Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فایننشال تایمز؛ حدود ۲۱ سال از روزی که فایننشال تایمز، طی گزارشی، خبر از افتتاح مؤسسه اینترنت آکسفورد داد، می‌گذرد. این مؤسسه، برای تجزیه و تحلیل جایگزین‌ها و چالش‌های ناشی از توسعه وب، در آن زمان تأسیس شد. در آن دوره، مباحثی پیرامون مسئله شکاف دیجیتال مطرح شد و بسیاری از متخصصان، بحث در مورد این موضوع را آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های بعد، مشکلات به همان نسبتی که اینترنت در حال رشد بود، برجسته و بزرگ شدند. در سال ۲۰۰۱، ۵۰۰ هزار کاربر وب جهانی وجود داشت. این تعداد در سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد نفر رسید. حوزه دیجیتال، در حال حاضر، بخشی جدایی ناپذیر از کل کارهایی است که ما به صورت روزمره انجام می‌دهیم؛ از سیاست و برنامه‌های پولی گرفته تا کار، زندگی اجتماعی، آموزش و بسیاری از جزئیات دیگر زندگی ما، این روزها، در جهان دیجیتال، جریان دارد.

این امر علاوه بر تسریع امور سبب ایجاد یک شکاف دیجیتال عمیق نیز شده است. متأسفانه، بسیاری از افراد جهان به دلیل سن، فقر یا عدم تحصیل، از دنیای دیجیتال، محروم می‌مانند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ فناوری نیز، شکل نگران کننده‌ای از شکاف دیجیتال را از طریق بسط انحصار در فضای مجازی و بازار فناوری، ایجاد کرده‌اند.

اتکای جهان امروز به تخصص دیجیتال سرنوشت کاربران را در دستان شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی، قرار داده است. آن‌ها از طریق بسط قدرت خود در این بازار، به سطح بسیار بالایی از قدرت اقتصادی و انحصار دست یافته‌اند. علاوه بر این، آن‌ها توانایی تأثیرگذاری بر زندگی روزمره کاربران را با روش‌هایی دارند.

علاوه بر این، وقایعی چون همه گیری کووید ۱۹ و جنگ روسیه در اوکراین، بسترهای بزرگی برای نشر اطلاعات نادرست، محسوب می‌شوند. چنین شرایطی، ضرورت ارزیابی روشن و تحقیقات بی طرفانه در مورد این موضوع را برجسته کرده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از دلایل عمده گسترش و نشر افسار گسیخته اخبار جعلی در این دوران، عدم تمایل شرکت‌های بزرگ فناوری برای مبارزه با این قبیل محتوا، بوده است. از سوی دیگر، رشد فناوری‌هایی چون جعل عمیق نیز، از سوی دیگر، بر اشاعه اخبار جعلی و تشویش اذهان عمومی، دامن می‌زند. نکته جالب توجه این که پلتفرم‌های بزرگ اجتماعی، به واسطه وابستگیشان به انتشار مداوم محتوا، عموماً تمایل چندانی به مهار و کنترل مؤثر اطلاعات نادرست ندارند.

به عقیده کارشناسان، تأثیرات وب متعدد و بسیار عمیق است. بنابراین، انحصارگران این حوزه، قدرت بی حد و حصری در زمینه ارائه دسترسی و کنترل شرایط جهان دیجیتال، دارند. به عبارت دیگر، شرکت‌های بزرگ فناوری، عموماً، سازنده محصول، فروشنده و تأمین کننده محتوا هستند و از همین روی، در افزایش جهانی عمق شکاف دیجیتال، تأثیر شگرفی دارند.

از سوی دیگر، اغلب سیاست‌گذاران، به دلیل جزئیات فراوان و پیچیدگی تخصص حوزه فناوری، زمان و توانایی لازم برای درک این شرایط را ندارند. این امر نیز سبب آزادی بیش از حد شرکت‌های انحصارگر فناوری می‌شود و از همین روی، نقش متخصصان و نهادهای پژوهشی چون مؤسسه اینترنت آکسفورد، در تبیین وضعیت موجود، بیش از پیش، پررنگ می‌شود.

طی سال‌های اخیر، بسیاری از دولت‌های قدرتمند جهان، با آگاهی از شرایط به وجود آمده و نقش آن در تشدید شکاف دیجیتال، تلاش‌های متعددی را معطوف بازرسی و مبارزه با انحصارگرایی شرکت‌های بزرگ فناوری در کشورهای خود، کرده‌اند.

کد خبر 5540038

منبع: مهر

کلیدواژه: حکمرانی فضای مجازی حکمرانی داده اینترنت فضای مجازی تکنولوژی فناوری اطلاعات حاکمیت سایبری ایرانسل شرکت دانش بنیان حکمرانی فضای مجازی ایستگاه فضایی بین المللی حکم انتصاب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روسیه اینترنت همراه اول بنیاد ملی نخبگان پژوهشگاه رویان فناوری نانو نوآوری شرکت های بزرگ فناوری شکاف دیجیتال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۱۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه  ،صحرایی افزود:  طبق توافق صورت گرفته با وزارت ارتباطات، اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه ای در پارک فناوری استان و همچنین دو مرکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال در پارک علم فناوری و دانشگاه رازی راه اندازی می شود.
محمدطیب صحرایی روز پنج شنبه در حاشیه نشست پیگیری پروژه های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه که با حضور معاون فناوری و نوآوری و مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرعامل هلدینگ مادیران، معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه و جمع دیگری از مدیران وزارت ارتباطات و استان برگزار شد؛ عنوان کرد: عرصه اقتصاد دیجیتال یکی از حوزه های بسیار خوب برای رونق اشتغال و تولید در استان کرمانشاه است.
مدیر ارشد استان گفت: خوشبختانه با رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که طی ماه‌های اخير با وزیر ارتباطات و معاونین ایشان صورت گرفته، به توافقات تحول آفرینی برای اجرای طرح‌های مختلف در این حوزه رسیده ایم که در نشست امروز چگونگی اجرای آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: طبق توافق صورت گرفته با وزارت ارتباطات، اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای در مجموعه پارک علم و فناوری استان بزودی شروع به فعالیت می‌کند.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: این مرکز با ۲۰ تیم فعالیت خود را برای تولید آثار آغاز می کند و در آینده تا ۵۰ تیم گسترش خواهد یافت.

وی ادامه داد: طرح ایجاد سرزمین اقتصاد دیجیتال یکی دیگر از طرح های تحول آفرینی که می‌تواند بستر بسیار خوبی برای اشتغالزایی فارغ التحصیلان حوزه‌های فناوری اطلاعات فراهم کند.

صحرایی گفت: با پیگیری‌های انجام شده و همراهی وزارت ارتباطات، امیدوارم بتوانیم در زمان کوتاهی بتوانیم این عرصه بسیار مهم را هم برای اشتغال جوانان و رونق کسب و کار استان فراهم کنیم.

دیگر خبرها

  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • همایش «ادزآپ» در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • آینده ارزهای دیجیتال: چگونه بلاکچین صنایع مختلف را متحول می‌کند؟
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • ببینید | اولین واکنش معاون ابراهیم رئیسی به خبر فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • افزایش میزان فرونشست‌های زمین همزمان تشدید بارندگی‌ها
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه