Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-30@23:53:30 GMT

آغاز برداشت چغندرقند در کشت و صنعت مغان

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۸۹۴۲

 به گزارش اتاق خبر به نقل از اسدالله محسن زاده روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به کشت محصول چغندرقند پاییزه اختصاص داده شده که پیش بینی می شود میزان تولید نسبت به سال زراعی گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود: محصول چغندر قند با هدف کاهش مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، تغییر زمان کاشت از بهار به پاییز، افزایش طول دوره بهره برداری کارخانه قند شرکت و همچنین خودکفایی در تولید شکر داخلی و تامین نیازهای کشور در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در اراضی کشت و صنعت مغان کشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار کرد: پس از سال‌ها تلاش و آزمایش‌ با همکاری موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، ارقام مقاوم به بولت (ساقه روی) و سازگار با شرایط آب و هوایی مغان برای کشت انتخاب شده و با توجه به وضعیت مناسب قطعات چغندرقند پاییزه از لحاظ تراکم بوته، تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز پیش بینی می‌شود عملکرد مناسبی از لحاظ راندمان ریشه در هکتار و عیار قند بدست آید.

محسن‌زاده با اشاره به تداوم آزمایش‌های مقایسه ارقام مختلف چغندر قند پاییزه با اجرای مزرعه p.v.s و کاشت ۱۸ رقم جدید منوژرم خارجی به صورت پایلوت گفت: کاشت چغندر قند به صورت پاییزه مزایای بی‌شماری از قبیل کاهش چشمگیر در مصرف آب، کاهش مصرف سموم شیمیایی، اصلاح الگوی تناوب و افزایش طول دوره بهره‌برداری کارخانه قند مغان دارد.

وی اظهارکرد: در سال‌های اخیر با هدف کاهش وابستگی به واردات شکر و تأمین نیازهای داخلی و همچنین به منظور بهره‌برداری هر چه بهتر از امکانات آب، زمین و بهبود معیشت کشاورزان چغندرکار منطقه بخشی از اراضی شرکت بصورت مشارکتی در اختیار چغندرکاران منطقه قرار داده شده و بر این اساس بذور منوژرم مورد نیاز نیز تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.

   

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۸۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه

رحمان فیض قربانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سطح گلستان‌های گل محمدی در استان کرمانشاه را ۲۸۰ هکتار اعلام کرد و گفت : پیش بینی می‌شود امسال ۶۰۰ تن گل محمدی در استان برداشت شود.

وی افزود: امسال به نسبت سال گذشته شرایط بهتری داریم و اگرچه افزایش سطح زیرکشت گل محمدی را در استان نداشته ایم، اما احتمالا افزایش حدود ۱۰ درصدی تولید گل محمدی در استان را شاهد خواهیم بود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه توضیح داد: سال گذشته در روز‌های ۱۳ و ۱۴ فروردین در استان سرمازدگی داشتیم که عملکرد گلستان‌های گل محمدی را در استان تحت تاثیر قرار داد.

وی با بیان اینکه به جز در مناطق گرمسیر استان در بقیه نقاط استان گلستان گل محمدی داریم، گفت: بیشترین گلستان‌های گل محمدی را در شهرستان‌های کرمانشاه و هرسین داریم.

فیض‌قربانی در ادامه با بیان اینکه عمده گل محمدی تولیدی در استان در دو کارخانه گلاب گیری و واحد‌های سنتی گلاب گیری استان به گلاب و اسانس تبدیل می‌شود، افزود: بخشی از گل محمدی هم به صورت غنچه خشک روانه تهران می‌شود که در سال‌های اخیر بازار خوبی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از گل محمدی برداشت شده از گلستان‌های استان در داخل استان به فروش می‌رسد، یادآورشد: بخشی از گل محمدی تولیدی در استان در واحد‌های فرآوری استان به گلاب تولید شده و روانه عراق و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس می‌شود که ارزش افزوده خوبی برای استان به همراه دارد.

فیض‌قربانی سپس با بیان اینکه سرمایه گذاری در زمینه صنعت تولید عطر و ادکلن می‌تواند برای استان با بازدهی خوبی همراه باشد، ادامه داد: اسانس گل محمدی در داخل کشور فراوری نمی‌شود و همه اسانس تولیدی در واحد‌های فرآوری استان روانه کشور‌های اروپایی می‌شود تا در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار گیرد.

فیض قربانی افزود: برداشت گل محمدی در استان کرمانشاه از یکی، دو روز پیش شروع شده و تا اوایل خرداد ادامه خواهد داشت .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • رویداد صدرا با حضور ۶۰ شرکت در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا آغاز شد
  • آغاز برداشت محصولات صیفی جات از مزارع مهران
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع کرمانشاه
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه