نبود سیستم های هوشمند مالیاتی سبب دیدگاه منفی به اصل مالیات / در حوزه ی پرداخت مالیات ضعف فرهنگی وجود دارد
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۰۴۸۷
یک نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید: متاسفانه هیچ شفافیتی در نحوه ی مصرف مالیات دریافت شده وجود ندارد، در صورتی که افرادی که مالیات می پردازند باید آثار و نتیجه ی پرداخت آن را در جامعه ببینند، نبود شفافیت در این زمینه سبب ایجاد دیدگاهی منفی در حوزه ی پرداخت مالیات شده است.
نماینده ی مردم رزن در مجلس شورای اسلامی درباره نقایص سیستم مالیاتی کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: در حوزه ی پرداخت مالیات ضعف فرهنگی وجود دارد و این ضعف ناشی از وجود قوانین متعددی است که در حوزه ی مالیاتی مصوب شده اند؛ تبعیض در دریافت مالیات و ناعادلانه بودن این سیستم نیز این ضعف را تشدید می کند، به عنوان مثال فرض کنید یک مودی مالیاتی با استناد به قانونی کمترین مالیات را پرداخت می کند، در حالی که یک تولید کننده یا فعال اقتصادی 2 برابر آن مالیات می پردازند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسن لطفی در ادامه افزود: متاسفانه هیچ شفافیتی در نحوه ی مصرف مالیات دریافت شده وجود ندارد، در صورتی که افرادی که مالیات می پردازند باید آثار و نتیجه ی پرداخت آن را در جامعه بینند، نبود شفافیت در این زمینه سبب ایجاد دیدگاهی منفی در حوزه ی پرداخت مالیات شده است.
وی در ادامه اشاره کرد: نبود سیستم های هوشمند مالیاتی و تفاوت در فرمول های محاسباتی مالیات در مناطق و استان های مختلف، زمینه ساز ایجاد دیدگاه منفی و عدم پرداخت مالیات است، متاسفانه افرادی در کشور وجود دارند که راه های فرار مالیات را بلدند و با استفاده از لابی گری های موجود، از پرداخت مالیات فرار می کنند.
این نماینده در خصوص مشکلات موجود در اخذ مالیات اظهار داشت: دولت با دسترسی به اطلاعات طبقات ضعیف جامعه مانند کارگران و کارمندان به راحتی مالیات آنها را وصول می کند، طوری که قبل از واریز حقوقشان، مالیات از آن ها کسر می شود اما آیا برای ثروتمندان جامعه چنین سیستمی وجود دارد؟ در واقع باید گفت وجود یک سیستم الکترونیکی شفاف که درآمد همه ی افراد جامعه را رصد و با فرمول مشخصی از افراد جامعه مالیات کسر کند، لازم و ضروری است.
این نماینده در پایان در ارتباط با سامانه ی مودیان نیز بیان کرد: سامانه ی مودیان با ثبت اطلاعات افراد در فضایی شفاف به اخذ عادلانه ی مالیات کمک می کند اما باز هم تاکید می کنم که زیرساخت های توسعه ای برای افراد باید فراهم شود، یعنی آنها نتیجه ی پرداخت مالیات در سطح جامعه را مشاهده کنند، درواقع شفافیت هم در دریافت مالیات و هم در محل مصرف آن وجود داشته باش
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: جامعه درآمد مالیات مشکلات نماینده مجلس شورای اسلامی حوزه ی پرداخت مالیات ی مالیات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۰۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت: «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنانکه میدانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، بهجز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل میکنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.
مسیحیان نیز که میراثدار آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود میشمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی میافزایند.
هیچکدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را بهعنوان روز تعطیل برنگزیدهاند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه میبرد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان میکاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.
روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، بهمعنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» بهمعنی روز جشن و سرور نامیدهاند.
مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیینهای خاصی چون زیارت اهل قبور و رفتوآمدهای خانوادگی و امثال آن میپردازند.
بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند.
اخیراً شاهد جوسازیهای رسانهای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پارهای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانیسازی است. این زمزمه نغمهای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکتها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمیکند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنتهای کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخشهای مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانهها و بخشهای اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگهداریم.
سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتلعام خواب کودکاناین استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کردهاند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همهجا پاجای پای آنها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آنها، به میلادی تبدیل کنیم و...!
و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانهای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمنها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنههای تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشهدار است.
انتهای پیام/