Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سایت رصدخانه زمین ناسا، نقشه منتشر شده، میزان دمای هوا در بیشتر مناطق نیمکره شرقی زمین را در روز ۲۲ تیر ماه (۱۳ ژوئیه) نشان می دهد. این نقشه با ترکیب رصدهای انجام شده با الگوی جهانی سیستم رصد زمین «گودارد» که از معادلات ریاضی برای نمایش فرآیندهای فیزیکی در جو استفاده می کند، تولید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تصویر شهر اهواز در ایران به عنوان گرمترین نقطه زمین در این تاریخ معرفی شده است.

استیون پاوسون رییس اداره همگون سازی و مدل سازی مرکز پروازهای فضایی گاداد در سازمان ناسا گفت: در حالی که الگوی واضحی از یک موج جوی در نقاط مختلف زمین مشاهده می شود، وسعت گرمای شدید نشانه واضح دیگری از این است که انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های بشر باعث رویدادهای شدید آب و هوایی می شود که بر شرایط زندگی ما تاثیر می گذارد.  

در غرب اروپا که خشکسالی شدیدی را تجربه می کند، موج گرما باعث آتش سوزی در پرتغال، اسپانیا و بخش هایی از فرانسه شد. در شهر لیریا پرتغال دمای هوا در روز ۱۳ ژوییه به ۴۵ درجه سانتی گراد رسید و بیش از ۳ هزار هکتار زمین در آتش سوخت. وقوع ۱۴ حریق در پرتغال باعث شد بیش از نیمی از این کشور در شرایط هشدار قرمز قرار گیرد.

در اثر وقوع حریق در مادرید و شهر لاس هودرز اسپانیا بیش از ۱۵۰۰ هکتار در آتش سوخت. در ایتالیا موج گرما به فروپاشی بخشی از یخچال طبیعی مامولادا در دولومیتس انجامید. بهمن برف، یخ و سنگ باعث کشته شدن ۱۱ کوهنورد شد. 

در بریتانیا با ادامه افزایش دما و شکسته شدن همه رکوردهای دمایی، وضعیت اضطراری یا هشدار گرمای شدید اعلام شد. 

در شمال آفریقا، موج گرما و آتش سوزی در تونس به محصول غلات این کشور خسارت وارد کرد. دمای هو روز ۱۳ ژوییه در پایتخت تونس به ۴۸ درجه سانتی گراد رسید و رکورد ۴۰ ساله گرما را شکست. 

در ایران دمای هوا اواخر ژوئن به ۵۲ درجه سانتی گراد رسید و در طول ماه ژوییه همچنان بالا ماند. 

در چین تابستان سه موج گرما با خود به همراه آورد که باعث آسیب به جاده ها و سقف خانه ها شد. رصدخانه شانگهای که از سال ۱۸۷۳ رکوردهای دمایی را ثبت کرده است، روز ۱۳ ژوییه بالاترین دمای هوا را ۴۰.۹ درجه سانتی گراد ثبت کرد. رطوبت بالا و نقطه شبنم (دمایی که هوا باید تا آن درجه سرد شود تا از بخار آب اشباع شود) در کنار دمای بالای شبانه شرایط بالقوه مرگباری را رقم زد. 

گرمای شدید تاثیر مستقیم بر سلامت انسان دارد و پیامدهای دیگری نظیر آتش سوزی که اکنون در اروپا و آفریقا رخ می دهد و در چند سال گذشته در شمال آمریکا حکمرفا بوده است، به دنبال دارد. 

برچسب‌ها آتش سوزی تغییرات اقلیمی گرمایش زمین ناسا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی تغییرات اقلیمی گرمایش زمین آتش سوزی تغییرات اقلیمی گرمایش زمین ناسا درجه سانتی گراد دمای هوا آتش سوزی موج گرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۲۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد

حسین سلطانی با بیان اینکه  وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد گفت:‌ این شرایط جوی تا اواسط هفته جاری ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه تا اواسط هفته جاری بارندگی برای استان پیش بینی نشده است، یادآور شد: تا روز سه شنبه هفته جاری دمای هوا نیز به صورت تدریجی افزایش و از روز چهارشنبه تا آخر هفته دمای هوا در اغلب مناطق استان کاهش می یابد و هوا خنک خواهد شد.

سلطانی اظهار داشت: دمای فعلی شهر زنجان ۱۲ درجه سانتیگراد بوده که این میزان نسبت به روز گذشته در همین ساعت یک درجه افزایش یافته است.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای شهرهای استان، گفت: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان چهار و ۲۵ درجه، ابهر چهار و ۲۵، خرمدره ۶ و ۲۳ درجه، آب‌بر ۱۴ و ۲۹ درجه، قیدار ۶ و ۲۱ درجه، سلطانیه ۲ و ۲۳ درجه و ماهنشان ۱۱ و ۲۷ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود
  • هفته پر بارش برای حوضه‌ی مند،کاریان و خنج
  • افزایش دمای هوا در همدان
  • افزایش دمای هوا در همدان 
  • وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد
  • ال نینو و موج گرما آسیا را سوزانده است
  • موج گرما صد‌ها میلیون نفر را می‌سوزاند!
  • یک پیش بینی ترسناک از هوای تابستان امسال!
  • هوا در خوزستان گرم‌تر می‌شود
  • آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری طی ۵ روز آتی