Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه هفته گذشته پس از تبلیغات وسیع چندهفته‌ای درباره اهداف کلان سفرش به غرب آسیا، پا به منطقه گذاشت. هرچند درواقع رئیس‌جمهور آمریکا قصد داشت به‌منظور فشار به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس برای افزایش تولید انرژی به منطقه بیاید اما همزمان اهداف بزرگ دیگری مانند تشکیل ناتوی منطقه‌ای نیز در این‌باره مطرح می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه فرهیختگان در گفت‌وگو با سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه به بررسی پیامدهای سفر جو بایدن به منطقه غرب آسیا پرداخته‌ است. صدرالحسینی معتقد است حل بحران انرژی غرب به وسیله‌ ظرفیت کشورهای عربی مهم‌ترین و اساسی‌ترین هدف سفر بایدن به منطقه است. وی در بخش دیگری از مصاحبه پیرامون تشکیل ناتوی عربی با همراهی رژیم‌صهیونیستی نیز گفت: «تشکیل ناتو عربی درحالی که یکی از طرف‌های حاضر در آن رژیم صهیونیستی است امکان‌پذیر نخواهد بود، زیرا ظرفیت‌های بومی کشورهای عربی امکان تشکیل چنین ناتویی را نخواهد داد.»

در ادامه مشروح گفت‌وگو با سید‌رضا صدرالحسینی از نظر شما می‌گذرد.

مهم‌ترین هدف جو بایدن از سفر به عربستان و شرکت در نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در جده از نظر شما چیست؟

با توجه به اینکه نخستین سفر جو بایدن به منطقه غرب آسیا با گذشت بیش از یک‌سال از آغاز ریاست‌جمهوری وی انجام شد، گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه با اهداف و ابعاد این سفر مطرح شد، اکنون با پایان سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه می‌توانیم ارزیابی دقیق‌تری از اهداف و پیامدهای حضور بایدن در منطقه غرب آسیا داشته باشیم.

مهم‌ترین و اساسی‌ترین هدف سفر بایدن به منطقه مساله تامین انرژی غرب به‌ویژه آمریکا بود، با آغاز بحران در اوکراین مساله انرژی برای غرب و اروپا دارای اهمیت ویژه شد و از طرفی با توجه به اینکه مدیریت بحران اوکراین در حکم جنگ و بازی بزرگ بین روسیه و آمریکاست در این جنگ متضررترین کشورها، اروپایی‌ها بودند. در چنین شرایطی بایدن هم برای پر کردن باک بنزین شهروندان آمریکایی و هم برای کمک به حل نسبی موضوع مهم انرژی در اروپا مجبور است هرچه سریع‌تر بحران پیش‌آمده را حل‌وفصل کند، به‌ویژه اینکه در دو ماه آینده با سرد شدن هوا در قاره اروپا مساله تامین انرژی نیز برای کشورهای عضو این قاره حیاتی خواهد شد.

در این رابطه بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان حوزه انرژی معتقدند امکان تولید انرژی مدنظر آمریکا برای حل بحران غرب فقط از طریق عربستان و امارات امکان‌پذیر نخواهد بود، اما با این حال بایدن در سفر خود به غرب آسیا را با هدف حل‌و‌فصل این چالش آغاز کرد و احتمالا در آینده نیز بخش کوچکی از انرژی موردنیاز غرب با افزایش تولید چاه‌های نفت عربستان و امارات حل شود.

براساس چه مستنداتی معتقدید ظرفیت تولید انرژی عربستان و امارات به‌تنهایی برای حل مشکل بحران انرژی در اروپا کافی نیست؟

کارشناسان حوزه‌ انرژی با توجه به توانمندی‌های استحصال نفت عربستان و امارات پیش‌بینی می‌کنند این دو کشور حداکثر بتوانند ۵۰۰هزار بشکه نفت در روز به تولیدات کنونی‌شان اضافه کنند. البته این افزایش ۵۰۰هزار بشکه‌ای نیز با فشار مضاعف به چاه‌های نفت امکان‌پذیر خواهد بود وگرنه همین الان عربستان با حداکثر توان خود از چاه‌های خویش نفت استخراج می‌کند.

بایدن با سفر به عربستان می‌خواست به مردم کشورهای اروپایی و آمریکا ثابت کند که وی نسبت به حل مساله‌ بحران انرژی بی‌تفاوت نیست، اما واقعیت میدانی این است که برای حل بحران انرژی غرب نمی‌شود به تنهایی روی ظرفیت تولید عربستان و امارات حساب باز کرد و برای حل این بحران نیاز است از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران و عراق نیز استفاده شود، ایران با توجه به تحریم‌هایی که وضع شده‌ است طبیعتا امکان ورود به بازار نفت به‌صورت گسترده را نخواهد داشت و همین مساله درکنار ظرفیت ناکافی تولید عربستان و امارات باعث شده در رابطه با حل بحران انرژی در اروپا بایدن با دست خالی منطقه را ترک کند.

بایدن قبل از حضور در جده به رژیم‌صهیونیستی رفت و دیداری با لائیر لاپید نخست‌وزیر موقت این رژیم داشت، به نظر می‌آید یکی از اهداف بایدن دموکرات در این سفر جلب حمایت لابی‌های صهیونیستی است، شما در این رابطه چه ارزیابی‌ای دارید؟

مساله تامین امنیت و رفاه رژیم‌صهیونیستی یکی از اهداف مهم سفر بایدن به منطقه است، بایدن نیز در نتیجه‌ تلاش برای تامین امنیت اسرائیل به‌دنبال جلب حمایت صهیونیست‌هاست، زیرا وی و سایر دموکرات‌ها برای موفقیت در انتخابات پیش‌روی کنگره آمریکا و در آینده نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری نیازمند کمک لابی صهیونیست‌ها هستند. در سفر بایدن به رژیم‌صهیونیستی به نظر می‌آید وی تا حدی توانست به اهداف خود در رابطه با جلب حمایت لابی‌های صهیونیستی برسد. البته باید منتظر ماند و نتیجه این همکاری با لابی‌های صهیونیستی را در ماه‌های آینده و در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مشاهده کرد.

تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف ضدایرانی و تشکیل ناتوی عربی با حضور ارتش کشورهای عربی یکی از مهم‌ترین مواردی بود که کارشناسان پیش‌بینی داشتند در سفر بایدن به منطقه موردتوجه رئیس‌جمهور آمریکا قرار گیرد، در این سفر آیا بایدن توانست پایه‌‌های تشکیل این ائتلاف را بگذارد؟

تشکیل مجموعه‌ای نظامی که از آن با نام‌های متعددی ازجمله ناتوی عربی، ارتش خلیج‌فارس یا ارتش عربی یاد می‌شود از مدت‌ها قبل به‌عنوان یکی از اهداف نخستین سفر بایدن به منطقه غرب آسیا توسط کارشناسان مسائل بین‌الملل و امنیتی مطرح می‌شد. براساس تحلیل‌های متعدد این کارشناسان تشکیل ناتوی عربی درحالی که یکی از طرف‌های حاضر در آن رژیم‌صهیونیستی است امکان‌پذیر نخواهد بود، زیرا ظرفیت‌های بومی کشورهای عربی امکان تشکیل چنین ناتویی را نخواهد داد و از طرفی نزدیکی ارتش کشورهای عربی با رژیم‌صهیونیستی نیز به اندازه‌ای نیست که توقع داشت ارتشی متحد با حضور رژیم‌صهیونیستی و سایر کشورهای عربی تشکیل شود.

البته آمریکایی‌ها در رابطه با این مساله اعلام کرده بودند ما برای ایجاد فرماندهی پدافندی واحد به منطقه خواهیم آمد، در ارزیابی موفقیت بایدن در ایجاد این فرماندهی باید در نظر داشت ممکن است پس از این سفر فرماندهی پدافندی متمرکز منطقه‌ای ایجاد شود اما بازهم مساله تشکیل ارتش و ناتوی عربی به‌ویژه پس از مواضعی که ایران در این رابطه داشته ‌است، موضوعی امکان‌پذیر نخواهد بود.

در همین رابطه قبل از سفر بایدن به غرب آسیا نخست‌وزیران کشورهای مصر، عراق و اردن و پس از سفر بایدن سران کشورهای عراق و امارات نیز نسبت به مساله تهدید ایران و تشکیل ناتوی عربی واکنش منفی نشان دادند.  حتی در یک گام جلوتر انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات نیز هفته گذشته اعلام کرد آماده انجام گفت‌وگو و سفر به جمهوری اسلامی ایران است. به‌طور کلی بررسی شرایط به‌وجود‌آمده از سفر بایدن به منطقه نشان می‌‌دهد این سفر دستاوردی جدی برای رئیس‌جمهور آمریکا نداشته ‌است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نفت غرب آسیا امکان پذیر نخواهد سفر بایدن به منطقه رئیس جمهور آمریکا تشکیل ناتوی عربی عربستان و امارات رژیم صهیونیستی منطقه غرب آسیا کشورهای عربی بحران انرژی حل بحران جو بایدن مهم ترین ترین هدف برای حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۸۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست ائتلاف ضدایرانی

زمانی که ایران۱۳آوریل بیش از۳۰۰موشک وپهپاد به سمت رژیم‌صهیونیستی پرتاب کرد، اردن به کمک این رژیم آمد. گزارش‌های اولیه حاکی از کمک چند کشور عربی دیگر به رژیم‌صهیونیستی است؛ تلاش‌هایی که آنها بعدا تلاش کردند رد کنند. با وجود این، گروهی از سران رژیم‌صهیونیستی و همچنین برخی ناظران در واشنگتن، این اقدامات را نشانه‌ای از تغییری بزرگ تفسیر کردند.

استدلال بر این بود کشور‌های عربی در صورت افزایش درگیری با ایران، در کنار رژیم‌صهیونیستی خواهند ایستاد. هرزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم مدعی شد حمله ایران فرصت‌های جدیدی برای همکاری در غرب آسیا ایجاد کرده است. مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی نیز ادعا کرد، ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی‌ای که در رهگیری موشک‌های ایران به سمت رژیم‌صهیونیستی مشارکت داشتند، ظرفیت ایجاد ائتلافی منطقه‌ای را علیه ایران نشان می‌دهند. دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس واشنگتن‌پست گفت: این تغییری بالقوه برای رژیم‌صهیونیستی است؛ تغییری که به منطقه شکل جدیدی می‌دهد. با وجود ارزیابی‌های خوشبینانه، درک درستی از پیچیدگی چالش‌های منطقه وجود ندارد. بدون شک، با توجه به ماهیت بی‌سابقه درگیری‌های نظامی میان ایران و رژیم‌صهیونیستی در ماه آوریل، ممکن است راهبرد آینده رژیم‌صهیونیستی در قبال ایران، ملاحظات منطقه‌ای بیشتر باشد، اما واقعیت‌های موجود در منطقه که مانع همکاری اعراب و رژیم‌صهیونیستی می‌شود، به‌طور قابل‌توجهی تغییر نکرده است. حتی پیش از حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، حماس و جنگ متعاقب رژیم‌صهیونیستی در غزه، کشور‌های عربی امضاکننده توافق‌نامه ابراهیم درسال۲۰۲۰ میلادی از حمایت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی در کرانه باختری و نیز مدارای وی نسبت به تلاش‌های وزیران راستگرا برای برهم‌زدن وضع موجود در قدس ناامید شده بودند.
 
سران عرب، محتاط‌تر از گذشته
پس از آغاز عملیات نظامی رژیم‌صهیونیستی در غزه در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی و موج اعتراضات در سراسر غرب آسیا، سران عرب با آگاهی از این‌که همکاری آشکار با رژیم‌صهیونیستی می‌تواند مشروعیت داخلی آنها را به خطر بیندازد، حتی محتاط‌تر از گذشته در حمایت علنی از این رژیم عمل کردند. همچنین در واکنش کشور‌های عربی به دور جدید رویارویی ایران و رژیم‌صهیونیستی نشانه‌ای از تغییر مواضع دیده نمی‌شود. کشور‌های عربی همچنان به‌دنبال متعادل کردن روابط خود با ایران و رژیم‌صهیونیستی، حفاظت از اقتصاد و امنیت خود و مهم‌تر از همه جلوگیری از درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر هستند. آنها همچنین پایان دادن به جنگ فاجعه‌بار در غزه را بر رویارویی با ایران در اولویت قرار خواهند داد. با وجود این، با افزایش تنش میان ایران و رژیم‌صهیونیستی، اشتیاق کشور‌های عربی برای سرعت بخشیدن در ادغام منطقه‌ای رژیم‌صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری به تمایل صهیونیست‌ها برای پذیرش تشکیل کشور فلسطین بستگی دارد. 
 
وابستگی به آمریکا؛ بلای دولت‌های عربی
تلاش‌های کشور‌های عربی برای مقابله و دفع حملات موشکی و پهپادی ایران به‌طور قطع ناشی از تمایل آنها برای حفظ روابط با آمریکا و نه نزدیک‌تر شدن به رژیم‌صهیونیستی است. از زمان آغاز عملیات رژیم‌صهیونیستی در غزه، سران عرب از ناکامی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مهار نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی شگفت‌زده شده‌اند. با وجود این، همچنان به دنبال گسترش همکاری با واشنگتن هستند، زیرا هیچ جایگزینی برای نوع امنیتی که آمریکا حفظ می‌کند، نمی‌بینند. کشور‌های عربی به این نتیجه دست یافته‌اند نزدیکی، بهترین راه تعامل با ایران است. جنگ غزه همچنان موضوع و اولویت فوری منطقه‌ای است و کشور‌های عربی در تلاش برای دستیابی به توافق صلح با کمک دولت بایدن هستند. در هر صورت کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس تعامل نزدیک‌تری با تهران دارند و به‌خوبی آگاه هستند نزدیکی و همسایگی آنها با ایران در معرض نفوذ تهران قرارشان می‌دهد. در ماه‌های آینده به احتمال زیاد کشور‌های عربی تلاش خواهند کرد سیاست متوازن‌سازی را حفظ کنند و خود را از اقدامات تهاجمی بیشتر رژیم‌صهیونیستی دور نگه دارند. در صورت ادامه افزایش تنش میان ایران و رژیم‌صهیونیستی، احتمالا آنها تمایل کمتری به حمایت از عملیات رژیم‌صهیونیستی داشته باشند. به‌مرور زمان هزینه‌های داخلی حمایت آشکار از رژیم‌صهیونیستی برای آنها احتمالا افزایش خواهد یافت، به‌ویژه اگر نیرو‌های صهیونیستی وارد رفح شوند.
 
الگوی کشور‌های عرب برای حفاظت از منافع خود
کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس بر این باورند برقراری گفتگو‌های دیپلماتیک مستقیم، ارائه مشوق‌های اقتصادی و دیپلماسی پشت‌پرده با تهران امن‌ترین راه‌های حفاظت از منافع‌شان و جلوگیری از سرایت درگیری است. صرف‌نظر از شدت درگیری ایران و رژیم‌صهیونیستی، به‌نظر نمی‌آید کشور‌های عربی از این اشکال تعامل عقب‌نشینی کنند. تلاش آنها برای توسعه روابط با ایران از زمان آغاز جنگ غزه بیشتر شده، درحالی‌که تلاش‌ها برای عادی سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی متوقف شده است. کشور‌های عربی همچنان درزمینه دفاع موشکی با واشنگتن همکاری خواهند کرد، اما این همکاری مستلزم هماهنگی مستقیم قابل‌توجهی با رژیم‌صهیونیستی نیست. همچنین به‌زودی به سطح اتحاد دفاعی رسمی نخواهدرسید؛ این موضوع نیازمند همسویی بهتر سامانه‌های دفاعی کشور‌های عربی و همچنین اعتماد بسیار بیشتر است که هر دوی این موارد درغرب آسیا وجود ندارد و ایجاد آن زمانبر است.

ضرورت تعدیل دیدگاه جهانی
در صورت ادامه افزایش تنش میان ایران و رژیم‌صهیونیستی، کشور‌های عربی تمایل کمتری به حمایت از رژیم‌صهیونیستی خواهند داشت. کشور‌های عربی به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس به احتمال بسیار زیاد با هرگونه حمله مستقیم به ایران که می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی شکننده منطقه را بی‌ثبات کند یا به ضد‌حمله ایران در خلیج‌فارس منجر شود، مخالفت خواهند کرد. کشور‌هایی عربی گرچه علاقه‌مند به حفظ روابط دفاعی نزدیک با واشنگتن هستند، اما نمی‌خواهند به بلوکی بپیوندند که آشکارا علیه ایران و حامیان جهانی آن، مانند روسیه کار می‌کند. آنها ترجیح می‌دهند روابط متعدد منطقه‌ای و جهانی را متوازن، نه این‌که پل‌ها را خراب کنند. جهان باید انتظارات خود را در زمینه همکاری نزدیک‌تر میان کشور‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی تعدیل کند. برگزاری گردهمایی‌های منطقه‌ای با سطح اهمیت بالا که آشکارا نشان‌دهنده تعامل سیاسی کشور‌های عرب با رژیم‌صهیونیستی باشد، تا زمانی که صهیونیست‌ها جنگ علیه غزه را خاتمه ندهند، محتمل نیست. تا آن زمان، تلاش کشور‌های عربی برای حفظ روابط اقتصادی با رژیم‌صهیونیستی نیز محدود خواهد بود.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • تصویری از میز غذای وزیر اقتصادمان در شهر ریاض عربستان
  • اصولگرایان در مجلس آینده یک فراکسیون تشکیل می‌دهند
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • ماموریت بلینکن در عربستان چیست؟
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای