Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@20:29:01 GMT

سینما تصویری از هویت ملی ارائه دهد؛ نه میلی

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۲۵۶۳۷

سینما تصویری از هویت ملی ارائه دهد؛ نه میلی

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر پس از یک سال تعویق به‌ خاطر شیوع کرونا ۲۷ تا ۳۱تیرماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.

روزنامه ایران: در این دوره از جشنواره با شعار «کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام» 290 اثر در بخش ملی و 75 اثر در بخش بین‌الملل به نمایش درمی‌آیند که البته اغلب آثار بخش ملی بویژه در بخش فیلم بلند داستانی در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر حضور داشته‌اند و تنها دو فیلم اولین نمایش خود را در این رویداد تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«بدون قرار قبلی» بهروز شعیبی که این روزها در حال اکران است در کنار «شب طلایی» اسماعیل حاتمی‌کیا، «دسته دختران» منیر قیدی و «ملاقات خصوصی» امید شمس از جمله آثار دوره متأخر جشنواره فیلم فجر است که در کنار آثار قدیمی‌تر همچون «شنای پروانه» محمد کارت، «خورشید» مجید مجیدی، «یدو» مهدی جعفری، «آبادان یازده شصت» مهرداد خوشبخت و... در این رویداد حضور دارند. فعالیت این دوره از جشنواره شامگاه یکشنبه ۲۶ تیرماه با برگزاری آیین افتتاحیه در پردیس سینما گالری ملت به صورت رسمی آغاز شد. در این مراسم علاوه بر معرفی‌ برگزیدگان بخش «مسابقه تبلیغات سینمای ایران و آفرینش‌های هنری شهر»، «محله» و «سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی»؛ بزرگداشت جعفر دهقان، بازیگر پیشکسوت نیز برگزار شد. اجرای قطعاتی توسط محمد معتمدی، از دیگر بخش‌های این آیین بود.


ترویج سبک درست زندگی به یاری هنرمندان
آیین افتتاحیه با یک ساعت تأخیر و حوالی ساعت 21:10 آغاز شد. بر این اساس وحید رونقی از برگزیدگان درخواست کرد برای بالا بردن ضرباهنگ برنامه از صحبت‌های معمول پس از دریافت جایزه صرف‌نظر کنند و سخنرانان مراسم نیز صحبت‌هایشان را کوتاهتر نمایند. مجید اکبر‌شاهی، دبیر این جشنواره با اعلام آمار فیلم‌های حاضر در این رویداد، از هنرمندان تازه درگذشته زنده‌یاد اسماعیل شنگله و روح‌الله مفیدی نیز یاد کرد. امین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از هنرمندان برای ترویج سبک درست زندگی درخواست کمک کرد: «در حوزه مشکلات فرهنگی دست خود را به سمت سرمایه‌های شهر دراز می‌کنیم؛ به سوی مردم شهر و نخبگانی که صاحبان اصلی شهر هستند و دنبال آن هستیم که سبک زندگی درست را در این شهر رواج دهیم. رخدادهای فرهنگی می‌تواند باعث شود توجه ما به برخی موضوعات بیشتر جلب شود. هنرمندان می‌توانند کمک کنند آسیب‌ها و رهیافت‌ها را بشناسیم. این تمنا را دارم مدیریت شهری را یاری کنید که هم مسائل شهر را بشناسند و هم به رهیافت‌های درست برسند تا بتوانیم ظرفیت‌های شهر را به درستی معرفی کنیم.»


هویت ملی نه میلی
پس از اعلام و تقدیر برگزیدگان بخش «محله»، مراسم بزرگداشت جعفر دهقان با پیام ویدیویی جواد هاشمی و صحبت‌های محسن محسنی‌نسب برگزار شد. این بازیگر پیشکسوت با نقل خاطره‌ای از حضور در سینما، اعلام کرد این مراسم باید در جشنواره فجر برگزار می‌شد اما جشنواره شهر آنها را خجالت‌زده کرد. پس از اعلام برگزیدگان بخش سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و درباره تصویر غالباً سیاه از کشورمان در سینما هشدار داد و از سینماگران خواست این تصویر ملی باشد و نه میلی: «بسیاری از مسافران خارجی وقتی وارد تهران می‌شوند می‌گویند چنین تصوری از تهران نداشتیم چون سینمایی که از تهران ارائه شده کم‌کاری بعضی از  عزیزان بوده و باید در تبیین واقعیت کشور و جایگاه این مردم  تلاش کنیم و به فکر تأثیرگذاری باشیم. هشتاد درصد فیلم‌ها درباره تهران و بویژه آسیب‌های اجتماعی آن است به نحوی که وقتی کسی از شهرستان به تهران می‌آید، با تصویر دیگری مواجه می‌شود.


سؤال این است که آیا شهر و مملکت ما زیبایی دیگری ندارد تا به تصویر بکشیم؟ آیا نگاه آسیب‌های اجتماعی با رویکرد سیاه‌نمایی و لاینحل بودن مسائل می‌تواند جایگاهی برای سینمای ما در تصویرسازی دیگر ایجاد کند؟ پس دست به دست هم بدهیم تا تصویری دیگر از دستاوردها، آیین و رسوم ارائه بدهیم تا این تصاویر ثبت و ضبط شود. سینما باید به سمت هویت ملی برود نه هویت میلی!» خزاعی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «خیلی وقت‌ها شما در خارج از کشور درباره دستاوردهای جمهوری اسلامی، شهر تهران و آداب و رسوم سخن می‌گویید و این موضوعات برای خارجی‌ها جالب است چون سینمای ما در معرفی دستاوردها و آیین و رسوم ما کم‌کاری کرده و تصویری که از ما در آن سوی مرزها مخابره شده غلط بوده و این حاصل تصور ذهنی یک کارگردان یا نویسنده بوده است.» در بخشی از مراسم لوح تقدیر ویژه هیأت داوران برای یک عمر فعالیت هنری به محمد کاسبی برای نقش‌آفرینی در سریال «دادستان» داده شد. او در پیام صوتی که به جشنواره ارسال کرده بود، گفت: «شهر من تهران بود. چقدر تهران را پیاده بارها و بارها طی کردم اما الان شهر تبدیل به جنگل آسمان‌خراش‌ها شده و دیگر آن زیبایی خیابان‌ها و کوچه‌باغ‌ها کمتر دیده می‌شود.» اعلام برگزیدگان بخش تبلیغات و آفرینش‌های شهری و اهدای جوایز به آنها پایان‌بخش این مراسم بود.

