Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (چهارشنبه) در جریان نشست خبری مشترک با همتای سوری خود گفت: امروز بلافاصله پس از نشست سران آستانه با حضور رؤسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران، گفتگوهای مهمی را با وزیر امور خارجه سوریه داشتیم.

وی افزود: در ابتدا مایلم ادای احترام کنیم به همه شهدای سوری و ایرانی و همچنین شهدای سایر کشورهایی که در دوران جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند، به ویژه شهیدان «ابومهدی المهندس» و سردار شهید سلیمانی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: هفتمین اجلاس سران ضامن آستانه شب گذشته در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد کمک کند که سیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی‌گری فاصله گیرد و در مسیر سیاسی و مسائل مورد توافق، قرار گیرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: امیدوار هستیم این توصیه‌ها که از زبان سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت، مورد توجه مقامات کشور دوست و برادر ترکیه قرار گیرد و سوریه و ترکیه از این مرحله به خوبی عبور کنند.

وی افزود: بیانیه پایانی اجلاس حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای و همچنین در شرایط حساس بحران اوکراین، بحران در حوزه امنیت انرژی و بحران در حوزه امنیت غذایی مورد توجه همه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تاکید می‌کنیم در مسئله سوریه حضور مسلحان و گروه‌های تروریستی همچنان مایه نگرانی ما و متحدانمان در منطقه است. از فرصت نشست سه جانبه آستانه استفاده کردیم که در موضوع پاکسازی گروه‌های تروریستی و مسلح از سوریه و بازگشت امنیت سراسری در مرزهای سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست ارتش، گامی به جلو برداشته شود.

امیرعبداللهیان گفت: مایلم یک بار دیگر بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی، یکپارچگی و احترام به حاکمیت ملی سوریه تاکید کنم؛ حل و فصل مسائل باقیمانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه از حضور برخی از گروه‌ها در خاک سوریه دارد، از طریق سیاسی قابل حل است.

وی افزود: مبارزه با تروریسم، ساختن آینده سوریه بر مبنای خواست مردم این کشور، حفظ حقوق مردم این کشور بدون دخالت‌های خارجی در موضوع سوریه مورد توجه ایران است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: شب گذشته با تدبیر رئیس جمهور کشورمان تلاش شد که بر راه حل سیاسی برای رفع نگرانی‌های امنیتی مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور متمرکز شویم.

امیرعبداللهیان گفت: همچنین تاکید می‌کنم که مشارکت در بازسازی سوریه و بازگشت مهاجران سوری به منازل، شهرها و روستاهای خود مورد تأکید نشست سه جانبه آستانه و گفتگوهای امروز من و برادرم آقای «فیصل مقداد» قرار داشت.

وی افزود: معتقدیم بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه باید بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط انجام شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: حضور نظامیان آمریکایی در شرق فرات یکی از معضلاتی است که منطقه از آن رنج می‌برد، آمریکا حضور خود را بهانه‌ای برای مقابله با داعش قرار داده است. شرق فرات یکی از حاصلخیزترین مناطق در سوریه است. شرق فرات یکی از مراکز منابع مهم نفت و انرژی سوریه است.

امیرعبداللهیان افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخش که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده است، هستیم.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند. ارتش و نیروهای مسلح سوریه برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور از توانمندی و صلاحیت لازم برخوردار هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز تشویق بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه برای همکاری هرچه فعال‌تر تجاری، اقتصادی و تولیدی مشترک، با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: امیرعبداللهیان فیصل مقداد وزیر امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۷۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است

به گزارش خبرگزاری مهر، ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در این دیدار با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشورهای غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید کرد.

امیر محمدرضا آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روندهای جهانی تاکید کرد.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می‌باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت می‌باشد تصریح کردند: حضور بازیگران فرا منطقه‌ای و مداخله گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور می‌باشد و فرمت منطقه‌ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشورهای منطقه قفقاز در حال اجرا می‌باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات می‌باشد.

کد خبر 6089352 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • تأکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است