Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه سیاست های تجاری باید در خدمت تولید قرار گیرد، گفت: مرکز پژوهش‌ها بر لزوم انسجام و یکپارچگی سیاستگذاری بازرگانی و صنعتی برای حمایت از تولید تاکید دارد.

به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری در تشریح سیاست صنعتی، گفت: در خصوص سیاست صنعتی در یک تعریف فراگیر، هر نوع مداخله گزینشی دولت به منظور تغییر ساختار تولید به سمت بخش‌هایی است که انتظار می‌رود با این مداخله چشم‌انداز روشن‌تری برای رشد اقتصادی ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: برای دستیابی به این هدف، سیاست صنعتی باید از صرفاً فراهم کردن کمک‌های دولتی برای صنایع فراتر رود، موضوعی که نیازمند هدف‌گیری و انسجام سیاستی به ویژه در اتخاذ انواع سیاست‌های صنعتی، تجاری، اعتباری، آموزشی و فناوری و همچنین سیاست‌های اقتصاد کلان است.  هماهنگی این سیاست‌ها یا انسجام سیاستی، یک شرط اساسی موفقیت دولت در هدایت توسعه صنعتی است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در میان این سیاست‌ها، انسجام سیاست‌های صنعتی شامل سیاست‌های رقابتی و ایجاد دسترسی به بازارهای داخلی و سیاست‌های تجاری شامل ایجاد فضایی برای شکل‌گیری صنایع جدید اهمیت اساسی دارد چراکه در قالب سیاست‌های صنعتی دولت می‌کوشد با اعطای مجوزها، دسترسی به بازار را بهبود ‌بخشد و مانع سوء استفاده از قدرت در بازار ‌شود و همزمان با اعطای امتیازاتی، زمینه شکل‌گیری صنایع جدید را فراهم می‌سازد.

وی ادامه داد: در قالب سیاست‌های تجاری دولت می‌کوشد تا بازارها را یکپارچه کند و در عین حال فضا را برای شکل‌گیری صنایع جدید فراهم سازد. انسجام این دو دسته سیاست‌ها برای آنکه مجوزها و شکل‌گیری صنایع جدید با قدرت پیش رود، بسیار اهمیت دارد.

نگاهداری با بیان اینکه سیاسـت‌هـای تجـاری بایـد در خدمـت تولیـد قـرار گیـرد و بـه صـورت یکپارچـه اتخـاذ شوند، تاکید کرد: برای بهینه شدن فرآیند تولید و تأمین، لازم است کل زنجیره تولید و تأمین در هر زمینه در یک ساختار و به شکل متمرکز پیگیری شود. مدیریت یکپارچه سبب حداکثر شدن ایجاد ارزش افزوده در زنجیره ارزش و پاسخ‌گویی بهتر دستگاه‌ها و عدم تزاحم وظایف و اختیارات می‌شود.

وی افزود: در اکثر کشورهای جهان صرفنظر از شکل یا عنوان وزارتخانه، سیاست‌های تجاری و صنعتی کاملا همسو و منسجم اتخاذ می‌شوندو این گونه نیست که سیاستگذاری و برنامه ریزی واردات منفک از سیاستگذاری تولید باشد؛ عمده مطالعات کارشناسی داخل کشور نیز به لزوم یکپارچگی سیاست‌های صنعتی و تجاری به‌ عنوان الزام نظام سیاستگذاری صنعتی پرداخته‌اند و این موضوع به عنوان ایده غالب در جامعه نخبگانی کشور مطرح است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز شکوفایی بخش تولید را در سایه ارتقاء رقابت‌پذیری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید، هدایت و تقویت تحقیق و توسعه با هدف ارتقاء درجه ساخت داخل، گسترش اقتصاد دانش بنیان، حمایت از تولید محصولات با ماهیت راهبردی مورد نیاز مصارف عمومی یا بخش تولید کشور، تکمیل زنجیره ارزش، شفاف‌سازی و به هنگام‌سازی آمار و اطلاعات و تسهیل دسترسی به آن و جلوگیری از ایجاد انحصار در چرخه تولید و تجارت تا مصرف را به عنوان ملزومات آن مورد تاکید قرار داده است و به وضوح نگاه زنجیره‌ای به تولید در سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و لزوم انسجام سیاستی برای شکوفایی بخش تولید و توسعه صنعتی نیز نگاه غالب است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مركز پژوهش هاي مجلس سیاست های صنعتی سیاست های تجاری مرکز پژوهش ها انسجام سیاست سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۹۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه

وزیر خارجه عربستان با تاکید بر موضع این کشور در لزوم برقراری آتش بس فوری در نوار غزه اعلام کرد که باید گذرگاه‌های امن جهت ورود کمک‌ها به این منطقه ایجاد شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز گذشته مجدداً بر لزوم برقراری آتش بس فوری بشردوستانه در نوار غزه و ورود کمک‌ها به این منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا با شعار «ترویج وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار» اعلام کرد که عربستان خواستار آتش بس فوری و دائمی در غزه است.

بن فرحان همچنین بر اهمیت ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه امن جهت ورود کمک‌ها به نوار غزه و پایان دادن به رنج مردم فلسطین در این منطقه تاکید کرد.

چند روز قبل هم ریاض شاهد برگزاری نشست کمیته وزرای تعیین‌شده از سوی اجلاس مشترک عربی ـ اسلامی درباره نوار غزه بود. این نشست در ریاض با حضور نمایندگان قطر، مصر، اردن و ترکیه به‌همراه «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همچنین «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) برگزار شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای درباره این نشست اعلام کرد که در نشست کمیته وزرای تعیین‌شده در اجلاس عربی ـ اسلامی از جامعه بین‌المللی خواسته شد در واکنش به نقض قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق‌بشری جهانی توسط اسرائیل و جنایت‌های جنگی آن در غزه و کرانه باختری اشغالی، تحریم‌های مؤثری علیه این رژیم از جمله توقف صادرات سلاح برای آن اعمال شود.

حاضران در این نشست همچنین بر لزوم فعال کردن سازوکارهای حقوقی بین‌المللی جهت محاکمه مسئولان اسرائیلی به‌خاطر جنایت‌های آنها علیه مردم فلسطین و همچنین بر ضرورت توقف تروریسم شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها و اتخاذ مواضع جدی و قاطع در برابر این جنایت‌ها تأکید کردند.

عربستان: جهان کشتار 33هزار انسان را در غزه نادیده گرفته استوزیر خارجه عربستان: تنها راه برای امنیت و ثبات در منطقه تشکیل کشور فلسطین است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • راه اندازی دفتر تجاری اتاق بازرگانی قزوین در اقلیم کردستان عراق
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • لزوم انسجام روحانیت و نیروهای انقلابی/ آینده روشنی پیش رو داریم
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • تاکید عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه
  • اهدای جایزه احمد اقتداری به پژوهش‌های برگزیده خلیج فارس
  • بهترین روش برای تمیز کردن محیط‌های تجاری