بــــرش

​​​​​​​ستاره فردایی (رسیدن)، عطیه سادات حجتی (شانه به شانه)، احسان طالبی (چهارراه)، علی ترابی‌پور (من یک نفرم)، مهدی شاهسواری (ایستگاه آخر) و سعید (همیشه تو اول سلام می‌کنی) از برگزیدگان بخش ویژه شهر تهران بودند. در بخش سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی از سید حسین امیرجهانی و مهدی حمزه (فیلمنامه نجلا)، ژاله صامتی، پژمان جمشیدی و جلیل سامان (زیرخاکی)، خیرالله تقیانی‌پور (نجلا)، حامد عنقا (آقازاده)، ابوالفضل صفری (خانه امن و سرجوخه) و زینب تقوایی (دودکش) تقدیر شد. جوایز بخش تبلیغات و آفرینش‌های شهری هم به عیسی آیینی (خانه دوست کجاست)، محمود آراسته (هسته‌های محبت)، محمد شکیبا (قیمت‌ها آزادند)، ارسلان عیوض‌زاده، محسن نصرالله و محمدرضا چیت‌ساز (عمری است دخیلیم به ضریحی که نداری)، محمدحسین عماد (تپش)، محمدامین امامی (همه با هم قهرمانیم)، محمد تقی‌پور (مهین)، محمد روح‌الامین (هناس و موقعیت مهدی)، علی نیک‌رفتار (موقعیت مهدی) و پیمان امدادی (سرخپوست) رسید.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: برگزیدگان بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۵۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، مجید منادی صبح امروز شنبه در اولین محفل شعر ارادت رضوی که در هویزه برگزار شد، بیان کرد: در استان خوزستان ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی برگزار شده و جشنواره امروز پا گرفته و به جشنواره نامدار و شناسنامه داری تبدیل شده که در سراسر کشور اهالی شعر، فرهنگ و ادب در وزارت ارشاد و دیگر وزارت‌ها و دستگاه‌ها همه آن را به این نام می‌شناسند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه این استان دروازه ورود تشیع به کشور و قدمگاه آقا امام رضا (ع) است، عنوان کرد: همه شهرهای خوزستان معطر به عطر آقا امام رضا (ع) است به همین دلیل سال گذشته این موضوع را مطرح کردیم که با توجه به ظرفیت عظیم و بزرگی که در شعر و ادب استان خوزستان به ویژه در بخش شعر عربی وجود دارد، چرا صرفاً یک یا دو شهر میزبان باشند.

منادی ادامه داد: اگر در استان خوزستان بتوانیم موضوع شعر عربی، ادب و فرهنگ شیعی و ولایی را با زبان عربی منتقل و مطرح کنیم و آنطور که باید خدمتگزاری و شکوفایی انجام شود، آنگاه می‌تواند دریچه‌ای برای ارتباط با کل جهان اسلام و دنیای اسلام باشد.

وی افزود: امروز شاهد هستیم در دوره‌ای که ایران اسلامی به دلیل فرهنگ حسینی و رضوی که در میان مردمش وجود دارد، مقابل رژیم غاصب صهیونیست می‌ایستد و به او سیلی تاریخی می‌زند، لذا این مساله یک مساله هویتی است که باید سر دست گرفته و آن را مطرح کنیم تا جوان‌های ما دچار خودکم بینی یا اندیشه‌های انحرافی نشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: جوان‌های ما باید متوجه باشند که قدرت، هویت و آن فرهنگی که آنها را در دنیا سربلند و عزتمند می‌کند کدام فرهنگ، تاریخ و هویت است و این هویت ولایی را داشته باشیم که اگر رشد پیدا کرد و شکوفا شد، دریچه‌ای ارزشمند برای گفت‌وگو با جهان اسلام خواهد بود.

منادی گفت: نگاه ملت‌ها و مردم مسلمان در سراسر کشورهای اسلامی قبل و بعد از عملیات وعده صادق را که بررسی کنید، مشاهده می‌کنید که ایستادگی در مقابل ظلم و فساد مربوط به فرهنگ حسینی و رضوی است که ما مردم خوزستان افتخار داریم بگوییم این استان قدمگاه آقا امام رضا (ع) است.

وی بیان کرد: امسال همچو سال گذشته، روند جدید جشنواره شعر رضوی در حال اجرا است به این صورت که اغلب شهرستان‌های خوزستان به نوعی میزبان جشنواره بین‌المللی شعر رضوی باشند تا بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که از ادب، فرهنگ، شعر، محصولات فرهنگی و هویتی در شهرهای و برنامه‌های مختلفی را استفاده کنیم.

کد خبر 6089944

دیگر خبرها

  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره قرآنی «پله‌های آسمانی» در تبریز
  • برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • جشنواره «عروسکخونه» برگزیدگان خود را شناخت/ تجلیل از حسن دادشکر و عادل بزدوده
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها
  • ضرورت حفظ یکپارچگی شهر ری در تقسیمات کشوری
  • تقدیر از برگزیدگان سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • هندزفری itel T11 Pro چه مشخصاتی دارد؟
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم