات گسترده در این بخش اشاره و عنوان کرد: از طریق سامانه ١٣١ می‌توان تمام تغییر کاربری‌های مناطق مختلف را اطلاع داد تا مورد بررسی و در صورت لزوم برخورد قانونی قرار گیرد.

به گفته مدیر امور اراضی فارس، در سال گذشته ٢ هزار و ٤٩٤ مورد اراضی استان تغییر کاربری داشته که ٢ هزار و ٢١٧ مورد آن اخطار دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: با اجرای طری پیشگیری و تبصره‌های هماهنگ مرتبط و بالادستی به دنبال برگردندان اراضی ملی هستیم و اجازه نمی‌دهیم عرضه کشاورزی خرد و کوچک شود‌.

مدیر امور اراضی فارس همچنین با بیان اینکه قانون حفظ کاربری‌ها باید اصلاح شود، اظهار داشت: به منظور جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری‌های گسترده باید به دنبال توسعه شهرک‌های صنعتی و کشاورزی بوده و بستر توسعه شهرک‌های گردشگری را فراهم کنیم تا به صورت قارچ‌گونه در اراضی کشاورزی ساخت و ساز انجام نشود.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: باغشهری تغییر کاربری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۶۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده بعد از ظهر شنبه در نشست شهر مولد استان بوشهر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در راستای توسعه اقتصاد دریاپایه در استان بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی توسعه تولید با مشارکت مردم را یک اولویت بسیار مهم دانست و بیان کرد: در این راستا طرح‌های اقتصادی متعددی با مشارکت مردم در استان بوشهر در حال اجرا است.

استاندار بوشهر با اشاره به اجرایی شدن نخستین شهر مولد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر ۲ شهر مولد مصوب شده است، گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار تنگستان و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر شهر مولد یادشده را بنام دلیران تنگستان اعلام و بیان کرد: این شهر در سواحل خلیج فارس منطقه دلوار تنگستان قرار دارد و این مجموعه در مساحت ۸۵۰ هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی در اجرایی‌شدن این طرح اضافه کرد: در مجموع در ۲ شهر مولد کشاورزی استان بوشهر ۲ هزار و ۵۰ هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه ۸۵۰ هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهرهای مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان بوشهر دارد.

کد خبر 6090289

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • تخریب دو ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز