Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحادیه اروپا همزمان با نگرانی از توقف عرضه گاز روسیه، در حال بررسی طرحی برای کاهش ۱۵ درصدی داوطلبانه مصرف گاز طبیعی در کشورهای عضو این بلوک است.

به گزارش خبرگزاری برنا، قرار است اتحادیه اروپا طرح مربوط به نحوه کاهش مصرف گاز در کشورهای عضو این بلوک را به زودی منتشر کند. میزان دقیق کاهش هدف گذاری شده مصرف گاز در پیش نویس طرحی که توسط رویترز مشاهده شد، قید نشده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اروپا در تلاش برای پر کردن مخازن گاز پیش از فرا رسیدن زمستان و ایجاد ذخایر کافی برای اجتناب از بحران در صورت محدود شدن بیشتر عرضه از سوی روسیه به تلافی تحریمهای اتحادیه اروپا بر سر جنگ در اوکراین است. شرکت دولتی گازپروم روسیه تحویل گاز به بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا را متوقف کرده است و مقامات اروپایی هشدار داده اند احتمال قطع بیشتر عرضه وجود دارد.

کمیسیون اروپا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست با کاهش مصرف گاز، خود را برای چنین سناریویی آماده کنند.

طبق طرح جدید اتحادیه اروپا، مصرف گاز کشورهای عضو باید ظرف هشت ماه آینده به صورت داوطلبانه کاهش پیدا کند و اگر اروپا با شرایط گازی اضطراری روبرو شود، چنین الزامی، اجباری خواهد بود.

این پیشنهاد باید از سوی همه کشورهای اتحادیه اروپا تایید شود که تا حدود زیادی، مسئول سیاستهای انرژی خود هستند.

در پیش نویس این طرح، به تدابیری اشاره شده است که دولت‌ها می توانند اجرا کنند. به عنوان مثال مشوقهای مالی برای شرکتها برای کاهش مصرف گاز عرضه کنند و از کمک دولتی برای تشویق صنایع و نیروگاهها برای سوئیچ به سوختهای دیگر استفاده کنند و کارزارهای اطلاع‌رسانی به راه انداخته و مصرف کنندگان را به استفاده کمتر از سیستمهای گرمایشی و سرمایشی تشویق کنند.

دولتها همچنین باید تصمیم بگیرند در صورت وقوع شرایط اضطراری، کدام صنایع باید تعطیل شوند.

تحویل گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان قرار است پس از انجام تعمیرات سالانه، روز پنج شنبه ازسرگرفته شود.

بر اساس گزارش رویترز، این نگرانی در میان دولتهای اروپایی وجود دارد که جریان گاز از این خط لوله ممکن است ازسرگرفته نشود و بحران گازی تشدید شود.

منابع آگاه به رویترز گفته اند جریان گاز در نورد استریم ۱ از سرگرفته می شود اما پایین‌تر از ظرفیت کامل خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انرژی دولت روسیه گاز گازپروم اتحادیه اروپا کشورهای عضو مصرف گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۰۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

مرتضی افقه کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی به مهر گفت: سیاست‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که واقعیت‌های اقتصادی دیده نمی‌شود به طوری که بازگشت ارز صادراتی با نرخ دستوری بسیار پایین‌تر از نرخ دلار غیررسمی و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی اجحاف در حق تولیدکنندگان بود و دستاوردی هم در زمینه کنترل بازار ارز و انتظارات نداشت.

افقه اظهار داشت: سیاست‌های پولی بانک مرکزی به ویژه تثبیت نرخ ارز در محدوده ۴۰ درصد و فشار به صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی باعث شده تولید صادراتی که از ارز یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند در شرایط سختی قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی نتوانسته متغیرهای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: سیاست‌های پولی که بانک مرکزی اعمال می‌کند نتوانسته در بازار تأثیرگذار است و آمارها بیانگر این موضوع است.

او ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی به غلط سیاست‌های کنترل نرخ ارز از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود، در حالی که نرخ ارز امروز تحت تأثیر شدید انتظارات است و سیاست‌های پولی و ارزی این بانک نتوانسته نرخ‌ها را تحت کنترل درآورد.

افقه تصریح کرد: بانک مرکزی احتمالاً تحت فشارهای وارده یک سیاست‌هایی را اعمال می‌کند از جمله انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصد که سیاست بسیار عجیبی بود. چون در شرایطی که بر رشد تولید تاکید بسیار زیادی می‌شود این سیاست فشار بسیار زیادی به تولیدکننده وارد کرد. از سوی دیگر این اوراق نتوانست قیمت ارز را نیز کنترل کند چراکه عامل افزایش نرخ چیز دیگری است؛ بانک مرکزی با این سیاست فقط به تولیدکننده اجحاف کرد.

او یادآور شد: درست است که مشکلات امروز نمود اقتصادی دارد اما ریشه این مشکلات در سیاست‌های خارجی و تنش‌های داخلی است و بخشی زیادی از اینها نیز در اختیار دولت نیست؛ اما در این شرایط فرمول‌های اقتصادی این چنینی و دستوری نیز جواب نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی درباره سیاست پیمان سپاری ارزی نیز گفت: بخشی از صادرات ما مواد خام نفتی و فرآورده‌های آن است که عموماً از یارانه‌های ارزی هم بهره مند می‌شوند. این دسته از صادرات ارزش افزوده مناسبی ایجاد نمی‌کند. اما آن بخش بزرگی از صادرات کشور که تولیدات صنعتی به حساب می آیند به دلیل فشاری که بانک مرکزی آن هم در شرایط تحریم به آنها برای بازگرداندن ارز وارد می‌کند تحت ضربه قرار دارد و با ادامه شرایط می‌تواند به طور کامل از دست برود.

کد خبر 6089253 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه