Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بیماری پی کی یو با بیشترین فراوانی در بین بیماران متابولیک مادرزادی، غالبا ریشه ژنتیکی دارد. نوزادان مبتلا به آن، از آغاز تولد به دلیل عدم ترشح اسید آمینه "فنیل آلانین" در کبد، از خوردن انواع غذاهای پروتئین دار از جمله شیر خشک، نان و حتی شیر مادر محروم می شوند، که این موجب می شود آنها مادام العمر ضعف گرسنگی داشته باشند و مدام از این احساس رنج ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع این بیماران اگر مواد غذایی پروتئین دار مصرف کنند به دلیل آن که بدنشان قابلیت هضم این گروه از مواد غذایی را ندارد، دچار عقب ماندگی ذهنی می شوند و تا پایان عمر درمانی برای آنها وجود نخواهد داشت و حتی در صورت تشخیص به موقع این بیماری، افراد مبتلا باید تا زمانی که در قید حیات هستند از یک رژیم غذایی محدود تبعیت کنند که آن هم فقط شامل سه یا چهار نوع رژیم غذایی شبیه سازی شده است.

۷۲ ساعت حیاتی

بهترین زمان برای انجام غربالگری بیماری پی کی یو ۷۲ ساعت اول تولد است که از طریق آزمایش خون گرفته شده از پاشنه پای نوزاد صورت می گیرد و هرچه تشخیص بیماری به تاخیر افتد، فرد مبتلا، بیشتر در معرض عوارض آن قرار می گیرد. به نحوی که به ازای هر ماه تاخیر در شروع درمان، ۴ امتیاز از بهره هوشی آنها کاسته خواهد شد.  

کارشناس بیماران متابولیک معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: میزان پاسخ به درمان، به زمان تشخیص این بیماری بستگی دارد. هرچه بیماری زودتر تشخیص داده شود، شانس کنترل بیشتر می شود. عدم تشخیص سریع، می تواند موجب آسیب های جبران ناپذیر و حتی مرگ فرد شود.

حسین رضایی ادامه داد: غربالگری کف پا از یک دهه قبل در خراسان رضوی به طور رسمی آغاز شده است و از آن زمان به بعد ۹۹ درصد نوزادان متولد شده در استان مورد این غربالگری قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در صورتی که نتایج آزمایش ها و غربالگری کف پا مثبت اعلام شود، این نوزادان زیر پوشش مراقبت های غذایی قرار می گیرند و خانواده های آنان نیز در کلاس های آموزشی شرکت داده می شوند تا علاوه بر آشنایی با بیماری، شیوه تهیه غذاهای رژیمی را فراگیرند.

هزینه های چند برابری "فنیل کتونوری" ها

کودکان مبتلا به فنیل کتونوری به دلیل آنکه باید رژیم خاص غذایی داشته و مدام با انجام آزمایش های مختلف زیر نظر پزشک متخصص باشند، نسبت به یک کودک سالم هزینه های بیشتری دارند.

خواهر یکی از کودکان مبتلا به این بیماری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: افراد مبتلا شیر و لبنیات خاصی را مصرف می کنند که قیمت آن حدود ۲ برابر لبنیات معمولی موجود در بازار است. از سوی دیگر هزینه های همیشگی درمان این افراد نیز سبب بروز مشکلاتی برای خانواده ها می شود.

ناز روشنی زعفران‌لو با انتقاد از عملکرد بیمه در خصوص پوشش هزینه های درمان بیماران فنیل کتونوری عنوان کرد: شرکت های بیمه تعریفی برای پوشش این بیماری ندارند. کودکان مبتلا، ماهانه حدود ۷۰ میلیون ریال برای خانواده ها هزینه دارند که بیمه ها باید با پوشش هزینه های درمان، کمک حال خانواده های این بیماران باشند.

وی تصریح کرد: خانواده هایی که فرزند مبتلا به فنیل کتونوری دارند سختی های زیادی را متحمل می شوند و علاوه بر به دوش کشیدن هزینه های این بیماری، خود نیز به دلیل شرایط فرزندشان با محدودیت هایی مواجه هستند.

روشنی زعفران لو ادامه داد: به عنوان نمونه خانواده های دارای کودک مبتلا، به دلیل آن که فرزند آنها نمی تواند هر غذایی را مصرف کند، خود نیز در هر وعده غذایی، تنها به میزان رفع گرسنگی غذا خورده و از خوردن آن هیچ لذتی نمی‌برند، چرا که دیدن فرزند در حالی که گرسنه بر سر سفره نشسته و نباید حتی تکه نانی بخورد، برایشان زجرآور است و باید مراقب باشند که فرزند آنان با وجود احساس گرسنگی، چیزی نخورد که برایش ضرر داشته باشد.

وی آموزش خانواده را مهمترین رکن در تربیت کودکان مبتلا به پی کی یو دانست و اظهار داشت: مدیریت در رژیم غذایی به فرزندان خردسال که ولع خاصی به مواد غذایی مختلف دارند و تشویق خانواده ها به صبر و بردباری و پیگیری مدام درمان فرزندان، نیاز به آموزش دارد. در واقع این کودکان تا بزرگسالی و سپس تا پایان عمر باید مدیریت شوند.

روشنی خاطرنشان کرد: در بحث تامین دارو و شیرخشک ویژه این بیماری مشکل خاصی وجود ندارد اما هزینه های آن بسیار زیاد است، از طرفی علاوه بر موارد یاد شده، کودکانی که از این بیماری صدمه دیده و دچار مشکلات توانبخشی شده باشند به دلیل طولانی شدن دوره بیماری، اکثر خانواده ها قادر به تامین هزینه آنها نیستند. از این رو ترغیب خیران نیک اندیش برای حضور و فعالیت در این بخش ضروری است.

او ادامه داد: علاوه بر این موارد، چون بچه‌ها اغلب از لحاظ ظاهر مشکلی ندارند باید در مدارس عادی تحصیل کنند که آموزش برای آنها سخت است و اگر هم از این بیماری صدمه دیده و دچار معلولیت شده باشند در گروه‌های حمایتی معلولان قرار نمی گیرند و بیمه و بهزیستی از آنها حمایت نمی‌کنند.

شناسایی ۲۷۱ بیمار فنیل کتونوری در خراسان رضوی

انجمن حمایت از بیماران فنیل کتونوری از سال ۱۳۹۱ به صورت غیررسمی و با استفاده از ظرفیت خیران و به همت چند نفر از مادرانی که فرزندان آنها مبتلا به این بیماری بودند، آغاز به کار کرد. این انجمن در سال ۱۳۹۶ جهت خدمات رسانی و تهیه مواد غذایی مخصوص این بیماران به عنوان تنها انجمن حمایت از بیماران فنیل کتونوری در شرق کشور در بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد شروع به فعالیت کرد.

مدیرعامل انجمن فنیل کتونوری (PKU) خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۷۱ بیمار فنیل کتونوری در خراسان رضوی شناسایی شده اند، گفت: از این تعداد ۱۸۹ بیمار در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و ۸۲ نفر نیز در حوزه سایر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان هستند که شامل ۱۶ نفر در تربت جام، ۱۱ نفر در تربت حیدریه، پنج نفر در گناباد، ۲۰ نفر در نیشابور و ۳۰ نفر در سبزوار می شود.

دکتر پیمان اشراقی اظهار داشت: در ۱۰ سال اخیر، ۹۹ درصد نوزادان متولد شده مورد غربالگری قرار گرفته اند که در حال حاضر بیشترین تعداد این بیماران در مشهد با فراوانی ۲۴ درصد زیر ۳ سال، ۲۰ درصد بین ۳ تا ۶ سال، ۳۵ درصد بین ۶ تا ۱۲ سال و ۲۱ درصد بالای ۱۲ سال دارند.

وی حمایت از خانواده های بیماران و فرزندان آنها را از مهمترین اهداف انجمن فنیل کتونوری دانست و گفت: انجمن با حمایت برخی مجموعه های دولتی و خیران در مسیر درمان مبتلایان و تبدیل شدن آنها به افرادی موثر در جامعه تلاش می کند تا موفق شود در مسیر تحقق توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "هیچ بیماری به جز رنج بیماری، درد و دغدغه دیگری نباید داشته باشد"، حرکت کند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران فنیل کتونوری خراسان رضوی تصریح کرد: با درمان به‌موقع کودکان مبتلا به فنیل کتونوری، به جای آنکه این گروه از بیماران دچار عقب ماندگی ذهنی شوند، می توانند به زندگی عادی خود ادامه داده و به فردی کارآمد تبدیل شوند و از سوی دیگر هزینه های این بیماری زیاد است و بسیاری از خانواده ها در تامین مخارج آن مشکل دارند. از این رو سوق دادن نگاه حمایتی خیران به حوزه سلامت در تامین شیرخشک ویژه، پوشک و داروی این بیماران مورد توجه است.

دکتر اشراقی با بیان اینکه اغلب موارد پی کی یو بین فرزندان زوج هایی که ازدواج فامیلی داشته اند، مشاهده شده است، بیان کرد: در اکثر موارد ابتلا، پدر یا مادر و یا هر دوی آنها ناقل بیماری بوده اند که مشکلات آنها بعد از تولد نوزاد شناسایی شده است که با مراقبت از این زوجین، آنها می توانند در زایمان های بعدی فرزندانی سالم و بی نقص به دنیا آورند.

وی مهم ترین خواسته خانواده بیماران را، رهایی از رنج تامین دارو دانست و اظهار داشت: مسوولان در این مسیر باید کمک حال خانواده ها باشند و بستر را برای توزیع به موقع شیرخشک مخصوص و دارو برای آنها فراهم کنند. از سوی دیگر افزایش مواد غذایی مورد نیاز این افراد دغدغه ای است که نیازمند ورود خیران است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران فنیل کتونوری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کاردرمانی و گفتاردرمانی از اقدامات این انجمن برای بیماران است. همچنین کارآفرینی برای بیماران فنیل کتونوری، از دیگر نکات مورد تاکید است؛ زیرا بسیاری از این بیماران جزو هنرمندان شاخص هستند و با حمایت از آنها می توان شاهد ایجاد انگیزه و معرفی توانمندی های آنان بود.

دکتر اشراقی، رسانه ها و خیران را ضلع دیگر حمایت از این بیماران دانست و تصریح کرد: از اصحاب رسانه تقاضا می شود بیش از پیش در مسیر ترویج و تشویق مردم به سمت انجام اقدامات انسان‌دوستانه و بشردوستانه تلاش کنند و در کنار آن از ارگان‌های حمایتی نیز درخواست می شود با مشارکت بیشتر، انجمن را در مسیر ارائه خدمات بهتر، بیشتر و موثرتر یاری کنند.

"پی کی یو" ها چشم انتظار خیران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: ۵۴ نوع بیماری متابولیک ارثی با آزمایش خونی که از کف پای نوزاد در بدو تولد گرفته می‌شود، قابلیت شناسایی دارد که یکی از آنها فنیل کتونوری است.

دکتر شاپور بدیعی با تاکید بر اینکه کودکی که تشخیص و درمان به‌موقع را انجام دهد از شرایط عادی برخوردار شده و با مشکلات بیماری فنیل کتونوری مواجه نمی شود، اظهار داشت: برای بیماران فنیل کتونوری پروتکل های درمانی خاصی تعریف می‌شود و باید کلیه موارد تجویز شده از سوی تیم درمان به‌درستی انجام شود تا خللی در مسیر تداوم زندگی عادی و بی‌نقص این گروه از بیماران ایجاد نشود.

وی ادامه داد: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اقدامات زیادی در حوزه پیشگیری از بیماری‌ فنیل کتونوری انجام داده است به عنوان نمونه از سال ۱۳۹۹ دستگاه HPNC در بیمارستان فوق تخصصی اکبر مشهد فعال شده تا سطح اسید آمینه در کودکان را اندازه‌گیری کند، علاوه بر آن ایجاد و توسعه کلینیک واحد توانبخشی این بیمارستان که در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی غیرفعال بود، وارد چرخه خدمات‌دهی شده است.

وی اقدامات درمانی را لازمه رشد توانایی های مبتلایان دانست و عنوان کرد: تامین شیرخشک مورد نیاز بیماران نیز برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای آنها حائز اهمیت است، علاوه بر آن مراقبت های غذایی و روانی از خانواده های بیماران نیز بسیار مهم است که پاسخگویی به تمامی موارد یاد شده به دلیل هزینه های زیاد، نیازمند توجه ویژه خیران است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: برای تامین بسته‌های حمایتی مورد نیاز بیماران فنیل کتونوری، تمام تلاش ها انجام خواهد شد و در جلساتی که با مسوولان استانی برگزار شده است، به دنبال جلب حمایت آنها هم بوده ایم تا اقدامات مناسبی در این خصوص صورت پذیرد.

دکتر بدیعی گفت: امروز اغلب غذاها همانندسازی شده و اگر تمامی ملزومات مورد نیاز بیماران متابولیک ارثی و مادرزادی از جمله فنیل کتونوری تامین شود، این بیماران با مشکلی مواجه نخواهند بود. از این رو حمایت های همه گروه ها از جمله خیران حوزه سلامت گام نخست در این مسیر است.

وی تصریح کرد: هدف این است که ضمن درمان تمامی بیماران‌ فنیل کتونوری و انجام اقدامات مورد نیاز در طول دوران بارداری و حتی قبل از آن، شاهد تولد فرزندان سالم باشیم و با به صفر رساندن آمار بیماران فنیل کتونوری، تعطیلی مراکز این حوزه را جشن بگیریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: کارهای موثر و زیادی در خصوص بیماران فنیل کتونوری انجام گرفته است اما این اقدامات کافی نیست و همچنان کمک خیران نیک اندیش حوزه سلامت مورد نیاز است تا بتوان با حمایت های لازم در زمینه تامین شیرخشک، دارو، درمان، پوشک و تحصیل، به بیماران فنیل کتونوری در مسیر داشتن یک زندگی مطلوب و اثرگذار در جامعه یاری رساند.

بی شک درمان، یکی از ابتدایی ترین حقوق شهروندی از حاکمیت و دولت است از همین رو قرارگیری داروهای بیماران پی کی یو در فهرست دارویی کشور و همچنین افزایش خط تولید غذاها و خوراکی های متنوع برای این کودکان با در نظر گرفتن کمترین هزینه، از مطالبات این بیماران و خانواده های آنان به شمار می رود و توجه به این مطالبات تا حدی می تواند مرهم درد و رنج های آنان باشد.

برچسب‌ها سندروم متابولیک موسسات خیریه کودک تغذیه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیماری شهر مشهد معلولان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سندروم متابولیک موسسات خیریه کودک سندروم متابولیک موسسات خیریه کودک تغذیه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیماری شهر مشهد معلولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد کودکان مبتلا فنیل کتونوری خراسان رضوی خانواده ها مواد غذایی برای آنها مورد نیاز پی کی یو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۷۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود

 گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، توجه به بیماران خاص و صعب العلاج از جمله دغدغه‌های سال‌های گذشته تاکنون نظام سلامت بوده است، موضوعی که در ادوار مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به صورت جدی دنبال شده است، اما تا امروز اقدامات موثری در زمینه درمان بیماران خاص و صعب العلاج صورت نگرفته و در برخی از مناطق محروم کشور نیز بسیاری از بیماران خاص و صعب العلاج با مشکلات جدی درمانی رو به رو هستند.

بیماری‌های خاص چیست؟

در علم پزشکی تعریفی تحت عنوان بیماری خاص وجود ندارد. بیماری‌های خاص به شرایطی پزشکی گفته می‌شود که میزان شیوع آن در جامعه آماری بسیار کم بوده و برای درمان آنها باید شرایط ویژه‌ای فراهم گردد. در حقیقت، این نوع از بیماری‌ها درمان قطعی ندارند و فرد باید تا آخر عمر تحت حمایت‌های درمانی قرار بگیرد، به طور خلاصه انواع بیماری خاص ویژگی‌های مشترکی دارند که عبارتند از مزمن بودن، عدم درمان قطعی، سختی درمان، هزینه بالای درمان، نیاز به دارو، شیوع کم بیماری که شامل این موارد می‌شود.

مشکلات فراوان بیماران هموفیلی

احمد قویدل مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم‌و فناوری آنا با اشاره عدم دسترسی مناسب به دارویی در ادامه با اشاره به مشکلات بیماران هموفیلی در ایران گفت: یکی از مشکلاتی که بیماران هموفیلی با آن رو به رو هستند عدم دسترسی مناسب به دارو در مناطق محروم است و باید افراد بیمار برای تهیه دارو به مراکز شهرستان‌ها مراجعه کنند که این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی شده است.

قویدل ادامه داد: از سوی دیگر روش‌های قدیمی درمان نیز سالهاست که منسوخ شده است روش‌های جدید جایگزین راه‌های درمانی گذشته شده است، باید توجه داشت که در روش‌های قدیمی فرد بیمار ممکن است در سنین نوجوانی و جوانی دچار معلولیت شود، اما در روش‌های درمانی جدید که به صورت دارویی و موسوم به پیشگیری است فرد می‌تواند مراحل درمانی بسیار مطمئن تری را پشت سر بگذارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته و مشکلات بیماران هموفیلیوی با اشاره به اینکه سال گذشته سال خوبی برای بیماران هموفیلی از نظر دارویی نبود گفت: متأسفانه مسئولین سازمان غذا و دارو سال‌ها است با استفاده از سنگر تولید داخلی و بستن فهرست دارویی کشور، بیماران را از دارو‌های نوین بی بهره نگه داشتند. یکی از نتایج این نوع سیاستگذاری‌های انحصاری، همین بحران دارویی هموفیلی است که ماه‌ها است که گریبان بیماران هموفیلی را رها نکرده است. چند ماه است که بیماران به صورت‌های مختلف درد می‌کشند و به علت عدم امنیت دارویی زندگی آنها دچار اختلال شده است.

مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: بار‌ها با مسئولان مربوطه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلساتی داشتیم، اما متاسفانه اقدامات کافی برای بیماران هموفیلی صورت نگرفته است؛ متاسفانه در کشور برای بیماران هموفیلی تنوع دارویی وجود ندارد و این موضوع می‌تواند مشکل ساز شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگری یکی از مشکلات بیماران هموفیلی موضوع بازنشستگی است؛ اگر به صورت دقیق محاسبه کنیم فردی که مبتلا به بیماری هموفیلی است باید نسبت به یک فرد دیگر سریع‌تر بازنشسته شود و ما می‌خواهیم این موضوع توسط دولت ویژه دنبال شود.

نگاه ویژه بیمه سلامت به بیماران خاص و صعب العلاج

محمدمهدی ناصحی درباره پوشش اقلام دارویی جدید بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت: در سال جاری، ۲۲۹۰ دارو تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارند و تعداد دارو‌های تحت پوشش بیمه‌پایه برمبنای مصوبه شورای عالی بیمه افزایش یافته است.

وی گفت: دارو‌هایی که تحت پوشش بیمه‌ای قرارگرفته‌اند برای بیماری‌های دیابت، فشارخون و بیماری‌های روانی به خصوص اسکیزوفرنی کاربرد دارند.

وی با بیان اینکه ۵۹ دارو براساس مصوبه شورای عالی بیمه تحت پوشش قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: دارو‌هایی که به سبد پوشش بیمه‌ای اضافه شده‌اند شاید به شکلی دیگر یا در دوز دیگری تحت پوشش بوده‌اند؛ بنابراین تمام مراکز خصوصی و دولتی عرضه‌کننده دارو، ۷۰ درصد از هزینه‌ها را پوشش می‌دهند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: افراد مشمول صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج علاوه بر پوشش ۷۰ درصدی بیمه، مشمول پوشش مازاد به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌شوند. گاهی اوقات، پوشش مازاد بیماران مشمول صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نیز تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

تلاش وزارت بهداشت به منظور برقراری پوشش کامل بیمه‌ای برای بیماران خاص و صعب‌العلاج

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تشکیل کمیته‌های علمی به منظور به روز رسانی برنامه‌های درمان و تدوین و ابلاغ بسته‌های جامع درمان برای کلیه گروه‌ها شامل خدمات درمانی، پیشگیری از عوارض بیماری و ارزیابی‌های دوره‌ای از جمله اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه خدمات درمانی است.

کریمی افزود: در زمینه دسترسی عادلانه بیماران به خدمات درمانی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارائه خدمت از طریق تکمیل و تجهیز مراکز مراقبت جامع هموفیلی شامل ویزیت پزشک، تزریق فرآورده‌های خونی و انعقادی، عرضه دارو‌های تخصصی، دندانپزشکی، توانبخشی و توسعه برنامه پروفیلاکسی در ۲۰ مرکز انجام شده است.

وی ادامه داد: تدوین و ابلاغ دستورالعمل حمایتی کمک به بیماران و تقبل هزینه‌های بستری مرتبط با بیماری در بخش‌های دولتی شامل کلیه خدمات ذکر شده در بسته حمایتی، حمایت از بیماران در خصوص تأمین پکیج ملزومات مصرفی تزریق فاکتور در منزل به ویژه برای پروفیلاکسی و ITI (درمان مهارکننده)، کمک به هزینه خدمات دندانپزشکی تخصصی و گا‌ها تحت بیهوشی در مراکز درمانی و دانشکده‌های دندانپزشکی برای بیماران هموفیلی و کمک به هزینه خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی در بیماران هموفیلی با مشکلات مفصلی در راستای حفاظت مالی از بیماران صورت می‌گیرد.

کریمی درباره وضعیت مراکز جامع هموفیلی نیز گفت: مراکز جامع، در واقع شبکه مراکز درمانی بیماران هموفیلی است. این شبکه شامل چند مرکز قطب (ریفرال) و مراکز اقماری وابسته است. در حال حاضر ۲۰ مرکز درمانی هموفیلی داریم که خدمات مورد اشاره را به صورت کامل ارائه می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین افزود: با توجه به قانون بودجه و با همکاری سازمان بیمه سلامت در تلاشیم پوشش کامل بیمه‌ای برای بیماران خاص و صعب العلاج ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • جذب یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از گردشگری سلامت در ۱۴۰۲
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • جذب ۱۱۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب العلاج در کرمانشاه
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • راه اندازی مرکز متمرکز جراحی شکاف کام و لب در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان