Web Analytics Made Easy - Statcounter

برداشت غیر اصولی و غیرمجاز ماسه از بستر رودخانه‌ها توسط سودجویان و فرصت طلبان به منزله زخمی است که بر بستر رودخانه‌ها زده شده و علاوه بر ایجاد گودال و تخریب اکوسیستم، برشدت تخریب سیلاب‌ها نیز می‌افزاید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، منطقه آذربایجان به ویژه میاندوآب را سرزمین آبها می‌نامند، سرزمینی که رودخانه های دایمی و فصلی زیادی در دل آن جاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رودخانه های فصلی و دائمی زیبا از کوهها جاری شده و  از داخل شهرها و روستاها می‌گذرند و در ایام بهار و تابستان نیز به تفرجگاهی اهالی در روزهای تعطیل تبدیل می شوند، مانند رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود میاندوآب که در این شهر جاری است و اطراف آن دارای مناظر سرسبز زیبا و بکر طبیعی بوده که دل هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند.

اما متاسفانه این رودخانه ها با برخی چالش های روبرو هستند که سبب شده تا این زیبایی بکر خود را از دست دهند.

یکی از این چالش ها و مشکلات که چندین سال است این رودخانه ها با آن دست به گریبان هستند، برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها است که علاوه بر اینکه سبب ایجاد گودال های عمیق در بستر رودخانه ها و تغییر عرض رودخانه شده، محیط زیست این رودخانه ها را هم به نوعی با خطر مواجه ساخته است.

از سوی دیگر متاسفانه این سودجویی ها، جان مردمی را که برای شنا در گرمای تابستان به رودخانه ها می روند؛ نیز به خطر انداخته و وجود گودال های عمیق در زیر پای شناگران و در واقع دستکاری بستر رودخانه ها توسط سودجویان سبب ایجاد خطر برای شناگران و غرق شدن تعدادی از آنها شده است.

برداشت غیر اصولی و غیرمجاز از بستر رودخانه‌ها مشکل ساز شده است

در این زمینه فرماندار میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به برداشت غیر اصولی و غیرمجاز ماسه از بستر رودخانه ها، اظهار کرد: متاسفانه برداشت غیر اصولی و غیرمجاز ماسه از بستر رودخانه زرینه‌رود توسط سودجویان و فرصت طلبان سبب ایجاد گودال در بستر رودخانه شده که این موضوع سبب بروز حوادث ناگواری می شود.

علی پیام افزود: در این راستا  برخورد با برداشت های غیرمجاز از رودخانه ها بویژه زرینه رود میاندوآب را در اولویت خود قرار داده ایم.

وی با اشاره به مصادره بیش از ۴۰۰ هزار تن دپو غیرمجاز شن و ماسه به نفع مردم و بیت المال در این زمینه، گفت: در این زمینه متاسفانه بیش از ۱۰ سال بود که عده ای با سواستفاده سبب نابودی بستر رودخانه زرینه رود شده و ضمن تخریب آن  و مستعد کردن برای بروز حوادث شده بودند و مصالح بستر آن را به تاراج برده بوده اند  که با همکاری اعضای شورای تامین برخورد با این موضوع در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۴۰۰ هزار تن دپو غیرمجاز شن و ماسه به نفع مردم و بیت المال مصادره گردیده است.

فرماندار میاندوآب افزود: تعدادی پرونده نیز در این راستا از طرف امور آب و اداره صنعت، معدن و تجارت تشکیل و تحویل دادستان محترم داده شده است

وی به خطر شنا در رودخانه ها نیز با توجه به برداشت های غیرمجاز و غیراصولی انجام گرفته اشاره کرد و گفت: از شهروندان نیز درخواست داریم از داخل شدن به داخل رودخانه به دلیل تخریب بستر آن توسط سودجویان و شنا به جد خودداری کرده و خطر شنا در رودخانه‌ها، سدها و کانال‌های آب را جدی بگیرند.

هر گونه برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها جرم تلقی می شود

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: هر گونه برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها تصرف در اموال عمومی و دولتی بوده و جرم تلقی می شود و نیازمند اخذ مجوز قانونی از سازمان صمت است.

اکبر اسدی  با اشاره به رصد مستمر معادن و انباشت مصالح واحدها، اظهار کرد: در راستای صیانت از منابع عمومی و جلوگیری ازتضییع بیت المال و برداشت های غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها و معادن شهرستان میاندوآب، طرح ساماندهی برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها آغاز شده است.

وی گفت: سودجویان و فرصت طلبانی که به روش های مختلف اقدام به دپوی مصالح کرده و معادن و منابع ملّی را به تاراج می برند منتظر برخورد قاطع و تعقیب شدید قضایی باشند.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب تصریح کرد: در راستای صیانت از منابع عمومی و جلوگیری ازتضییع بیت المال و برداشت های غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها و معادن شهرستان با خاطیان امر بصورت جدی و مطابق قانون برخورد می شود.

وی اظهار کرد: تمامی واحدهای شستشو و دانه بندی شن و ماسه نیز موظف هستند مصالح مورد نیاز خود را با اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا از افراد مجاز تهیه کنند که در صورت عدم رعایت مصوبه مذکور توسط متصدی واحدها تمامی مصالح موجود در واحد به عنوان تهیه غیر مجاز تلقی و برخورد قانونی لازم معمول می شود.

مخاطرات نگران کننده برداشت های بی رویه شن و ماسه

یک فعال اجتماعی نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: برداشت بی رویه شن و ماسه آن هم به صورت غیراصولی و غیرمجاز از بستر رودخانه ها  اثرات مخربی را بر پیکره  آن وارد می کند.

محمدیان افزود: برداشت بی رویه مصالح از بستر رودخانه ها بر اکوسیستم رودخانه ها نیز تاثیرگذاشته و حیات موجودات زنده در درون رودخانه را نیز با خطر جدی مواجه می کند.

وی گفت: برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها خط تعادل هیدرولیکی سفره آب سطحی و زیرزمینی حوزه آبرفتی رودخانه را نیز به هم می زند.

این فعال اجتماعی و زیست محیطی تصریح کرد: مسئولان امر باید حفاظت از حریم و بستر رودخانه را جدی بگیرند و با متخلفان به صورت جدی برخورد کنند.

عزم جدی در برخورد با سودجویان

برداشت های بی رویه با تبعات و مخاطرات نگران کننده ای همراه بوده و می تواند موجب تخریب تخم ریزی و مرگ و میر ماهی ها و مهاجرت نکردن پرندگان نیز بشود و در واقع می توان گفت که آسیب برداشت های غیر مجاز از این رودخانه صرفا به سطح رودخانه خلاصه نمی شود و حتی حیات گونه های آبزی را نیز به خطر می اندازد.

کارشناسان زیست محیطی معتقدند سهولت برداشت، نزدیکی و مجاورت به شهرها و روستاها، مصالح کوهی و متعاقبا تشدید برداشت ها از بستر رودخانه ها از نمونه تهدیداتی است که می تواند به از بین رفتن پوشش گیاهی رودخانه، مرگ آبزیان، عریض شدن رودخانه و افزایش سیلاب ها در این محدوده منتهی شود.

منابع طبیعی و محیط‌زیست امانتی است که باید در حفظ آن کوشا باشیم و لذا نمی‌توان چشم‌ها را بست تا سودجویان و منفعت‌طلبان اموال عمومی را به غارت ببرند و حساسیت شورای تامین شهرستان نیز در این زمینه جای تقدیر و تشکر دارد که انتظار می‌رود با عزم جدی و پیگیرانه و مشارکت گسترده ادارات متولی این امر دستان غارتگران و سودجویان در این زمینه از آب و خاک کوتاه شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها غیرمجاز شن و ماسه برداشت های غیر رودخانه ها توسط سودجویان معدن و تجارت برداشت ها بیت المال زرینه رود بی رویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۳۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

ایسنا/گیلان فرمانده انتظامی شهرستان رشت از پلمب یک مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز توسط ماموران پاسگاه انتظامی لاکان خبر داد.

سرهنگ محمود حافظی امروز، ۶ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه جلوگیری از فعالیت مؤسسات غیرمجاز ضامن سلامتی مردم است، اظهار کرد: پلیس در راستای تحقق برنامه‌های پیشگیرانه و مقابله با اقداماتی که سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ماموران پاسگاه انتظامی لاکان به همراه نماینده اداره بهزیستی از یک مرکز ترک اعتیاد در سطح حوزه استحفاظی بازدید کردند، افزود: طی بررسی‌های صورت گرفته غیرمجاز بودن فعالیت این مرکز برای پلیس محرز و با هماهنگی قضائی نسبت به پلمب و جلوگیری از ادامه فعالیت آن اقدام شد.

فرمانده انتظامی شهرستان رشت از انتقال ۱۰ معتاد که به اجبار در این مکان نگهداری می‌شدند، به مرکز بازپروری و ترک اعتیاد مجاز خبر داد و گفت: متصدی ۴۸ ساله این مرکز به دلیل انجام موارد متعدد تخلف و پذیرش بدون مجوز افراد پس از تشکیل پرونده به منظور سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

این مقام انتظامی در پایان ضمن قدردانی از مشارکت و همکاری خوب مردم با پلیس و با تاکید بر نظارت مستمر پلیس بر واحدهای صنفی و برخورد قانونی با متخلفان از شهروندان خواست در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه فعالیت غیرقانونی و مجرمانه در اماکن عمومی از سوی افراد فرصت‌طلب و قانون‌گریز، مراتب را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند، تا نسبت به برخورد قانونی با خاطیان اقدام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • تشدید برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • ساعت سرکوب در دانشگاه‌های آمریکا / گسترش جنبش‌های مردمی حمایت از فلسطین همزمان با مشت آهنین غرب در برخورد با فعالان معترض