Web Analytics Made Easy - Statcounter

نبی‌الله یزدی در نشست خبری که در راستای سلسله مراتب مدیران پاسخگو به میزبانی استانداری فارس برگزار شد گفت: فارس ٧.٤ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است و ١٠ درصد اراضی فارس مربوط به بخش کشاورزی، ١٨ درصد جنگل، ٦٠ درصد مرتع و مابقی مربوط به سایر بخش‌هاست.

او عوارض مجوز‌های تغییر کاربری در سال گذشته را ٦٨ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تعداد مجوز‌های صادر شده ٤٩٧ مورد بر اساس تبصره یک و ٤ که شامل طرح‌های مرتبط و غیرمرتبط با بخش کشاورزی است، بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور اراضی فارس گفت: در بحث نظارت بر تبصره‌ها که شامل طرح‌های مرتبط و غیرمرتبط با بخش کشاورزی است نیز ۴ هزار مورد در دستور کار بوده که ٢ هزار و ٧٠٠ مورد آن محقق شده است.

یزدی در بحث پایش اراضی کشاورزی فارس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای هم گفت: در استان ٢٩٨ مورد مجموعه باغشهری شناسایی شده که شامل ٢١ هزار و ٢٤٠ هکتار از اراضی استان است و از این تعداد ١٦٧ مورد معادل ١٣ هزار و ٦٧٣ هکتار است، در شهر شیراز واقع شده است.

او گفت: سازمان امور اراضی در بحث برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی ملی دستور قضایی تبصره ٢ را در دستور کار قرار داده است و براساس این تبصره قانونی، تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز نیاز به رای دادگاه نداشته و با هماهنگی دادستان هر شهرستان انجام می‌شود.

مدیر امور اراضی فارس گفت: در حال حاضر در حریم بسیاری از روستا‌ها و مناطق شهری ساخت و ساز‌های غیرمجازی انجام شده که معمولا ٤ تا ٥ برابر مساحت روستا است.

یزدی صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها بدون اخذ مجوز تغییر کاربری را از مشکلات و چالش‌های سازمان امور اراضی عنوان کرد و گفت: عدم تعیین تکلیف روند واگذاری در حریم شهر‌ها به دلیل عدم همکاری مسکن و شهرسازی موجب رشد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم شهر‌ها شده است.

او به عدم تمایل کشاورزان به صدور سند با توجه به تصرفات و تخلفات گسترده در این بخش اشاره و گفت: از طریق سامانه ١٣١ می‌توان تمام تغییر کاربری‌های مناطق مختلف را اطلاع داد تا مورد بررسی و در صورت لزوم برخورد قانونی قرار گیرد.

به گفته مدیر امور اراضی فارس، در سال گذشته ٢ هزار و ٤٩٤ مورد اراضی استان تغییر کاربری داشته که ٢ هزار و ٢١٧ مورد آن اخطار دریافت کرده‌اند.

یزدی همچنین تلاش همگانی در سطح دستگاه‌های مختلف را یک الزام مهم در راستای یکپارچگی ازتضی همراه با وحدت رویه دانست و گفت: اراضی کشاورزی نباید خرد شود، چرا که موجب زیر سوال رفتن امنیت غذایی می‌شود.

او هجمه اراضی را موجب اقتصادی شدن کشاورزی و جلوگیری از روند مهاجرت دانست و گفت: از زمان شروع به کار در این سازمان بحث پیشگیری در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و مبارزه با زمین خواری به شدت دنبال می‌شود.

مدیر امور اراضی فارس گفت: با اجرای طری پیشگیری و تبصره‌های هماهنگ مرتبط و بالادستی به دنبال برگردندان اراضی ملی هستیم و اجازه نمی‌دهیم عرضه کشاورزی خرد و کوچک شود.

یزدی از مردم خواست در بحث حفظ اراضی ملی و روند تغییر کاربری‌ها در کنار این سازمان باشند و گفت: امروز معضل بسیار بزرگ ما نبود قانون جلوگیری از اراضی ملی و باغی است.

او گفت: در حال حاضر در اراضی زیر ٢ تا ٣ هکتار امکان صدور سند کشاورزی وجود ندارد.

مدیر امور اراضی فارس همچنین گفت: قانون حفظ کاربری‌ها باید اصلاح شود، به منظور جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری‌های گسترده باید به دنبال توسعه شهرک‌های صنعتی و کشاورزی بوده و بستر توسعه شهرک‌های گردشگری را فراهم کنیم تا به صورت قارچ گونه در اراضی کشاورزی ساخت و ساز انجام نشود.

یزدی در بخش پایانی گفت: برای باغشهری‌ها پیشنهاد اخذ مالیات‌های سنگین داده‌ایم، یکی از راه‌های پیشگیری از توسعه باغشهر‌ها مقرون به صرفه نبودن انهاست، لذا پیشنهاد داده‌ایم مالیات‌های سنگینی در این بخش وضع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امور اراضی فارس مالیات های سنگین باغشهرهای فارس ساخت و ساز اراضی کشاورزی تغییر کاربری اراضی ملی کاربری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۳۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،ابراهیم کاویانی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون تقویم و قیمت گذاری اراضی با حضور مسوولین جهاد کشاورزی و نمایندگان فرمانداری و اقتصاد و دارایی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد، از بررسی و قیمت گذاری 15 فقره پرونده در این جلسه خبر داد. 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد افزود: بر اساس ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی پس از بحث و بررسی، 15 فقره پرونده تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت 4 هزار و 500 مترمربع ارزیابی و قیمت گذاری شد.

 

وی تصریح کرد: این کمیسیون با هدف بررسی دقیق و بازنگری پیرامون نحوه ارزیابی و قیمت گذاری اراضی و واقعی کردن قیمت ها و رعایت حقوق متقابل مردم و دولت و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد