Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، فتح الله ابوعلی صبح امروز سه شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای ضمن تشریح وضعیت صنعت میگو در تابستان سال جاری در استان خوزستان بیان کرد: دوره ذخیره سازی بچه میگو در مزارع و استخرهای ۳ منطقه مهم و فعال میگو پروری خوزستان در سال جاری پایان یافته است.

مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: این در حالی است که میزان لارو ذخیره سازی شده در مزارع پرورش میگو در سطح استان خوزستان از ۵۴ میلیون و ۲۸۰ هزار قطعه در سال گذشته با رشد ۸۱ درصدی به ۹۸ میلیون قطعه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به پشتیبانی مجموعه شیلات خوزستان از توسعه پرورش میگو و ماهیان دریایی آب شور در استان اشاره کرد و افزود: در این راستا وجود مناطق و اراضی مستعد فراوان در خط ساحلی، وجود آب‌های شور و لب شور فراوان و همچنین آب‌های نامتعارف، توسعه این صنعت اشتغال‌زا و ارزآور را در خوزستان فراهم کرده است.

ابوعلی با اشاره به نظارت‌های کمیته فنی میگوی خوزستان (متشکل از نمایندگان اداره کل دامپزشکی استان، پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور، اداره کل شیلات خوزستان) از حمایت‌هایی از جمله پیگیری بخشودگی سود و جرایم بانکی پرورش دهندگان و همچنین مکانیزه شدن مزارع پرورشی خبر داد.

مدیرکل شیلات خوزستان افزود: همه این اقدامات نقش مؤثری در استقبال خوب تولید کنندگان میگو در سطح خوزستان داشت و این امر سبب افزایش سطح زیر کشت مزارع پرورشی از ۴۰۸ هکتار در سال گذشته به ۵۷۵ هکتار در سال جاری شد.

ابوعلی بیان کرد: در سال گذشته تعداد مزارع پرورشی فعال در این ۳ منطقه مهم میگو پرور استان شامل مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان، مزارع انفرادی خارج مجتمع و آب‌های نامتعارف خرمشهر ۳۰ مزرعه در قالب ۴۳۲ استخر بوده است که در سال جاری این تعداد به ۳۹ مزرعه و در قالب ۵۹۴ استخر افزایش یافت.

*کاهش وابستگی واردات پست لارو

مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به کاهش وابستگی واردات پست لارو از سایر استان‌ها گفت: تا ۲ سال گذشته برای تأمین پست لارو مورد نیاز پرورش دهندگان میگو به طور کامل به استان‌های میگو پرور وابسته بودیم و در بحث واردات نیز شاهد مشکلات فراوانی به لحاظ نکات بهداشتی و خطر انتقال بیماری، هزینه‌های حمل و نقل و کاهش تولیدات بودیم.

وی اضافه کرد: در سال جاری ۳ مرکز تکثیر که سال‌ها راکد و تعطیل بودند، وارد چرخه تولید و مجدداً فعال شدند و میزان تولید پست لارو در خوزستان توسط این مراکز با رشد بیش از ۳ برابری نسبت به سال گذشته به ۸۳ میلیون قطعه رسیده است.

مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه مراکز نرسری میگو (نوزادگاهی) فعال استان را ۵ عدد اعلام کرد و از افزایش دو برابری تعداد مراکز فعال نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: میزان بچه میگوی تولیدی در این مراکز از ۲۴ میلیون قطعه به ۳۳ میلیون قطعه رسیده است.

پیش بینی تولید ۱۶۰۰ تن میگو در خوزستان

وی با تاکید بر اینکه صنعت میگو در خوزستان در زمینه تولید و پرورش میگو روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد، گفت: تولید بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ تن میگو در مناطق میگو پروری استان تا پایان دوره پرورش پیش بینی می‌شود و این در حالی است که در سال گذشته میزان تولید میگوی پرورشی استان ۸۰۲ تن بوده است.

ابوعلی همچنین مهم‌ترین مشکلات این صنعت را فرسودگی زیرساخت‌ها در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان، رکود و تعطیلی بخش زیادی از مزارع پرورشی و مراکز تکثیر مجتمع چوئبده به علت مشکلات انباشته در سال‌های گذشته، انباشتگی سود و جرایم بانکی مربوط به بدهی‌های معوق، نبود تشکل منسجم و فراگیر، وجود ویروس لکه سفید در منابع وحش منطقه برشمرد.

وی تاکید کرد: سیاستگذاری ها برای ایجاد رونق و شکوفایی پایدار در این صنعت ارزآور و اشتغال‌زا به ویژه در مناطق کم برخوردار ساحلی و مستعد خوزستان تدوین شده است و مسائلی نظیر توسعه مراکز نرسری و تکثیر میگو، گازرسانی به مجتمع‌های مراکز تکثیر و پرورش میگو، حمایت و ترویج استفاده از آب‌های نامتعارف در صنعت تکثیر و پرورش میگوی استان، فعال‌سازی واحدهای راکد موجود، در دستور کار جدی این اداره کل قرار دارد.

کد خبر 5541886

منبع: مهر

کلیدواژه: شیلات خوزستان پرورش میگو عید غدیر 1401 عید غدیر خم بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه آمار کرونا غدیر خم عکس استانها مهمونی 10 کیلومتری شیراز شورای نگهبان خراسان رضوی کل شیلات خوزستان مزارع پرورشی سال گذشته مزارع پرورش میلیون قطعه سال جاری پرورش میگو پست لارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۶۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بارندگی‌های یک هفته اخیر بیشترین میزان ذخیره‌سازی رواناب در سد‌های حاجی آباد زیرکوه و نهرین شهرستان طبس انجام شد. 

عباس سارانی افزود: یک میلیون و ۶۴۰ هزار مترمکعب در سد حاجی آباد زیرکوه و ۹۷۰ هزار متر مکعب در سد نهرین طبس رواناب مهار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: در بارندگی‌های چند روز گذشته حجم فعلی مخازن سد‌های استان به ۱۸.۵ میلیون مترمکعب رسید.

به گفته وی در حال حاضر ۲۴ درصد مجموع ظرفیت هشت سد مخزنی استان که معادل ۷۵ میلیون مترمکعب است آبگیری شده است.

دیگر خبرها

  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی