Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در تشریح سیاست صنعتی، گفت: در خصوص سیاست صنعتی در یک تعریف فراگیر، هر نوع مداخله گزینشی دولت به منظور تغییر ساختار تولید به سمت بخش‌هایی است که انتظار می‌رود با این مداخله چشم‌انداز روشن‌تری برای رشد اقتصادی ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: برای دستیابی به این هدف، سیاست صنعتی باید از صرفاً فراهم کردن کمک‌های دولتی برای صنایع فراتر رود، موضوعی که نیازمند هدف‌گیری و انسجام سیاستی به ویژه در اتخاذ انواع سیاست‌های صنعتی، تجاری، اعتباری، آموزشی و فناوری و همچنین سیاست‌های اقتصاد کلان است. هماهنگی این سیاست‌ها یا انسجام سیاستی، یک شرط اساسی موفقیت دولت در هدایت توسعه صنعتی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در میان این سیاست‌ها، انسجام سیاست‌های صنعتی شامل سیاست‌های رقابتی و ایجاد دسترسی به بازارهای داخلی و سیاست‌های تجاری شامل ایجاد فضایی برای شکل‌گیری صنایع جدید اهمیت اساسی دارد چراکه در قالب سیاست‌های صنعتی دولت می‌کوشد با اعطای مجوزها، دسترسی به بازار را بهبود بخشد و مانع سو استفاده از قدرت در بازار شود و همزمان با اعطای امتیازاتی، زمینه شکل‌گیری صنایع جدید را فراهم می‌سازد.

نگاهداری ادامه داد: در قالب سیاست‌های تجاری دولت می‌کوشد تا بازارها را یکپارچه کند و در عین حال فضا را برای شکل‌گیری صنایع جدید فراهم سازد. انسجام این دو دسته سیاست‌ها برای آنکه مجوزها و شکل‌گیری صنایع جدید با قدرت پیش رود، بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های تجاری باید در خدمت تولید قرار گیرد و به صورت یکپارچه اتخاذ شوند، تاکید کرد: برای بهینه شدن فرآیند تولید و تأمین، لازم است کل زنجیره تولید و تأمین در هر زمینه در یک ساختار و به شکل متمرکز پیگیری شود. مدیریت یکپارچه سبب حداکثر شدن ایجاد ارزش افزوده در زنجیره ارزش و پاسخ‌گویی بهتر دستگاه‌ها و عدم تزاحم وظایف و اختیارات می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: در اکثر کشورهای جهان صرف‌نظر از شکل یا عنوان وزارتخانه، سیاست‌های تجاری و صنعتی کاملاً همسو و منسجم اتخاذ می‌شوندو این گونه نیست که سیاستگذاری و برنامه ریزی واردات منفک از سیاستگذاری تولید باشد؛ عمده مطالعات کارشناسی داخل کشور نیز به لزوم یکپارچگی سیاست‌های صنعتی و تجاری به عنوان الزام نظام سیاستگذاری صنعتی پرداخته‌اند و این موضوع به عنوان ایده غالب در جامعه نخبگانی کشور مطرح است.

نگاهداری یادآور شد: سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز شکوفایی بخش تولید را در سایه ارتقا رقابت‌پذیری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید، هدایت و تقویت تحقیق و توسعه با هدف ارتقا درجه ساخت داخل، گسترش اقتصاد دانش بنیان، حمایت از تولید محصولات با ماهیت راهبردی مورد نیاز مصارف عمومی یا بخش تولید کشور، تکمیل زنجیره ارزش، شفاف‌سازی و به هنگام‌سازی آمار و اطلاعات و تسهیل دسترسی به آن و جلوگیری از ایجاد انحصار در چرخه تولید و تجارت تا مصرف را به عنوان ملزومات آن مورد تاکید قرار داده است و به وضوح نگاه زنجیره‌ای به تولید در سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و لزوم انسجام سیاستی برای شکوفایی بخش تولید و توسعه صنعتی نیز نگاه غالب است.

کد خبر 5540345

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری بابک نگاهداری تولید مرکز پژوهشهای مجلس مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف ایران صحن مجلس جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده امریکا انقلاب اسلامی ایران مجلس ازبکستان شورای نگهبان تهران ارتش جمهوری اسلامی ایران هیئت دولت قانون اساسی سیاست های صنعتی سیاست های تجاری انسجام سیاست سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۰۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغات در سطح ۶۵ هزار هکتار نوسازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا جلیلی‌مقدم، مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ اصلاح و نوسازی باغات در سطح حدود ۶۵ هزار هکتار انجام شده است، گفت: اصلاح و نوسازی باغات در راستای ارتقای بهره‌وری به منظور افزایش کمی و کیفی تولید در سطح کشور صورت می‌گیرد.

وی ساماندهی تولید نهال به عنوان اصلی‌ترین نهاده زیر بخش باغبانی، احداث خزانه پاجوش در استان‌های خرماخیز، واردات ارقام مناسب و تجاری مقاوم به انواع تنش‌ها و حمایت از تولید و اصلاح ارقام موجود، احداث باغ مادری کیوی، مرکبات و خرما، واردات ارقام مناسب و تجاری مقاوم به انواع تنش‌ها، حمایت از تولید و اصلاح ارقام موجود و شناسنامه‌دار کردن باغات را از مهمترین اقدامات این دفتر عنوان کرد.

جلیلی‌مقدم در مورد شناسنامه‌دار کردن باغات اظهار کرد: در سال گذشته باغات کیوی در سطح یک هزار و ۸۵۰ هکتار، مرکبات ۱۵ هزار و ۶۵۰ هکتار، انار ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، خرما ۴ هزار و ۷۰۵ هکتار و انجیر ۵ هزار و ۱۵۰ هکتار شناسنامه‌دار شدند.

وی تصریح کرد: احداث باغات الگویی، مدرن و مکانیزه برای محصولات کیوی، خرما، مرکبات و موز با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه موضوع کشاورزی قراردادی برای محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری نیز پیگیری اجرایی شده است، ابراز کرد: کشاورزی قراردادی تأثیر بسزایی در مهار تورم دارد.

وی احداث باغ‌های متراکم پایلوت موز در سیستان و بلوچستان با ارقام جدید و تجاری، احداث نخلستان‌های مدرن و مکانیزه ارقام تجاری در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان، برنامه‌ریزی برای توسعه کشت محصولات گرمسیری در محیط کنترل شده و همچنین اشتغالزایی در سواحل مکران و استان‌های مستعد کشت میوه‌های گرمسیری را از دیگر اقدامات این دفتر برشمرد.

کد خبر 6100598

دیگر خبرها

  • سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • سنگال دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • مبالغ و جزییات حمایت از صادرات شرکت‌های دانش بنیان اعلام شد
  • سیاست‌های صنعتی در برزیل و توصیه‌هایی برای ایران
  • باغات در سطح ۶۵ هزار هکتار نوسازی شد
  • اتکا به صنایع منبع محور، عامل کاهش تاب آوری در مقابل شوک‌های خارجی
  • اقدام ترکیه در تعلیق روابط تجاری با رژیم صهیونیستی بر دیگر کشورهای اسلامی تاثیرگذار است؟
  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • نظام ارزی ،صادرکننده را با محدودیت مواجه کرده است
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد